Kura tvillingar...
-
Cottongrass
Re: Kura tvillingar...
Tjoho! Den här andra natten blev mycket trevligare för hela familjen. Ena tjejen sov som en stock tills vi väckte henne klockan 07 (tog dock en kvarts skrikande innan hon ville somna nu på fm... men hon skrek aldrig upp sig riktigt högt så det var ok) och den andra lilla damen vaknade några gånger men somnade om själv, tills strax efter 06 då pappa fick ramsa. Gick bra det med.
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
-
mumintrollet
=D> =D> Hurra!
Jag har följt med er resa här och vill inflika att ni gör ett strålande arbete! Försök vila er under dagen så ni håller modet och attityden uppe, det kan ta en stund förrän det nya sätter sig, men ni har fått en jätte fin början!
Jag har följt med er resa här och vill inflika att ni gör ett strålande arbete! Försök vila er under dagen så ni håller modet och attityden uppe, det kan ta en stund förrän det nya sätter sig, men ni har fått en jätte fin början!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Härligt, se där ni klarar det! =D>
Det viktiga nu i detta, behåll känslan hur ni känner och hur det KAN vara för eventuella mera ingående frågor från damerna.
Se det som frågor och ni svarar!
Det viktiga nu i detta, behåll känslan hur ni känner och hur det KAN vara för eventuella mera ingående frågor från damerna.
Se det som frågor och ni svarar!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Cottongrass
Sk*t också! Nu gick det inte alls bra. Hjälp mig analysera det här.
Båda sov inom fem minuter när vi lade dem för sista (45 min) vilan. När det var ca 8 min kvar vaknade den ena och låg och gnällde lite och väckte den andra (hon som sov hela natten) efter några minuter.
Vi påminde utanför dörren men den andra lilla damen började skrika (hon har alltid varit mer högljud än syrran). Skriket gick i vågor, så det kändes som att det borde gå att lugna henne med bara ramsan. Det funkade nämligen efter förra vilan. Men när vi var 10 minuter över tiden de skulle ha vaknat började det låta mer som gråt.
Efter ytterligare påminnelser och fem minuter gick jag in och buffade några minuter. Det blev så pass länge för hon tog ny fart igen. Så tillslut andades hon häftigt men var tyst. Ramsade då ut, men hon skrek igen innan jag hann till dörren.
Jag började bli stressad. Påminde flera gånger - försökte anpassa tonfallet och framför allt överrösta hennes skrikgråt, men så tog mannen över medan jag ammade den första lilla tjejen. Jag hörde att han ramsade medan han buffade så då sade jag till honom att ramsa utanför, men han svarade "men hon blir ju aldrig så lugn att jag kan gå!".
Jag återvände och buffade kort en gång så hon blev lugn (!), solfjädertryck (sekund) och sedan ramsade jag ut. Hon skrek återigen och lät så uppriven att jag blev ledsen, men såg till att hon inte märkte det.
När vi var 45 minuter efter att de skulle vakna kände jag att nu måste vi avrunda det här. Gick in och buffade tills hon blev tyst och tog snabbt upp henne (hon hann ändå börja protestera på sekunden det tog mellan buff och upplock). Upplyste henne om att nu är det dags att vakna och så fick hon amma. Nu sitter hon här som ett solsken (men rödgråten) och gnager på en gummileksak.
Hur många fel gjorde jag?
och mer intressant, vart är det skon klämmer?
Borde jag ha tagit upp båda redan när de vaknade trots att det var lite tidigt? Jag vill ju att de a) ska fatta att ramsan betyder ligg och vila, ha det skönt och b) de får inte komma upp skrikande ur sängen!
Ibland lyssnar hon på ramsan tror jag, t ex när hon somnade tidigare, men den sitter inte än. Hon sov ju hela förra natten så det blev inget övande då.
Använder jag buffandet rätt? Vi buffade henne bara ett par gånger första natten för även då sov hon ju ganska bra.
Båda sov inom fem minuter när vi lade dem för sista (45 min) vilan. När det var ca 8 min kvar vaknade den ena och låg och gnällde lite och väckte den andra (hon som sov hela natten) efter några minuter.
