Hur får man in SM?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Jag kopierar in ett trådkapningsinlägg :oops: som jag lade i TorpSaras tråd:
Ummusab skrev:Hon brukar somna nån gång mellan (tidigast) 19.30 (den gången skrev jag om i min tråd, då jag väckte efter 20 min och hon åt, sen ville hon sova vidare men jag höll vaken och sen somnade hon runt 23) och 21. Oftast som idag runt 20 snåret.
Sen brukar hon vakna efter ca 45 min då hon inte äter innan hon somnar för kvällen. Jag erbjuder självklart, men hon är för trött antar jag, och vill inte ha. Suger tills mjölken kommer och då protesterar hon högljutt och hackar i bröstet. Så efter de 45 min sömn brukar det vara (kört tänkte jag säga, men vi ska väl inte överdriva) väldigt svårt i alla fall att somna om. Smårapar sedan fram till 23 ca då hon somnar. (Undantaget igår kväll då hon somnade efter midnatt men det var nog det megalånga em-vilan som förstörde. Bättre som du säger att låta sova ikapp på fm än på em.)
När hon vaknar runt 21 och äter, har jag sen jättesvårt att hjälpa henne att somna om. Hon är supertrött, men sover inte. Så vi arbetar skift med att få upp rapar och försöka buffa till sömns. Så där sent brukar hon somna på axeln. Helkonstigt: på dagen går det super att vagna till sömns men inte på natten.
Det känns som om jag lika bra skulle kunna kopiera in vilket som helst av de inlägg jag tidigare skrivit här. Samma sak nästan varje kväll. Hon är nödvändigtvis inte ledsen, förutom när man lägger ned i vagnen, men helt omöjlig att söva om när hon vaknat där runt 21.
Hon hänger på axeln och plirar med de små bruna ögonen där i halvmörkret... Eller slumrar sig igenom kvällen, och det blir man ju varken pigg eller trött av. :roll:

Nu väntar jag på att hon ska vakna och att kvällen ska bli ett nytt maraton. Vilken inställning va! 8)
Jag läste i en annan tråd om man ska förvänta sig bra saker så kommer det just det. :arrow: Så alltså kommer hon nu sova till kl 22 då jag tar upp och ammar, sedan sover hon fram till kl 4, äter och sover sedan ända till kl 7 och är då världens gladaste piggaste lilla liten! :thumbsup: (och mamman också)
Yes! Så ska det vara.

Kram!
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur långt vakenpass har ni innan hon gör kväll då?
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Idag orkade hon bara 1h. Igår 2h. Men inget roar liten när hon blir trött, och så fort man bär med henne nånstans slocknar hon på axeln (förutom nu då). Vid 20 (jag hade siktet inställ på 20.30) bara skrek hon så fort jag lade ifråån mig henne, så hon åkte raskt ned i vagnen och somnade.
:arrow: På dagen kämpar jag för att hon inte ska somna om, när hon bara ska upp för att rapa, och på kvällen kämpar jag för att hon ska somna...

Vakentid idag:
8.10-10.15 (här på sovtiden vaknade hon och åt, så hon fíck 2h extra sovtid)
12.45-14
15.50-17
19-20.10
20.55- ja vem vet... nu 21.55 somnar hon nästan på axeln, så jag lägger ned henne i vagnen, men då vaknar hon. Helsnurrigt det här.

Vad tror du? Hur kan jag hjälpa henne bättre att somna på kvällen när hon inte orkar ett 2h vakenpass innan natt?

/Umm Musab
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Så hur gick det då?
Jo: liten var inte så fantastiskt ledsen som hon brukar i vagn, så jag har vagnat (inkosekvensernas kväll förresten - men det är en annan historia). Sen när ledsamheten mer liknat lejonvrål (=rapbehov) har hon fått komma upp och rapat och småätit, men bara kanske 3 ggr, jämfört med andra kvällars 10tal ggr. Sen åt hon till slut som en liten häst och somnade kl 22.40.

:!: Men det här går ju inte!
Jag har fastnat lite känner jag.

:?: Är det vakentiden innan natt som spökar (som TorpSara är inne på), men jag kan ju inte hålla vaken mer än hon orkar ändå?
:?: Är jag världens sämsta rapare :lol: som inte hjälper henne upp med luften ordentligt?
:?: Är det bara som det är och jag ska vänta och se och hoppas det löser sig? (men det låter ju inte förenligt med AW-filosofi...)

