Från helamning till flaska – hur göra?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: Majsvälling, havrevälling, kvällsvälling?

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Det låter kalas!
MamMalin skrev: Nu funderar jag på vällingen. Eftersom vi började redan vid 4mån (som ju är FÖRBJUDET :shock: ) började vi med majsvällingen. Hon gillar den verkligen! Borde vi nu när hon blir 6mån och "välling-myndig" byta till "vanlig" välling? Vilka är för/nackdelar med majsvälling, havrevälling, kvällsvälling? Eller är det bara en smaksak borsett från gluteninnehållet? Ser fram mot era vällingerfarenheter!
Tja förbjudet och förbjudet - min BVC dam sa vänligt att: "är dom hungriga så är dom hungriga" :D
Jag började vid 3,5 månade att ge mild havrevälling märkt med 6 månader och kvällsvälling märkt 6 månader, först blandat med ersättning då. När hon blev 6 månader så bytte jag upp oss till 8 månaders välling och där har vi stannat med båda barnen. Ingen av dom gillar fullkornsvällingen alls :D

Majsvällingen är mildast - används här hemma bara när någon är magsjuk. Havrevällingen är Vanlig välling och Kvällsvällingen något tjockare.

Och kom ihåg att vällingrekommendationerna handlar om WHO´s amningsrekommendationer, inte om att det skulle vara farligt.
Kolla in den här länken:

http://www.lakartidningen.se/engine.php ... g.facebook

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
MamMalin

Re: Från helamning till flaska – hur göra?

Inlägg av MamMalin »

Hej igen! Vips har det gått en månad och lilltjejen är snart 7mån. :D Sedan några dagar tillbaka tvärvägrar tjejen vid kvällsvällingen! :shock: Från att ha älskat sin välling och ätit sig till sömns, via en vecka med att äta dryga decilitern, till att plötsligt tvärvägra och skrika då hon får vällingflaskan. Sömnen verkar inte påverkas. Hon vaknar oftast någon gång per natt…napp…. :wink: Annars äter hon glatt två grötmål och två matmål samt en fruktstund per dag. Borde jag strunta i kvällslurken helt eller försöka ersätta vällingen med något annat? Eller borde jag vara envis och fortsätta bjuda välling med hopp om att det bara är en tillfällig vällingvägran? Är bara så förvånad över vändningen! :shock:
Tack på förhand för goda råd! :heart:
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
aso

Re: Från helamning till flaska – hur göra?

Inlägg av aso »

Hej MamMalin :D !

Jag tycker absolut att du ska fortsätta att erbjuda välling som kvällsslurk :wink: , små svackor kan alla ha. Och det är ju inget fel i att vara generös och erbjuda den lilla damen sin kvällsslurk, vill hon inte ha så har hon i alla fall haft möjligheten. Prova på med välling ett par kvällar till du... :)

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"