Tuppen, det är dags att vakna nu!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag tror alla gån gånger att det är 8-mån-ånersten som spökar! Vissa barn får den tidigare och andra senare. Du kan läsa om den i Internationella SHN men även i Barnaboken, om du har den - annars köp den! Den är sååå bra och du kommer ha användning av den i 16 år framåt! :wink:

Försök att undvika att ta upp lilla älsklingen även om hon är "så ledsen". Just nu är hon ängstligare än vanligt och tar ni upp henne så "räddar" ni henne. - "Fara, här kan du inte ligga!"
Om ni måste "bända" upp hennes fingar för att lägga ner henne så tror jag att ni istället ska låta henne vara. Anna skriver att ett barn som verkligen ber om hjälp att bli nerlagd ligger kvar! :shock:

Om du tror att mörkret påverkar hennes middagssömn så kan du ju ställa vagen vid något ljus ute, entrélampan exempelvis. Eller så kan du låta henne sova eftermiddagsluren inne i vagn. Många väljer att ta bort sista luren runt 7-8 månader och andra väljer att ha den kvar till efter ångerstern är avklarad. Gör det som känns rätt för er! Kanske ska ni en period bara erbjuda 5-min lur på eftermiddagen och 20 min vid behov?! Det går ju alltid att ta tillbaka en lur senare om man märker att den fortfarande behövs. :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Som vanligt efter ett inlägg så flyter allt bara på. Allt blev plötsligt så bra. Läggningarna bra, nätterna bra och morgon efter morgon väcktes vi ALLA av klockan!

Sen... sen kom magsjukan... inläggning på sjukhus med sond... riktigt jobbig vecka osv... Väntan i akutrum från 19:30-00:30 innan doktor kom... Kan säga att lilla hjärtat var trött... Svårt att sova med sond etc... Ingen aptit... Osv osv...

Nu är vi tillbaka på banan, magsjukan över, äter med aptit. DOCK väldigt kinkig, grinig och väldigt klängig. Och 8 månader är vi ;-)

Efter sjukdomsperioden är vi tillbaka på tidiga mornar. Vaknar allt mellan 04-05 och somnar ta mig tusan inte! Helt tokig, skriker som aldrig förr... Jag är rädd för att grannarna ska bli galna... Nu till helgen åker vi hem till villan och då ska det bli ordning, för då kan vi stuva om och slippa oroa oss för att störa hela grannskapet... Jag gör det även fast jag försöker att inte tänka på det :roll:
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jo det är ju lätt att "Halka av banan" när man blir sjuk. I värsta fall kan man "backa bandet" till natt 2 i kuren om man är riktigt off. Annars tar du bara vid där du var och bestämmer ordningen igen.

Ett litet tips. Banan innan sömn är bra. Det innehåller tryptophan som är ett förstadie till melatonin och därmed befrämjar sömnen.

Lycka till! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Oooh, banan, hur har du då gjort? Ger du både välling och banan på kvällen? :-) Det ska testas :-)

Vi har nåt uppvak vissa nätter. Och tidiga mornar fortsätter. Det gick så bra innan magsjukan. Dumma magsjuka!

Och 8 månaders... hmmm... jag bor på golvet numera och går jag så har jag en ilsken, tokarg, ledsen plutt som jagar mig som en terrier... :-)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Om du går in under "späda och små" och letar upp den klistrade tråden "våra favoriter" hittar du massa bra länkar ang. 8 mån ångesten.

Jag hade aldrig välling som kvällsslurk, min son gillade inte välling. Men visst kan du testa båda! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rockmamma

Re: Tuppen, det är dags att vakna nu!

Inlägg av Rockmamma »

Nu är jag här igen och rubriken den stämmer återigen!

Vi hade bra mornar under en lång period. Hade vissa uppvak, men inget som upprepades. Vinterkräksjukan kom i början av januari och varade under en natt. Det störde inte dagsrutinerna alls och inte natten speciellt mycket heller, 3 kräkningar så var det dags att fortsätta sova. MEN efter den natten är det tidiga mornar igen!

