Kosttillskottstråden

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Maken fick bevista en enorm anläggning i Holland där omogna paprikor tas emot. En s.k. mognadsanläggning, där paprikorna "odlas upp"/tillmognas så att säga, i näringslösning för att bl.a. att skadedjur inte skall kunna uppstå . Plantorna hänger i trådar och rottrådarna går ner i rännor med näringslösning och belyses med lysrör med (artificiell solljus).

Nyttigt och näringsrikt á la för länge länge sen eller då paprikor får växa och mogna naturligt? My ass säger jag bara, men köper paprika då och då "för den goda sakens skull".

Så jag tror inte alls att maten vi får idag är näringsrik så som den skulle ha varit utan alla processer :roll: .
LenaK

Inlägg av LenaK »

paprikorna "odlas upp"/tillmognas så att säga, i näringslösning för att bl.a. att skadedjur inte skall kunna uppstå
VA??? Hur är det med de ekologiska då?
Jag har alltid undrad hur de gör för att t.ex. ekologiska äpplen ska vara lika "vackra" som oekologiska. Hur skyddas de mot skadedjur?
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

LenaKöhn skrev:
paprikorna "odlas upp"/tillmognas så att säga, i näringslösning för att bl.a. att skadedjur inte skall kunna uppstå
VA??? Hur är det med de ekologiska då?
Jag har alltid undrad hur de gör för att t.ex. ekologiska äpplen ska vara lika "vackra" som oekologiska. Hur skyddas de mot skadedjur?
Fast min erfarenhet är att ekologiskt odlad frukt och grönt inte alls är lika "vackra" som konventionellt odlade. Tvärom är de ganska små och anspråkslösa. De ruttnar fortare än konventionellt odlat, men de är i regel mycket mer smakrika och goda. =P~
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Mata skrev:Håller med om mycket här men samtidigt som människan bevisligen kan leva av väldigt olika sorters föda så har kosthållningen förändrats under senaste 50 åren på ett drastiskt sätt.
Grönsakerna innehåller drastiskt mindre näring idag än vad den gjorde förr tack vare intensiv odling där man använder konstgödslel och driver på tillväxten till max. Jämför en holländsk blek vinterväxthustomat med en egen i säsong odlad tomat, de liknar inte ens varandra.
Sen har vi dessutom sprutat så mycket gift i våra marker så vi förgiftat vår jord. (I Sverige besprutas potatisen i genomsnitt 8 ggr innan den skördas)

Allergier ökar i de länder som börjar ta efter västerländska kostvanor och neurologiska svårigheter som inte iakttagits förr ökar även där.

Ett annat skäl till varför jag blivit så petig med maten är att jag liksom Inger har ett annorlunda barn, ett barn med lindrig utvecklingsstörning i kombination med "något" inom autismspektrumet.

På kursen på iahp handlade en del just om kosten, för med hjälp av omläggning av kost kan man ofta åstadkomma mycket. Jag träffade ett föräldrapar från USA med ett autistiskt barn som gått från att äta junk-food till att äta mycket hälsosamt och utesluta vissa saker (gluten, mjölkprodukter) som fått se sitt barn ta många drastiskt stora steg framåt i utvecklingen under några veckor och månader.

När de slarvat vid ett släktbesök då de inte orkade hålla sina regler blev barnet onåbart igen i princip, vilket skrämde dem men fick dem att inse att de måste hålla på dieten stenhårt.

Kanske finns en viss sån svaghet i vår släkt, fler har olika diagnoser.
Jag tror det ligger mkt i det Frieda säger. Förutsättningarna ser olika ut för oss. Och även om en viss svaghet då ser ut att finnas i vår släkt fanns det inte på min karta att det skulle "drabba" oss.

Men i retrospekt har jag ju funderat över om det hände delvis p g a att svagheten finns där, delvis p g a att jag kanske inte hade så gott om vissa näringsämnen i kroppen vid första graviditeten och sen var det andra saker som kan ha spelat in, kejsarsnitt (då barnet inte får ta del av nyttiga bakterier), gulsoten som låg precis under den siffra man börjar behandla (alltså gjordes inte det)...
Flera olika faktorer kan ha medverkat och kanske kan då maten spelat roll också.

I vilket fall är det sånt som får en att fundera.