Hur många fel gjorde jag?
-
mumintrollet
Hej!
Lite feedback kan jag komma med..
Och ett litet tips
Tänk inte på att du nu gjort "fel". Här finns inget rätt och fel endast goda råd och en tydlig manual att följa. Viktigt är att du tar till dig tankesättet från kuren och gör den till din egen. Då har du en benhård självklar attityd som kommer att vara det som får kuren att slutligen sätta sig!
Lite feedback kan jag komma med..
Håll schemat! Ja - du skulle ha tagit upp då de vaknade, även om det var lite för tidigt. Onödigt att sätta ner så mycket tid på att kämpa med ramsan. Tids nog sätter sig ramsan, nu är det viktigt att även få schemat i kroppen! Även om barnet inte lugnar sig totalt går du in i en liten andningspaus som om inget hänt och gör en glad "väckning". Där är alltså attityden av största vikt! Rusa inte in för att rädda - gå in för att det helt enkelt är dags att vakna. Trösta alltså inte lillen som om något hemskt hade hänt - ta upp och fortsätt med det ni skall ha gjort för stunden.När vi var 45 minuter efter att de skulle vakna kände jag att nu måste vi avrunda det här.
Och ett litet tips
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
-
Cottongrass
Tack för nyttig feedback! Bra att få lite bättre grepp om vad som är prio 1. Det var just schemat vi tänkte på och det var ju 8 minuter kvar. Futtigt kanske, men det har varit svårt just att få dem att sova mer än 30 min. Kunde ju inte veta att de skulle skrika upp sig, liksom.
Vi har tagit igen förlorad tid och proppat i tjejerna mat nu i alla fall, och de har just somnat in. Det tog inte ens fem minuter och som du säger - ingen idé att tänka på det som blev galet utan nu är det nu.
Vi har tagit igen förlorad tid och proppat i tjejerna mat nu i alla fall, och de har just somnat in. Det tog inte ens fem minuter och som du säger - ingen idé att tänka på det som blev galet utan nu är det nu.
-
Cottongrass
Tredje natten avklarad nu!
Den ena tjejen (samma som förra natten) sov hela natten och fick väckas kl 07. Hon vaknade inte ens av att syrran låg och skrek en halvtimme och pappa stod och ramsade. Hon har varit på ett sprudlande humör hela morgonen, och vid första vilan kändes det ganska bra att lägga henne trots att det tog 8 minuter med en del frågor. Jag tycker ändå att vi hade bra kontakt. Provade att slamra lite i köket mot slutet, det är väl bra? Jag och mannen undviker dock att prata med varandra utanför rummet för vi vill bara att de ska höra ramsan.
Den andra tjejen sov skapligt fast med några uppvak under natten. Från kl 06 var det mycket frågor, det gick i vågor liksom och var aldrig lika högljutt som den andra tjejen igår, men när vi tillslut sade god morgon var hon rätt mosig och väldigt känslig hela morgonen. Hon somnade såklart på mindre än en minut, av ren utmattning nu på förmiddagen. Har jag rätt i mitt antagande att den första tjejen har kommit längre i processen, och vi kommer se liknande mönster för tvåan under veckan?
Den ena tjejen (samma som förra natten) sov hela natten och fick väckas kl 07. Hon vaknade inte ens av att syrran låg och skrek en halvtimme och pappa stod och ramsade. Hon har varit på ett sprudlande humör hela morgonen, och vid första vilan kändes det ganska bra att lägga henne trots att det tog 8 minuter med en del frågor. Jag tycker ändå att vi hade bra kontakt. Provade att slamra lite i köket mot slutet, det är väl bra? Jag och mannen undviker dock att prata med varandra utanför rummet för vi vill bara att de ska höra ramsan.
