Mattider på schemat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vi brukar gå ut efter mål 3, ungefär vid 15.00 i vagnen. Problemet är att han hinner bli trött och har flera gånger somnat i vagnen innan kl 16 då nästa sovpass börjar. Börjar bli trött eller somna vid 15.30. I början gick jag bara 25 minuter för att hinna hem till sängen innan han somnade men det blir tråkigt och enformigt. Vill ju vara ute längre eller göra nåt ärende samt att han ska sova i vagnen ute.
Kan han inte sova i vagnen på emluren då? Jag brukar göra så att han får sitta och titta när det är vakentid och när han blir trött och det är en stund kvar så plockar jag fram mutor i form av rån, och leksaker, och sen när det är dags att sova fäller jag bara ner ryggen och hänger för filten över sufletten och fortsätter att gå.
Han har börjat protestera mot tillrättaläggandet. Vrider ansiktet åt hans vänster och spänner sig. Jag försöker ju göra tillrättaläggandet som markering för sovdags men då blir han grinig på en gång. Ska jag bara lägga honom på mage och strunta i tillrättaläggandet? Eller hur ska jag göra?
Jag har alltid haft en son som rumstrerar om väldigt mycket och runt 6 månader slutade jag lägga tillrätta, han fick liksom gorma till det bäst han vill, och sen sov han så skönt så! :lol:
Hur fixar man lurarna om de måste bli i bilen? (Planerar IKEA-besök!)

Jag brukar inte göra nånting, han brukar bara somna liksom, men jag vet att en del hänger för en filt i bilen, men dom flesta brukar tacksamt däcka av bara så där. :roll:
När tror ni han är så pass inkörd på schemat att han somnar ändå, oavsett plats, t.ex. i bilen eller hos nån annan?
Svårt att ange tid men när du ser att schemat sitter så då är det nog bara att byta platser vid behov.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tutan

Inlägg av Tutan »

Varmt tack för svaren! :D

Jag ska testa tipset med leksaker imorgon på em-luren. Jo, jag vill gärna att han sover em-luren i vagnen. Rasmus brukar också sitta upp och titta under vakentiden. De senaste dagarna har jag märkt när han är trött för han försöker vända sig i vagnen. Tyvärr blir det lite trångt med magläge i vagnen, speciellt eftersom han gillar att ha armarna längs med kroppen. Så det får bli rygggläge, i alla fall denna årstiden (fast till sommaren är han ju ännu större :wink: 8) ).

Kan tillägga att två små tänder börjar dyka upp! :)
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Lyckades ni hålla er vakna till utsatt tid i eftermiddags? :D

//Malin
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!
duggan skrev: Lyckades ni hålla er vakna till utsatt tid i eftermiddags? :D

Nja, det blir en liten specialare på söndagseftermiddagarna eftersom vi har babysim kl 15-15.30. Men han somnade i bilen på väg hem kl 16.05. Flyttades sen oberörd över till sängen kl 16.20 och väcktes 16.50! Promenaden tog vi istället innan långluren och då fick vi god hjälp av medhavda leksak tills vi var hemma.

Men vet du vad vi gjort idag? "Vi" sov långluren i resesäng hemma hos en babykompis! :lol: Somnade utan problem, vaknade efter 40 min och frågade var han var. Tystnade efter två ramseomgångar x4 och somnade om! Mammakompisen blev nog lite imponerad :shock: .
Eftermiddgsluren sen i vagnen på promenad. Fällde ner ryggstödet och på med filt över suffletten och :sleep: efter 5 min (det var iaf då jag kikade in). Då var det inget problem att hålla honom vaken. Han kollade på bilarna som aldrig förr!

Nu när jag sitter och sammanfattar så förstår jag att lurarna verkligen har gått bra igår och idag (eller hela kuren kanske ?) :thumbsup: . Och han var så glad efter middagen innan läggning! :D Åh, vad jag njuter!
Imorgon väntar nästa utmaning för oss: IKEA. Med lite planering så ska väl det gå också!
duggan

Inlägg av duggan »

Härlig läsning!

Det är ju precis så det ska vara, sova var som hellst när "sovklockan" ringt! Underbart!

IKEA svängen kommer nog att gå underbart, får man rekomendera att ha med en Bärsele? (egna erfarenheter :lol: )

:heart: //Malin
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hejsan!

IKEA avklarat för denna gång! Fm-luren i bilen på väg dit sov han ca 35 min och långluren på väg hem sov han 45 min. Resan till/från IKEA i Karlstad tar ca 40 min. Det blev lite förskjutningar, ca 25 min, på schemat. Vi är fullt nöjda. :) Fick lägga över filten för att få honom att koppla av helt och då sov han efter några minuter. Bärselen har vi haft vid tidigare besök där och det är smidigt men tyngre och tyngre... :wink:

På fredag ska vår föräldragrupp träffas och jag har hittat den perfekta tråden: "Om att inte vara som alla andra..." här på forumet. Precis det jag går och funderar på! Läsa, läsa, läsa . :D
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Ni är ju rutinerande IKEA besökare hör jag! :lol:
På fredag ska vår föräldragrupp träffas och jag har hittat den perfekta tråden: "Om att inte vara som alla andra..." här på forumet. Precis det jag går och funderar på! Läsa, läsa, läsa .
Jag vet vad du menar!

