Frågor inför kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack för svar Elle :D

Nu har det gått 13 nätter sedan jag startade kuren för lille sonen. Han har de senaste två nätterna vaknat vid 4.30 och lyckats somna om av sig själv utan ramsa :D dock har han vaknat efter ca 45 minuter och legat och småpratat för att vid närmare 6- tiden blivit mer och mer sur och velat komma upp. Han har dock somnat om en kort stund igen efter ramsa och gnöl och sedan har vi gjort morgon 6.30. I morse tror jag han skulle klarat somna om själv om inte storebror hade gråtit rejält vid 4.30 (är sjuk och vaknade därför och var ledsen). Först vid 5.20 somnade han om efter ramsa, musik och till slut ett tillrättaläggande och ny ramsa. Vaknade 6 och ville sedan inte somna om. Ska tilläggas att han vaknade vid 3-tiden och grät till 3 gånger men lyckades somna om utan ramsa (vissa nätter har han vaknat vid 3 men då fått sig en ramsa och tystnat direkt - tänkte jag skulle testa om han klarade själv i natt och det gjorde han).

Sammantaget så går det framåt tycker jag nog om än ytterst saaaaaakta.... Han har somnat om nästan varje morgon (utom 2 morgnar) en kort stund ca 10-20 minuter, ibland en längre tid ca 45-60 minuter. Men fortsätter alltså att vakna runt 4.30-5 trots att han somnar om.

:?: Jag funderar på om min närvaro kan vara störande och försvåra för honom att somna om i vargtimmen. Lillebror sover i klädkammaren som ligger i anslutning till sovrummet. Jag har dörren öppen under natten för luftens skull, men brukar stänga till den då han vaknar och jag ramsar. Kan det vara att han känner min närvaro när jag vaknar och hör honom prata? Jag blir ju stressad när han vaknar och omedvetet kanske jag förmedlar dåliga vibbar? Borde jag kanske hänga upp ett skynke? Räcker det eller är enbart min närvaro och prassel i täcket när jag rör mig störande även om jag skulle vara säker på att han inte ser mig?

:?: Har också funderat (jo man hinner tänka mycket på morgonkvisten) på om jag har backat för mycket för tidigt i kuren i vargtimmen. Visserligen tenderar han alltmer att ligga och prata för sig själv nu än gråta/gnöla som han gjorde i början.

:?: Undrar också om det är rätt att avvakta med pangramsa om han är nöjd när han vaknar eller om man ska servera en ramsa trots det. Har senaste morgnarna tänkt att han är ju nöjd och har förutsättningarna att somna om och därför inte ramsat förrräns han börjat gnöla. Rätt eller fel?

Blev långt det här men tankarna far, tålamodet tryter och jag behöver lite pepp för att inte spåra ur på morgonkvisten. Bör jag göra annorlunda såhär efter 13 nätter eller bara fortsätta tålamodigt enligt handlingsplanen?

Tina
Daniel 0407 sover hel natt sedan 6 månaders ålder
Albin 0607 kurad jan -07
TinaT

Inlägg av TinaT »

PS dagslurarna funkar nästan alltid. Somnar på 2-5 minuter, undantagsvis 10 (oftast 2:a luren) och vaknar ibland vissa lurar men inte alls som innan kuren då han hade napp som jag petade in 2-3 ggr, ibland jätteofta för att han skulle somna om. Så nappen har vi verkligen inte saknat.
Albin 0607 kurad jan -07
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tassar in och ger dig all min beundran :!: Så påläst, så både eftertänksam och förtänksam, så målmedveten och lyhörd. En fröjd är du :lol:

Nu kan man som du märker tänka lite för mycket också :roll: och behöva gå tillbaka till scratch i skallen ibland. Diska undan, om man säger :!: Så ta en titt på "Tips på vägen" ("Tips och inspiration" i SHN-boken) om tidiga morgnar, tycker jag. Det KAN förenkla livet och tysta skallen en smula :wink: Så att du lite, lite grann kan släppa av på det som är ambitionsmedaljens baksida: överkoncentration. Vars ständiga sällskap heter stress.

