Mata skrev:Håller med om mycket här men samtidigt som människan bevisligen kan leva av väldigt olika sorters föda så har kosthållningen förändrats under senaste 50 åren på ett drastiskt sätt.
Grönsakerna innehåller drastiskt mindre näring idag än vad den gjorde förr tack vare intensiv odling där man använder konstgödslel och driver på tillväxten till max. Jämför en holländsk blek vinterväxthustomat med en egen i säsong odlad tomat, de liknar inte ens varandra.
Sen har vi dessutom sprutat så mycket gift i våra marker så vi förgiftat vår jord. (I Sverige besprutas potatisen i genomsnitt 8 ggr innan den skördas)
Allergier ökar i de länder som börjar ta efter västerländska kostvanor och neurologiska svårigheter som inte iakttagits förr ökar även där.
Ett annat skäl till varför jag blivit så petig med maten är att jag liksom Inger har ett annorlunda barn, ett barn med lindrig utvecklingsstörning i kombination med "något" inom autismspektrumet.
På kursen på iahp handlade en del just om kosten, för med hjälp av omläggning av kost kan man ofta åstadkomma mycket. Jag träffade ett föräldrapar från USA med ett autistiskt barn som gått från att äta junk-food till att äta mycket hälsosamt och utesluta vissa saker (gluten, mjölkprodukter) som fått se sitt barn ta många drastiskt stora steg framåt i utvecklingen under några veckor och månader.
När de slarvat vid ett släktbesök då de inte orkade hålla sina regler blev barnet onåbart igen i princip, vilket skrämde dem men fick dem att inse att de måste hålla på dieten stenhårt.
Kanske finns en viss sån svaghet i vår släkt, fler har olika diagnoser.
Jag tror det ligger mkt i det Frieda säger. Förutsättningarna ser olika ut för oss. Och även om en viss svaghet då ser ut att finnas i vår släkt fanns det inte på min karta att det skulle "drabba" oss.
Men i retrospekt har jag ju funderat över om det hände delvis p g a att svagheten finns där, delvis p g a att jag kanske inte hade så gott om vissa näringsämnen i kroppen vid första graviditeten och sen var det andra saker som kan ha spelat in, kejsarsnitt (då barnet inte får ta del av nyttiga bakterier), gulsoten som låg precis under den siffra man börjar behandla (alltså gjordes inte det)...
Flera olika faktorer kan ha medverkat och kanske kan då maten spelat roll också.
I vilket fall är det sånt som får en att fundera.
Även all den forskning som mer och mer visar på samband.
Men egentligen är jag ju inte så nojig av naturen, men som sagt när man haft erfarenhet eller mött såna med erfarenhet av hur avgörande roll det ska spela för ett barn med funktionshinder, så undrar man ju hur mycket roll det spelar för ens andra barn och för en själv.
Det blir konkret helt enkelt.
Håller med om fisken där, därför köper jag omega-3 från alger:
http://www.v-pure.com/pages/faq.aspx