//Malin
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!

Dagslurarna går bättre och bättre. Nu har han bl.a. även sovit långluren i vagnen utomhus. Jag börjar känna av den omtalade friheten :D .

Vargtimmen strular lite fortfarande. Vaknar ofta vid 5, då jag ibland pangramsar och ibland avvaktar om han somnar om. Tror han kanske sov sina första 12 timmar i början på veckan (idag söndag) men så blev han förskyld och har de senaste dagarna legat och snorat till och från innan väckning.

:?: Hur vet man förresten om han sover de 12 timmarna? Det kan ju vara så att han vaknar med inte jag... Kanske konstig fråga :wink: .
:?: När klassas man som en Säker Sovare?

Tack för all hjälp jag fått här! :D
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tutan!

Vargtimmesuppvak kan sitta i lääänge. Har ni väckarklocka som ringer in morgonen? Här fick vi but på det hela genom att göra INGENTING och sedan låta klockan ringa in morgonen. Det tog tre dagar av varierande protester/frågor från sonen innan poletten trillade ner :idea:

Ja, du om han sover 12 tim eller ej är ju svårt att veta :wink: Jag anser att SS är man när man sover sin natt och lurar enligt schemat och klarar uppvaken själv. Men det är vad jag tycker :wink:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej hej!

Ja, vi använder en väckarklocka. Jag förstår att det kan ta sin tid. Han har ju vaknat vid denna tiden hela hans lilla liv...

Angående SS, hur menar du Elle med att han "klarar uppvaken själv"?

//Ida
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

hej,

Var hitta du tråden "Om att inte vara som alla andra..."
Tack!!

tjing, Lotta
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Ida!

Med att de klarar uppvaken själva menar jag om de vaknar före "utsatt" tid på schemat så klarar de att somna om själva och/eller är nöjda till klockan ringer. Likaså att de klarar nattuppvaken utan hjälp och somnar om av sig själv. En SS kan du även lägga lite varsom för att sova och av andra än föräldrarna och hon somnar och sover gott. Så länge rutinerna hålls såklart :D

Sedan kan även en SS hamna i svackor exempelvis runt 8-månadersångesten, förtrots, trots etc men dessa avhjälps ofta med ramsan.

Men detta är ju vad jag tycker :wink:
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej Lotta!
LottaS72 skrev: Var hitta du tråden "Om att inte vara som alla andra..."
Tack!!
Jo, den hittade jag under "Barnafrågor i vardagen" och underrubriken "Diskussionsforum". Här är länken, http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13862. Där fanns mycket att känna igen sig i!

// Ida
LottaS72

Inlägg av LottaS72 »

Tack Ida...
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!

Äntligen tar jag mig tid att skriva hur det går för oss. :)
Allt går bra förutom några saker.

1. Uppvaken i vagnen under långluren. Han vaknar efter ca 40 min, då vi oftast kommit hem efter promenad så han står stilla utanför ytterdörren när han vaknar. Börjar fråga gnälligt nästan direkt. Problemet är att jag inte vågar ha honom skrikandes så länge i vagnen för... :oops: vad ska grannarna i radhuset tro? :oops: Förutom grannar som är hemma dagtid har jag ett dagis mittöver gatan. Jag har hittills ramsat i omgångar när han skrikit upp sig. Ibland har den tagit men han har då inte varit tyst längre än någon minut och sen börjat gnälla igen. Efter ca 15 min ger jag upp och tar av filten från suffletten när han är tyst. Långluren sover han oftast inne men ibland vill vi ju ut mitt på dagen. Han sover på rygg i vagnen. Jag antar att jag måste beväpna mig med mer attityd och skita i grannar och dagisfolk men vad kan jag göra mer/mindre/istället?

2. Vargtimmen fortfarande. Nu har jag börjat att inte vakna i vargtimmen eller så vaknar jag av att han stönar lite (vaken) och sen somnar jag om. Men jag vet att han är vaken i omgångar. Senast dagarna har han varit vaken från 6.30 när vi går upp. Han är inte olycklig utan ligger och suger på det tyg han kommer åt. Kan gnälla nån gång ibland bara och bajsar ibland. Jag gör alltså ingenting åt uppvaken numera. Ska jag fortsätta så?

Och så några funderingar...
Jag är osäker på om min amning till nattslurk är tillräcklig. Han suger inte så länge heller på varje bröst utan börjar kolla runt efter annat kul efter några minuter per bröst. Har därför börjat ge ca 50 ml välling efteråt också. Ibland dricker han efter lite trugande och ibland inte. Jag ammar på mornarna också.

Den 13 mars blir han 7 månader. Dags för schemaändring förstår jag. Idag sover han 12-45-1,5-45. Eftermiddagsluren har varit lite svår vid insomningen ibland de senaste två veckorna. Ska jag korta av den till 20 min och i övrigt behålla schemat som det är?

Det var nog det jag hade på hjärtat :heart: för denna gång! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"