... hur började förlossnignen...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sommar

Inlägg av Sommar »

GRATTIS :D :heart: :thumbsup: \:D/
Och vilken liten sötnos :heart:
STORA KRAMAR!
Emma
Mamma till Annie 051020
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Har hälsningar till er alla från Päivi :heart: :D Jag berättade att vi är så många som längtar efter att höra henne berätta om äventyret och att hon har många fina hälsningar att läsa då hon kommer hem :D

Hon planerar att stanna tills lördag för att hinna med pku-testet innan hemresa.

Rättelse: I lyckliga uppståndelsen tog jag fel på Sofias längd. Det skall vara 54 cm och inget annat :!:

Nancy
T.P

Inlägg av T.P »

:heart: gratulerar till flickan. :D
Sköt om er

Kram T.p
barn födda 04/06/08
Elle

Inlägg av Elle »

Grattis till er lilla(stora :wink: ) juvel :heart:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Jättestort grattis till lillstora flickan :!: :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oookej... egna ord, var det... 8)

Men först: TACK ALLA UNDERBARA MÄNNISKOR FÖR ALLA DESSA GRATULATIONER, DE VÄRMER, VERKLIGEN :!:

Och så, obs: om du nu inte har fött än, så behöööver man inte läsa... :roll:

Då kör vi:

tisdag eftermiddag, i bilen på väg hem:

till att börja med värkar ungefär vart femte minut - inget som man inte andas igenom med lite övning... :P

Motorväg: hhmmm... det hääär börjar kännas annorlunda... :roll:

... mycket annorlunda... :shock:

börjar undra om jag vill sitta i bilen med starkare värkar i en hel timme i något senare skede. Kommer fram till att jag har tre minuter mellan värkarna. Vi vänder om. Flämtandning när Ola kör rondeller... :P

Kommer in 17.15. Vi är välkomna. Jag tar en dusch, skickar iväg maken på jakt efter mat. Han har inget ätit sedan lunch.
Efter en halvtimme i duschen börjar det kännas som att jag vill tajma värkarna med klocka, så då kliver jag ur..

Andas med värkarna till circa 18.15... och känner nu att jag behöver hjälp. Kan inte hålla koll på klockan själv. :? En undersköterska kommer in och föreslår lustgas. JA tack! :D

18.30. Har precis lärt mig jobba med lustgasen när Ola kommer in. Nu blir det lättare, då han kan tajma värkarna åt mig...

... i circa en timma... nu kommer värkarna med 2.30 minuters mellanrum, ibland 2.10... me-ra lustgas, starkare tack! :shock:

19.30 -20.00 lustgas på max...

20.00 ... räcker inte längre med lustgas och andning, något starkare krävs definitivt...

20.30 epidural läggs in, tempen kollas, blodtrycket också:

temp: 38.8 :shock:

undertryck seglar iväg vid 53... :roll:

bebisens hjärtljud vid 180... :shock:

... jag är öppen - med lite god vilja - 1,5 cm. :( :cry: Primär värksvaghet.

20.45 får penicilindropp mot febern, värkstimulerande dropp och blodtrycket kollas vart femte minut. Andas nu igen bra med värkarna som fortfarande kommer jämnt och fint - kan åter jobba med profylaxen.

22.30 inget händer här... :(

23.30: läkaren kommer in. Jag öppnar mig inte, trots rejäla värkar som kommer en på två minuter. :( Jag rullas in för akut kejsarsnitt. :(

23.35: epiduralen kopplas loss - den har suttit snett hela tiden (jag veeeet!) , möter nu värkarna full styrka på höger sida, 8-[ medan jag förberedes med största hast för operation. Flämtandning och åter flämtandning... :roll:

00.16: En - eh - inte så liten Sofia plockas ut... :lol:

00. 20 osv. sys ihop, får nu reda på varför man inte skall äta/dricka innan operation.. :roll: ... kräks och gråter och skakar i frossa om vartannat... (vad i fridens dar skall man vara vaken för? :evil: "Ta emot bebisen". PYTT! Hur då? :evil: Man ligger ju mitt i en stor bukoperation och kräks!)

Anledningar till snitt mitt i natten: sex timmars värkarbete utan reslutat, (primär värksvaghet) lågt blodtryck, feber, vattenavgång två dygn innan (kan inte skruva upp värkstimulerande mera), tidigare snitt och bebisens oroande höga hjärtljud.

