standatdmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Tack för svaret:-)

OK...ska försöka med mera mat.....undrar dock över några saker.....

:arrow: lillen får bara ersättning vid 7.00 och vid nästa mål ca 10.30 har vi gett henne gröt 0ch ersättning och sedan halv burk grönsaksmos + halv burk fruktmos + lite ersättning vid 14.00.

Är det matigare om vi ger lillen mat vid 10.30 istället för gröt och räcker en halvburk eller ska man ge mera???? (Frågade vår BVC tant och hon tyckte jag skulle vänta tills lillen blev 6 månader innan hon fick mat........så ingen hjälp där inte :( )

Sedan har vi börjat blanda ut hennes ersättning med lite välling till kvällsmålet vid 17.30 och nattslurken blir bara ersättning.

Låter detta ok??? Har svårt att få i henne mera ersättning trots större napphål.....känns enklare med mat.......men vill samtidigt inte "övergöda" henne:-)

:arrow: Undrar också lite hur vi ska göra med våra ramsor....... :? Har nu bekräftelseramsat i en månad......VAD SKA VI GÖRA NU??? Ska vi sluta bekräftelseramsa och bara ramsa vid behov???..eller ska vi bara köra på med bekräftelseramsorna??

Har vid vissa tillfällen försökt ramsa för att hon ska somna om....(ibland vaknar hon lite väl tidigt på morgonen) ...men känns inte som det direkt hjälper.

Kraaaaaaam
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Jag skulle införa ett till mål med gröt. Sedan skulle jag mata på tills hon inte vill ha mer. Hon verkar ju uppskatta riktig mat så haka på och ge henne det och se ersättningen som påfyllnad så hon verkligen blir mätt.

Hur menar du med ramsan? Hur använder ni den?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Tack för svaret:-)

Med ramsorna menar jag att vi tills nu bara bekräftelseramsat....inte använt dem som ett verktyg.

Vi matar och matar lillen men hennes sovrutiner är ju inte helt hundra :? ....Nu har hon i en veckas tid vaknat exakt 5.40 varje morogn och somnar inte om....ligger nöjt isängen och leker tills 6.15 och sen skriker hon tills vi tar upp henne.
Min man säger att vi måste följa henne och börja morgon 5.40.....men jag känner att det komer inte att funka i längden......kommer inte att orka gå upp sååå tidigt varje dag.

Hon sover inte mer på dagen och vaknar fortfarande efter 45 minuter på hennes dagslur som skullle vara i 2 timmar......HON SOVER ALLTSÅ ALLDELES FÖR LITE på ett dygn.....

Jag vet att om jag jämför med hur vi hade det förr så har vi det sååååååå mycket bättre nu.......men känner att vi inte riktigt lyckas av någon anledning och nu känner både jag och min man någons slags desperation....VARFÖR VARFÖR funkar det inte för oss......hur mycket vi än försöker :cry:

Jag har komit till en punkt där jag känner att antingen kör i en hel sova hela natten kur eller så struntar vi alltsammans......

Är det något speciellt vi ska tänka på om vi kör kuren......eftersom vi egentligen inte har några problem med nattningen......honsomnar som en sten vid nattslurken........(för lite sömn under dagen.....I know)??????

Några råd...tips på vad vi ska göra....????? Hon får mat mat mat...stimulans i alla möjliga former, ensamtid, hon får förutsättningarna att sova men gör det inte. Vet helt enkelt inte vad vi gör för fel :?

kram
Pricken
Mamma till
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

chokladkaninen skrev:Jag skulle inte heller bry mig om ifall 45 min blir 30 - åtminstone inte ifall hon i princip är glad när hon vaknar. På 2-timmarsluren är mitt tips att experimentera med att lägga henne tidigare, kanske 10 min eller upp till en halvtimme beroende på hur ert schema ser ut nu, och se om ni kan tajma in den perfekta sovtiden där hon somnar nöjt och sover hela passet.
Elle skrev:Jag skulle införa ett till mål med gröt. Sedan skulle jag mata på tills hon inte vill ha mer. Hon verkar ju uppskatta riktig mat så haka på och ge henne det och se ersättningen som påfyllnad så hon verkligen blir mätt.
:arrow: Först och främst, har ni testat ovan nämda tips?
Jag betvivlar inte en sekund på att ni har testat det mesta så jag går själv bet här nu.

Om ni skall SHN:a, vilket ni inte kommer att behöva göra i stor stil, det som kommer att ske är att ni kommer att sätta ramsan en gång för alla. Sova kommer bara hon att kunna göra (än och då fortfarande). Ni inför även väckarklockan som i sin tur blir signalen att NU är det morgon, inte tidigare inte senare.
:arrow: Att tänka på - attityd krävs till max, hattande får inte förekomma. Hattande kommer med all sannolikhet att fördröja det hela och ni kommer att stå där handfallna (igen).
:arrow: Läs på ordentligt, förstå ramsorna och dess innebörd.
:arrow: En rejäl hjälp är att kunna tolka Litens läten/frågor/skrik, om inte annat så LÄR man sig big-time att då om någon gång att tolka dem.