Jag behöver råd, pepp, osv...

Hon är nu 11 månader den 19 februari. Schemat ser ut såhär:
07 morgon och välling
9-9:20 Vila på 20 min
10 lunch
12-13:30 vila 1.5 h
14 mellis
17 middag
18:30 välling
19 natti

Våra mornar startar 05!!! Ibland före men i regel 05. Och vi får henne inte att somna om! Ramsa funkar inte. Buffning blir hon bara arg av. Solfjädrar och då kanske (kanske kanske) kan hon lugna sig, men skriker så fort vi släpper. Det är inte smågnäll, inga glada uppvak, utan riktigt ledsen. Har avvaktat flera mornar och det leder förutom att storebror också vaknar och stiger upp till att hon skriker ännu mer och till slut börjar "skaka" eller "kippa" efter andan och skriker ännu mer på grund av det. Hör hennes mage knorra ibland då på morgonen så tanken har slagit att hon är hungrig. Vi har börjat mata ännu mera, äta extra frukost med oss. Äta mer efterrätt. Ger 12 månaders fullkornsvälling. Men det funkar inte. Har provat ge även gröt och banan med vällingen men vill inte ha. Och att ge gröt innan vällingen gör att hon inte vill ha vällingen och vaknar ändå tidigt. Det börjarde så plötsligt och jag hittar inte slutet på dessa hemska tidiga mornar! Funderar om vi borde dra ner till bara 1 lur om dagen?
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag ser att du inte fått svar på jättelänge! :oops: Förlåt!

Hur har ni det nu?
Det jag tänker på rent spontant är att det är vargtimme då er dag "börjar" = lillan vaknar. Hur hanterar vi vargtimmen? Ni borde inte verktyga så mycket då. Ge en pangramsa/upplysningsramsa vid första pip/uppvak, och sen inga fler ramsor, ingen trafik. Ni kan spela musik utanför rummet om ni vill, eller göra husljud, men inget annat.
På natten sover man :sleep: Det vet ni ju egentligen, så det gäller bara att hitta attityden igen. Snart sover ni gott på nytt, ska du se!

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Hej!

Ja det går som tidigare. Det är i vargtimmen det börjar! Känner mig totalt värdelös just nu men lyckas inte! Snart 1 åriga damen skriker mer och mer för varje natt. Det slutar alltid med att vi plockar upp henne och förflyttar oss till soffan där hon kan sova vidare 5 minuter då och då. Jag och vi vet hur fel det är. Måste komma ur mönstret, men det är så mycket lättare att plocka upp just nu så att någon ska få några minuters sömn. Till och med vägglössen lider av sömnbrist. Har programmerat in tvättmaskiner att gå igång där i vargtimmen och slå på tv'n med musik. När vi buffar eller solfjädrar så blir hon galen och som pappa uttryckte "hon skriker ju tarmarna ur sig". Hoff, mitt i natten så lyssnar jag inte med det ömtåliga mammahjärtat, är helt slut, men det låter verkligen som att hon kommer skrika slut på luft och tuppa av! Läggningarna är inte besvärliga. Ibland kan hon vara lite missnöjd, men sällan. Iförrgår 04:30 morgon, igår 05:30, idag 05.

Så värdelös som man känner sig efter alla nätter av försök är det svårt att ha attityd, men vågar vi låta henne skrika sådär hemskt och avvakta med bara ramsa. Låter som att tortyr pågår och är ju rädd som sagt att hon ska skrika så hon får andnöd eller nåt. Men det går inte att forsätta såhär!
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Christian79

Inlägg av Christian79 »

Åh! Jag känner så himla mycket igen mig i det du skriver. Och våra flickor verkar jämngammla. Jag har inga råd. Tänkte bara skicka lite styrka och en kram. :heart:
Christian79

Inlägg av Christian79 »

