Vardag med Ivar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ivar piggnade snabbt till. Hade feber några timmar sedan var det över. Snorig och förkyld är han lite fortfarande, men inte så farligt.

Och ska jag berätta en sak? RAMSAN FUNKAR!!! Jo, jag vet ju att den gör det, på andra barn :roll: För det har jag prövat. Och jag har fått andra barn att lyssna på och somna om med hjälp av ramsan.
Vera har ju liksom sovit hela tiden och vi har inte ramsat i syftet att få henne till ro, vilket ju inte har varit så smart i alla lägen, men nu är det så...

Men i förrgår sa min make att det var dags att ta bort nattmålet om det skulle vara klart till jul. Jo, sa jag, det är klart, men han har ju varit sjuk och det är synd och han kanske är hungrig och ... ja, ni vet alla ursäkter i världen.
"Jag tar första natten, men då måste du kunna följa upp några nätter eftersom jag ska jobba. Framför allt måndag ska jag ju köra bil sådär 5 timmar, så då vill jag gärna ha sovit..." Sa min make och så blev det.

Han skötte sig SÅ bra :heart: . Det blev en del uppvak och han kanske buffade lite mer än vi lär ut, men han fick Ivar att somna om de gånger han vaknade. Ramsade varje gång han gick ifrån sängen och bekräftade när det var lugnt och tyst.

Så inatt var det min tur :shock: 8) Jo, jag kan dethär. Så jag var inte så bekymrad alls egentligen. Men för att kunna slappna av tog jag med mig Ivar ner i källaren och huserade där. Han i vagnen och jag i gästsängen.
Såhär gick det :
Vid 1-tiden gnölar han till men tystnar direkt, utan åtgärd.
3.22 skriker han och tystnar av ramsan. Han har liksom en av- och påknapp min son. Det är allt eller inget. Inget lite smågnäll innan han skriker, utan det är pang på. Däremot är det stor skillnad mellan skrik och gråt. Han skriker argt eller för att han vill ha uppmärksamhet. Men han har inte gråtit en enda gång inatt, vill jag bara förtydliga!
3.39 Skriker han igen. Jag ramsar högt och tydligt x6. Efter någon minut skickar jag med en till, för han uppfattade den första lite dåligt, tror jag ;)
Nu börjar det hända saker. Han skriker och lugnar sig nästan, skriker igen och lugnar sig - skolexempel på "avvakta", så det gör jag.
3.55 bekräftar jag tystnad! Han gnölar till en gång till för att få sista ordet ;) Sedan sover han gott.
5.38 Ramsar jag för att han skriker till. Bara x2, för sedan är han tyst igen. Möjligt att den inte hade behövts, men det kvittar ju.
Sedan var det glad :D GOD MORGON :D kl 07.00 Med \:D/ nöjd bebis och stolt mamma \:D/ .

Så vad drar jag för slutsats? Att min son inte är ett dugg unik. Han är som alla andra. Ramsan funkar ju hur bra som helst.
Det blir nog en natt till i källaren. Jag känner mig mer avslappnad när jag vet att jag inte stör någon om jag avvaktar när han skriker. Dessutom händer det inte att Vera kommer in i rummet 06.30 och frågar om det är morgon. VIlket hon vet att det inte är, men jag vet inte hur jag ska göra för att få henne att inte göra det. (Vi har en lampa som tänds när det är morgon, men hon vaknar och går på toa någon gång efter 6 och somnar oftast inte om. Och då är det trist att ligga själv)

Och så har vi varit på BVC idag. 5-månaderskontroll :shock: Det skulle ha varit vaccin, men vi hoppade över det eftersom han varit sjuk. Det blir efter jul istället. Och då blir det båda barnen samtidigt. Undrar vem som behöver tröstas mest.
Han växer i alla fall så det knakar. Han har inte gått upp i vikt riktigt lika mycket som tidigare. 8.24 vägde han idag, vilket ju inte gör honom undernärd direkt ;) 68 cm tror jag han var.

OCH jag höll på att glömma :shock: . Vi hade köttpremiär igår :D MUMS vad gott! Jag kokade kalvkött kryddat med lite paprika och peppar, potatis, broccoli, ärter och majs igår. Mixade ihop allt med köttbuljongen och en rejäl klick smör. Han åt som han aldrig gjort annat förut. Så när vi erbjöd ersättning efteråt blev han bara sur :lol:
Så idag åt han en protion mat (det blev nio burkar, så han får nöja sig med det ett tag) och en matsked päronpuré till efterrätt efter förmiddagsluren idag. Och på kvällen äter han gröt. Så tre mål med ersättning och två med mat per dag är det just nu. Får se hur länge flaskan är intressant...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

/LO skrev: Så vad drar jag för slutsats? Att min son inte är ett dugg unik. Han är som alla andra. Ramsan funkar ju hur bra som helst.
Underbart inlägg (tack) med massvis med klokheter och jag gillar det ovanstående allra bäst. Kanonbra jobbat familjen /LO :thumbsup:

Härligt också att det går så bra med maten :D

Kram från Nancy
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat Lotta, så klart att han tar emot ramsan han är ju som alla andra. :lol: :wink:

Många kramar och långa nätter till er. Grattis! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:sleep:

Och vilket litet matvrak han är :wink: :!:

Bra jobbat!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ÅH vilken härlig läsning efter en tuff trotseftermiddag!
TACK /LO :heart:
/LO skrev:
Han växer i alla fall så det knakar. Han har inte gått upp i vikt riktigt lika mycket som tidigare. 8.24 vägde han idag, vilket ju inte gör honom undernärd direkt ;) 68 cm tror jag han var.
:shock:

MejaBus vid 10 månader - 8810 g och 71 cm

:wink: :lol:

