GRATTIS Luvisen

till nya lilla älsklingen, La Petite Soeur
Luvisen skrev:Vi hade allt så fint planerat för annekteringen. --- Jag ställde henne sovandes i vårt sovrum och sedan gick jag och hälsade på Bebispojken i Stor Stil.

--- Sedan säger jag: Kom jag ska visa dig ngt!

Och vad säger Bebispojken? Ingenting utan börjar storgråta.
Det blev lite fel där. Gud vet vad (möjligen). Du / ni skulle ha satt honom någonstans - i vardagsrummet, ert gemensamma - och tisslat att han skulle få någonting, vänta vänta... och hämtat bebisen och presenterat honom den. Bara gett honom den. Med tid att - hm - drabbas, titta, peta och undersöka. Utan störningar eller förväntningar.
Luvisen skrev:När han lugnat sig går vi in till sovrummet. Han ser Petite Soeur på sängen --- Bebispojken tittar bort och fortsätter med sitt en bit bort.
Lillasyster ska inte ligga på sängen. Er säng? Där kunde ju en läskig hundvalp ligga lika gärna, eller något annat som ni tyckte var giulligt men som han såg som en varg, en fara

redan därför att den var okänd och hörde till er, inte honom. Så han värjer sig och pysslar med annat, tar skydd i det kända.
Luvisen skrev:Resten av dagen visar han inget intresse för bebisen. MEN så fort bebisen piper lite (knappt att hon hinner gråta alls) börjar Bebispojken storgråta och springer bort från henne.
Den steken måste vi vända på. Han ser - såg - henne som en fara för allmän säkerhet

Och då får man upprepa, återuppväcka, annekteringen. Vid trevligt tillfälle. Med små barn kan man alltid backa bandet. Tack och lov
Luvisen skrev:Vad kan jag och pappsen göra? Vi tar oss mkt tid med Bebispojken och pussar honom och kelar med honom men det gör ingen skillnad.
Var lite frågande. Dutta inte så förtvivlat (som om ni tröstade - det är inte synd om honom, tvärtom

Han har ju fått ett syskon, en gåva för livet). Ta honom i bruk, praktiskt, faktiskt och konkret, kring allt som har med bebisen att göra. FRÅGA. Ge inte alla svaren / förmaningarna / rättelserna utan gör er lite hjälplösa och fråga honom - som är en väldigt, väldigt liten pojke, så babbla inte så mycket - om hur HAN tycker saker och ting kan lösas. "Vad ska vi göra NU då?" Lyssna, uppskatta, försök.
Luvisen skrev:I dag kände jag att jag höll på att bli tokig på all gråt och skriiiik fr Bebispojken medans lillan belåtet sussar vidare... Mitt tålamod är inget vidare då jag är hemskt trött.
Fullt förståeligt. Förvisa barnet (kan göras med milt beklagande) när han skriker, och med nogsam uppföljning. (Se Trotskapitelet i BB.) Han måste lära sig att det finns andra och bättre sätt att kommunicera på.
Luvisen skrev:Bebispojken vill absolut inte göra någon social delaktighet alls helt plötsligt.
Jo då. Det vill han visst, det

Men han måste (lite teatraliskt så där) övertygas om att utan honom och hans insatser faller världen ihop. "Det GÅÅR inte, jag KAAN inte!" (Paus, paus, vänta, vänta.) "Vad ska vi göra NUU då

" Frågetecken

Vänta, vänta.

O:) O:)