Tillämpar standardmodellen men behöver hjälp..
hej igen..
har haft schema även på dagen nu i drygt en vecka, o redan efter några dagar har det blivit jätte stor skillnad, han är mkt mer glad o harmonisk
Och det blir mer lätt för var dag som går att få han att somna på sömnpassen på dagen, tar bara någon min även om det fortf är en liten protest innan ögonen sluts för sömn
(Tror vi haft det lite för hattigt innan med korta sömnpass som löser av korta vaken pass..)
Men jag har ytterligare en fundering som jag hoppas ni kan hjälpa oss med..
På morgonen när han vaknar 1-2 timmar innan den schemalagda vaken tiden, som är kl.7, o han bara ligger o jollrar eller inte säger någonting alls bara ligger med huvudet spikrakt upp.. vad ska man göra då?
Vi har vagnat eftersom vi känner att annars så får han ju inte den sömn han behöver. Gör vi rätt?
Det blir en rejäl fight varje morgon i 15-30 min, o vissa mornar, som idag, så vaknar han igen efter bara några min o det resulterar i att man vagnar mer eller mindre hela den tiden.
Kram Therese
har haft schema även på dagen nu i drygt en vecka, o redan efter några dagar har det blivit jätte stor skillnad, han är mkt mer glad o harmonisk
Och det blir mer lätt för var dag som går att få han att somna på sömnpassen på dagen, tar bara någon min även om det fortf är en liten protest innan ögonen sluts för sömn
(Tror vi haft det lite för hattigt innan med korta sömnpass som löser av korta vaken pass..)
Men jag har ytterligare en fundering som jag hoppas ni kan hjälpa oss med..
På morgonen när han vaknar 1-2 timmar innan den schemalagda vaken tiden, som är kl.7, o han bara ligger o jollrar eller inte säger någonting alls bara ligger med huvudet spikrakt upp.. vad ska man göra då?
Vi har vagnat eftersom vi känner att annars så får han ju inte den sömn han behöver. Gör vi rätt?
Det blir en rejäl fight varje morgon i 15-30 min, o vissa mornar, som idag, så vaknar han igen efter bara några min o det resulterar i att man vagnar mer eller mindre hela den tiden.
Kram Therese
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Kanske dags att minikura morgonen. Har ni infört ramsan? Det finns många verktyg utöver vagning vet du!
För att bli av med tidiga mornar är ju omsomnandet viktigt, men även att det är KOLSVART där hon sover! Är det dagsljus som kommer in genom persienner så har ju dagen börjat vet du!
Här är några exempel på verktyg som används hemma hos oss.. Men att ha i åtanke med just tidiga mornar (gå gärna på "sök" ovan) är att på natten händer INGENTING, folk sover som grisar
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning
Bifogar även svar om minikur för tidiga mornar från en annan tråd.
För att bli av med tidiga mornar är ju omsomnandet viktigt, men även att det är KOLSVART där hon sover! Är det dagsljus som kommer in genom persienner så har ju dagen börjat vet du!
Här är några exempel på verktyg som används hemma hos oss.. Men att ha i åtanke med just tidiga mornar (gå gärna på "sök" ovan) är att på natten händer INGENTING, folk sover som grisar
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning
Bifogar även svar om minikur för tidiga mornar från en annan tråd.
Jenna skrev:Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)
Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag kommer in lite sent här och vill tacka alla
Det modersinstinkten säger åt dig är inte att ta upp honom och hålla. Om du hade problem där du låg i sängen och hoppade upp och blev kramad i hundra år, skulle det inte lösa själva problemet, om man säger0205 skrev: --- jag blir så förvirrad när det väl händer för modersinstinkten säger åt mig att ta upp honom.
Därför är Standardmodellen så bra. Du ger mat förebyggande. Du ger så mycket mat att lilla barnet faktiskt vågar lita på inte bara att han överlever utan att det fnns MER
Den hjälplösa människoungen behöver också beskydd undan vargen (alla vilda djur som gärna äter uop honom) och det är det du vill ge, fysiskt, genom att skydda honom med din kropp. Det fysiska beskyddandet är modersinstinktens imperativ nummer två.
Men vi vill inte hålla honom kvar i dessa våndor - varken i överlevnadsångesten eller i faran för livet som vargen signalerar med sina dreglande käftar. De är ju inte ens sanna, om man säger
Du förstår säkert vad jag menar
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för så snabbt svar Torsmamma och Anna Wahlgren 
De verktyg vi använder är vagning, buffning o ramsa.
Ramsan har vi infört de senaste veckorna, o mer intensivt nu när vi provat på att få rutin på dagen även.
De flesta mornar vaknar han till kl. 5.35 då brukar det ta ca 15 min att vagna, buffa o ramsa honom på plats (någon morron, som denna, har det blivit en längre kamp.) Men eftersom vi inte använt ramsan så länge, utan fortf håller på att "köra in den", så har vi inte använt den på avstånd än.