Mitt huvud är lite för trött för att tänka konkret och praktiskt och hållbart vad gäller sömn och sova.
Nu ska jag gå och lägga mig! Tänka får jag hålla på med imorn.

God natt!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Ummusab! :D

Du, förlåt mitt snurrande sist jag skrev :oops: - du hade rätt om matordningen, förstås, men å andra sidan tror jag som TorpSara att det kan vara till nytta ibland att servera i den ordningen jag skrev. Du känner dig för och hittar garanterat det som passar bäst för er. :D

:idea: En tanke bara: ammar du sittande eller liggande? För liggamning verkar ge mer rapproblem, medan ett barn som hålls så upprätt som möjligt under amningen lättare liksom får upp raparna under gång - samt sväljer mindre luft. :wink:

Och sedan tänker jag att det nog är en fråga om tåååålamod hos er. :shock: Ja, ni verkar ha vridit på dynget, men med en så liten blir det nog svårt att vrida tillbaka det med ett väldigt ryck - förmodligen tar det rent av längre än 3 dagar! :lol: Så jag säger kämpa på, precis som du gör, och se de små framstegen med några minuters längre vakentid här och där och några minuters tidigare läggning på kvällen. Ni kommer dit så småningom! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!!
Nu när lillan orkar lite mer, är det inte alltid hon slocknar efter B1, särskilt inte på fm. Då kan jag t o m lyckas få i påfyllningen från samma bröst, ibland även innan blöjbyte. Sen brukar det vara stopp.

Jag ammar sittandes.

Sen har du rätt vad gäller tålamodet. Det är min största issue vad gäller aaallt! Fråga resten av familjen får du höra :lol: .

Det enda som faktiskt stressar mig liiiite är att det känns som att hon missar så mycket sömn. Imorse vaknade hon 7.45, orkade 1,5h och sov sen 2,5h. Men det känns ändå inte som om hon får ta igen de timmarna hon missar på kvällen.
Men å andra sidan, räknar man de timmar hon var vaken igår, inkl kvällstimmarna blir det 6,5 ca. Och det är ju bara 30 min mer än vad de "klarar", eller hur man nu ska se det. :roll: :lol:
Det knasiga är bara att hon inte orkar mer under dagen, utan att bli övertrött. Och de där struliga timmarna under kvällen ÄR hon övertrött.

Men som du säger TÅLAMOD!!
När jag satt och skrev där vid 23tiden igår, var JAG så trött att jag hade kunnat sova sittandes. :shock: Det är nog också en av anledningarna till att jag vill att hon ska sova lite tidigare gärna :oops: .

Min största kille, sov 2x45min när han var runt 5 mån. Somnade vid 21 och vaknade vid 8. Ammades massa ggr under natten. Och jag tyckte min son var så fantasktisk som sov middag 2 ggr!! Vilken kille! Jag visste ju att barn brukar sova middag, men min minsann, han sov 2 ggr. Stackarn :cry: :oops: .

Så i relation till det, sover hon ju jättemycket.

Så fort förkylningen är över ska jag ta tag i nätterna. I natt åt hon varannan timme. Igen.

Tack för uppmuntran!
Kram.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja håller med föregående talare TÅLAMOD min vän. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

TÅLAMOD och MER VAKENTID.
Chokladkaninen SusanD och TorpSara :thumbsup:
Det var visst mina ledord och det tog ett tag att förstå.
Idag hade vi mer vakentid: minst 1,5h varje gång. Det var inte så omöjligt som jag tyckt hittills att hålla vaken. Idag var resten av familjen hos mormor, så det var lättare för mig att fokusera på att hålla henne vaken.

Nu somnade hon 20.55 (jag lade henne i vagnen 20.40 då hon somnat vid bröstet, hon vaknade när jag lade ned och jag fick vagna ett par ggr). Sen satt jag och såg både 20- och 45-min skarven passera!! Yippiii!! :D :D

Fast jag tycker inte om att ropa hej innan vi är över bäcken, så jag vågar inte glädjas fullt ut förrän imorn (och jag vågar tydligen inte heller gå och lägga mig :shock: :lol: ). Kanske det är nybörjartur... 8-[

Spännande!