Den andra tjejen sov skapligt fast med några uppvak under natten. Från kl 06 var det mycket frågor, det gick i vågor liksom och var aldrig lika högljutt som den andra tjejen igår, men när vi tillslut sade god morgon var hon rätt mosig och väldigt känslig hela morgonen. Hon somnade såklart på mindre än en minut, av ren utmattning nu på förmiddagen. Har jag rätt i mitt antagande att den första tjejen har kommit längre i processen, och vi kommer se liknande mönster för tvåan under veckan?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Barn är olika, alla reagerar olika på kuren, så också tvillingar. Vissa är känsligare, andra ihärdigare, eller kanske rent av envisare. Men får alla tillräckligt tillfredsställande svar brukar också dessa gilla kuren och gilla att sova. Så jobba metodiskt och målmedvetet, använd tålamodet och ni kommer att nå mål med båda. Bara lite olika fort.
Nu inför natt 3 kan ni tänka på att inte ha så mycket "ramsdiskussion" på morgonkvisten. Dvs, uppvak efter säg 4-5 tiden får en påminnelseramsa och sen som ni gör HÖGA husljud eller Mozart på hög volym kan rekommenderas. Strauss är också välkommet, det är glad klassisk musik.
Det blir lätt underhållning av det hela när man ger sig in i ramsdiskussioner så här på morgonen. Så en rejäl påminnelseramsa och sen husljud. Helst inte så mycket mer. Och absolut INTE gå in på morgonkvisten. Då är morgonen ett faktum. 8)
Superhärligt jobbat, ni gör stora och fina framsteg!!!
Barn är olika, alla reagerar olika på kuren, så också tvillingar. Vissa är känsligare, andra ihärdigare, eller kanske rent av envisare. Men får alla tillräckligt tillfredsställande svar brukar också dessa gilla kuren och gilla att sova. Så jobba metodiskt och målmedvetet, använd tålamodet och ni kommer att nå mål med båda. Bara lite olika fort.
Nu inför natt 3 kan ni tänka på att inte ha så mycket "ramsdiskussion" på morgonkvisten. Dvs, uppvak efter säg 4-5 tiden får en påminnelseramsa och sen som ni gör HÖGA husljud eller Mozart på hög volym kan rekommenderas. Strauss är också välkommet, det är glad klassisk musik.
Det blir lätt underhållning av det hela när man ger sig in i ramsdiskussioner så här på morgonen. Så en rejäl påminnelseramsa och sen husljud. Helst inte så mycket mer. Och absolut INTE gå in på morgonkvisten. Då är morgonen ett faktum. 8)
Superhärligt jobbat, ni gör stora och fina framsteg!!!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Cottongrass
Okej, det ska vi prova!
Men om det brakar iväg och blir ledsamt/olyckligt, kan man påminna lite mer då med jämna mellanrum? Absolut inget buffande, eller?
Men om det brakar iväg och blir ledsamt/olyckligt, kan man påminna lite mer då med jämna mellanrum? Absolut inget buffande, eller?
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Morgnarna kan det vara lite knixigt med. Just som TorsMamma säger så blir det lätt underhållning om man inleder en ramsdiskussion där. Läs gärna den här tråden för inspiration: "Morgonproblem...(innehåller fint svar från TorsMamma)"
Gärna den här också: "Tidiga morgnar och olika strategier"
//Norahsmamma
Morgnarna kan det vara lite knixigt med. Just som TorsMamma säger så blir det lätt underhållning om man inleder en ramsdiskussion där. Läs gärna den här tråden för inspiration: "Morgonproblem...(innehåller fint svar från TorsMamma)"
Gärna den här också: "Tidiga morgnar och olika strategier"
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
-
Cottongrass
Will do!
Nu måste jag bara återkoppla till den jobbiga situationen igår em. Idag hände det igen att tjejen vaknade för tidigt, efter bara 1,5 timme ist för 2 timmar. Jag ramsade en gång eller två, men fegade ur och valde att ta upp henne innan hon blev för arg. Tänkte att hon hade ju ändå sovit rätt länge, och det var knappast troligt att hon skulle somna om. Rätt? Fel?
