Behöver råd inför kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
arncih101

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Ja, jag är förvånad över hur lätt det gick. Det handlade bara om några minuter och så sov hon igen. Undrar när det kommer till den punkten att hon inte vaknar alls, i alla fall inte så att hon börjar gråta utan mer som oss vuxna. Dvs vaknar till, och somnar om utan problem, hehe. Det blir väl förhoppningsvis snart.

Ikväll är det alltså förbjudet med buffning, och ramsning under natten endast vid skrik/gråt. Inte vid gnäll. Men alltid avvakta först och se om hon lyckas somna om själv. Jag skulle kunna överlåta detta åt sambon men egentligen känns det bättre om jag gör det själv eftersom jag har mycket bättre koll på kuren och alla "regler". Han kommer säkert börja köra någon egen variant om han inte lyckas få "kontroll" över det hela. Så jag tar alla fyra nätter, men det är lugnt. Jag sov ganska bra inatt trots allt.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Nat

Inlägg av Nat »

Ja, jag är förvånad över hur lätt det gick. Det handlade bara om några minuter och så sov hon igen.
Om man som förälder gör ett bra jobb tillsammans med lite tur och att barnet inte är i en utvecklande fas, inte får tänder etc. ja då kan kuren gå riktigt riktigt snabbt.

Fortsätt med samma goda attityd och lägg gärna på en stor mängd självreflektion så kommer nog detta att flyta på riktigt bra.
Med reflektion menar jag saker som: föra loggbok, gå tillbaka och studera loggboken och ta fram åtgärdsförslag, bolla tankar med mannen/mormor/väninna etc. Inför varje åtgärd (ramsa, buffa, solfjädra, husljud) ta 3 långa djupa andetag och fundera igenom vad som är bästa åtgärden istället för att rusa rätt in och ta första bästa verktyg utan att först ställa sig frågan "vad är bäst för mitt barn i just denna situation?".

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
arncih101

Inlägg av arncih101 »

Kurnatt 3 över:

20.00 natt, somnade 20.07
07.30 (om en halvtimme), glad god morgon!!

Helt otroligt!! Har inte vaknat en endaste gång. Jag, och skrutten, har för första gången sovit en hel ostörd natt sedan barnmorskan la henne på mitt bröst! \:D/ \:D/
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Nat

Inlägg av Nat »

Underbart :D
arncih101

Inlägg av arncih101 »

:D :D

Har dock en fråga. Bekräftelseramsan, är det något man ska fortsätta med även efter kuren och uppföljningsveckan eller gäller den bara under dessa 11 dagar?
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Nat

Inlägg av Nat »

När man upplever att barnet har tagit till sig ramsan, börjar lyssna på den och blir lugn av den då är det dags att dra samman ramsan och bekräftelsen.

Ex.
1. Sov så gott du lille barn (bestämt)
2. Sov så gott du lille barn (bestämt)
3. Sov så gott du lille barn (bestämt)
4. Sov så gott du lille barn (bekräftande, lugnt och fint)

Alla fyra "verserna" kommer direkt efter varandra utan nån egentligen paus.

Är barnet extra oroligt någon kväll och ställer mängder med frågor, ja då kan man dela upp ramsan och bekräftelsen just för det specifika tillfället.
arncih101

Inlägg av arncih101 »

Tack Nat för svaret! Din hjälp och dina tips är värda guld :D
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Nat

Inlägg av Nat »

:mrgreen:
arncih101

Inlägg av arncih101 »

Jag tyckte att den här kuren gick alldeles för lätt för att vara sant, hehe.

Under dagens sista kur (15.30-17.00) och nattningen alldeles nyss har lilltjejen helt plötsligt börjat gallskrika. Vad handlar det om? Innan var det mer gråtgnäll, nu är det skrik för full hals. Nattningen tog nyss ca 12 min (klockade inte den) men det var ca 12 min av gallskrik. Även dagens sista lur var lite mer problematisk än tidigare dagar då det tog henne längre tid att somna, skrek istället för gnällde plus att hon vaknade 2 ggr under sovstunden och grät, men somnade om själv efter nån minut.

Är detta något som är vanligt förekommande i samband med kuren? Känns tråkigt nu att få ett bakslag efter gårdagens natt. Jag har inte buffat henne alls sedan första kurnatten. Är det kanske det jag bör göra? Jag undviker att göra det just för att jag vill att ramsan ska sätta sig men när inte ens ramsan verkar bita (inte snabbt i alla fall) så undrar jag om det är bättre att buffa än att låta henne skrika så pass högt och länge? Kan det bli kontraproduktivt?

