Tack chokladkaninen, ditt svar var mycket bra! Ärligt talat vet jag inte hur hennes hungerskrik låter, jag har varit mycket uppmärksam på att ge henne mat med jämna intervall eller när hon sugit på händerna, och som det är nu erbjuder jag henne mat antingen när hon suger på händerna eller när det har gått två timmar. Ungefär varannan gång med tvåtimmarsintervallet äter hon bra, och varannan gång suger hon bara någon minut, eller inte alls. Så hungrig tror jag nästan aldrig att hon är (hon har dessutom avvikit uppåt nu från standardkurvan, så hon lägger på sig bra). Men någon gång har jag provat med mat när det inte gick att få henne att sluta skrika, och vid ett par tillfällen har hon faktiskt varit hungrig. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur skriket lät.
Det som plågar mig för tillfället är när jag anser att hon behöver sova. Hon gäspar stort och har varit vaken mer än två timmar, kinkar och har sig. Men när jag lägger henne börjar hon alltid vråla direkt. Jag kan buffa i 20 minuter och hon vrålar och vrålar, jag har även provat att låta henne skrika utan att buffa, fast jag har inte hållit ut så särskilt länge då.
I enlighet med dina länkar ska jag alltså lägga henne, buffa lite och gå därifrån. Så får hon göra som hon behagar. Jag vet att diskussionen om att "gråta sig till sömns" är mycket känslig, eftersom det uppfattas som höjden av grymhet, men det blir väl så om man buffar lite och sedan lämnar henne åt sitt öde? Kan man veta att hon skriker för att hon är arg över att inte kunna somna och inte för att hon känner sig övergiven (som väl "motståndarna" till den metoden påstår)?
Jag har haft kontakt med en psykolog, och hon påpekade att jag skulle ge lillan möjlighet att sova, och så fick hon somna om hon ville. Men jag ska väl inte bara ge henne möjligheten (bara lägga ner henne - då skriker hon alltid), utan även hjälpa henne att somna, om det är sova hon vill? Vilket är detsamma som att buffa eller stryka över ryggen. Tyvärr hatar jag verkligen att höra henne ligga och skrika, även om psykologen påpekade att hon både behöver ha tråkigt och bli frustrerad för att kunna utvecklas.
Jag önskar att det fanns ett bättre sätt att hjälpa henne att komma till ro, men jag hittar det inte! Vi kan inte vagga henne i famnen - då vaknar hon när vi lägger ner henne. Det enda sättet är att hon ligger från början där hon ska sova. Och då är vi tillbaka på buffning under illvrål.
Gör jag det verkligen möjligt för henne att sova om hon gallskriker hela tiden? Hon blir alldeles röd och svettig och stel som en pinne i kroppen. Det är hemskt.
De senaste två dagarna har vi gett upp efter 20 minuter (psykologen tyckte att det kunde vara lagom att ge henne möjlighet att somna en kvart) och tagit upp henne, och hon har glatt varit uppe en och en halv-tre timmar till, underhållen av sin pappa

. Det känns lite konstigt att hon skulle klara av att vara uppe tre-fyra timmar när andra barn inte gör det. Men vi kanske försöker "tvinga" henne att sova vid fel tillfälle? Ja, förvirringen är stor här. Det är eftermiddagslurarna som egentligen är vårt problem, ju längre tiden går desto bättre inser jag att vi har fått en helt underbar liten tjej som egentligen är väldigt lätt att ha att göra med, men att jag skapar problem som inte finns. Hon är pigg, aktiv, nyfiken, ler stort och gärna mot oss

och klarar numera av att ligga riktigt länge och titta på intressanta saker, så länge vi ser till att något händer. Hon är verkligen helt underbar

. Men vill inte sova när mamma tror att hon är trött...