Hur börjar jag med SM till min tremånaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nemita
Kontakt:

Re: Hur börjar jag med SM till min tremånaders?

Inlägg av Nemita »

elsas_mamma skrev:Vi får nog ge oss med smakisarna för tillfället. Trodde det berodde på bananen, men även med potatismoset blir Elsa alldeles körig i magen. Hon ligger hela natten och kvider, pruttar och sover väldigt ytligt. Att återgå till helamning känns bäst nu tror jag.
Hej elsas_mamma!

Jag tänkte bara kommentera det du skriver just här. Självklart ska du göra som det känns bäst för dig och er, men jag tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter. När vi har introducerat mat så HAR magen blivit körig. Det är något alldeles nytt och konstigt för kroppen att ta hand om, och det har varit pruttigt, rapigt och lite störd sömn i några nätter i början. Med vår lille kille så blev det dessutom ganska förstoppat, eller nära på i alla fall, eftersom han inte ammade utan åt ersättning när vi införde mat. Till denna erfarenhet som jag har, vill jag också nämna vad en klok BVC-sköterska sa till min kompis för ett tag sen. "Om de är intresserade av mat vid 4 månader så hoppa på tåget, det kan bli svårare att introducera mat någon eller några månader senare när barnet blivit större och inte är lika intresserad längre." Barnen är rent fysiskt mogna att äta mat vid den här åldern, men det tar lite tid att vänja sig (när du än börjar).

Jag har haft napp till 6 månader (med första killen) och 4 månader (med andra) och jag skulle inte välja att introducera napp i det här läget om jag var du. Har hon börjat äta mer på nätterna så skulle jag dra slutsatsen att hon är hungrig, inte att hon behöver napp. Min lilla kille tappade fullständigt intresset för flaskan vid dryga tre månader och det var bara att gilla läget. Han åt sämre och sämre och när jag började ge mat så fullständigt slukade han den. Visserligen, som sagt, med en knasig mage som följd, men det gick över efter nån vecka. Se till att ge plommon- och päronpuré så hjälper det till att förhindra att magen blir alltför trög. Ge välmogna bananer, de är lösande (omogna är stoppande).

Du känner din lilla bäst så lita på ditt eget omdöme, men jag tänkte att det kan vara värdefullt att få höra hur det varit för andra. Lycka till!

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Hej Nemita

Är alltid glad för att höra andras erfarenheter!

Har nog kommit till samma slutsats angående nappen. Hon tycker ju verkligen inte om den, så varför pusha det nu när vi ändå bara får ta bort den sen.

Vi har kommit till samma slutsats angående maten. Vi fortsätter, ger till första målet så magen hinner med så mycket som möjligt under dagen. Ska börja jobba om ett tag, så det känns bättre att kuna vänja lillan långsamt nu.

Tack för dina tips. Kram
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
klokt och fint svar av Nemita! :thumbsup:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Många rosor till er entusiaster som orkar svara så snabbt. Ni är guld värda!

Jag grunnar på ett schema, vilket är svårt eftersom vi båda är föräldralediga och inte har några speciella krav på tillvaron just nu. Men vill ändå införa struktur, hoppas att det ska hjälpa i längden.

Är glad att berätta att Elsa de senaste dagarna (men inte idag) somnat i vagnen utan så mycket som ett knyst och sovit både 2 och 3 timmar utan att skarva. :lol: Känns skönt att jag visst inte fastnat i amningsträsket så mycket som jag trodde. Eller, träsk och träsk - jag tycker ju om att amma. Men ändå, blir ju enklare att inte behöva det alltid.

Vi lyckas nu ofta natta Elsa redan 21, så det får bli utgångspunkten för schemat i brist på andra hållpunkter.

Natt 21-08
Vaken, amning, skötsel osv till 10.00
Sova 10-11
Vaken 11-13 med smakis när vi äter lunch.
Sova 13-15
Vaken 15-17 med utevistelse, eventuella ärenden osv.
17-18 Sova
18-21, mat, bus, bad osv
21 Natt

Tror att det kommer tillämpas både marginalkvart och marginalhalvtimme för dagsformen svänger en hel del. Elsa har orkat både 2 och 3 timmars vakentid den senaste tiden utan problem. Men idag var hon supertrött efter 1,5 timme och däckade redan klockan 20.

Funderar på det här med maten. Elsa gapar stort och är mycket förtjust i det hon får. Men hur mycket är för mycket? Tror att hon nog skulle kunna äta en hel burk, men jag är rädd att chocka magen.

Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej elsas_mamma! :D

=D> Vad fint ni jobbar! :thumbsup:

Jag har börjat med typ en halv liten burk per mâltid (om det gâtt ner) och sen när jag känt att magen hänger med sâ har jag gett tills det tagit stopp. Med vâr lillebror hade jag lite brâttom (gav en hel liten burk i taget eftersom han ville ha), men dâ blev han förstoppad. Drog ner lite och pâ nâgon vecka sâ gick det över och sen klarade han mycket mer.
Du fâr spana in blöjinnhâllet helt enkelt, inte för hârt och inte för sällan har varit mina mâttstockar. :lol:
Ge gärna päronpuré, plommonpuré och mogen banan (hârd banan är stoppande) sâ hjälper du magen.

elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Tack. Nu funkar det fint med mat, magen är inte alls lika krånglig på natten.
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Härligt att höra!

Sköt om er,

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"