Själv hade jag backat bandet och felsökt. Jag hade bestämt mig för att nu-sover-vi-i-varsitt-rum ( :wink: ) så att vi inte stör varandra och hjälpt Liten att förstå att morgon är 07:nånting.
Antecknar ni än? Kan ni gå tillbaka i anteckningarna för att se vad som kan tänkas skilja sig?

Hade jag sen, trots felsökningar och förskjutningar av lurarna á la Chokoninens förslag fortfarande inte fått till det så hade jag SHN:at.

05.40 är okristligt tidigt må jag säga. Vargtimmen big time :shock: . Många har issues med vargtimmen trots att de har SHN:at, skillnaden då är att man skickar en ramsa för att poängtera att natt råder ännu. Bara så att du vet att vargtimma-trassel inte försvinner hux-flux för att man SHN:ar.

Kram bejb och hoppas att fler kommer med inputs!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Pricko! :D

Förutom Kalasos inlägg, som jag tycker är jättebra, har jag snokat fram en tråd om tidiga uppvak. :wink: Läs den och se om den ger några nya insikter.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

:idea: Sedan har jag en enda idé till: Hur har DU det i livet? Är lilla Sessa och hennes sovande/icke sovande ditt enda projekt? I så fall tror jag att överkoncentration kan vara boven. :shock: Om man tänker så här: Hon är stor nu och lever inte bara för dig längre, eller hur? Hon äter annan mat och vill vara socialt delaktig, jobbar säkert på att åla och ta sig fram i tillvaron. :D På motsvarande sätt är det dags för dig att intressera dig för annat, också.

När min dotter var 4 mån ägnade jag hennes sovtider åt att skriva på en artikel (jag vet, jag är en nörd! :lol:) och jag tror det gav mig något: jag planerade framåt och hade andra tankar och projekt än sånt som rörde lillans tillvaro. :D Så, vad blir ditt projekt :?:

:idea: För inspiration kan du kolla En dag med Sofia, 4 mån, i BB. s 298 i min upplaga. Hennes pappa bygger ett skåp.

Kram och pepp! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Halloj
...och tack för era snabba svar:-)

Ja...vi har prövat allt......mera mat mat mat......tycker lillen börjar bli riktigt rund..... :lol:

Prövat lägga henne alla olika tider...tidigare....senare....

...... och mitt liv...... ja lillen är verkligen inte mitt enda projekt......tyvärr:-)...håller på med att avsluta min magisterutbildning i London samtidigt...så snarare känner jag stress över att jag vill att schemat ska funka så jag får mer tid till studier.......så kanske lite överkoncentrarion av mig iaf :oops: fast av motsatt anledning :wink:

Det jag kanske borde tillägga att dessa problem med riktigt tidiga uppvak började sedan vi kom hem från Åland och där är ju kl en timme mera......men det kan väl inte sitta i fortfarande......varit hemma en vecka?????

Kalasis ...du har helt rätt....vi ska flytta ut henne till hennes eget rum när vi kommer hem från landet......och nästa steg blir nog en minikur:-).....som förhoppningsvisk löser våra fnurror och ett slut på mina eviga inlägg på detta forum :wink:

VI hållr nu på och läser SHN boken igen och tänkte kura henne nästa helg....

kram[/quote]
Pricken
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Tack för en trevlig stund igår :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Så.....nu har vi förberett oss till max......läst SHN boken en miljon gånger...fått en massa goda råd (Tack Elle :heart: ) och sängen är flyttad till hennes rum.

Så ikväll gäller kurning....eller minikurning....som vi hoppas på:-)

Så nu väntar vi med spänning på kväll och natt och de närmaste fyra dygnen.

Håll tummarna :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

kramar
Pricken
Mamma till
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Otålig (och nyfiken) vet mer.
Hur går det?

:D :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Liten rapport dårå :D

Vi började minikuren igår kväll och kämpade med att lillen inte skulle somna i famnen som hon brukar göra vid nattslurken. Hon lades med skratt o godnatt i VAKET tillsånd 19.30.......och efter några tillrättalägganden och lite buffning och ramsor förstås.....så sov hon klockan 19.55.
Nu brukar ju inte läggningen vara problemet utan den tidiga morgonkvisten :? ...... Nu är det så att stackars liten fått en helt tossig mamma :roll: ......... för lillen skötte sig utmärkt hela natten ...... har tyvärr ingen aning om hur länge hon skulle sovit på morgonen.....då jag hade ställt alarmklockan på 5.40 (då hon brukar vakna ](*,) )istället för 7.30..... och när den började ringa.....rusade jag in i hennes run itron om att hennes andningslarm gått igång och får panik när hon ligger och tyst och snällt ...... och sover......så jag skakar henne (inte hårt....så ingen missförstår mig här :wink: ) och väcker henne såklart :roll: ...Kanske inte världens roligaste sätt att vakna på:-)

Efter det var hon och jag klarvakna :wink: ......men efter en timme sov hon igen och vaknade prick 7.30....då hon ska vakna......så vi e väldigt nöjda iaf.

