Träning 2011!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Tilda
Kontakt:

Re: Träning 2011!

Inlägg av Tilda »

Jag vill också visa mina barn hur bra man mår av att äta hälsosamt och träna måttligt. Jag mår bra av att äta mindre kolhydrater, men mina barn och min man äter helt vanligt. Barnen ifrågasätter inte alls om jag ibland hoppar över pastan eller nåt. Äter inte lchf eller enligt nån annan diet eller vad man ska kalla det. Har bara minskat på kolhydraterna och äter så ren mat som möjligt.

Jag har aldrig varit i så bra form som nu ( tack Olga Rönnberg för det :D ). Är 158 cm lång och väger ca 52 kg. Så vikten är jag nöjd med, gör inget om det kommer några kilo till om det är i form av muskler :wink:

Träningen flyter på, 5 pass:

Må: kettlebell+plankor 40 min
Ti: kettlebell+plankor 30 min
Ons: stavgång 50 min+plankor
Fre: kettlebell+plankor 30 min
Sö: jogging 10 km+plankor, armhävningar

Gjorde rekord på sö, sprang 10 km på 57 min :D Har ju inte joggat på länge annat än korta intervaller. Och så tänkte jag testa om milen går att springa under en timme. Och det gick ju! Och nu orkar jag göra plankor 3x90 sek. Det är roligt att se att man utvecklas och blir starkare och snabbare :D
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Jaha så var det söndag igen. Är det bara jag som tycker att veckorna rusar förbi :shock:

Härligt Tilda :thumbsup:

Förkylningen har äntligen släppt :D och jag kan träna igen :thumbsup:
Tre pass blev det den här veckan
tor: pw hem från jobbet 5.5 km
lör: intervall på crossen. Testade tabata, och det bet vill jag lova. 5 min uppvärming, 4 min intervaller (20/10) och 5 min nedvarvning
sön: styrka nk och sedan promenad i slalombacken med hela familjen. Benen är minst sagt skakiga nu.

Tabataintervaller var faktiskt snäppet värre än mina "vanliga" 20/40. Fyra minuter har aldrig varit så plågsamma, men I love it :mrgreen:

Är också tacksam för att jag hittade Olga Rönnbergs blogg och träningsvideos, det har utvecklat min träning till en helt annan nivå. Korta intensiva pass är verkligen min grej.

Jag ser inte lchf som en diet, snarare att äta så ren mat som möjligt. Jag har t ex aldrig ätit så mycket grönsaker som när jag började med low carb (broccoli, blomkål, zucchini mm) Det känns bra.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Visst är tabata intervallerna härligt hemska :lol:

Jag tycker inte heller att lchf är en diet, snarare en livsstil. Jag äter inte så lite kolhydrater och inte så mycket fett som lchf förespråkar. Men socker och vitt mjöl klarar jag mig utan i vardagen.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Hej tjejer!
Ja, veckorna rusar förbi! :shock:
Skönt att din förkylning släppt LindaVega! Bra vecka!

:shock: Tilda! :shock: Under timmen på milen! Och 3 x 90 sek plankor!! Wow! Jag har börjat göra plankor mer regelbundet nu, men skakar som ett asplöv efter en kort stund...

5 pass denna vecka:
Mån: Motionscykel, gummiband, plankor 1 tim
Tis: Poweryoga 45 min. ÄLSKAR verkligen det passet! Kommer gråta när jag slitit ut DVD:n, så hoppas det aldrig händer...
Ons: Joggade 5 km + mage
Fre: Joggade 5 km
Lör: Motionscykel, plankor 55 min

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Bra anna :)

Jag började göra plankor regelbundet förra vintern. Har inte gjort situps alls. Och jag har fått så mycket bättre resultat av plankorna än enbart situps. Man kan få magrutor utan situps. Jag tycker inte det är fel att träna situps, men skulle inte göra bara dessa. Också plankor. Så kommer man åt de inre magmusklerna. Jag gör ibland också pilates övningar för mage och har nog tänkt att jag ska börja med situpsen ibland, som variation.
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Här kommer jag och skäms :oops: Inte rapporterat på flera veckor. Jag har tränat något bättre än jag rapporterat dock. Ett pass helkroppsträning på gymmet/vecka har det blivit. Samt en hel del långpromenader. Det får duga just nu. Ni andra kämpar på i samma goda anda =D> =D> =D>
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Sofiapia: :thumbusp:

