Oookej... egna ord, var det... 8)
Men först: TACK ALLA UNDERBARA MÄNNISKOR FÖR ALLA DESSA GRATULATIONER, DE VÄRMER, VERKLIGEN
Och så, obs: om du nu inte har fött än, så behöööver man inte läsa...
Då kör vi:
tisdag eftermiddag, i bilen på väg hem:
till att börja med värkar ungefär vart femte minut - inget som man inte andas igenom med lite övning...
Motorväg: hhmmm... det hääär börjar kännas annorlunda...
... mycket annorlunda...
börjar undra om jag vill sitta i bilen med starkare värkar i en hel timme i något senare skede. Kommer fram till att jag har tre minuter mellan värkarna. Vi vänder om. Flämtandning när Ola kör rondeller...
Kommer in 17.15. Vi är välkomna. Jag tar en dusch, skickar iväg maken på jakt efter mat. Han har inget ätit sedan lunch.
Efter en halvtimme i duschen börjar det kännas som att jag vill tajma värkarna med klocka, så då kliver jag ur..
Andas med värkarna till circa 18.15... och känner nu att jag behöver hjälp. Kan inte hålla koll på klockan själv.

En undersköterska kommer in och föreslår lustgas. JA tack!
18.30. Har precis lärt mig jobba med lustgasen när Ola kommer in. Nu blir det lättare, då han kan tajma värkarna åt mig...
... i circa en timma... nu kommer värkarna med 2.30 minuters mellanrum, ibland 2.10... me-ra lustgas, starkare tack!
19.30 -20.00 lustgas på max...
20.00 ... räcker inte längre med lustgas och andning, något starkare krävs definitivt...
20.30 epidural läggs in, tempen kollas, blodtrycket också:
temp: 38.8
undertryck seglar iväg vid 53...
bebisens hjärtljud vid 180...
... jag är öppen - med lite god vilja - 1,5 cm.

Primär värksvaghet.
20.45 får penicilindropp mot febern, värkstimulerande dropp och blodtrycket kollas vart femte minut. Andas nu igen bra med värkarna som fortfarande kommer jämnt och fint - kan åter jobba med profylaxen.
22.30 inget händer här...
23.30: läkaren kommer in. Jag öppnar mig inte, trots rejäla värkar som kommer en på två minuter.

Jag rullas in för akut kejsarsnitt.
23.35: epiduralen kopplas loss - den har suttit snett hela tiden (jag veeeet!) , möter nu värkarna full styrka på höger sida, 8-[ medan jag förberedes med största hast för operation. Flämtandning och åter flämtandning...
00.16: En - eh - inte så liten Sofia plockas ut...
00. 20 osv. sys ihop, får nu reda på varför man
inte skall äta/dricka innan operation..

... kräks och gråter och skakar i frossa om vartannat... (vad i fridens dar skall man vara vaken för?

"Ta emot bebisen". PYTT! Hur då?

Man ligger ju mitt i en stor bukoperation och kräks!)
Anledningar till snitt mitt i natten: sex timmars värkarbete utan reslutat, (primär värksvaghet) lågt blodtryck, feber, vattenavgång två dygn innan (kan inte skruva upp värkstimulerande mera), tidigare snitt och bebisens oroande höga hjärtljud.
03.30: rullas in på BB med make och bebis i släptåg, det finns inget så gott som äppeljuice efter avslutad operation och två- tre timmars Törst...
BB dag 1: försöker amma Sofia liggande i sängen (får inte stiga upp), och får något såriga bröstvårtor...

... läkarna kommer in och förklarar för mig att det inte fanns något som jag skulle kunnat göra för att få föda normalt... kändes mycket skönt att höra
BB dag 2: uppe på fötterna lite, pratar med "min" barnmorska, som berömmer mig för att jag var väl förberedd...

... hon konstaterar också att detta inte låg inom mitt bestämmande sfär...
BB dag 3: Ola kommer och hämtar hem oss. Vi kom hem i eftermiddags, jag har så längtat efter Hugo, men jag vet inte riktigt om det här är över än: här i sittande stund feber 38 grader...

.. ringde tillbaka till Varberg och det KAN vara mjölkstockning på gång...
... så just nu mest trött, försöker låta kroppen hela sig i någorlunda lugn och ro, men, ursäkta, någon större eufori orkar jag inte känna just nu.. Sofia är jättesöt, men det kommer väl mera känslor sedan, skulle jag tro... nu är jag för trött, för trasig, och för febrig, om man säger.
Ni är alla jätteunderbara,

och "man skall vara glad för att man råkade ut för detta 2006 och inte 1906 [-X ", och bla...
Jaja. Vi är hemma. Sofia mår bra. Jag kommer också att göra det.

Skall nu tillbaka till bastuvärmen och massera brösten...