Vi hörs, så får ni veta hur det gick.
Kram!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nåååå.... *stampar otåligt med foten* :D
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Ja... var ska jag börja?
TÅLAMOD, MER VAKENTID och RAPA (som jag glömde skriva in), för igår rapade vi hela dagen :lol: och som det sista innan natten också, och det funkade ju super!
Hon somnade ju igår och vaknade ju faktiskt inte förrän vid 23.30, 03.00, 05.40 (eg bajsuppvak, men jag gav mat innan jag fattade det...) och kl 07.30.
Så det var ju toppen! Lite mycket uppvak, men att det inte blev en jättesen och strulig kväll är jag jättenöjd med.

Sen var dagen kaos. Det skarvades i varje skarv som finns och inte finns :shock: . (10-minutersskarven är uppfunnen för den intresserade.)
Det började bra: 1,5h vakentid på morgonen. Sen: Efter läggning vaknade hon efter 10, 20, 45 min. Då vaknade hon till så pass att hon dessuton skarvade 20 min efter det :roll: . Då tog jag upp och ammade för hon gav sig inte. Nu så här i efterhand kan jag ju tycka att jag borde tagit upp 1a eller iaf 2a gången hon vaknade till...
Jag lade ned med en gång, men hon somnade inte. Fick vara uppe (jag tänkte att eftersom 1h passerat sen 1a läggning, så påbörjas ett nytt mål) men hon orkade bara 30 min (+30 min i vagnen då jag försökt få henne att sova). Sen sov hon 45 min-1h efter det och vaknade och somnade på axeln, och vaknade och somnade och vaknade och... ja, så höll det på till runt halv 3-kvart i 3 då JAG fick nog. Hon fick helt enkelt ligga kvar på min axel och jag lade mig på soffan. Hon behövde sova, men sov inte mer än 10-20 min i vagn, men på mitt bröst sov hon iaf till kvart i 4 då hon vaknade och åt. Sen orkade hon bara 1h vakentid, men sov sedan 2h i vagnen. Nu orkade hon 1,5h vakentid.
:idea: För att försöka parera 45 min-skarven tänker jag ta upp 30 min efter att hon somnade och mata. Tror ni det funkar?
:!: Jag märker att efter en knapp veckas förkylning (eller nån annan anledning kanske) är inte mjölkmängden tillräcklig, därav den enorma mängden uppvak (jag vill gärna ha nåt att skylla på, så håller jag attityden på topp fast den eg inte är det 8) ). Jag har matat och matat och matat och känner mig lite som en ko :shock: :lol: 8) vid det här laget.
Sen tänker jag fortsätta med min nya inställning TÅLAMOD. (Och det är det säkra kort jag har kvar sedan både MER VAKENTID-kortet och RAPA-kortet inte fanns med i dagens kortlek :roll: :lol: .
Men jag är väääldigt nervös inför hur kvällen ska gå :P :lol: nejdå, men jag hoppas att hon somnar om efter matning och sover så fint hela natten.

Återkommer med ny rapport... forts följer...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hördu, det ÄR ju nått med stjärnorna och månen. Alexander den Store och Fete ramlade rakt ner i snutträsket idag, på sin sexveckorsdag. :shock: Somnade om som en sten klockan sju efter en hackig "morgonnatt" och sov till nio. Klockan 11 somnade han igen och sov i 45, och somnade inte om, men var nöjd (vi var ute). När han hade legat i vagnen ytterligare 45 så gick vi in och han hade bajsat, det var en vecka sedan sist, men blöjan höll... :D Klart man inte kan somna om efter en sådan sensation.
Nästa lur samma sak. Och den tredje så var liksom mönstret etablerat, dock bajsfritt... :roll: Så 4 45-minuterspass hade vi idag, och två vakenpass om två timmar och resten på en knapp timme. Nu sover han efter en flaska och två tuttar. Vi får se hur länge det håller. I morgon är en annan dag, och jag lovade mig själv att styra upp det lite mer nu när han är sex veckor. Jag har sett en helt annan vakenhet idag och igår, så det går nog. (Igår såg han sig omkring som om han aldrig hade sett huset förr. Skitkul)

Det går ju lite slingringt såhär i början och det är ju som det ska vara! 8)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Ok, jag vet inte om det var bra eller dåligt att ta upp efter 30 min som var min nya strategi för kvällen.
Bra för att hon behövde tydligen kräkas.
Dåligt för att hon inte somnade om förrän nyss, 2h senare.

Men som TorpSara säger: imorgon är en annan dag!