:!: Skynke tycker jag absolut. Luftgenomsläppligt. Det skulle vara av stor psykologisk betydelse. Du kunde dra för till natten, ramsa utanför osedd och prassla täcke bäst du ville. Mycket snart skulle han bli medveten om att han hade ett eget "rum" och boa in sig där på ett annat sätt än nu med en öppning. Som sagt, av stor psykologisk betydelse för er båda. Ljud i samma rum stör under kuren, det kan man inte komma ifrån. Det försvinner senare, när sömnen satt sig. Då är det ljus och synintryck som stör och förstör men inga ljud i världen, höll jag på att säga. Säkra Sovare vaknar inte ens av nyårsfyrverkeri utanför (det mörklagda) fönstret :sleep:

:!: Se mitt förslag ovan.

:!: Fortfarande i enlighet med mitt förslag ovan bör han ha en upplysningsramsa direkt han vaknar som lugnt och sakligt, lite förtroligt så där, oss kompisar emellan, upplyser om att det fortfarande är natt, vilket ju inte är så lätt att veta för den som inte kan klockan, om man säger. Ingen pangramsa i stor stil alltså. Men läs :wink:

Kanon med dagslurarna. Och med good-bye nappen. Vissa saker ångrar man INTE här i världen, eller hur :?: :!: Men du ska veta att det alltid är någonting som krånglar, envist, när man kurar, och det krånglet kan sitta i flera veckor; man kan inte räkna med att alla polletter har trillat ner och sitter pålitligt på plats förrän efter en månad tidigast. Och nästan alltid är det då antingen vargtimmen eller en av dagslurarna som tjatigt kärvar i pollettnertrillandet. Så hav tröst och hav tålamod, fortsätt bara lugnt och metodiskt, njut av de fantastiskt trevliga delmålens uppnående och skåda målsnöret där framme som du spränger inom loppet av alldeles kort :lol: :lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TinaT

Inlägg av TinaT »

Anna, tack för de värmande orden. :D

Det är lätt att bli fixerad vid sömnen då man håller på med ett så ambitiöst projekt som att lära sin lilla klimp att somna och somna om själv. Det är så skönt att få lite perspektiv på sin situation genom att skriva in här och få feedback. Vad skulle vi gjort utan detta forum? det hjälper mig oerhört med att hålla vargarna borta och minska överkoncentrationen så gott det går. Är oerhört tacksam. Är också stolt över att vara en "AW-förälder" som har barn som har möjligheten att njuta av livet pigga och glada och som jag njuter av!

I morse blev jag glatt överraskad då jag sömnigt kollade in klockan då lillebror började jollra. 5.45 :D :D det går framåt. Han fick sig en trevlig upplysningsramsa och låg sedan mer eller mindre nöjd och njöt klassisk musik tills vi gjorde en glad morgon 6.30. Så jag känner verkligen att det har vänt och att han börjar sova längre och längre om morgnarna (5, 5.15, 5.30 och nu 5.45 - har jag antecknat de senaste morgnarna). Dessutom är han lugn fast han vaknar. Han accepterar att ligga i sängen tills klockan ringer. Så, ja nu känns det verkligen som jag kan se målsnöret där framme.

Det känns fantastiskt med tanke på att jag bara till för två veckor sedan ammade minst en gång per natt och var uppe flera, flera gånger ibland en timme i sträck. :D :heart:
Tina
Albin 0607 kurad jan -07
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :lol:

Då blir ditt nästa uppdrag - så småningom - att avlägga rapport i tråden "Livet efter kuren - en uppmuntran" :wink:

Vilket jag innerligt hoppas du vill göra :heart:
TinaT

Inlägg av TinaT »

Absolut. Jag hoppas också att det blir snart, mycket snart.

Bara för att jag skrev att det gick framåt vaknade givetvis sonen kl 3 och 5 i går natt ... men vi var också på utflykt igår och det blev det inte lika vältajmat med sömntiderna som annars och det visade sig direkt på matlust och nattsömn. Men, ett steg bak och några fram, eller hur.

Har märkt att dagslurarna strular om jag låter honom somna stilla i vagnen och sedan går en promenad, för att sedan sluta gå innan luren är slut. Då vaknar han gärna för tidigt då vagnen stannat. Även nästa dags lur vid samma tidpunkt strular då och han vaknar den tiden vagnen stannade dagen innan. Det verkar som dels att han kräver det som hände senast han vaknade till under luren för att kunna sova vidare (oftast efter 45 minuter), inte det som gällde då han somnade, dels verkar det som han har ett "sömnminne" där senaste lurens mönster upprepar sig tills den är korrigerad och han sover hela luren nästa dag eller nästkommande dagar. Min slutsats är att jag för att få lurarna att funka antinegn måste promenera hela luren eller låta vagnen stå still hela luren. Förstår ni vad jag menar? Har någon annan liknande erfarenhet? eller gör jag något fel? han somnar själv på ramsan i stillastående vagn.

