Lite frågor från nystartad kur... ;)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja det kan vara ett problem om kurningen gått för bra att då arbetas ju liksom inte ramsan in, men det kommer du göra nu :wink:

Jag tycker det låter som om du har fått kläm på hur det går till. I början så ramsar man rätt mycket, kan gå till så här:

Kanonglad unge läggs i sängen och du går ut med ramsan. Hon portesterar, lyssna av. Är hon arg, sur, förbannad? Det är tillåtet. Om Hon skriker upp sig ramsa igen. Lyssna av, lugnar hon sig eller stegras skriket? Låt henne reagera. Fortsätt så här tills hom lugnar sig, ge bekräftelse. Antagligen protesterar hon igen, avvakta, lyssna av. Fortsätt såhär tills du får sista ordet. Det är superviktigt. För det är genom den som ramsan sätter sig. Och precis som du skriver så varierar du röstens läge och ton efter hur frågorna ställs :wink:

Åttamånadersångesten är en jobbig period för de små. Det jag brukar göra under dagtid är att göra så många sysslor som möjligt på golvet så att den lille kan komma och gå som den vill. Brukar då bli mycket mindre gnäll dagtid.
Det brukar ta ett par veckor att komma igenom men på andra sidan så blommar den lille ut i all sin prakt. Är en helt underbar varelse att umgås med.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej igen! :)

Men ang. ramsandet, ger man den alltid *4, 6 eller max 8 - med avvaktan/ väntan mellan ramsomgångarna? Jag har nu ibland upplevt det nästan som en "diskussionen" (ledsamhet / "rams-fras" / ledsamhet / "rams-fras" etc) - bör ramnsningarna som sagt istället enbart levereras *4, 6 eller 8?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Hoppar in eftersom jag ändå är på forumet nu :wink: !
Ibland får man ta i och ramsa x12, ja t o m ännu mer - precis som du säger så är ramsan en dialog och du ska INTE ge dig förrän du fått sista, lugnande ordet!
Så vid behov får man ramsa många gånger :!:

*hoppar ut!*
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Tack, nu ska här ramsas!! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :D

Ida

www.sovgott.net
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej igen! ;)

Tänkte bolla lite med er... Det som jag trodde var en MEGA 8-månaders ångest (efter 2 dagar & nätters ledsamheter) var mest troligt tänder...!? Efter dessa mycket ledsamma dagar vaknade plötsligt Anna med 2 väldigt röda kinder och 2 tänder som stack fram... ;) Efter detta har vi inte överhuvudtaget haft några nattuppvak + sovit hela nätterna rent av! :lol: Det som jag dock undrar lite nu över är om vi har 8-månaders ångest modell light...? Det är tydligt att Anna är otroligt medveten när vi kommer och går ut ur rummet - men så länge hon själv ser oss gå ur rummet är allt OK (att hon inte plötsligt bara upptäcker att hon är ensam). Hon är i allmänhet gnälligare och det tar BETYDLIGT längre för henne att somna in på hennes daglurar, från att somna in inom max 10 minuter kan det nu ta 20-25 minuter för henne att somna in.. Oftast behövs ingen påminnelseramsa (dvs hon ligger nöjd och pratar för sig själv tills hon somnar), men att överhuvudtaget behöva påminna henne + att det tar så väldigt lång tid för henne att somna dagtid är väldigt ovanligt för henne. Är det vanligt under 8-månadersångesten? Hur länge brukar 8-månaders ångesten hålla på vanligtvis? (hon blir 8 månader om precis en vecka)

Jag håller även på att kolla igenom schemat för att gå ner på 2 lurar om en månad (när hon är 9 månader), i dagsläget ser hennes schema ut såhär:

Sova 19 - 06.30
Frukost 06.30
sova 08.30 - 09.15
Lunch 10.30
Sova 11.30 - 13.00
Mellis 13.30
Sova 15.30-16.15
Middag 17.00
Nattslurk 18.30

Jag har dock som första steg funderat på att modifiera detta schema ganska snart till följande (senarelägga 2 första lurarna en halvtimme):

Sova 19 - 06.30
Frukost 06.30
sova 09.00 - 09.45
Lunch 10.30
Sova 12.00 - 13.30
Mellis 13.30
Sova 15.30-16.15
Middag 17.00
Nattslurk 18.30

Detta för att hon har varit hyfsat "pigg" på första luren även före ev. 8-månadersångest, kan kanske vara ett sätt att minska / lösa ovanstående..?

