Och ska jag berätta en sak? RAMSAN FUNKAR!!! Jo, jag vet ju att den gör det, på andra barn
Vera har ju liksom sovit hela tiden och vi har inte ramsat i syftet att få henne till ro, vilket ju inte har varit så smart i alla lägen, men nu är det så...
Men i förrgår sa min make att det var dags att ta bort nattmålet om det skulle vara klart till jul. Jo, sa jag, det är klart, men han har ju varit sjuk och det är synd och han kanske är hungrig och ... ja, ni vet alla ursäkter i världen.
"Jag tar första natten, men då måste du kunna följa upp några nätter eftersom jag ska jobba. Framför allt måndag ska jag ju köra bil sådär 5 timmar, så då vill jag gärna ha sovit..." Sa min make och så blev det.
Han skötte sig SÅ bra
Så inatt var det min tur
Såhär gick det :
Vid 1-tiden gnölar han till men tystnar direkt, utan åtgärd.
3.22 skriker han och tystnar av ramsan. Han har liksom en av- och påknapp min son. Det är allt eller inget. Inget lite smågnäll innan han skriker, utan det är pang på. Däremot är det stor skillnad mellan skrik och gråt. Han skriker argt eller för att han vill ha uppmärksamhet. Men han har inte gråtit en enda gång inatt, vill jag bara förtydliga!
3.39 Skriker han igen. Jag ramsar högt och tydligt x6. Efter någon minut skickar jag med en till, för han uppfattade den första lite dåligt, tror jag
Nu börjar det hända saker. Han skriker och lugnar sig nästan, skriker igen och lugnar sig - skolexempel på "avvakta", så det gör jag.
3.55 bekräftar jag tystnad! Han gnölar till en gång till för att få sista ordet
5.38 Ramsar jag för att han skriker till. Bara x2, för sedan är han tyst igen. Möjligt att den inte hade behövts, men det kvittar ju.
Sedan var det glad
Så vad drar jag för slutsats? Att min son inte är ett dugg unik. Han är som alla andra. Ramsan funkar ju hur bra som helst.
Det blir nog en natt till i källaren. Jag känner mig mer avslappnad när jag vet att jag inte stör någon om jag avvaktar när han skriker. Dessutom händer det inte att Vera kommer in i rummet 06.30 och frågar om det är morgon. VIlket hon vet att det inte är, men jag vet inte hur jag ska göra för att få henne att inte göra det. (Vi har en lampa som tänds när det är morgon, men hon vaknar och går på toa någon gång efter 6 och somnar oftast inte om. Och då är det trist att ligga själv)
Och så har vi varit på BVC idag. 5-månaderskontroll
Han växer i alla fall så det knakar. Han har inte gått upp i vikt riktigt lika mycket som tidigare. 8.24 vägde han idag, vilket ju inte gör honom undernärd direkt
OCH jag höll på att glömma
Så idag åt han en protion mat (det blev nio burkar, så han får nöja sig med det ett tag) och en matsked päronpuré till efterrätt efter förmiddagsluren idag. Och på kvällen äter han gröt. Så tre mål med ersättning och två med mat per dag är det just nu. Får se hur länge flaskan är intressant...
/LO