Även all den forskning som mer och mer visar på samband.

Men egentligen är jag ju inte så nojig av naturen, men som sagt när man haft erfarenhet eller mött såna med erfarenhet av hur avgörande roll det ska spela för ett barn med funktionshinder, så undrar man ju hur mycket roll det spelar för ens andra barn och för en själv.

Det blir konkret helt enkelt.

Håller med om fisken där, därför köper jag omega-3 från alger:

http://www.v-pure.com/pages/faq.aspx
Ett väldigt bra inlägg som på pricken beskriver och bekräftar mina funderingar. =D>

Tack också för länken! Jag är vegetarian av etiska skäl och känner visst motstånd att äta fiskolja på kapsel.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

LenaKöhn skrev:VA??? Hur är det med de ekologiska då?
Inte en aning men jag utgår helt och kallt från att de ekologiska inte "växer"/mognar/odlas till på det viset.
Mata

Inlägg av Mata »

De där paprikorna!

1
00 miljoner paprikor från Holland varje år. Artificiellt odlade i fiberull med näringsslangar kopplade till behållare med konstgödsel och med lampor i stället för solljus (bilden). Senaste programmet i Sveriges Radios serie Matens pris berättar historien om hur Sverige plötsligt började äta holländska paprikor och hur dessa paprikor kräver 37 gånger mer energi än vad vi får ut när vi äter dem (se också Ekots nyhet).

Att vi överhuvud taget äter holländska paprikor, och mitt i vintern dessutom, skulle för en person som levde innan energiboomen på 60-talet ha framstått som komplett vansinne. Men i dag verkar det vara en självklarhet att kunna äta vad som helst, när som helst på året, till samma kilopris som en palsternacka.
Mer: http://www.effektmagasin.se/hoga-kostna ... billig-mat

Det är sånt vi äter!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:shock: herregud, det där var Matrix. Och ja, det är sånt vi äter :shock:
LenaK

Inlägg av LenaK »

Hej Mata!
Hittar inte doseringsanvisningar för barn här
http://www.v-pure.com/pages/faq.aspx
hur gör du?

Och en fråga till alla andra - hur kan man vara säker på att man inte överdoserar vitaminer? Som jag förstår kan detta vara mycket farligt... eller?
Jag menar att om man vet att ens barn fått rekomenderat daglig dos av nåt, ska man undvika att ge barnet mat som innehåller samma substans?
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
CiL

Inlägg av CiL »

Hoppsan... här får jag dåligt samvete. Kanske behöver jag sätta mig in i detta med alla tillskott man kan ta? Vi tar inget i familjen utöver sonens fiskleverolja som vi ibland ersätter med D-viamindroppar när han blir trött på fisksmaken.

Jag har hittills levt i tron att bra mat räcker så länge man är hyfsat frisk med en förkylning då och då. Kanske måste jag ifrågasätta detta?

Med maten hemma är jag noga. Inga hel- eller halvfabrikat utöver pasta, bulgur och liknande. Allt utom kryddor, som sonen ändå inte får, ekologiskt eller biodynamiskt (enda kvarvarande undantag hemma är halloomin). Mjölk och mjöl från Järna. Egenodlade grönsaker och frukt så långt lagret räcker. Mängder av linser, bönor och grönsaker, frukter, nötter och frön. Fisk en eller ett par gånger i månaden. Massor av oljor av olika slag i maten, riktigt smör på mackorna. Hårt bröd eller surdegsbröd. Inget raffinerat salt eller socker, närapå inget socker alls till sonen utöver egengjorda bakverk som vi gjort sedan något halvår. Och en massa fruktsocker som finns i det som växer förstås.

Undantagen från detta gör vi när vi är hos andra eller ute, då äter och njuter vi vuxna av allt medan sonen hittills får avstå från det jag tycker är det värsta; salt, färgat godis, chipsliknande saker, hårdgrillat kött mm.

Måste man verkligen ta kosttillskott om man försöker käka bra?
(Och hur tusan ska jag ha råd med det också...;-)
Trebarn

Nyväckt

Inlägg av Trebarn »

Nämen nu får jag verkligen ångest! Inte har jag så där genomtänkt livsstil, inte alls! Nu fick vi något att diskutera här hemma...

Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
CiL

Inlägg av CiL »

Du menar väl inte att MIN livsstil är den som ger ångest? Jag som inte tar ett enda tillskott som man säkert borde, och inte ger barnet heller... Vet inte ens vad omega och alla mineraler är och är inte säker på att jag orkar lära mig heller. Jag känner att jag måste lita på maten. Att den är tillräcklig.

Själv är jag uppvuxen på burkmat och andra hel- eller halvfabrikat. Jag gillade all mat när jag var barn och det gör jag i stort sett fortfarande. Ett liv på båt och med internationella jobb i länder utanför Europa har också påverkat. Jag lärde mig att kunna äta allt men var till för ca fem år sedan helt ointresserad av mat och matlagning.

Att börja odla själv på hobbynivå och att få barn gjorde att jag blev intresserad av råvarorna. Och sedan bra, långsamväxande, naturgödslade råvaror kom in i huset så är det enkelt att laga mat. Koka, ungsbaka och äta rakt av med något till. Gröt gjord på egenblandad musli med egna blåbär varje morgon. Så är det kul med matlagning tycker jag, som i stort sett aldrig lagar något komplicerat.

Ni som kan detta med tillskott - vad är det man behöver om man äter hyfsat nyttigt? Vad tror ni att barnen behöver?
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Lena, nej, du behöver inte vara rädd för överskott via mat.
Det är de fettlösliga vitaminerna som KAN övardoseras. AEDK. AED i praktiken.
A (retinol) ska man vara lite försiktiga med i syntetisk och animalisk form. Inte vräka i sig lever och inte röka och äta syntetisk retinol (en studie på rökare som tog retinol visade högre förekomst av cancer än bland dem som inte tog tillskott). Retinol kan också ge benskörhet, så mjölk, som innehåller mycket retinol, är inte så väldans bra för den som vill ha starka ben, oavsett vad mjölkindustrin säger.
D-vitamin är i stort sett omöjlig att överdosera, det är till och med omöjligt att få tillräckligt via mat.
E-vitamin är inte heller något att bekymra sig för, om man inte tar extrema doser som tillskott.

Däremot kan mineralet järn vara lite kinkigt. Inte i praktiken, med personer med inflammationer (exempelvis reumatiska sjukdomar) bör se upp. Järn "rostar" i kroppen (ok, oxiderar, då...) och det förvärrar inflammationer. Barn KAN råka illa ut om de sätter i sig en burk järntabletter.
I praktiken är brister på järn mycket vanligare. Men det finns anledning att ha respekt för järn.

Ulrika
Stilla

Inlägg av Stilla »

Grönsaker växer i näringslösning och människor käkar kosttillskott, nog är det en konstig värld...
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Stilla, det kan man visserligen tycka, men det är långt ifrån nytt att äta kosttillskott.
Levertran osv har ju länge varit standard för många folk, eftersom det är så rikt på d-vitamin.
Och allt eftersom forskningen går framåt så upptäcker man ju fler skadeverkningar av brister, så jag tycker att det är en bra värld vi lever i. En värld där man kan välja, själv ta ansvar och påverka.
Ska man se det hela i ett större perspektiv och inte bara ego à la västerland, så är det inte så dumt att barn i u-länder kan få injektioner med tex d-vitamin.

Det är synd att våra jordar utarmas och blir allt mer näringsfattiga - och därmed maten också fattig.
Den som inte har intresse av kost och hälsa blir ju lidande eftersom maten inte tillgodoser de behov en människa har. Så blir man övergödd och undernärd istället, det är ju väldigt vanligt.

Och för att knyta an till en tidigare post om fiskolja och vissa tveksamma producenter - SHIT! Det finns alltid, inom alla områden, rötägg som gör tveksamma saker. Tack för att media belyser detta och att faktisk åtminstone två av de tillverkare som fuskade, nu har gjort helt om. En redan innan det uppdagades att oljan kom från matfisk, en nu när de fått informationen från UG.

WOW!

Säger optimisten.

:lol:

Kram!
Trebarn

Numera uppmärksam

Inlägg av Trebarn »

Hej!

Den här tråden är en del av mitt uppvaknande. Tack! Jag inser att vi måste tänka mer på vad vi äter här hemma.

Kommer följa tråden (och din blogg nya mamman) med intresse i fortsättningen.

Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"