03.30: rullas in på BB med make och bebis i släptåg, det finns inget så gott som äppeljuice efter avslutad operation och två- tre timmars Törst...

BB dag 1: försöker amma Sofia liggande i sängen (får inte stiga upp), och får något såriga bröstvårtor... :roll: ... läkarna kommer in och förklarar för mig att det inte fanns något som jag skulle kunnat göra för att få föda normalt... kändes mycket skönt att höra :!:

BB dag 2: uppe på fötterna lite, pratar med "min" barnmorska, som berömmer mig för att jag var väl förberedd... :heart: ... hon konstaterar också att detta inte låg inom mitt bestämmande sfär...

BB dag 3: Ola kommer och hämtar hem oss. Vi kom hem i eftermiddags, jag har så längtat efter Hugo, men jag vet inte riktigt om det här är över än: här i sittande stund feber 38 grader... :roll: .. ringde tillbaka till Varberg och det KAN vara mjölkstockning på gång... :( :evil:

... så just nu mest trött, försöker låta kroppen hela sig i någorlunda lugn och ro, men, ursäkta, någon större eufori orkar jag inte känna just nu.. Sofia är jättesöt, men det kommer väl mera känslor sedan, skulle jag tro... nu är jag för trött, för trasig, och för febrig, om man säger.

Ni är alla jätteunderbara, :heart: och "man skall vara glad för att man råkade ut för detta 2006 och inte 1906 [-X ", och bla... :x

Jaja. Vi är hemma. Sofia mår bra. Jag kommer också att göra det. :| Skall nu tillbaka till bastuvärmen och massera brösten... :roll:

:heart: :heart: :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej päivi
Vad skönt att det äntligen är över för eran del för denna gången och att allt gick bra.Tjejen ser jätte fin ut!!
Sköt nu om er och må så gott.
Jättegrattis åter engång! :heart:
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ambra

Inlägg av ambra »

:heart: :heart: :heart: Men kära hjärtat :!: Vill komma och klappa dig på huvudet så det känns lite bättre. Det blir bättre snart, om inte alltför länge. Så det blev kejsarsnitt igen. Well, vad kan man säga om det :?: Tack och lov för kompetent förlossningsvård när man behöver det som mest. Ta det så lugnt du bara kan nu, ta hand om er och samla krafterna igen. Tänk vad skönt ändå, att du vet vilken hjälp du kan få här om du behöver råd eller vägledning. Grattis igen till världens finaste Sofia :heart: .
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: :heart: :heart:

du vet vars min pm-låda bor!

storkramen :heart:
/Fjällmor
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

oj
vet precis vad du gått igenom, var där med första sonen, fick snedlagd epidural, blodtryck som rusar åt alla håll och en stressad bebis och dessvärre hysterisk mamma, så mig sövde de ned.
med andra var allt planerat att om inte vanlig förlossning funkade så blev det snitt, och då var det ett helt annat.

Du är en fantastisk kvinna

Många kramar från oss på Åland :)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock: ojojoj... :cry:
Vad jobbigt det blev för dig! :cry:
Massor av kramar genom rymden till dig, starka kvinna! :heart: :heart: :heart:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Vilket marathon! Stålmannen släng dig i väggen! 8) Tjo du, så här är det att vara född skorpion, ett intensivt liv fyllt av utmaningar. Som man klarar, som tur är! :D

Och så en tjock liten Sofia! :heart: Var kan man se henne som alla skriver? Fattar inte.... 8-[

Skickar styrkekramar till duktiga mamman och ännu fler gratulationer till storebror och hela familjen!

Kram Jannika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, vilken resa det blev :shock:
Och en del bara pluppar ut sina i farstun :lol:
Nåväl, slutet gott, allting (förutom de där brösten då :roll: ) gott. Jag riktigt KÄNNER hur jobbigt du har det just nu :heart:
Sköt om er alla :heart:

Varma kramar Mia - som nyss var där :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Vilken upplevelse - förstår att du känner dig trasig, läk nu, ordentligt och ta hand om de dina och låt de ta hand om dig! Du har varit så duktig och stark!

Kram Helena
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
kvacke

Inlägg av kvacke »

Men kära nån vad jobbigt du har haft det!

Hoppas att du snart kommer ifatt dig själv och att du får en skön nyårsafton! :heart: .

Du är en fantastisk person med ett av de största hjärtan jag har stött på. Pussa söta lillgumman och stora, lilla storebror från mig och Wilma.

Kramar Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"