Jag tror alla gån gånger att det är 8-mån-ånersten som spökar! Vissa barn får den tidigare och andra senare. Du kan läsa om den i Internationella SHN men även i Barnaboken, om du har den - annars köp den! Den är sååå bra och du kommer ha användning av den i 16 år framåt!
Försök att undvika att ta upp lilla älsklingen även om hon är "så ledsen". Just nu är hon ängstligare än vanligt och tar ni upp henne så "räddar" ni henne. - "Fara, här kan du inte ligga!"
Om ni måste "bända" upp hennes fingar för att lägga ner henne så tror jag att ni istället ska låta henne vara. Anna skriver att ett barn som verkligen ber om hjälp att bli nerlagd ligger kvar!
Om du tror att mörkret påverkar hennes middagssömn så kan du ju ställa vagen vid något ljus ute, entrélampan exempelvis. Eller så kan du låta henne sova eftermiddagsluren inne i vagn. Många väljer att ta bort sista luren runt 7-8 månader och andra väljer att ha den kvar till efter ångerstern är avklarad. Gör det som känns rätt för er! Kanske ska ni en period bara erbjuda 5-min lur på eftermiddagen och 20 min vid behov?! Det går ju alltid att ta tillbaka en lur senare om man märker att den fortfarande behövs.
Bianca