Hej igen!
Tänkte bolla lite med er... Det som jag trodde var en MEGA 8-månaders ångest (efter 2 dagar & nätters ledsamheter) var mest troligt tänder...!? Efter dessa mycket ledsamma dagar vaknade plötsligt Anna med 2 väldigt röda kinder och 2 tänder som stack fram...

Efter detta har vi inte överhuvudtaget haft några nattuppvak + sovit hela nätterna rent av!

Det som jag dock undrar lite nu över är om vi har 8-månaders ångest modell light...? Det är tydligt att Anna är otroligt medveten när vi kommer och går ut ur rummet - men så länge hon själv ser oss gå ur rummet är allt OK (att hon inte plötsligt bara upptäcker att hon är ensam). Hon är i allmänhet gnälligare och det tar BETYDLIGT längre för henne att somna in på hennes daglurar, från att somna in inom max 10 minuter kan det nu ta 20-25 minuter för henne att somna in.. Oftast behövs ingen påminnelseramsa (dvs hon ligger nöjd och pratar för sig själv tills hon somnar), men att överhuvudtaget behöva påminna henne + att det tar så väldigt lång tid för henne att somna dagtid är väldigt ovanligt för henne. Är det vanligt under 8-månadersångesten? Hur länge brukar 8-månaders ångesten hålla på vanligtvis? (hon blir 8 månader om precis en vecka)
Jag håller även på att kolla igenom schemat för att gå ner på 2 lurar om en månad (när hon är 9 månader), i dagsläget ser hennes schema ut såhär:
Sova 19 - 06.30
Frukost 06.30
sova 08.30 - 09.15
Lunch 10.30
Sova 11.30 - 13.00
Mellis 13.30
Sova 15.30-16.15
Middag 17.00
Nattslurk 18.30
Jag har dock som första steg funderat på att modifiera detta schema ganska snart till följande (senarelägga 2 första lurarna en halvtimme):
Sova 19 - 06.30
Frukost 06.30
sova 09.00 - 09.45
Lunch 10.30
Sova 12.00 - 13.30
Mellis 13.30
Sova 15.30-16.15
Middag 17.00
Nattslurk 18.30
Detta för att hon har varit hyfsat "pigg" på första luren även före ev. 8-månadersångest, kan kanske vara ett sätt att minska / lösa ovanstående..?
När vi ska gå över på 2 lurar, hur gör man bäst / smidigast om man har 11 1/2 nätter? Till saken hör ju att Anna är en klockren 30-minuters baby...
En sista fråga rör mörkläggning när man åker iväg på resa. Vi kommer att fira midsommar i en liten timmer-stuga där utöver att vi kommer att sova alla i samma stuga så kommer även ljuset in mellan ungefär varje timmerstock

Vad kan man göra för att så smidigt som möjligt göra det så mörkt / vanligt som möjligt för henne? Kan man hänga över ett mörkläggningstyg över hennes resesäng (eller blir det för lite luft)? Andra tips?