3 månader, matstrul.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lovis09

Re: 3 månader, matstrul.

Inlägg av lovis09 »

hej igen,,,
kom o tänka på en sak, hur länge ska man bekräftelseramsa, inser att än är det för tidigt att sluta, men hur ska man tänka?
tills man känner att ramsan sitter? :?
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
lovis09

Inlägg av lovis09 »

en sak till.....
idag ger vi ju lillan mat kl 22,( i sömnen) nog dax o ta väck den, eller vad tror ni?
nu har ytterligare några nätter gått, o lillan sover riktigt bra, ngr uppvak under natten, men hon somnar snabbt själv om, behöver endast säga till henne en gång per natt :D o det känns som stora framsteg! Tack Anna W!!
:heart: :heart: :heart:
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lovis09 :D
lovis09 skrev:kom o tänka på en sak, hur länge ska man bekräftelseramsa, inser att än är det för tidigt att sluta, men hur ska man tänka?
tills man känner att ramsan sitter?
När du känner att ramsan "tar" sâ kan du baka in bekräftelsen i vanliga ramsan, gâ ner i tonen pâ sista versen.
lovis09 skrev:idag ger vi ju lillan mat kl 22,( i sömnen) nog dax o ta väck den, eller vad tror ni?
Ja, det tycker jag nog. :D Bestäm er pâ morgonen inför kvällen, sâ att ni verkligen matar pâ sâ mycket som bara gâr hela dan! 8)
lovis09 skrev:Tack Anna W!!
Kan bara instämma! :D

:heart:
lovis09

Inlägg av lovis09 »

Hej!!
Lillan har nu hunnit bli 5 månader!!
Sover som en prinsessa o äter som en häst :lol:

Schemat som vi följer är följande:
745 godmorgon
945 sova 45 min
1215 sova 2 h
1630 sova 45 min
1945 sova natt

äter mat o gröt, samt ersättning. När börjar man med välling? O när man börjar med välling ger man det som frukost eller fortsätter man med ersättning där?
Lillan har dock börjat vakna vid 7 tiden på morgonen o ligger o pratar i sitt rum, men somnar om efter ca 20 min, o jag väcker henne enligt plan, jag ramsar henne aldrig när hon ligger o pratar, jag funderar på om hon sover för mkt?? vad tror ni
ska jag dra ner långsovet till 1,5 h?
Hon är en riktigt tröttis, o jag får jobba för att hålla henne vaken tills hennes sömnpass börjar. O jobbigast är det innan hon får gå o lägga sig för natten. Så jag är tveksam till att dra ner sovet, men något är det med tanke på att hon vaknar på morgonen.
#-o
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
aso

Inlägg av aso »

Hej Lovis :D !

Så härligt att Lillan både sover och äter, och stor tjej börjar hon bli oxå som hunnit fylla 5 månader. Jag har inte läst hela din tråd men svarar på ditt senaste inlägg :wink: .

I TorsMammas fina översikt på ”Mat-och sov-tider” föreslås:
5-6 mån (15 timmar)
12-45-2-20
12-45-1,5-45
Så att korta in på någon av lurarna tror jag blir fint, själv valde jag att korta sista 45-luren till 20. Jag tycker det känns bra att de får en riktig långvila mitt på dagen och så passade det vår lille som självmant började kort sista luren :wink: .

Vet inte hur ditt matschema ser ut? Men välling kan du gärna ge som nattslurk nu ( då sover man götttttt på mätt mage) , vi började med att introducera den blandad med ersättning. Gav till en början 50/50 och ökade succesivt tills det bara var välling, jag tycker det var ett fint sätt att vänja lilla magen oxå då man kan bli lite trög i magen av välling innan man vant sig. Och visst kan man ge välling på morgonen :wink: . Vi ger vår lille en liten slurk ersättning att starta dagen på och sedan en stadig grötfrukost, har valt att bara ha välling på kvällen, men det är många som ger välling till frukost :) .