Tina
Albin 0607 kurad jan -07
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Cagna som markering några korta drag när du lagt honom tillrätta. Avsluta med skak.

Om du sedan går med honom i vagnen och vill stanna och han vaknar till för att vagnen står stilla, gör samma sak. Vagna (effektivt) några drag, skaka och låt stå, medan du går lite bort, för din egen skull. När han sovit några minuter kan du gå vidare.

Små älsklingar bör vänjas vid att vagnen både kan röra sig och stå stilla, på samma sätt som de bör vänjas vid att det kan vara både ljud i huset när man ska sova / sover och tystnad.
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack för svar :D

Ja det låter klokt att de ska kunna sova oavsett om vagnen står stilla eller inte. :idea:

Men om han vaknar efter att han somnat i vagnen och den står stilla ska jag alltså börja med att vagna? inte med dagramsa som jag låter honom somna till? Eller bör jag alltid vagna för att lugna, dvs inte använda dagramsa alls när han sover i vagnen? Blir osäker hur jag ska använda ramsan resp vagning på dagen. Har hittills tänkt att ramsa är "mildare" verktyg och vagning motsvarar buffning dvs lite "kraftigare" verktyg att användas mer vid krissituationer. När jag har lagt honom på dagen i vagn (han sover alla lurar ute i vagn) sedan kuren inleddes har jag lugnat honom med skak på handtaget eller vagning om det behövts och sedan ramsat bort.

Tina

Tina
Albin 0607 kurad jan -07
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du ska göra som du känner är rätt, bekvvämt och enkelt för dig och er.

Jag brukar inte ramsa folk i vagn därför att man ofta är ute bland människor som får slag :oops: utan besked- respektive påminnelsevagna i stället.

Men hemma, ute hemma i avskildhet, betraktar jag vagnen som en sovplats vilken som helst och dagramsar.
TinaT

Inlägg av TinaT »

Ett försenat tack för svaret kommer här. :D Har legat sjuk både jag och maken så jag har bara klarat det nödvändiga måstena som följer med två små (tack o lov) friska barn...

Jag har inte heller riktigt fattat eller kunnat njuta av att vi är i mål!!!! :D :D :D

Tre morgnar i rad har han vaknat 6.16, 6.18, 6.20 och sedan legat glad och nöjd tills klockan ringt 6.30. I morse hade han tom hamnat på rygg men låg nöjd och glad och jollrade tills jag gjorde en glad morgon. Det är väl en bit kvar tills sonen kan tituleras säker sovare men jag skulle nog ändå vilja säga att kuren härmed får anses avslutad. Poletten har trillat ner att morgonen börjar 6.30 och om man vaknar innan dess så ligger man och väntar nöjd tills klockan ringer och mamma eller pappa kommer och väcker.

Jag tror att skynket gjorde den stora skillnanden. Vi har helt enkelt stört varandra. Samma natt som skynket kom upp sov han hela morgonen. Han vaknade till vid 5 som han brukar men somnande om ganska omgående själv.

:?: Nu funderar jag bara på hur länge jag bör vänta innan jag flyttar sonen från klädkammaren till eget rum vägg i vägg med storebror. Vi behöver också sänka sängen till lägsta nivå eftersom han börjar resa sig på alla 4. Ska jag justera sängen och flytta till eget rum samtidigt eller justera sängen först? Det borde ju inte störa honom men man vet ju aldrig.

:heart: Tusen tack ni kära hjälpare här på forumet för allt stöd i processen :heart: Hade inte fixat attityden själv utan er. :D

Tina
Albin 0607 kurad jan -07
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ta du hela klabbet på en gång. Ju tydligare desto bättre :wink: :lol:

Och tack för dina varma ord. Pris och beröm och NJUT :!: :heart:
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack :D Fortfarande blir jag nästan chockad när jag tittar på klockan på morgonen och han har sovit som en (gulle)gris...men nu njuter jag jag fullt. Hade sovmorgon i morse då sonen sov till 6.24 :D Kroppen och knoppen tackar och tar emot

Tina
Albin 0607 kurad jan -07
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"