Hjälp att införa ramsorna vid 4.5 mån...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Idag på morgonen vaknade hon av hicka 45 mi före hon skulle. Svårt att somna om och började morgonen 30 min tidigare.
Gräl gräl!!! :x
Inte inför man morgon 30 min tidigare av hicka! :shock: Lite hicka har väl ingen dött av heller. :wink:

Kör med 2 välling mål och ett nan2 + frukt så länge du. Jag köper semper och nestles färdiga börkar med frukt och yoghurt som är från 6 mån, 8mån. Finns lite olika. Så titta på barnmatshyllan skall du se. :wink:

Bra jobbat, se inte bakåt utan jobba nu målmedvetet framåt, målet i sikte! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
A&T&B

Inlägg av A&T&B »

Hej!
Du har alldeles rätt! Vet inte vad jag tänkte på då jag gav efter med morgonen. Ska jag låta henne skrika tills morgonen börjar? Det är nämligen så att sedan vi tog bort nattslurken så har hon inte tagit ramsan på morgonen. Hon skriker direkt upp sig och då är det jätte svårt att lugna henne eller för henne att somna. Hur ofta ska jag då ramsa eller verktyga?

Hon vaknade igen i dag 1 timme tidigare på morgonen. Jag hör att hon är vaken. Antingen skriker hon direkt eller också är hon tyst. Då hon är tyst så gör jag ingenting före hon blir missnöjd. Borde jag kanske genast ramsa till henne, även om hon är nöjd?
Tidigare kunde hon elt lugnt somna om utan att jag gjorde något....

Vad tycker du jag ska göra då hon vaknar tidigt? Hon somnar inte hon bara skriker och i 3 dagar har hon inte nöjt sig med ramsan. Kan hon vara lite grann hungrig och därför missnöjd. Fungerar ramsan om hon är hungrig?
Kan det dröja ett tag till förrän hon vänjer sig vid att hon inte får mat kl.23, och äter ännu bättre på dagen?
Problemen med tidig morgon började EXAKT just då vi lämnade bort nattslurken.
Eller kan det vara idé att förkorta dagslurarna?

Tack för snabba svar!!
Kämppar vidare!
-Annika
Biancas födelsedag 070829
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Här kommer mina hetaste tips för tidiga mornar.

Jag tror att morgonen har blivit så här för att ni har skapat ett "Nytt mönster" att så här skall det fr.o.m nu vara. Det tar 3 dagar att införa ett nytt mönster så nu är det dags att bryta detta! :wink:

:arrow: Kolmörkt. FÖrsök gärna att tejpa upp aluminiumfolie i ca. 1 vecka på sovrumsfönstret. Se till att inget ljus kommer in från dörren, i vissa fall har jag lagt en handduk i tröskeln för att även stänga ute det ljuset en tid.

:arrow: Har du inte så rekommenderar jag att du inför en väckarklocka för henne också. Den placeras med fördel utanför dörren (då kan man själv justera försiktigt om man skulle behöva). Då lär de sig att morgon är när klockan ringer, inte när mamma kommer in och man skrikit henne till sig.

Se till att klockan ringer på exakt tid varje morgon, öppna dörren håll upp klockan så hon ser att den ringer och stäng av den framför henne. Då kommer hon också att lära sig att morgon börjar när klockan ringer, inte förr. Fram tills dess kan man ligga och snacka och hälsa morgonen välkommen bäst man vill, men glad. :lol:
Jenna skrev:Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!

Sen har AW skrivit så här också i en annan tråd där föräldrarna "fastnat" lite i sitt mönster. Kanske hittar du lite inspiration från det också. :wink:
annawahlgren skrev::D Tack för dina varma ord :heart: :lol:
lee skrev:Jag vet inte om vi har fastnat i ngt????