God natt!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Låt bli att ta upp. Kankse vill hon göra natt tidigare helt enkelt! :D
(det går INTE att ta upp Alex, han tvärsurar och somnar inte om)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Nu var det länge sen jag skrev här. Inte för att det går så galant, tyvärr, utan för att det har inte funnits SM här så långt ögat kan nå. :roll: :( Och då har jag ändå verkligen STRÄVAT efter SM.

Nu behöver jag skriva för att se ordentligt vad som hänt och "gått snett", och för att jag skulle behöva lite skjuts i rätt riktning.

De problem jag lokaliserat:
:!: Hon äter 1 gång/vakenpass. Och då menar jag verkligen 1 gång. Ingen påfyllning, inget B2.
:arrow: Beroende på hur trött hon är i slutet av vakenpasset kan hon eventuellt, kanske, äta en halv portion ungefär.

:!: Hon vaknar (nästan) alltid efter 45 min och vill äta (9av10 ggr typ). Och det är klart, hon äter ju inte tillräckligt på vakenpasset.
:arrow: Sen är det inte säkert att hon somnar om. Hon har liksom blivit tillräckligt pigg för att nästan orka lite till, men är alldeles för trött för att vara nöjd med att vara vaken. =gnäll och missnöje och mer övertrötthet.

:!: Hon orkar inte 2h vakentid. Inte ens 1,5 alltid. Alla de gånger jag har hållt henne vaken, har hon blivit övertrött och somnar inte i stället. :roll: (vissa gånger har hon själv orkat och varit njöd både 1,5 och 2h.)
:arrow: 2h kan ibland funka på fm, om hon sovit lång natt. Annars brukar 1h 15 min gå bra, men då äter hon ju inte heller tillräckligt... och vaknar efter 45 min.

:!: Jag lyckas inte få henne att sova 2h under dagen. Hon vaknar alltid efter 1,5h (om hon alltså för ovanlighetens skull inte vaknat efter 45 min, eller kanske t o m somnat om efter maten där i 45 min-skarven).
:arrow: Jag hinner inte väcka eftersom jag tänkt att hon ska sova lite längre. Jag tror också att min så förträffliga vagningsteknik inte alls är så förträfflig :roll: Min vagn funkar så att om jag om jag drar in vagnen mot mig med ett ryck och gung som Anna Wahlgren visar i klippet på hemsidan, tippar hela vagnen på bakhjulen. Den gungar inte åt det hållet sas. Så jag har gjort typ samma fast bakvänt: jag gungar iväg vagnen från mig och drar tillbaka den rakt mot mig. Snabbt och med hela armens längd. (Det kvittar kanske iofs, men just for the record...) Det kan funka super om hon är någotsånär MÄTT (vilket hon inte ska vara, eftersom hon ska vara proppmätt) och har RAPAT (vilket inte alls är säkert att hon har) och inte hinner bajsa i 45min skarven, och inte blivit övertrött. Och det brukar funka dagtid, men INTE under kvällen.

:!: Rapandet. Det finns typ inte. Jag är helt enkelt dålig på att rapa bebisar och har alltid varit. Punkt. Men vad gör jag åt saken då? Langar över till förste Rapare (pappan) om han är hemma. Problemet är att det är han ju inte hela dagen lång.

:!: Kvällarna är på tok för sena. Igår somnade hon "tidigt" kl 21.45, för att vakna 45 min senare för att äta. Och då hade vi haft missnöjt vakenmaraton på 5h med 20 min vila under hela den tiden. Samma sak idag: vaknade kl 7, sov 2x45 min spritt på 5,5h, fram till kl 12.30 då hon sov 1,5h...
:arrow: Det är klart att hon inte orkar hela dagar när natten är så kort. Och eftersom hon inte äter tillräckligt under dagen, tar hon igen det under natten.

:!: Nätterna är alldeles för upphackade. Igår natt somnade hon 21.45, vaknade kl 22.30, 01.30, 02.30, 03.30, 07.00. (ett ex, nu ser ju inte varje natt ut så, ibland sover hon t o m 3h i sträck :roll: och vaknar "bara" 3ggr innan morgon... igår natt var faktiskt extremt hackig)
:arrow: Eftersom hon är hungrig, kan jag inte vagna bort uppvaken (ang min vagning: se nedan) jag har försökt både under dagen och natten, men om hon är hungrig eller behöver rapa "ger hon sig inte", alltså hon tystnar inte ens i skriken förrän man tar upp.

