Hjälp med rutiner och standardmodellen för 4,5 mån älskling

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sömnsugen

Re: Hjälp med rutiner och standardmodellen för 4,5 mån älskl

Inlägg av Sömnsugen »

Ja.....gårdagens framsteg var att N somnade superlätt när maken nattade. Sov ostört i några timmar, tror hon vaknade vid 23 men jag är så förbannat trött att jag är osäker. För 2:a morgonen i rad vaknade hon INTE av makens klocka och rutinerna dagtid gick bra men natten....var.....skit.....

Krisråd ikväll med maken, nu får han faktiskt engagera sig mer aktivt!!
Efterlängtade dottern N född 2011-10-27
Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Akut dåligt samvete för maken....alltså....han är världens bästa pappa åt N men eftersom han bara ser en strålande glad och knubbig dotter dagtid och INTE vaknar alls de flesta nätter, tycker han jag får bestämma över rutiner och ev metoder. Min sömndruckna hjärna klarar inte det längre....
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
jag och min gjorde en överenskommelse när vi fortfarande matade på natten, jag pumpade ur och fick sova vid första matningen då pappa istället matade från flaska. Och då sov jag med öronproppar :shock: så att jag fick ordentligt med sömn. Sen tog jag andra matpasset.
När vi gick över till ersättning (slutade amma vid drygt 3 månader då liten inte blev mätt) tog vi varannan natt, vid det laget behövde liten bara mat 1 gång per natt, ersättning mättar ju lite mer.
Och då fick jag ju sova (fortfarande med proppar) varannan natt hela natten. :)
Detta gjorde vi trots att min man jobbade samtidigt, blev det tokkris på någon av "hans nätter" väckte han mig så att han fick sova.
Innan överenskommelsen vaknade jag buslätt för minsta pip varje natt trots att liten sov i eget rum och min man vaknade aldrig, men så fort vi hade uppdelningen klar för oss så vaknade min man när han hade matpass. Han hade liksom uttalat ansvar och då fungerade hans "bebisradar". Vi blev en lyckligare familj, möjligen blev min man något tröttare på jobbet, men det var överkomligt. :)

Hoppas det kan inspirera till något samarbete, man måste ju få sova även om man är mamma tänker jag. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Hej och tack Tin!!!

Jo....mammor behöver oxå sova! Min räddning sen det här riktiga sömnstrulande börjar har varit helgmorgnarna när maken tar lilltjejen och går upp efter amning vid 7 och jag sover vidare någon timme. Tyvärr :) brukar jag inte kunna sova så länge men 1-2 timmar i alla fall. Jag sover redan med öronproppar för att inte höra varenda sömngny och prassel från N men hon är ju i samma rum så mot skrik hjälper det INTE!!!

Det står väl just nu mellan min oro att hon ska rata bröstet om hon regelbundet får flaska = större flöde och min sömn. Igår påbörjades dock "Projekt Sömn" här hemma efter stor familjekonferens :D

Nu verkar nämligen lilla N vuxit i det schema hon har följt i några veckor, inte slaviskt noggrant bör tilläggas, och är sällan trött på dagen trots mycket intryck. Igår morse inföll sig en oväntad klarhet i mina tankar och då passade jag på att skriva ner alltihop och maila maken :) Så här är planen;

07.00 God Morgon med väckarklockans "Tupp". Just nu vaknar N snarare 06.15 men jag hoppas mycket på helgens omställning till sommartid....

07.00 ammar, denna tid även om N vaknar tidigare

09.00 sover 45 min

10.00 ammar + pure

11.45 ammar. Fortfarande behövs detta mål men på sikt hoppas jag kunna skjuta på 10-målet till 11.00 och slå ihop dessa två....

12.00 sover 1,5h

14.00 ammar

16.00 sover 45 min

17.00 ammar

17.30 gröt med fruktpure

18.45 ammar

19.00 God Natt

22.00 tas upp i sömnen och ammar när vi lägger oss

01.00 väckarklocka för amning

04.00 väckarklocka för amning

Vid varje sovpass läggs nu N vaken, ges nappen ( jo den tänker vi faktiskt ha kvar) och snuttedjuret, läggs på sidan och så dag- eller nattramsan. Sen går vi. In om ev skrik inte avtar, i första hand bara handpåläggning, annars buffring i rumpan. I YTTERSTA nödfall tas hon upp, här talar vi hysteriska skrik.
Samma gäller vid uppvaknanden nattetid....

Detta är ju inte så som AW säger med ramsan men.....jag har nött och stött denna ramsa vid uppvaknanden nattetid i drygt en månad nu men hon blir bara vaken och arg....Säger jag den lugnt och fint när hon kommit till ro börjar hon vifta med armarna, vrida på huvudet och skrika. Säkert är det något med min " attityd" men jag har jobbet på den tycker jag, läst tråden här på forumet osv....INGEN skillnad. Hittills fungerar det som "nu är det sovdags" men inte ensamt vid nattliga uppvaknanden.....det kommer kanske.....

OK, natten inatt gjordes på detta sätt och det gick faktiskt riktigt bra! Inga uppvaknanden där hon skrek "upp sig", bara ett uppvaknanden när hon behövde buffas.....ammade fint de två gångerna hon togs upp och när hon vaknade 06.15 låg hon kvar i sin säng och jollrade för sig själv till 06.40!!!!! Vissa stunder var hon så tyst att jag hoppades hon hade somnat om men icke :) Var uppenbarligen inte galet hungrig i alla fall :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Har läst början och slutet på din tråd och tagit del av de utförliga, goda råd du fått, och av dina egna synpunkter och ställingstaganden, som är värda all respekt, naturligtvis =D>

Lilla älsklingen lider ju absolut ingen nöd. Hon klagar inte, och du kan fortsätta som du gör. Det tar hon ingen skada av :lol:

Sedan, om och när du möjligen ser att hon håller på att dra på sig sömnbrist - allvarliga saker - och känner att inte heller du själv, eller barnafadern, orkar med dessa brutna nätter, kan du fundera på om du skulle ta och ge henne en regelrätt Sova hela natten-kur. Då skippar du nappen, lägger henne tillrätta på mage, buffar henne / solfjädrar och sätter ramsan, den magiska. Så har du hela tolvtimarsnätter på ingen tid. Förutsatt att du tror på det du gör och förstår att det är för lilla barnets (och familjens) bästa.

Men där tror jag inte du är ännu alls, och inte behöver du komma dit heller :mrgreen: Det finns alltid sätt att säkra små barns välbefinnande, och alla stavas verkligen inte SHN.

Välkommen åter, om och när det skulle behövas :P

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"