Bara en tanke från min sida, är det någon speciell anledning till er "godmorgon-tid" 07.45, det är kanske en lite sen tid och godmorgon 07.00 skulle nog vara lättare att jobba med? Då kom hon i säng lite tidigare på kvällen vilket kanske också underlättar då du tycker hon är som tröttast på kvällspasset?
Alltså natt 19.00-07.00, vad har du för tankar kring det?

Ha en fin dag :D !
:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
lovis09

Inlägg av lovis09 »

hej o tack för tipsen!
tankarna kring uppstigning kl 745 är att stora syster går upp kl 8 o stiger jag o lillan upp en kvart tidigare så hinner hon få frukost innan dagen sätter fart med stora syster. ( vi är en trött familj som gärna sover till 8 :lol: ) Storasyster har inga problem med att sova mellan 20-8. ( hon är två år)

fick precis rådet ifrån bvc att avvakta med vällingen då lillan har stora förstoppningsbekymmer :( de tyckte jag skulle avvakta till 6 månaders ålder, så tror jag gör det, men vi har gått över till 6 månaders gröt o den verkar mer mättande!
har dock en fråga kring kvällsmålet.
Lillan äter gröt till kvällsmat kring 1730, här får hon ingen ersättnig efter, som hon får vid lunchmålet, utan får ersättningen innan hon går o lägger sig, men upplever henne som "gnällig" på kvällen, vilket hon aldrig annars är.Men hon är ju alltid mätt o pigg :lol: Tycker ni att jag ska fylla på med ersättning efter gröten o sen får hon ersättning som vanligt som nattamat vid 1915, svammligt men hoppas ni förstår :P
mina övriga mat o sov tider är som följer
0745 vakna o ersättning
945 sova 45
11 lunch (mat o ersättning)
1245 sova 1,5
1415 ersättning
1630 sova 45
1730 gröt
1915 ersättning
1945 sova natt
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

om man har problem med magen testa gärna

sötpotatis
plommonpure
päron
aprikos
som alla är lösande
+lite extra fett i gröten. gott är det :wink:

ja om du känner så så testa att ge ersättning efter gröten. går de så går det :lol:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
lovis09

Inlägg av lovis09 »

.....sötpotatis!! den visste jag inte!!
kanon! tack!
har ni någon bra gröt o rekomendera som inte är stoppande....
vanlig mild havregröt får lilla damen ont i magen av, o banangröt är god men den är ju lite stoppande, nu kör vi med äpplegröt den är god.....men är osäker på hur den funkar för magen...
risgröt är väl oxå stoppande....det är en djungel!
ska prova o ge lite ersättning ikväll efter gröten för att se om humöret blir bättre :lol:

tack igen för all suveräna tips o pepping som man kan behöva emellan åt.
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

mycket av det stoppande i fabriksgröten är pga all mjölken som de innehåller. Varför inte testa att köra havregryn i mixern och gör egen gröt. rejäl klick smör på el rapsolja. och så massor med päron eller så. Annars tror jag som du säger att äpple är bättre än banan. ialla fall var det så här hemma. dessutom kunde min stora inte äta banan utan att klämma en rejäl portion katrinplommon efteråt. annars blev det stenhårt :shock: emn jag vet de som säger att det går hur bra som helst.

Sen kan jag säga att man kan äta ganska stora mängder av frukten om man köper burkar. gör man egen katrinplommon så är den rejält drygare då den inte innehåller så mkt vatten. kan vara bra att tänka på. jag var livrädd för att ge mer än en tesked köpe katrinplommon i början :roll: :lol: Så småningom klämde vi en burk om dagen :lol:

lycka till :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Hej :D !