Nu måste jag bara återkoppla till den jobbiga situationen igår em. Idag hände det igen att tjejen vaknade för tidigt, efter bara 1,5 timme ist för 2 timmar. Jag ramsade en gång eller två, men fegade ur och valde att ta upp henne innan hon blev för arg. Tänkte att hon hade ju ändå sovit rätt länge, och det var knappast troligt att hon skulle somna om. Rätt? Fel?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Vi brukar prata om "Marginalkvartar" där man kan ta upp 15 min tidigare om så skulle behövas, lägga 15 min tidigare om så skulle behövas osv... Men 30 min, då skulle jag faktiskt försöka söva om. Det gäller att hålla tiderna på schemat så barnen får en chans att bli små skalman. Passar inte schemat (vilket ni ser om 1,5 v) så gör man om så det passar, oftast genom att förlänga natten.
Vi brukar prata om "Marginalkvartar" där man kan ta upp 15 min tidigare om så skulle behövas, lägga 15 min tidigare om så skulle behövas osv... Men 30 min, då skulle jag faktiskt försöka söva om. Det gäller att hålla tiderna på schemat så barnen får en chans att bli små skalman. Passar inte schemat (vilket ni ser om 1,5 v) så gör man om så det passar, oftast genom att förlänga natten.
Tor 2006
-
Cottongrass
Hm, ja det kändes ju inte helt bra med 30 minuter för tidigt. För att sammanfatta lite strategier vid tidiga uppvak på dagen:
Vid frågor i samtalston eller förbannelser; -15 minuter --> skapa andningspaus och ta upp.
Vad gör man om det är så gråtigt att en paus är omöjlig?!
Jag har läst de andra trådarna nu och det finns ju mycket matnyttigt, även om det gör mig nervös att läsa om andras problem. Har lite svårt att spela hög musik på udda tider, för vi bor i ett löjligt lyhört radhus.
Jag har läst de andra trådarna nu och det finns ju mycket matnyttigt, även om det gör mig nervös att läsa om andras problem. Har lite svårt att spela hög musik på udda tider, för vi bor i ett löjligt lyhört radhus.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej igen,
Ja om barnet vaknar när det är mindre än 15 min till lurslut, ta upp i ett lugnt ögonblick eller låtsas om att barnet är glatt och lugnt. Förmedla lugn och positivitet.
Då får du göra HÖGA rejäla husljud på morgonkvisten, typ damsugare, hårtork m.m.
Kanske kan det vara värt att prata med dina grannar och säg att ni försöker lära tvillingarna att sova men det kan låta lite någon vecka eller två. 8)
Ja om barnet vaknar när det är mindre än 15 min till lurslut, ta upp i ett lugnt ögonblick eller låtsas om att barnet är glatt och lugnt. Förmedla lugn och positivitet.
Då får du göra HÖGA rejäla husljud på morgonkvisten, typ damsugare, hårtork m.m.
Kanske kan det vara värt att prata med dina grannar och säg att ni försöker lära tvillingarna att sova men det kan låta lite någon vecka eller två. 8)
Tor 2006
-
Cottongrass
Fjärde natten...
Tvåan (den oroliga) sov riktigt bra. Vaknade 01, fick en ramsa och nöjde sig med det (+bekräftelse). Vaknade igen kl 06 och fick pangramsa. Sedan satte jag på musik. En stund senare hörde jag att det var ett nytt skrik, dvs hon hade tystnat med syrran hade vaknat. Jag har påmint med ungefär 10 min mellanrum. Hyperstressad mamma, med rent köksgolv, bäddad säng och frukost i magen för en gångs skull. Snaaart får vi gå in (06:45).
Tvåan (den oroliga) sov riktigt bra. Vaknade 01, fick en ramsa och nöjde sig med det (+bekräftelse). Vaknade igen kl 06 och fick pangramsa. Sedan satte jag på musik. En stund senare hörde jag att det var ett nytt skrik, dvs hon hade tystnat med syrran hade vaknat. Jag har påmint med ungefär 10 min mellanrum. Hyperstressad mamma, med rent köksgolv, bäddad säng och frukost i magen för en gångs skull. Snaaart får vi gå in (06:45).