Alvar, 2½ månad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Irmasmamma

Re: Alvar, 2½ månad

Inlägg av Irmasmamma »

Heja er!! :D
Hur flöt resten av natten?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Alvar vaknade igen vid halv sju och var rätt upprörd men mannen lyckades få honom att somna om (sov dock förbi vargtimmen!) sedan vaknade han 06.55 och då tog mannen upp honom när han var lugn.

Måste uppfostra min man lite bättre bara, han vill på att störa för mycket :-) men det är svårt, han är såpass ledsen att man verkligen vill ingripa hela tiden...
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Wisteria :D

Jag vill inte sabba din fina attityd, men jag tycker att det lâter lite hârt att sätta sâ lânga nätter utan att liten börjat äta lite mer än bara enstaka smakisar. Hur gâr det med skedmaten? Ofta tar det ca tre dagar innan kroppen 'fattat', sâ mata pâ sâ länge ni känner att magen hänger med.

Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Hej Sarisparis!

De långa nätterna har fungerat bra länge, han har sovit elvatimmarsnätter i åtminstone en och en halv månad (fast med hjälp av tutten förut då...) Ibland har han vaknat för att äta, ibland inte, men aldrig varit särskilt hungrig utan bara slöätit en stund innan han bara legat och svamlat tills jag lagt honom igen :-)

Hans schema finns ju någonstans här i tråden, men nätterna håller vi iaf 20.00-07.00. Han äter en portion gröt på en msk skrädmjöl klockan 14 och i övrigt bara ersättning/bröstmjölk. Tycker att han verkar klara sig bra på det han äter men känner att det börjar vara dags att ge honom mer, precis som du säger så är natten lite i mesta laget när han fortfarande mest bara käkar flytande. När under natten tycker du i så fall att man skulle ha lagt in ett nattmål? Vi är ju mitt i uppföljningsveckan nu och att ändra schemat nu känns sisådär :? . Tänkte knappt på det här med nattmål när jag satte schemat :cry: eftersom han aldrig verkat vara i särskilt stort behov av det....
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Nej, jag menar inte att du ska lägga in nattmâl nu när ni redan har sâ fina nätter :D Tänkte mest att ni kunde vara lite mer flexibla pâ morgonkvisten OM ni känner att det kan vara hunger som spökar. Och sâ sätta igâng med smakisar pâ riktig dagtid bums. :thumbsup:

Har du läst Mer mat ât smâfolket?

Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Idag blir/är en mycket stökig dag, dags för dop och schemat blir omöjligt att hålla :-/ så bakslag väntar misstänker jag!

Natten var dock bra, sov hela natten! Vaknade till och smågrät nån gång men somnade om direkt på egen hand.

Dagslurarna fungerar dock dåligt, förmiddagsluren var han så ledsen att jag var tvungen gå in och solfjädra men utan resultat. Gick inte ens lugna honom såpass att jag kunde ta upp honom utan att han grät... Suck :-(
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vissa dagar med speciella aktiviteter får man betrakta som undantagsdagar. Försök att hålla mattiderna någotsånär i alla fall och se till att han får sova tillräckligt för att inte bli övertrött, men släpp att schemat behöver följas på minuten idag så får ni nog en trevligare dag tillsammans :D.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Det gick bra igår fastän schemat for åt fanders, han åt iaf på rätt tider och fick nog nästan ihop sina sovtimmar under dagen, fast på fel tider :-)
Så nu kör vi vidare!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Härligt!! =D>
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Perfekta dagslurar igår och natten inatt var fin till framåt femsnåret, då började han vakna till, gnälla, somna om, vakna till, gnälla, somna om osv.. En ramsa bara! Dock började han klaga på allvar vid halv sju-tiden och när jag tog upp honom vid tio i sju så var han inte nådig :-) la honom vid bröstet i väntan på flaskan och som han åt, han som ratat bröstet senaste dagarna... Så det är nog hunger som spökar på nätterna ändå :-/ hur fort och hur mycket törs man egentligen introducera fast föda? Som det är nu äter han full flaska 265 ml ersättning på morgonen, en bit mosad banan + ersättning (nästan full flaska) till förmiddagsmålet, full flaska ersättning till tidiga eftermiddagsmålet, en portion gröt (på två msk skrädmjöl) + ersättning till middag samt ersättning till kvällsslurk. När på dagen bör vi lägga in mer fast föda och som sagt, hur fort törs man gå fram? Hans mage verkar hänga med bra än så länge, bajsar som en klocka varje dag när han äter frukost!

Hoppas någon har några bra idéer :-)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Åh, jag vill tipsa om min favoritlänk! :mrgreen: Mer mat åt småfolket!

Jag lät min tjej själv styra över hur mycket hon ville ha och det resulterade i att vi gick från i princip noll till hundra på tre veckor, sedan ratade hon flaskan helt. Vi har alltid haft en väldigt matglad liten dam sedan dess! Så länge man har koll på att magen mår bra ser jag ingen anledning till att bromsa matintaget.

Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Läst och begrundat flera gånger :-) funderar om man kanske skulle introducera skrädmjölsvälling blandat i ersättningen på kvällen för att bättra på intaget då? Och så ge honom mer banan på morgonen, tror säkert att han tackar och tar emot om jag ökar grötmängden till middag också :-)

Svårt när man inte vill orsaka magknip för lillälsklingen :-/
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Vi hade aldrig problem med magknip och vi ökade ändå på snabbt med mängderna. Introducera gärna katrinplommonpure så behöver du inte oroa dig för det :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hejsan!

Å mata på du, man har igen det sen, att man infört riktig mat tidigt, senare blir de gärna kräsna. Med en attityd av att det här är görgött, så kommer han äta på o vara riktigt nöjd o mätt.
Jag gav min Nomi välling vid 4 mån, gick bra!
Vid lunch och middag - sötpotatis, potatis, morot, o sen efterrätt, och avslutade med ersättning. Gröt till mellis, gärna med banan.

Idag vid 8 mån gillar hon (nästan) allt. Hon vandes tidigt vid mat och sov gott när jag kurade henne vid 5 mån, för magen var proppmätt.

Kram till dej! :wink:

Ni har väckarklocka väl?
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Tack för era råd! Vi matar på då så länge vi ser att magen hänger med :-) han är verkligen tokig i sin gröt men det som är sött går inte riktigt lika bra, fast det är väl kanske lika bra så kanske man lyckas introducera annat som är mindre sött :-) nästa anhalt blir palsternacka tror jag!

Jag har sett att några har skrivit om det här med väckarklocka, menar du att man har en i barnets rum då??
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"