Inför nattningen nyss så var det bästa skrattet-till-gonattet sedan start, hon kikna av skratt hela vägen till spjälsängen. Sedan la jag henne tillrätta, solfjädra lite lätt, la täcket över henne och ramsade mig ut ur rummet. Men då började cirkusen och hon började som sagt skrika för full hals, jag påminde. Hon lugnade inte ner sig. Efter ca 2 minuter gick jag in igen och gav beskedet igen och ramsade mig ut. Hon fortsatte att skrika. Sedan gav jag en till påminnelseramsa. Och då började hon successivt lugna ner sig för att precis när hon lugnat ner sig i några sekunder ta ny fart. En till påminnelse och då varvade hon ner. Sedan kom min bekräftelse.

Ursäkta om mitt inlägg är lite rörigt. Har smått bråttom.. Hoppas det finns någon/några vänliga själar som kan förklara för mig vad det beror på. Om det är något övergående eller om jag kanske gör något fel.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
jag tycker det verkar som om ni jobbar riktgt bra! Protester eller frågor i 12 minuter vid läggning är inget att oroa sig för. Du agerade rätt tycker jag. :D MEN passa dig för att släppa in vargen nu och börja söka fel! [-X Det går bra det här! Dottern kanske bara ställde frågan lite tydligare och högre :wink: SKA JAG VERKLIGEN SOVA HÄR OCH NU???!!! :evil:
Ja det ska du min lilla älskling allt är som det ska vara! :mrgreen: Så ska din ramsa låta! De små liven måste få ha lite privatliv. Vilket innebär att protester av dessa slag är helt ok. Det viktiga så här tidigt i kuren är att hon får tydliga svar tillbaka! Ramsan alltså! och jobba med husljuden utanför. Akta dig för att bli ståendes vid dörren och vänta på att hon ska sluta fråga.... överkoncentration är inget som behövs i denna process. :D Det är ok att gå in och buffa eller använda solfjädern vid kris, och jag tror inte det var nån kris igår.... :wink: Behåll attityden nu och sök inga fel eller förvänta dig några svar från dottern. Det är du/ni (pappa?) som har svaren här. På natten sover man! 8)

Läs på mer i boken sid 193 kvällsgråt och lathunden sid 150 samt säkerheten sid 57 och framåt för mer pepp och råg i ryggen! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
arncih101

Inlägg av arncih101 »

Manfred 10, tack för ditt svar! Det är lugnande. Jag försöker att inte överanalysera saker (även om det finns ibland i bakhuvudet) utan försöker ta det med ro. Hon sov även inatt utan att vakna en endaste gång så jag försöker se de lite svårare läggningarna som något som inte är så farligt utan övergående. En fas, så att säga, hehe. Det är i och för sig fortfarande väldigt tidigt i kuren. Dag 4 nu. Och Gud vad skönt att kunna få sova ut! En grundläggande sak egentligen men känns som ren lyx! Känner mig nästan lite bortskämd, hehe..

Kram på er! :D

/ Nella
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Just det ! Tidigt i kuren! Fortsätt med ert goda arbete nu! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
arncih101

Inlägg av arncih101 »

Hej!!

Det flyter på ganska bra här. Imorse vaknade lillan 05.30, så jag ramsade en gång och hon somnade om för att vakna igen efter ca 5-10 min. Men då gick jag inte upp, det var mest "gråtgnäll" och hon somnade om själv. Sedan var det i vanlig turordning glad god morgon kl. 07.30. Hon gråter fortfarande en del varje gång jag lägger henne för att sova, såväl dag som natt, till skillnad från dem första kurdagarna då hon bara gnällde för att somna. Jag är inte orolig, hoppas dock för henne skull att det går över snart och att hon bara kan lägga sig ner och njuta, hehe :) Hon har även vid två tillfällen vaknat tidigare än beräknat (ca 15 min tidigare) och legat och gnällt i sängen. Jag har låtit henne ligga tills hon egentligen skulle upp men hon hade då hunnit bli både arg och skrikig men blev jätteglad när jag tog upp henne och sken som en sol. Är det ok att lyfta upp henne om det är uppenbart att hon inte kommer att somna om?

Finns även en annan sak som jag tänkt på. Jag har än så länge inte gått ut med henne när det varit läggdags. Och eftersom hon inte kommer att kunna ligga på mage i barnvagnen så blir det att hon får sova på rygg. Hur gör jag då? Blir det något problem eftersom hon nu alltid sover på mage? Tänkte om hon kanske förknippar mage med sova. Ska jag vagna henne då? Men eftersom jag ser att vagning likställs med buffning så kanske det inte är så smart.. Men jag tänker att hon kanske kommer att bli förvirrad om jag helt plötsligt börjar ramsa på t.ex. stortorget haha. Har inte "provat" detta än just pga mina egna "vargar" hehe. Tänkte kolla med er först. Anledningen till att mina vargar dyker upp är för att jag ser att det krävs en skrikstund för henne här hemma för att somna, och det är ändå ett ställe jag kurat henne i, hur sjutton blir det ute?
Tänker likadant kring bilbarnstolen. Där kan jag ju inte ens buffa/vagna henne om det skulle bli kris.

