Ramsan tar inte

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fnurror kommer och fnurror går... :roll:

Vad gäller morgonen så ska man inte trafikera så mycket som ni gör. EN hög pangramsa så fort ni ör honom och sedan låter ni honom vara. Eventuellt, om det känns bra, så sätt på lite musik så han hör att ni inte hör honom. Han är ingen plutt längre.
Men det är klart han blir sur när han tror att det är morgon och han ska få sällis, och så går ni igen. :(

Budskapet är tydligt, på natten händer det ingenting, och det är fortfarande natt. VI sover som grisar, så gör det du med!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Carin och TIm! :D

Vill bara kolla - hur ser schemat ut? Natten bör ni behålla som den är, 12 timmar lång. Men daglurarna kan ju vara dags att titta på om ni haft samma länge? Tidiga morgnar och lång insomning KAN (måste inte) vara tecken på för mkt sömn på schemat.

Skriv ut schemat, så kollar vi på det!

/Jenny
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hej Jenny :D

Oki, schemat för natten är ju då 19.00-07.00 -egentligen :wink:

På dagtid måste jag erkänna att vi har lite mer "fritt schema" nuförtiden :oops: , fast vi håller oss inom vissa ramar ändå, tex att vi lägger honom vid 9-tiden, senaste 9.30, han får sova så länge han vill, brukar bli 1-1,5h, ibland 2h högst.
Vi tar upp honom vid 06.45, så får han amma i vår säng, sen röj o bus i sängen då han ställer sig upp o drar ut massa saker som ligge i hyllan i nattduksbordet, blöjbyte, sen sk. ensamlek i vardagsrummet m div lekaker, som efter ett tag går över till att han klänger på mig då jag äter frukost(han kryper dit han vill resp ställer sig upp m hjälp av stolar,ben). Han får välling 200ml vid 7.30ca då vi tror att morgonamningen inte gör honom tillräckligt mätt nuförtiden. Sen tandborstning.
Sen som sagt läggning 9.00-9.30. d¨å han får sova tills han vaknar, dock längst 2h.
Han äter vid 10.30-11.00 - vanlig mat. Promenad sker alltid efter 11-målet.
Vid 14.00-tiden får han gröt el vanlig mat.
Sover em-lur vid 14.30-tiden, sover tills han vaknar, dock absolut senast kl.16.30 så det är minst 2,5h-3h tills nattningen.
Vid 17.00 äter han middag vilket brukar vara vanlig mat. Sen vid 19.00-19.30 får han nattslurk i form av 200ml välling, sen gonattsång och lite bus på vägen till sängen.
När han somnat så brukar han sova gott fram till 06.00, verkar dock drömma en del nuförtiden, så han kan prata el gnälla i sömnen ibland.

Ja, så ser det ut...
Mamma till lille Tim 061102, kurad i Gastsjö 22-26 Mars-07
och Tims goa lillasyster Elise född 091013 samt lillebror Viktor född 110412
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Åh, bra Carin! Det här blir rätt lätt att åtgärda, tror jag!

Okej - en 10-månaders behöver ca 14 timmar sömn per dygn. 2 daglurar brukar vara lagom, precis som ni har det. Om du har natt 12 timmar, så lämnar det 2 timmar kvar på dagen. Förslagsvis en lur på 1,5 timme och en 20- eller 45-minutare.

Som det är nu, verkar det som att han sover mer än 2 timmar på dagen? Vilket lätt förklarar tidiga morgnar. Dessutom tror jag att de flytande tiderna ställer till det lite för honom också. Det är ju verkligen ingen lag på att ha fasta tider för sina små bebbar, men när tidiga morgnar eller knasiga dagslurar tittar fram, så är de fasta tiderna mirakelmedel!

Om det är så att du känner dig låst av tiderna, så tänk på att det är inte lång tid kvar innan han bara sover en lur. Då är det verkligen inte många tider att passa längre!

Ger dig ett schemaförslag här, utifrån era tider:
19-07 Natt
7 Frukost (Verkar helt ok som ni gör nu tycker jag, med amning först och sedan en flaska välling efter en stund. Håll det hela inom en timme bara!)
9.30-11 Sova lur
11 (eller 11.15 om han behöver lite morna-sig-tid) Lunch
14 Mellis
14.45-15.30 Lur
17 middag
18.30 Nattslurk
Mycket bus innan läggdags - gärna 10 minuters skratt!
19 Gonatt

Givetvis ska du ändra tiderna så de passar dig. Men jag tror helt klart att en schema-uppstramning hjälper er! Ge det en vecka, så ska du se att det blir bättre.

Och när han vaknar på morgonen: följ Ewas råd :wink:

Vad tror du om detta?
MVH Jenny
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Tack, jag tycker schemat ser bra ut, så det ska vi börja testa :wink:

Jo, liten fråga, han brukar alltid sova lurarna i sängen, ngn gång har han sovit i vagnen, men jag tycker det kan vara knepigt att lägga honom på mage i vagn då han ju lätt vänder sig om eller ställer sig upp, vilket ju kan ske när som helst, å andra sidan är det ju praktiskt då man ju kan ta med honom typ överallt...

Något tips om detta? Eller ska jag spänna fast honom i hans sittvagn som är 3/4 liggläge på och försöka få honom somna på rygg? Jag anser även att hans liggvagn ibland kan kännas rätt trång.

Ha en bra dag, i dag är det superfint höstväder här, med sol och blå himmel, ser fram emot vår skööna höstpromenad i skogen med alla fina färger o den energigivande friska luften som ju följer med hösten :wink:

Kram!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard har oftast inget problem att sova en kort lur i vagnen, lite halvsittande. Men däremot funkar det aldrig att sova länge, trots att vi har fullt liggläge. En gammal liggvagn funkar däremot galant. :D
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Hehe, Ja, jag kan tänka mig att det gäller för Tim också, dvs att bara han får ligga ner ordentligt så kan han sova längre lurar, men så fort det är rygg o bara nästan liggläge :roll: då funkar det inte, för det har jag testat förr :wink: (hur ombonad o mysig hans sittvagn än är...)

Nä, gammal hederlig liggvagn verkar vara det som gäller för att de små 10-månaders Novemberkillarna ska sova gott helt enkelt :wink:

Kram från mamma Carin och lilleTim som ju nästan är lika gammal/liten som Edvard, 5dgr skiljer :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"