Jag har gjort ett stepup-pass på gymmet, i måndags, och sedan har jag ju sprungit Lidingö tjejlopp! :D Så nu har jag alltså genomfört hela tjejklassikern. :thumbsup: Men jag var klart sämre förberedd för löpningen än för de andra delarna - och har också svårare för löpning (tycker att skidor och cykel var kul, och simning är skönt, men löpning känns fortfarande mest tråkigt och jobbigt.... :oops: Det ÄR nog inte riktigt min grej!) så det var rätt jobbigt att springa en backig mil. Eller springa, förresten.... jag myglade och gick i uppförsbackarna [-X och tiden blev förstås därefter. :mrgreen: 76 minuter.

Å andra sidan börjar jag fundera på om jag inte ska försöka slå till på halvvasan i februari 2012... :roll: :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tilda: jag tog tiden på vad jag orkade i planka idag och det var 1 skakig minut, Den första. Den andra blev bara 40 sek... :? Nä, jag ska öva mer och längre på dem! Kan man göra plankor bara så där rakt upp och ner? Eller ska/bör det vara ihop med ett träningspass för bästa effekt?

Sofiapia, du har ju en bebbe i magen som väl börjat bli rätt stor nu? Så du ska inte skämmas!

Chokladkaninen: =D> =D> =D> :thumbsup: Imponerad :!:

kram anna
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Inte behöver man göra plankor enbart i samband med ett träningspass. Jag har ibland, då jag haft vilodag från träning, ändå gjort några plankor. Och så finns det många variationer också. Man behöver inte alltid göra den vanliga med armbågarna och tårna i golvet. Olga Rönnberg rekommenderar att göra plankor varje dag. Läs på hennes blogg under kategorin plankor, så får du en massa bra tips :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Förra veckan blev det ett boxpass 75 min och sen låg jag mest i soffan och led på kvällarna. Hade ont i kroppen som velade fram och tillbaka - bli sjuk/inte bli sjuk. Blev inte riktigt sjuk utan återhämtade mig så nu är jag igång igen.

Är positivt lagd så jag fokuserar på mina vader som jag tycker ser ruskigt snygga ut. :thumbsup: :D

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tilda, jag förstår mig inte på Olgas blogg! Hittar inte runt där? Vet inte vart jag ska leta! Har du en direktlänk till plankorna kanske?

Susan D, jobbigt att bara vänta in något som inte bryter ut! Då är det att det bryter ut och blåser över! Men din förra rapport var ju lysande! :thumbsup: Nya tag, ÄNNU snyggare vader! :wink:
kram anna
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

anna: scrolla ner och sök under etiketter. Där finns en rubrik som heter plankor.

Linda
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
5 pass denna vecka, varav 3 konditionspass, bra för det behöver jag!

Mån: Poweryoga 45 min
Tis: Joggade 5 km + plankor
Ons: Poweryoga 45 min
Fre: Joggade 5 km + plankor
Lör: Stavgång i slalombacken 50 min

kram anna
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Härligt anna :)

Hoppas du hittade i Olgas blogg om plankorna. Gjorde själv en ny variant som Olga la upp nyligen på bloggen. Man står med raka armar och ben mot en gymboll ( heter det så?) och sen böjer man benen turvis mot bröstet, svårt att förklara :wink: . Sjukt jobbigt och kändes i magmusklerna nästa dag.

Har haft mycket program denna vecka så intervallerna föll bort.
3 pass:

Må: kettlebell+pilates magövningar
Ons: mammaexpress kettlebell+plankor
Fre: kettlebell+plankor
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

Bra jobbat anna och Tilda :thumbsup:

Denna vecka blev det bara två pass
styrka ök + pw på lördagen

Har sjukt mycket på jobbet just nu, gäller att träna för att orka, men har inte kommit mig för riktigt. Skärpning alltså. Jag cyklar till jobbet varje dag (5.5 km enkel väg) så lite vardagsmotion blir det ju ändå.

Gjorde en variant på planka och armhävningar på pilatesbollen i lördags. Tre övningar i ett. I like (finns också på Olgas sida)

Linda
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"