:!: JAG är dessutom smått stressad över att liten missar så mycket sömn.
:arrow: Dethar gått så långt att jag kan göra "vad som helst" för att liten ska somna. Inkl buffa till sömns på axeln. Yes, I know. Den vägen tänkte jag inte vandra denna gång, men kvällarna är det det enda jag får att funka. Och varför då då? Jo: jag VET att det funkar (attityden), jag har 2 gångers erfarenhet av att det fungerar 8) :roll: ](*,)

Nu luktar det ju överkoncentration lång väg här, men det här är inget jag går runt och grubblar över dag och natt, utan det är en reflektion över situationen. Jag försöker bara mata så mycket jag kan, och hjälpa lillan att sova.
Jag läste Nancys tråd om "om man inte får till SM", och Torsmammas SM-tråd där jag fann en del likheter, bl a 45min-skarvandet. Men jag vet inte... nåt blir fel här.

Vad tror ni? Ska jag:
:idea: 1) Köra egen(domlig?) variant av SM: vaken 1h+ och sova 1,5h och då väcka?
:idea: 2) Fortsätta såhär struligt och sen köra SM-race vid tre mån?
:idea: 3) Tacka för hjälpen och så ses vi i kurforum om sådär 3 mån? (Nej, NEEJ, NEEEEEJ!!! Jag vill inte träffa någon av er någonsin i kurforumen!!!! :wink: :heart: )
:idea: 4) (plats för egna funderingar, fyll i ock tryck på knappen "skicka")

Ojoj vad långt. Tack den som orkat läsa ända hit!! :heart:
Kram!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Jag har kört på :idea: 1 från mitt förra inlägg.
Jag försöker inte hålla vaken mer än att hon klarar sig precis. Det kan bli lite mer än 1h. Och om hon vaknar efter 45 min och inte somnar om på vagning, tar jag upp, matar och beroende på hur trött hon ser ut (stora ögon som ser sig omkring, eller en trött liten tjej som helst somnar redan vid bröstet) får hon antingen vara vaken så länge hon orkar, eller sova vidare i vagnen.
Jag försöker få in ett par pass 1,5h vaken tid, de tider jag ser att hon orkar bäst. På kvällen (efter 5) försöker jag inte ens. Det är då hon snabbast blir övertrött och sen har man race hela kvällen. (Vilket man antagligen har ändå iofs. :roll: )

Igår infördes napp. Eller ja, vi hade en provomgång med napp iaf.
Jag har inte bestämt mig för om jag tyckte att det hjälpte lillan, men hon somnade, eller vilade i alla fall, med den när det började bli väldigt övertrött och gnälligt runt 6-tiden. Vaknade typ var 5e min, då fick jag stoppa in den och skaka i handtaget, men till slut sov hon iaf 20 min i sträck... :roll: kanske inte så jättemycket men ändå något.
:arrow: fördel: jag behövde inte vagna alls!
Sen vaknade hon, åt och orkade ca 1h-1,5. Då lade jag henne med napp och sen var det samma sak med täta uppvak.
Vid 22-tiden tog jag upp och hon rapade efter ett tag och somnade bums. Utan nappen!

Uppe, eller utan nappen tror jag att hon hade varit skrikig och missnöjd under kvällen som hon brukar bli, så det var ju jättebra att hon ist kunde ligga i sin vagn.
Men nappen gjorde att hon svalde luft. Eller snarare att luften som åkte upp inte kom ut, utan åkte hiss i halsen på henne.

Om det blir ikväll som det var igår, kör vi samma strategi efter ordentlig rap.

:!: Inatt har vi haft det underbart (höll jag på att säga). Hon somnade alltså strax efter kl 22, då hade hon inte ätit sen runt 21. Sen vaknade hon kl 02.15. Hon klarade alltså ca 5h utan att vakna för att äta. Det är första gången!!
Sen efter blöjbyte åt hon igen B2 denna gång. Det var också första gången jag under natten lyckas få i henne 2 omgångar, och då fanns mycket mjölk, så hon åt rejält!
:thumbsup:
Sen sov hon ända till 06.30.
Fantastiskt!!

Jag tror jag får plocka fram lite mer av det där tålamodet som SusanD uppmärksammade mig på, fortsätta STRÄVA med målet för ögonen, och inte ha så bråttom med att allt ska funka perfekt med en gång.

/Umm Musab
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"