/Fjällmor
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Natten som gick:
4.40 Mamman vaknar och undrar vad som händer - INGENTING!
5.28 Ivar skriker och mamman ramsar glatt (det glada, hurtiga passar herrn bäst). hör ramsan, men protesterar lite ändå.
5.34 Bekräftelseramsa
6.20 Skak i sängen - jordskalv :shock: Ivar sover som en gris
6.30 Vagnen börjar röra sig, men inget händer.
7.00 GODMORGON! Ivar ligger intrasslad i sin pyjamas, längst ner i vagnen så att fötterna nästan sticker ut, men sovit gott har han gjort :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Ivar :sleep: =D>

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det går bra! :D
Natten till igår så vaknade han 6.37. Jag ramsade och ångrade mig i samma sekund att jag inte gjorde morgon direkt. Han somnade inte om och var inte nöjd, men tyst när jag tog upp honom kl 7.
Och av den anledningen räknade jag med lite extra frågor inatt. Så jag ramsade nog i tre omgångar. T.o.m så att jag var uppe och buffade en gång. Men det var mer för min skull, att det fick räcka med gnölandet än att han egentligen behövde det. Men han blev tyst och somnade. Dessutom somnade han om på ramsa när han vaknade kl 06.20. DET är jag nöjd med :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat! Låter som om ramsan "sitter" nu. Go Ivar Go! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hallå på er.
Nu är tre av fyra julaftnar avklarade. Barnen har fått massa paket, men inte hysteriskt på något sätt. :D
Vera var mindre reserverad för tomten än vad vi trodde. Ivar flinar upp sig mot alla som ger honom uppmärksamhet :D Bara han får sova och äta ordentligt.

Men årets julklapp är nog att Ivar fick en tand som tittade ut helt på julafton.

Nätterna funkar sådär. Han vaknar fortfarande, numera runt fem-tiden. Men vi ramsar och han somnar om, men inte på en gång.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lotta och god 4:e julafton till då! :lol:

Vad bra det endå verkar ha gått med Ivars hela natt "minikur". Du vet att vi hade också problem med tidiga uppvak som inte gav med sig förrän Tor var ca. 6 mån och vi lärde oss att ha KOLMÖRKT (med aluminiumfolie) det är tyvärr så att man kan tro sig ha kolmörkt men det är ofta inte det har jag märkt. typiskt att man skall behöva men aluminum folie funkar i alla fall! 8) :lol:
Tor 2006

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

TJooohoooo :D
För det allra första är vi HEMMA!!!! ÅH vad skönt. Det är så mysigt att vara iväg, men mycket intensivt, så man är som ett utsketet päron (som någon uttryckte det) när man kommer hem.

För det andra har Ivar sovit två hela nätter. Natten till i förrgår och natten till idag. Maken konstaterade efter första hela natten att det nog är lite trångt i vagnen för att sova hel natt. Så sedan dess har han sovit i spjälis. i går natt så ramsade jag en kort ramsa vid 4, sedan sova han till 6.50, så det får ju klart godkänt det också.

IDag packar vi upp och summerar julen. Både Vera och Ivar fick en del badleksaker, så Vera ville bada direkt efter frukost. Och eftersom ingen av våra mor och farföräldrar har badkar, så var det klart att hon fick bada. Så jag sitter här på golvet utanför badrummet och hon leker och plaskar så nöjd så nöjd :D En halvtimme nu, och det verkar inte vara tendens till att vilja gå upp.

Ivar är nog lite trött. Och inte undra på det, så mycket folk han har träffat den senaste veckan. Så lite grinig och klängig är han, men det kan han ju få vara just idag. Några marginalkvartar kommer vi nog också att bjuda på kan jag tro.

När vi har packat upp och börjat tvätta kläder, så tror ajg att vi ska börja planera för IVars flytt. På något sätt ska han in i Veras sovrum. Det är pyttigt och det finns en stor garderob där hans säng ska stå. Vet inte riktigt vart vi ska göra av den. Men det ordnar sig nog 8)
När han sedan flyttar på riktigt får vi se. Vi har sagt till Vera att det blir när han sover hela natten ordentligt. Och jag känner att det får bli när han har gjort det i en vecka.

Snart får nog mamman fundera på att åka och handla också. Det är rätt tomt i kylskåpen. Det blir ju inga rester när man inte har jul hemma. :?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Grattis Ivar och grattis familjen som äntligen sover hela nätterna. God fortsättning på er! :heart: :D
Tor 2006

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Efter några morgnar med tidiga uppvak fick vi en vändning igår. Han somnade om efter kl 6 och blev väckt kl 6.55, för att han har tenderat att börja låta igen kl 6.57 och jag ville verkligen väcka.
Det kändes riktigt bra!

I morse kändes det ännu bättre :D Han sov ända till 7 och var strålande glad när jag väckte honom. Han fortsatte på den buslek vi börjat med på kvällarna.
Bakom, utmed långsidan på, hans säng hänger en spegel. Vi tittar på varandra i spegeln och skrattar och så busar jag och killar honom på magen med huvet. Två-tre gånger innan han ska sova.
Och i morse när jag gjorde morgon kom det ett jätteflin i spegeln mot mig :D

Vi har så smått börjat förbereda Vera på att Ivar ska flytta in. Det kommer att bli mörkare i hennes rum, hon får lägga sig lite tidigare på vardagar (nu slocknar lampan 19.20, men eftersom läggdags för IVar är 19, så måste det vara det för henne också.)
Hon vill verkligen detta så det är inte svårt. Det är bara för att hon ska veta vad som gäller.
Och fortsätter han att sova hel natt så flytter vi nog in honom om några dagar. :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:D :heart: :thumbsup:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"