Mörkt i rummet är det inte helt tyvärr, lyser in från persiennen, så det ska vi genast åtgärda.
Solfjädern har vi inte riktigt fått till, för han har blivit ännu mer sne när vi användt den vilket gör oss osäkra o gör att vi inte kan tillämpa den rätta attityden, därför har vi skippat den. Borde vi prova den igen?

För att sammanfatta lite så borde vi:
1. Göra helt mörkt i rummet
2.Börja använda ramsan på avstånd med, o det först, innan man går in i rummet o buffar etc.
3.Börja använda solfjädern?
Kram på er från Therese, Jens & Viggo
De verktyg vi använder är vagning, buffning o ramsa.
Ramsan har vi infört de senaste veckorna, o mer intensivt nu när vi provat på att få rutin på dagen även.
De flesta mornar vaknar han till kl. 5.35 då brukar det ta ca 15 min att vagna, buffa o ramsa honom på plats (någon morron, som denna, har det blivit en längre kamp.) Men eftersom vi inte använt ramsan så länge, utan fortf håller på att "köra in den", så har vi inte använt den på avstånd än.
Mörkt i rummet är det inte helt tyvärr, lyser in från persiennen, så det ska vi genast åtgärda.
Solfjädern har vi inte riktigt fått till, för han har blivit ännu mer sne när vi användt den vilket gör oss osäkra o gör att vi inte kan tillämpa den rätta attityden, därför har vi skippat den. Borde vi prova den igen?
haha, jadå, med dina målande beskrivningar förstår man vad du menarannawahlgren skrev:Du förstår säkert vad jag menar![]()
För att sammanfatta lite så borde vi:
1. Göra helt mörkt i rummet
2.Börja använda ramsan på avstånd med, o det först, innan man går in i rummet o buffar etc.
3.Börja använda solfjädern?
Kram på er från Therese, Jens & Viggo
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
En fråga, när har ni nattmålet? Har ni detta vid 04-05 så brukar man också slippa uppvak i vargtimmen i alla fall... 5.30 känns inte rätt i denna ålder? :-k
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
annawahlgren
Jag kommer in lite sent här och vill tacka alla
Det modersinstinkten säger åt dig är inte att ta upp honom och hålla. Om du hade problem där du låg i sängen och hoppade upp och blev kramad i hundra år, skulle det inte lösa själva problemet, om man säger0205 skrev: --- jag blir så förvirrad när det väl händer för modersinstinkten säger åt mig att ta upp honom.
Därför är Standardmodellen så bra. Du ger mat förebyggande. Du ger så mycket mat att lilla barnet faktiskt vågar lita på inte bara att han överlever för stunden utan att det fnns MER
Den hjälplösa människoungen behöver också beskydd undan vargen (alla vilda djur som gärna äter uop honom) och det är det du vill ge, fysiskt, genom att skydda honom med din kropp. Det fysiska beskyddandet är modersinstinktens imperativ nummer två.
Men vi vill inte hålla honom kvar i dessa våndor - varken i överlevnadsångesten eller i faran för livet som vargen signalerar med sina dreglande käftar. De är ju inte ens sanna, om man säger
Du förstår säkert vad jag menar
-
annawahlgren
Vi har bestämt att göra som du tipsade om Anna, att ställa kl. på 4.
Inatt fick vi vagna vid 01 och 03.15. Sen tog jag upp honom vid 4 för mat.
Tanken är att han kommer känna o uppleva att vi bejakar hans intressen o tillslut kommer han inte vakna på de tidiga uppvaken, eller?
Vi slopade nattmålet för någon vecka sedan, o fortf vaknar han till omrking 01-tiden o då får man vagna honom i några min.
Hur länge "brukar" det sitta i?
Vi provade även att först ramsa o sen sätta på musik i morse, han reagerade inte alls på det. Är det vanligt att de reagerar på det första morgonen?
Vet ju att det inte är någon idé att utvärde innan vi kört det ett tag, men när han inte reagerade alls på det, ska jag fortsätta då, eller prova en annan kur-metod?
Så många frågor...
Kram från oss
Inatt fick vi vagna vid 01 och 03.15. Sen tog jag upp honom vid 4 för mat.
Tanken är att han kommer känna o uppleva att vi bejakar hans intressen o tillslut kommer han inte vakna på de tidiga uppvaken, eller?
Vi slopade nattmålet för någon vecka sedan, o fortf vaknar han till omrking 01-tiden o då får man vagna honom i några min.
Hur länge "brukar" det sitta i?
Vi provade även att först ramsa o sen sätta på musik i morse, han reagerade inte alls på det. Är det vanligt att de reagerar på det första morgonen?
Vet ju att det inte är någon idé att utvärde innan vi kört det ett tag, men när han inte reagerade alls på det, ska jag fortsätta då, eller prova en annan kur-metod?
Så många frågor...
Kram från oss
-
TorpSara