När vi ska gå över på 2 lurar, hur gör man bäst / smidigast om man har 11 1/2 nätter? Till saken hör ju att Anna är en klockren 30-minuters baby... ;)

En sista fråga rör mörkläggning när man åker iväg på resa. Vi kommer att fira midsommar i en liten timmer-stuga där utöver att vi kommer att sova alla i samma stuga så kommer även ljuset in mellan ungefär varje timmerstock ;) Vad kan man göra för att så smidigt som möjligt göra det så mörkt / vanligt som möjligt för henne? Kan man hänga över ett mörkläggningstyg över hennes resesäng (eller blir det för lite luft)? Andra tips?
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Ville bara snabbt lägga in ett tips om sovaborta. Min mamma har gjort en smart sak med resesängen hemma hos sig. Hon har satt ganska långa pinnar, kanske blompinnar? I varje hörn, och sen sytt som ett litet tält typ, som man lägger ovanpå pinnarna. Låter krångligt kanske? Men det blir ivf som ett litet tygrum där inne. Och högt till "tak", så då kommer det in mer luft. Man berhöver säkert inte vara så ambitiös så man sätter sig och syr, man kan säkert bara lägga tyget på pinnarna.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Tack cissi - vilken toppenidé!!!!!! Alla sådana tips tas tacksamt emot, ska genast kolla över om jag kan "uppfinna" ett smidigt litet tält ;)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

8 månaders ångesten brukar infinna sig mellan 8-9 månader så ni kan nog vänta er att den snart knackar på dörren! :wink:
Till saken hör ju att Anna är en klockren 30-minuters baby...
Hur är hon när ni väcker efter 45 min?

För är hon en 30 minuters unge bör du istället titta på sovpass som är på 30 alt 60 min, ja 1,5 h el 2 h för den delen med :wink:

Jag ser inget fel med att skuta fram schemat 30 minuter om du tror att det passar fröken bättre.

Men ett förslag på 2 lurar från 9 mån (14 h)grundat på ditt nya schema och 30 minuers skarvar kan se ut så här:

6.30 Vakna , frukost
7.00 Lite extra frukost tillsammans med familjen ( för att lunchen ska hamna lite senare)
09.00 - 10.00 Sova 1 h
11.00 Lunch
12.30 - 14.00 Sova 1,5 h
Mellis 14.00
Middag 17.00
Nattslurk 18.30
19.00 Sova natt

Alt 30 min på fm och 2 h mitt på dagen.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Tack Duggan! ;)

Ok - vad skönt, en härlig 8-månaders ångest att invänta...!? :? Eventuellt har den redan knackat på dörren, utöver att det tar längre tid att somna på daglurarna (beskrivet ovan) behövde hon påminnas igår vid 23-tiden (!!), hon har plötsligt senaste dygnet blivit super-ledsen när vi lägger ned henne på skötbordet (som hon tidigare alltid gillat massor..) Utöver ledsamheter på dagtid (som vi bl a kan "hjälpa henne" med att flytta aktiviteter till golvet / låta henne tanka närhet etc) - brukar det ofta bli mycket mer tjorv på lurarna / nätterna och // eller vargtimmarna? Hur länge brukar ångesten i regel hålla på? 1 månad? Skönt att veta vad som ev kan dyka upp... Anna håller precis dessutom på att börja krypa, kanske kan påverka humöret också...?