Hur brukar ni göra när det gäller avskärmning? Brukar ni avskärma i bilen eller i barnvagnen med något när det är sovdags? Är det nödvändigt?

En annan sak är även sovplats när man är bortrest. Måste barnet sova i egen säng eller är det acceptabelt för henne att sova t.ex. med mig i en dubbelsäng? Eller t.o.m. mellan mig och sambon? Rent spontant gissar jag på att det inte är att föredra men jag vill ändå se med er. Vi tänkte kanske ta med hennes madrass + lakan och avskärma när vi åker bort i samma rum som vi sover, skulle det gå tror ni? Så att hon får sin lilla hörna någonstans även om det är samma rum som oss?

Fy f-n vad många frågor jag har ställt, hehe, men skulle uppskattas något oerhört om jag kunde få svar på dem. Kommer kanske behöva åka nästa helg till svärisarna som bor 50 mil härifrån, då vill jag ha stenkoll på hur jag ska göra, både under bilresan men också hos dem.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
klockan

Inlägg av klockan »

Hejhej,

härligt att det går så bra för er :D !

Att plötsligt bli lagd i vagn, och dessutom på rygg innebär en helt ny grej "bara". Var beredd på extra frågor, samma sak gäller då som när hon ska sova i sängen.Men som sagt, extra frågor LÄR det bli :wink: men är man inställd på det så klarar man av det oxå :D . Se till att mörklägga vagnen ordentligt bara, gärna ett stort skynke som du hänger över hela vagnen (inte bara över suffletten. Klipp hål i mitten så det "delar sig" lite så att luften kommer in. En del ramsar i stående vagn tills barnet somnar, andra rullar barnet till sömns. Och känn ingen stress, för då märker hon av det direkt. Tänk på att det är första ggn ni gör det och ta det för vad det är.

Likaså avs att sova i bil. Det har aldrig vart ngt problem här. Vi har inte skärmat av eller så utan barnen har somnat ganska precis på klockslaget när de ska.Kanske att det dragit över 15-20 min, inte värre än så. Sen kanske sovluren inte blir lika lång som den ska vara heller, men "en ggn är ingen ggn" :wink: . Så tänker jag iaf. Man kan ju ta nästa lur lite tidigare el lägga tidigare på kvällen för att ta igen om man tycker det behövs.

Klart hon ska få sova i egen säng när ni är bortresta tycker jag. Om det går så kan ni ju ställa hennes säng där hon inte ser er ifall hon vaknar.Alt är ju att spänna upp en lina mellan två väggar och hänga ett stort skynke på, som ett draperi, typ. Se till att mörkläggningen är OK oxå, oftast det som fallerar när man sover över hemma hos andra tycker jag. Spraya vatten på fönstret och klappa på aluminiumfolie brukar va det enklaste när man är på resande fot.Det blir KOLSVART då.

Sen får man ta det för vad det är och inte hetsa upp sig om det inte blir som hemma. Huvudsaken är att det funkar på det stora hela och att barnet ges FÖRUTSÄTTNINGARNA för sömn. Tänker jag :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
arncih101

Inlägg av arncih101 »

Tack klockan för ditt svar!

Jag åkte i lördagskväll en snabbis till pappa som bor 130 km härifrån. Vi åkte kl 20.00 då det var lillans läggdags och hon somnade kanske runt 20.10 så det var inte så farligt. När vi väl kom fram till Malmö så vaknade hon till och var vaken en kort stund medan jag skulle fixa hennes sovplats men hon somnade om fort och sov hela natten. Var rädd att hennes uppvakande skulle sabba allting men det verkar som om det inte var något större problem. Det var många frågor under söndagen då hon skulle ha sina sovstunder men i det stora hela gick det bra. Jag drog ner sufletten på babyskyddet så att det blev lite mörkt iaf och hon var ju även trött när vi började åka, så jag ramsade och hon fattade inte galoppen direkt för att hon var vaken en stund (dock lugn, inte gnällig eller skrikig) men somnade till slut.

Har ännu inte provat att få henne att somna i vagn. Är nog det jag är mest spänd över men när jag väl försöker ska jag genomföra det som världens självklaraste sak. Vi får se hur lillan reagerar hehe. Och vi får se om människor ute runt om mig tror jag tappar fattningen när jag börjar ramsa haha. Men äsch, vad gör man inte för sin guldklimp. Har dock inga idéer på vad jag kan använda för att skärma av, skulle helst vilja att jag inte behöver göra det men behövs det så är det inga problem. Vad använde ni? Ett lakan, eller? Skulle ett sånt där myggnät räcka, tror ni? Även om det inte skärmar av helt så blir det ändå lite mörkare (och myggfritt!) hehe. Jag undrar om hon kanske vänjer sig vid att sovstunderna i vagnen inte är kolmörka efterhand?

Hoppas ni haft en trevlig helg! Kram :D
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"