Tack snälla ni
Fler bilder lär dyka upp efterhand
Har bearbetat förlossningen idag genom att skriva om den. Här kommer berättelsen om mitt andra - och sista - tillkortakommande som föderska...
Jag kände den första värken på lördagkväll 22-tiden då jag satt vid datorn. Önskade, och trodde inte, att något verkligen var på gång. Men direkt var dom igång med 10 min. mellanrum och samma smärta i ryggen som förra fången – dvs den där kännspaka känslan då barnet ligger i vidöppet läge, såsom Antonia gjorde.
Jag somnade kring kl.23 och sov till halv ett. Sen var det kört och jag låg vaken resten av natten. På söndagen blev det tätare och tätare mellan värkarna och jag var redan helt kraftlös efter en natt utan sömn. Tog 1 g Panadol som inte märktes någonstans, och kl.15 åkte vi in till BB. Då var det 5 min. mellan värkarna, då vi kom fram ca 3 min. mellan.
Jag var då öppen 5-6 cm vilket ganska snabbt blev 7-8 cm. Då började det bli outhärdligt och jag förlorade kontrollen över andningen. Tog lustgas men den hjälpte ytterst lite. Barnmorskan jag fått var underbar och hon meddelade att om jag vill ha bedövning måste jag ta det nu innan läkaren går över till en annan avdelning, för då måste jag vänta en halvtimme och då är det troligen för sent. Så jag bad om PCB, eftersom det hjälpte bra förra gången och jag helle rinte tyckte att sticken var smärtsamma.
Men det var en gången. NU hade ju vattnet ännu inte gått, så dom sprängde först hinnorna. Och med ens översköljdes jag av outhärdliga smärtor och värkar som aldrig klingade av – jag hann aldrig andas mellan dem. Drog lustgas som en galning medan hon bedövade mig, vilket i sig också gjorde superont. Började hyperventilera i masken och plötsöigt försvann verkligheten. Allt blev bara vitt. Jag hördes deras röster, men såg inget. Hörde bara hur dom ropade på mig, att jag skulle komma tillbaka. Och så det där pipet från någon apparat. Samma pip-pip-pip som då en hjärtkurva dör ut i en rak linje. Som på film.
”Jag ser inget”, grät jag.
”Öppna ögonen så ser du”, svarade dom.
Då kom jag tillbaka men uppelvelsen var vidrig och jag grät av ren rädsla.
Bara några minuter fick jag vila, sen var smärtorna tillbaka och bedövningen drunknade i dem. Tog mig till 9 cm på något sätt, och fick då ÅTERIGEN veta att en envis kant var kvar, som inte gav med sig. Precis som förra gången. Försökte krysta bort denna och då lättade ju smärtorna en aning, men det hjälpte inget. Fick Buscopan för att få bort kanten, barnmorskan gick in och bearbetade den och fick samtidigt barnet att vända sig rätt. ”Nåja, nu kan vi börja krysta på allvar” sade hon. Då var jag redan totalt kraftlös och orkade inte ens lyfta upp benen mot magen som hon hela tiden bad mig om.
Dom insåg snabbt att krystvärkarna också var för svaga, så då satte dom på dropp för att förstärka dem. Det blev bättre men mina krafter räckte inte. Dessutom tänkte jag hela tiden på det jag läst om profylaxen – att det inte är styrkan som är viktig utan RIKTNINGEN på den. Att bara man använder rätt muskler så behöver man egentligen bara trycka på lite.
Ha! Efter 35 minuter hade inget ännu hänt och då började dom hota med sugklockan. Det var vad som krävdes. Jag blev vrålförbannad – ska det inte ens gå andra gången utan sugklocka??? Nu fan ska han ut, tänkte jag och efter det struntade jag blankt i deras uppmaningar om att inte skrika för att spara energi. För jag formligen skrek ut honom – och först då hände det faktiskt saker! Jag hörde barnmorskorna säga till varadra att det här är nog den första som kommer ut BÄTTRE med ljud än utan! Och jag skrek och krystade, - med rätt teknik. Och till slut, efter 40 min., kom han.
-”Titta Anna, du får inte missa det här”, uppmanade dom mig alla. Och jag såg, bevittnade det hela, själv – i motsats till förra gången.
Jag fick upp honom på magen och han började skrika direkt. Jag tittade efter – och fick bekräftat det jag hela tiden vetat – att det var en pojke. Tusendelen av en sekund kände jag lite besvikelse, men då jag hörde Jonas utbrista ”en pojke” och sedan hörde hur han började gråta, då försvann den känslan direkt. Allt som betydde något var att han var ute och var frisk.
Men plötsligt slutade han andas och dom for iväg med honom. Efter att dom gett syre var han okej igen men han fick tillbringa natten för övervakning på barnavdelningen – dock inte i kuvös utan i egen säng. På morgonen efter ronden kunde vi hämta honom, och då var man minsann glad att man hade andningslarm införskaffat och med. Vet dock inte hur många gånger jag fått förklara för barnmorskorna på BB-avdelningen va det var för apparat som hängde på hans sängkant... Helt otroligt!
Summa sumarum blev denna förlossnings längd faktiskt längre än den förra, hela ca 20 h pga de tidiga regelbundna värkarna. Men tiden på förlossningen var ju bara drygt 3 h så skillnaden känns enorm. Förra gången låg jag där och led i 14 timmar! Profylaxen tog mig fram till 7-8 cm, sedan klarade jag varken av avslappning eller andning längre pga smärtorna.
Nu var jag ändå med på ett helt annat sätt än då. När jag kom in för att föda Antonia hade jag inte sovit på TVÅ nätter, jag var hög och helt borta av bedövning ( 2 x epidural och 2 x PCB) och totalt utmattad. Nu kändes smärtorna som värre, just pga den ringa bedövningen. Jag kände allt vad som hände, hur allt töjdes ut, hur ont det gjorde osv. Krystningskedet blev därför väldigt överväldigande – det var jag som krystade ut honom. Förra gången var det DOM som DROG ut henne. Nu var det också bara två barnmorskor i rummet – förra gången tre samt två läkare.
Barnmorskan jag hade nu var underbar och stödde mig fullt i Lamazes metod. Hon bad mig flämtanda då huvudet skulle ut, hon påminde mig om att slappna av och andas rätt och hon sade till direkt den enda gången jag krystade på fel sätt.
Antalet stygn förra gången vet jag inte – men jag kunde inte sitta på två veckor. Nu fick jag tre stygn och satt på sängen och klädde på mig själv efter duschen. Då förlorade jag 600 g blod – nu 200 g om ens det. Själv såg jag inte just några spår av den förlusten – till skillnad från sist då hela rummet såg ut som ett slakthus. Så visst – förlossningen klassas som normal och ur många synpunkter var den tiofalt bättre än den förra. Men jag kommer inte att försöka få revansch några fler gånger...