Hon gråter alltid när hon förstår att hon måste lägga sig. Vi skrattar och har det roligt hela dagen men när det är sovdags da måste jag räkna med minst 10-15 minuters gråt.
Där gav du svaret alldeles själv :wink: :lol: Ni har fastnat - hela lilla bunten. Du "räknar med minst 10-15 minuters gråt". På morgonen räknar du också med elände, av och till. (Och att hon vaknar gnällig är inte konstigt när hon somnar gnällig.)

Lilla mamma är alltså den som gråter när hon förstår att barnet måste lägga sig :shock: :cry: för hon vet vad som väntar :shock: :cry: och tycker det är så ledsamt :shock: :cry: och poff :!: har lilla barnet ju lärt sig den saken. Och ett mönster har etablerats. Det "ska" vara jätteledsamt att gå och lägga sig. Och det "ska" vara jätteledsamt att vakna.

Bort det :wink: :!:

Man kan säga att du / ni inte har kurat klart, helt enkelt. Ni har mycket riktigt fastnat på vägen och tappat bort målet, som var god, sammanhängande sömn, en sömn barnet vill ha och njuter av, en sömn för livet, en glädjekälla.

Mamma / pappa har inte lyckats sjasa ut alla vargar - en del har dröjt kvar på tröskeln och där har de byggt bo.

Små barn gör som vi lär dem. Nu tror lilla barnet att det ska vara så här, och HON kommer inte att ändra på någonting, om man säger :roll:

Så kura klart :!:

Jaha, hur då :?: :!: :lol:

Du har fått fantastiska tips och goda råd här. Som jag också tackar för :heart: :heart:

Så backa bandet. Betrakta inte kuren som avslutad och barnet som "framme", för det är hon ju inte, utan fortsätt. Det får bli en liten minikur - skivan hakade upp sig, om man säger :roll:

:arrow: När hon sätter igång sitt slentriangnällande, var alldeles kolossalt extra hurtig och glad själv vid läggningen, och bär dig åt som om hon vore alldeles strålande lycklig. Tjo och tjim: "Vad det ska bli SKÖNT att sova!" Som om du vore grön av avund men vansinnigt lycklig för hennes skull. Dröj inte kvar, skjut vargflocken rakt in i grytet på tröskeln och gå ut med ramsan, hurtigare och tjo-och-tjimmigare än någonsin. Ut med dig inom två minuter :!: Helst bara en halv nu :!:

:arrow: Sätt genast på alldeles kolossalt glad och trevlig musik (dock utan sång), kanske en käck oemotståndlig Strauss? :lol: Det ska vara högt och frejdigt och oemotståndligt nog för DIG, så du faktiskt inte hör barnet - om du inte ska hänga i dörrspringan, vilket du ju inte kan, eftersom alla vargungarna inte är riktigt döda än, så pass på :evil: Jaga, jaga - du kan ju dansa under tiden; ska inte kunna låta bli :wink: :lol: Så kul ska det vara.

:arrow: I Amerika finns skyltar som säger "Don't even think of parking here". Sätt upp en sådan skylt på barnets dörr. Våga inte stryka omkring där ens, än mindre parkera :!: Tänk framåt, se framåt, kör vidare - målet hägrar och dit ska du, och du kommer INTE dit genom att stanna kvar där du var, och du kommer INTE dit genom att tro att lilla barnet ska hålla dig i handen och leda dig.

:arrow: På morgonkulan vid första ljud - lyckligt eller olyckligt - ger du en enda upplysningsramsa som ska vara så klämkäck och hög och bestämd och hurtig och glad att du kräks åt dig själv, så tillgjord som du låter. Den kan vara x6 eller t o m x8 men sedan ska den följas av INGENTING som har med barnet att göra. Lär dig ett mantra. "Nu sover hon så gott. Nu sover hon så gott. Nu sover hon så gott." Gör sedan någon nytta, som du kan passa på att få uträttat medan hon sover så gott :!: Eller gå och lägg dig och sov lika gott själv.