Angående 45-skarv så har hon tidigare varit otroligt trött om man väckt henne i denna skarv, jag har dock upptäckt den senaste tiden att hon dock kan vakna efter 30 + 45 minuter = 75 minuter... (hennes lunchlur) Hennes fm och em -lurar á 45 minuter blir till 95% alltid halvtimmar med några inomningsminuter + några glada uppvakningsminuter - så du har helt rätt i att det är bättre att räkna med detta i nästa schema. Ditt förslag ser riktigt bra ut, ska sitta och bolla lite med alternativen så blir detta kanon!! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Nu ska vi inte ta ut saker i förskott här, tycker jag. Men visst är det bra att vara förberedd på vad som kan komma. :wink:

Mina barns åttamånadersångest har uttryckt sig precis som du beskriver ovan. Det brukar hålla i sig ett par veckor för att därfter klinga ut. Brukar vara helt borta efter en månad tror jag. Och sömnen kan bli mer orolig. Men det är bara att jobba på med verktygen så att lite känner sig trygg så ordnar det sig. :wink:

Även utvecklingssprång som krypning påverkar humöret, så det kan vara det som spöka också tror jag. :wink:

Ida

www.sovgott.net
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej!

Har idag senarelagt de 2 första lurarna med en halvtimme (beskrivet ovan), det gick superbra - mycket snabbare / smidigare insomning (blev väl en chock för fröken.. :) ) På lunchluren var jag tom tvungen att väcka henne istället för som den senaste tiden där hon vaknar själv efter 75 minuter (30 + 45 min). Det enda negativa med senareläggningen jag kan se är att under em-luren sov hon ingenting - jollrade glatt i 45 minuter (!) Det kanske blev liiite för kort tid mellan lunch och emlur? Prinsessan var dock ett solsken fram tom nattslurken, då var fröken lite trött.... (ville nästan somna vid bröstet) :D

Hur som helst är det en aning för tidigt att dra några slutsatser efter en dags förändring, men om detta skulle fortsätta - tycker ni att jag ändå ska behålla 3 lurar (där hon endast vilar sista luren) eller kan/bör jag isåfall dra ned till 2 redan vid 8 månader (trots ev ångest)?

En fråga ang 2 lurar vid 9 månader... Duggan, om jag skulle vilja köra på ditt schemaförslag men istället ha 30 min + 2 h - bör jag fortfarande ha lunchvilan vid 12.30 - eller borde jag kanske tidigarelägga den 30 minuter då (för att kunna ha mellis fortfarande vid 14)?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hur som helst är det en aning för tidigt att dra några slutsatser efter en dags förändring, men om detta skulle fortsätta - tycker ni att jag ändå ska behålla 3 lurar (där hon endast vilar sista luren) eller kan/bör jag isåfall dra ned till 2 redan vid 8 månader (trots ev ångest)?
Jag brukar tänka så här: ge förutsättningarna och låt henne ligga och vila. Hon protesterade ju inte och om hon blir sjuk eller något sådant så får hon möjlighet att sova då.

Ida

www.sovgott.net
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej!

Absolut, om det nu fortsätter att hon mer eller mindre använder em-luren till att bara vila - och att hon är nöjd med detta ger jag henne gärna chansen att vila / kunna möjlighet för sömn. Om det däremot kommer att bli en hel del ledsamheter så att man mer eller mindre alltid börjar använda marginalkvartar för att ta upp henne - bör jag fortsätta ha kvar dem? Jag vill bara vara lite förberedd då det är just emluren som hon tidigare har knorrat mest på ... ;)

En annan fråga (i planeringssyfte för framtida pappa-ledighet... ;)) - när brukar man gå ned på en lur? Är det runt året? Skulle man ev kunna beålla 2 lurar ca 14 månader utan att övriga luren / natten försörs...?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Men stor fördel kan du absolut behålla 2 lurar tills 14 månader, många ungar klarar inte sig på 1 lur vid året utan behöver 2 lurar något tag till. :lol:

Em-luren kan med fördel tas promenerande i vagn, då kan man ligga och filibrejsa och sova en sväng om det känns aktuellt, och då slipper man lägga ner någon energi på ledsemheter. Vad tycks?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"