Och även om jag är inloggad som min man, Christian, så är det jag Elma (mamman i familjen) som skickar kramar. Så inga missförstånd uppstår eller så ;)
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

haha tack du! :-) det behövs!!! Jag önskar någon kunde sitta bredvid mig på nätterna och coacha mig eller göra det åt mig! *suck*

Imorse kände jag efter mitt inlägg att det är bara att ta flera "skitnätter" och komma tillbaks till ett normalt liv. Man har ju hört många barn skrika men ingen som kan vara så ledsen och arg så man tror hon ska explodera eller tuppa av vilken sekund som helst. Jag har en egen teori nu om att tjejer kan låta värre än killar? Har ju en av båda och minns aldrig att jag hamnade i den här stressen och onda cirkeln av att han ibland vaknade i vargtimmen.

Efter mitt inlägg imorse så funderade jag ut en lösning för att hon ska få sova ensam. Storebror som är 3.5 kommer få flytta in i vårat sovrum. Då kommer hon vara ensam i deras rum som är det enda som går att få riktigt MÖRKT. Ska ladda med klassisk musik. Inte gå in. Ramsa...
Men, ändå tror jag att jag kommer sitta där mitt i natten och känna att låter jag henne skrika en sekund till blir det 112.
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Christian79

Inlägg av Christian79 »

Åh! Ibland känns allt så hopplöst. Man står där och ramsar mitt i natten för att sen gå ut i köket och svälja gråten, gång på gång. Milla skriker också så man tror att hon ska spricka. Och så skakar hon så förbannat. Jag har aldrig varit med om nåt barn har varit så argt!! Natten till idag skrek hon mellan 1.30 och 4.00. Gallskrek! Jag trodde på allvar att nån skulle ringa polisen. Min son, som fyller 4 om nån vecka, fick sova med öronkåpor. Suck! Till slut somnade hon, helt utmattad och jag var helt svettig. Och försök sen somna om med en skyhög puls. Jag hoppas vid Gud att det vänder snart. Och att vi orkar hålla i. Både du och jag!

Jag tror absolut att tjejer skriker värre! Min son har aldrig krånglat så här! Eller så glömmer hjärtat fort. Jag vet bara att vi körde Somna utan gråt med honom och att han från det att han fyllde 8 månader sov hela nätter.

Det låter som en plan att låta henne sova ensam i ett rum. Hon kanske behöver mera ro än vad man tror, innan allt sätter sig. Vi bor tyvärr trångt, så nu låtsas vi att vi "campar" när vi sover i vardagsrummet. Haha! En liten unge ligger i sovrummet, i sin säng, och vi andra ligger som sardiner på vardgasrumsgolvet. Tur att min fyraåring tycker att det är ett äventyr. Haha!

Hoppas ni får en fin helg!
Kram! :heart:
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Natten gick ganska bra!

Febriga storebror gick och somnade i sin säng i vårat rum 16:30 och ville inte vakna förän 05, så det var honom jag hade mest kamp med i natt haha...

Lilla prinsessan hon ylade till en gång EXAKT 04. Jag sprang för att slå igång ett klassiskt klipp på youtube och det var knäpptyst. Ramsade inte och låten fick spela på. Exakt klockan 06 började hon smågny och fick en ramsa och på med youtube igen. 06:20 var hon riktigt arg då hade hon fått nog. Antar att hon hörde storebrors prat också. Vattenkokarn på, diskmaskin på. Argare än argast. Ställde då klockan på 06:25 och gjorde morgon. Där står hon och har tappat sina snuttetrasor på golvet och snorig i hela ansiktet, ja hela ansiktet. Skippade förmiddagsluren imorse, tänkte eftersom hon nästa v blir 1 år. Hon fixade det bra och somnade bums när det var dags för långlur kl 12.

Hur natten nu går, det får vi se!
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Rockmamma!

Länge sedan vi hörde något från er nu.
Hur har ni det?

Bianca