Förstoppning är inte kul :( , hoppas något av tipsen du fick av videunge hjälper :) . Finns ju lite olika du kan prova, så hoppas att något funkar för er.
videunge skrev:Varför inte testa att köra havregryn i mixern och gör egen gröt.
Kanontips :thumbsup:

Jag slår ett extra slag för hemmagjord katrinplommonpurè, busenkelt att göra och det gjorde underverk här hemma hos oss. Rejält mycket mer sprutt i den än den på burk.
Lägg en påse katrinplommon i blöt så det täcker och lite till, typ tre timmar i kokt (varmt) vatten och mixa sen med vatten och allt. Går finfint att frysa :) . Jag ger ett par rejäla matskedar varje dag :wink: .
lovis09 skrev:tankarna kring uppstigning kl 745 är att stora syster går upp kl 8 o stiger jag o lillan upp en kvart tidigare så hinner hon få frukost innan dagen sätter fart med stora syster. ( vi är en trött familj som gärna sover till 8 ) Storasyster har inga problem med att sova mellan 20-8. ( hon är två år)

Det är så härligt att vi är olika vi människor :wink: , givetvis ska ni få med er lilla på familjeschemat :D.
lovis09 skrev:Lillan äter gröt till kvällsmat kring 1730, här får hon ingen ersättnig efter, som hon får vid lunchmålet, utan får ersättningen innan hon går o lägger sig, men upplever henne som "gnällig" på kvällen, vilket hon aldrig annars är.

Om jag förstått det hela rätt har du precis kortat ner långluren från 2 tim till 1.5 tim, då kan det ta ett litet tag innan liten vänjer sig. Kan kanske vara en förklaring till den nya gnälligheten?

:heart: aso
lovis09

Inlägg av lovis09 »

ni e så kloka!!!!
tack tack tack!!!

gav ersättning igår efter gröten, o vilken skillnad, lillan har väl inte varit tillräckligt mätt :( så igår kväll var det solsken igen!
o sen att vi precis dragit ner middagssömnen precis som ni sa är väl oxå ett tecken. Så vi kör på detta, tills hon kan äta sig helt mätt på gröten.

Tack för tipsen, ska prova mer katrinplommon (hemmagjord, vad gör man inte för de små liven, jag som köper allt ;) )
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
aso

Inlägg av aso »

lovis09 skrev:Tack för tipsen, ska prova mer katrinplommon (hemmagjord, vad gör man inte för de små liven, jag som köper allt )
\:D/ ja visst är de värda bara det bästa :heart: !
aso

Inlägg av aso »

lovis09 skrev:gav ersättning igår efter gröten, o vilken skillnad, lillan har väl inte varit tillräckligt mätt så igår kväll var det solsken igen!
Härligt!
Kom bara att tänka på en sak... så fort ni fått ordning på lilla magen så var inte rädd för att öka på med mer mat. Vi väntade lite förlänge :o , fattade inte att han var SÅ hungrig :lol:.
Ökade ganska raskt till 2 grötmål och 2 matmål (med ersättning efteråt pga små portioner till en början) + kvällsvälling. Du ska absolut inte stressa, det är verkligen inte därför jag skriver för barn är så olika. Men det kan vara värt att ha med sig, inte alltid man hänger med i svängarna (i alla fall inte jag :shock: ). Framför allt gör mer mat underverk för nattsömnen :D .
Herregud jag skriver och skriver, hoppas du förstår vad jag menar, vill absolut inte stressa dig bara hjälpa lite i förebyggande syfte så att säga. Börja lungt och fint med katrinplommon så lilla tjejen får ordning på magen :heart: .
lovis09

Inlägg av lovis09 »

söta aso!!
tack för tipsen!!
ingen fara, vad gullig du e!!
jo då, här äts det, lite underhållning så går det ner massor med mat! både gröt o mat :lol:

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
aso

Inlägg av aso »

=D> =D> =D>
:heart: :heart: :heart:

HÄRLIGT!

Plockmat är kanonunderhålling och väldans lärorikt, jag fick finfina tips från Sarisparis i hennes mat-tråd http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=23251

:D aso
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"