:arrow: Exakt på minuten som hon ska vakna bär du dig åt som om du aldrig sett henne förr. ÄNTLIGEN har barnet kommit :!: Och som om hon GIVETVIS sovit hela natten som en gris, somnat lycklig och (inte hunnit än) vaknat lika lycklig, och allt är fullkomligt kanontoppenmegajättekul och underbart. Surar hon och gnäller och tror att det är synd om henne, dvs att mamma fortfarande tycker synd om henne, tar du ur henne det med om möjligt ÄNNU roligare återseende-baluns, som om hon vore solen själv. Igen :wink: :lol:

Ge den här lilla minikuren 4 kvällar och nätter / morgnar, uppför dig som (målmedvetet) folk och rapportera sedan - och minns då att det var vad DU gjorde och inte gjorde som är betydligt mer spännande och intressant än vad HON gjorde och inte gjorde.

För ledningen är din :idea:

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
A&T&B

Inlägg av A&T&B »

Hej!
Ska läsa igenom vad du skrev lite senare när jag har mer tid.
Men har en snabb fråga...
Sku gärna ge yoghurt åt Bianca men har inte hittat i butiken. Frågade på två stora ICA:n men de visste inte ens att det fanns till 6 månaders babyn?!
Varifrån/vilken butik har du handlat yoghurten?

-Annika
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag köper dessa burkar på både Coop och Vivo.
Den jag sitter just nu i knät med heter: "Nestlé Päron-Banan med yoghurt 5mån" som du märker är denna enda från 5 mån. :P

Dessa står bland alla andra "fruktpureburkar". :wink:
Tor 2006

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och Sempers "Gröt" på burk från sex månader är ffa en yoghurtprodukt. :wink:
A&T&B

Inlägg av A&T&B »

Hejsan!
Var igår på både ICA och Coop men de hade inte néstles yoghurt. Bara Sempers för 8 månaders...?
Ska fortsätta sökandet imorgon... Hur kan det vara så svårt att hitta???
Bianca har nu ätit yoghurt som min syster hämtade från Finland och det är det BÄSTA hon vet!
-Annika
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt att ni hittat något som passar damen i alla fall! :lol:
Tor 2006

A&T&B

Inlägg av A&T&B »

Hej igen!
Jätte bra inlägg på tidiga mornar och "fastnandet". Vi har ju haft exakt det här. Nu går läggningen bättre än förra veckan. Fortfarande lite bergochdalbana... Tror att mycket beror på att hon har lite obekvämt i magen efter sin kvällsvälling på 200ml. Ibland har hon luft som inte kommit ut ordentligt. Tar då upp henne så rapar hon och nästan alltid somnar hon direkt efteråt.. Har lite funderat att det här kanske blivit en dålig vana att göra så här men...?

Natten går bra nu, inga uppvak med skrik. Måste gå 3-4 gånger per natt och flytta på henne då hon antingen fastnat i en knut eller ligger på rygg. På morgonen vaknar hon ofta ca 30 min före. Har inte gjort något då om hon inte skriker. Ibland slumrar hon om en stund, men mer sällan ändå.

Läste om att genast vid första lilla pip ge en ramsa åt henne...ska börja med det om det här fortsätter dvs att hon inte somnar om själv. Har gjort det för en tid sedan men om jag kommer rätt ihåg så vaknade hon till ännu mer och skrek.

Tack för alla tips och snabba svar, de är till så stor hjälp!
-Annika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, TorsMamma :wink: :D Suveränt att du håller koll på allt klokt jag skrivit :lol: :heart: :lol: aom jag glömt för länge sedan :oops: :roll: :lol:
A&T&B skrev: Tar då upp henne så rapar hon och nästan alltid somnar hon direkt efteråt.. Måste gå 3-4 gånger per natt och flytta på henne då hon antingen fastnat i en knut eller ligger på rygg.
:D "Nästan alltid", är jag rädd, blir snart "nästan aldrig" och sedan "aldrig".