Ska bli intressant att se hur denna natt kommer gå.....då jag inte riktigt tror att ramsorna sjunkit in hos lillen......men vi tänkte hålla oss till ramsning bara....... så länge det går.

Dagslurarna har funkat ok....hon har vaknat någon gång och fått ramsor och buffning när det inte hjälpt.......men somnat inom 5 minuter.

Så återkommer med ny rapport i morgon:-)

Kraaaaaaam
Pricken
Mamma till
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Haha, så det kan bli! :lol:

Du, om ramsorna: våga tro! :wink: Det kommer att gå jättebra! :D Lillan kan! :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

OoOOOj nu var det länge sedan jag var inne på forumet....:-)

Efter vår lilla minikur så har lillen sovit sina nätter mer eller mindre perfekt hemma, på resor och igenom förkylningar m.m....så vi är såååå nöjda....och alla de som tyckte vi var knäppa med våra schemor och minikurer har nu börjat lite smått fråga oss hur vi bär oss till och varför deras barn inte sover på nätterna.

Har t.o.m introducerat SHN kuren till vänner i Spanien..som nu älskar AW:-)

Nu har hon hunnit bli 8 månader.....tiden bara flyyyyger iväg:-)

Nu känner vi dock att vi skulle behöva lite feedback på hennes schema...Det känns som om vi måste ändra lite på hennes schema för att få det att dunka på dagarna.

Vi har en liten dam som har en tenden att alltid vakna efter 30 minuter (inte efter 20 eller 45 minuter som andra:-) och hon behöver nog inte exakt så många timmar sömn som de står i boken....hon är en liten piggis:-)
Nu sover hon oftast bara 30 minuter på långluren och då blir det ju 3 st 30 minuters lurar på dagen så vi tänkte få ner det till 2 lurar. De dagar hon sover 1.5-2h timmar på dagen....behöver hon ingen eftermiddagslur.

Schemat vi har kört efter är

7.30-10.00 Vaken
10.00-10.30 sova
10.30-13.00 Vaken
13.00-14.30 Sova
14.30-16.30 Vaken
16.30-17.00 Sova
17.00-19.30 Vaken
19.30-7.30 NATT

Nu tänkte jag kolla om det låter vettigt att köra enligt följande schema (Har utgått ifråns Tors 9 månaders schema då han och Rafafela verkar ha lite samma tider)

7.30-10.00 Vaken 2,5h Välling 7.30 och gröt 9.15
10.00-10.30 Sova 0.5h
10.30-14.00 Vaken 4.0h Lunch 12.00 eller 12.30???
14.00-15.30 Sova 1.5h Mellanmål 15.30
15.30-19.30 Vaken 4h Middag 18.00 Nattslurk vid 19.00
19.30-7.30 NATT 12 h

Verkar detta ok????? eller är hon för liten för bara 2 lurar??

Kramar
Pricken
Mamma till
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vilken härlig läsning.
Ibland är det ju skönt att kunna säga Vad Var Det Jag Sa, speciellt när man setts som ett freak med sina tider... 8) Jag vet så väl vad du menar!

Jag tycker att det ser bra ut! Lunchen kan du ju känna efter själv. Äts det mycket frukost så kan hon nog stå sig ett tag, så då kanske 12.30 är bättre?
ElinN

Inlägg av ElinN »

Toppen! :thumbsup:

Roligt med en uppdatering! :D :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej igen:)

Tiden bara flyger iväg och nu är lillen redan 9 månader.......kan inte förstå att det gått så fort:-)

Livet flyter på och vi är sååå glada över standardmodellen och förespråkar den till alla som vill lyssna:-)

Nu har jag dock en fundering :-k ..vår lille har den senaste veckan börjat sova lite oroligt......ligger och gråter lite och vaknar på nätterna....ibland somnar hon om av sig själv utan att vi gör något och ibalnd får vi ramsa en gång och då somanr hon direkt (så inget jätte allvarligt problem) men undrar vad detta beror på och vad vi borde göra??? Ska vi ramsa vid minsta pip eller försöka låta henne fixa det själv?? Känns som om det ibalnd är marddrömmar....eller kan det vara något att göra med 8-9 månaders ångesten? (trodde iofs att hon hade den i ett mycket tidigare skede... #-o

Sedan undrar jag om det är någon som har tips på vad vi ska göra för att få lillen att åka bil och barnvagn. Känns som om vi provat allt!!!

kraaaaaaaaam
Pricken
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"