Det är väldigt mycket trafik här :!: Lite mer förtroende för lilla barnet (och därmed för dig själv), tack O:) :heart:

Den enkla regeln är att låta lilla barnet somna precis hur som helst - på ramsan, eller på ingenting. Och sedan, när lilla älsklingen sovit i garanterat tio minuter, men inte tjugo, snabbt och lätt gå in och lägga rätt respektive lägga över. Då kan man till och med lyfta rätt, hela lilla ungen, utan att störa.

Trafiken - med barnet vaket - stör. Stör kolossalt :roll: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
A&T&B

Inlägg av A&T&B »

Tack för ditt svar Anna!
Jo, du har rätt. Ska nu lita på mig själv mera!
Det har gått så bra hittils(sedan 3.5mån) så man blir direkt osäker då hon ändrar sina vanor....

Har annors någon annan haft problemet med att gå in under natten, typ 5 gånger och flytta på bebisen. Bianca är nämligen ofta fast i sängväggen eller i en knut och skriker! Är det klokt att ge henne chansen att klara det själv eller ska man fortsätta flytta henne, om detta är ett skede i hennes utveckling där hon behöver lite hjälp med?

Tack igen!
-Annika
A&T&B

Inlägg av A&T&B »

Förstod just att jag säkert uppfattat fel/för sent vad du skrev....att jag redan fick svar om natten:

Den enkla regeln är att låta lilla barnet somna precis hur som helst - på ramsan, eller på ingenting. Och sedan, när lilla älsklingen sovit i garanterat tio minuter, men inte tjugo, snabbt och lätt gå in och lägga rätt respektive lägga över. Då kan man till och med lyfta rätt, hela lilla ungen, utan att störa.

Trafiken - med barnet vaket - stör. Stör kolossalt :roll: :!:[/quote]

--> Menar du alltså OCKSÅ på natten då hon ligger fast i knuten?

Tusen tack och nu ska jag ta det lugnare!
-Annika
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Annika,

Jag ger dig igen åter samma svar som AW gav dig ovan. :wink:
annawahlgren skrev: :D "Nästan alltid", är jag rädd, blir snart "nästan aldrig" och sedan "aldrig".

Det är väldigt mycket trafik här :!: Lite mer förtroende för lilla barnet (och därmed för dig själv), tack O:) :heart:

Trafiken - med barnet vaket - stör. Stör kolossalt :roll: :!:
Tor 2006

A&T&B

Inlägg av A&T&B »

Mattrassel!!
Börjar bli lite förtvivlad här och undrar om någon kan säga vad jag kan göra.
Sedan 3 dagar har Bianca vägrat äta någon fast föda. Hon har haft jätte bra aptit och ätit fina portioner. Då hon inte ätit gröt på morgonen och kvällen så har jag gett välling istället. Vad kan jag göra till lunch och middag då hon inte äter något. Har inte gett välling då. Är det fel att inte ge något?
Hon fick sin 3:dje tand igår och fler är på kommande.

Har ännu problem med tidaiga mornar. Dagslurarna är nog skrikiga också.. Funderar på schemaförändring. Hon skriker sig helt hysterisk, speciellt på morgonen. Har jag uppfattatfel eller finns det ett sånt schema som 12-2-45? Hur kan detta se ut i praktiken, med mattider etc?

Tack igen!
-Annika
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

När Tor fick tänder levde han mest på fruktpure och kall mat. Man får de det som funkar men erbjud inte HUR många alternativ som helst utan tänk mera "säkra kort" i så fall. :wink: När det är mattid så erbjuder man alltid mat och sen är måltiden avslutad, inte ge för mycket mellan måltiderna eller skjuta på dem, det gynnar INTE aptiten. 8)

Här kommer en länk på schema förslag. Läs där så hittar du nog något bra.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"