Inte viktväktarna ;-)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Just nu läser jag GI-Noll av SSS (Sten-Sture Skaldeman). Den är ju avsedd för kvinnor som vill gå ner i vikt.
Det som slog mig (han slog mig med ;) ) och som jag vet att jag var bra på i början, men har börjat slarva med ordentligt är mellanmål.
Fördela maten så att du äter 3 eller 4 rejäla mål om dagen. Det ska vara ungefär lika mycket mat varje mål och man ska bli mätt!
Sedan kan man dricka kaffe, te eller vatten, men inte äta något, mer än undantagsvis - om man inte har mer än 25 kg att gå ner. DÅ ska man inte äta mellanmål ens undantagsvis.
Undantag är undantag och alltså inte dagligen. ;)

Jag har en del att göra på denna fronten. Tar gärna en tallrik yoghurt med nötter när Vera äter mussli, eller ett par ostrullar till kaffet. Och det är ju förmodligen för att jag inte äter tillräckligt vid matdags.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

GI-NOLL! ät super... ostplättarna är vår nya basvara :P

:wink:

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Fjällfolket skrev:GI-NOLL! ät super... ostplättarna är vår nya basvara :P

:wink:

/Fjällmor
ÄR super, skulle det stå :roll:

:shock:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Go´morron tjejer :D :!:

Hur är läget?
Här härjar pms-helvetet så jag är så godissugen så det finns inte... Lite riskfyllt med Halloween och alla godispåsar vi har gömt i köksskåpen 8) . Men jag ska ge mig ut och gå en extra sväng idag så att jag kan mumsa lite choklad ikväll =P~

Hur går det med ditt promenerande, Lingontuva? Har du kommit igång ännu? Eller gör du som jag - hittar tusen och en ursäkter :roll: . Härligt att du har hittat dig en bra målbild! Ska gräva i mina gamla album jag med, men jag var och är ingen linslus så risken är liten att det finns nåt kort... Kan jag ta en bild på... Julia Roberts :lol: ???

/LO, du är vår verkliga GI/LCHF-expert här, jag gillar verkligen tänket med så riktiga och oförädlade råvaror som möjligt. Det är ju onekligen så att fetman ökade när alla lightprodukter kom på åttiotalet. Där blev vinog grundlurade :? . Back to basic!

Hur är det med din förklyling, Päivi (bra hoppas vi för sonens skull :wink: ). Det är så typiskt det där, att precis när man kommer igång med träning så blir man sjuk. Fast min träningsinstruktör säger att det är ingen fara om man inte har halsont eller feber! Så den regeln följer jag!

Nancy - har du fått minska gummibandet i glipan ännu :wink: :?: Jag inbillar mig att du är sjutusan till envis, så jag är inte alls så tvivlande som din käre make över att du kommer att fixa det här! Tvärtom!

Du vet att vi gillar goda och enkla recept, Fjällmor, och ostplättar lät verkligen intressant! Vill du..?

Idag och kväll är det som sagt Halloween här hos oss, med massor med barn och spökstig, godis och disco! Ska försöka shaka loss ordenligt :D

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej på er!

Ni kämpar så bra :!: heja heja =D>

Här går det utför. Det är samma visa varje gång jag nästan har nått målvikten, då ryker motivationen :roll: Detta händer varje gång och jag vet inte riktigt hur jag skall lösa det.
dock har jag hittat några av mina fällor.
:arrow: Har ej planerat maten för veckan vilket resulterar i tråkig mat
:arrow: har inte sovit så mycket är alltså trött
:arrow: Har tråkigt

Sedan vill jag gärna träna lite men när man bor i ett liten samhälle så finns det ju inte så mkt att göra.
Är det någon som har någon erfarenhet av träning på dvd skiva? Finns det några bra, för då skulle jag ju kunna köra hemma. För jag behöver definitivt få upp flåset och bli lite starkare.

Så nu skall jag planera nästa veckas mat.

Trevlig helg allihopen.
Emmy 080212
Rasmus 091223
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Hinner inte nu, men Fjällfars variant av ostplättarna finns i bloggen :wink:

Nu ska jag sminka barn!

/Fjällmor
duggan

Inlägg av duggan »

Snnnark, tjuvvägde mig och har hittills stått stil på veckan 5:e dag, Har dock ätit typ en 3:a vispgrädde varje dag den här veckan, kanske läge att minska och byta ut mot mera smör? Vad tror alla lchf:are?
Fast helt jätte konstigt är det inte med en plattåvecka efter förra veckans viktras, men vill ju lixom att det ska gå undan :wink: :roll: Känner ni igen? 8)

Äter massor med fett tycker jag, men kanske för mycket i gräddform dock...

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Duggan - prova dig fram! :)

Olika folk "tål" olika saker. :wink: För en del funkar feta nötter, exempelvis. Så icke för mig. :roll: Men det är ett roligt experimenterande, om inte annat. :D
duggan

Inlägg av duggan »

...vidare vill jag skryta över mig själv, fyllde år i går och jag har bakat sockerkaka och tårta och har haft massa fika framme hela dagen! Jag åt ingenting, inte ens det jag fick på fingret när jag gjorde tårtan, inte en kaksmula, verkligen inget!

Jag åt typ 50 g hallon och 1,5 dl vispadgrädde som "tårta2, och vet ni vad. Godis grisen Malin hade det inte ens jobbigt att stå emot, hur e det möjligt. Ingen är mer chockad än jag själv hahaha :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:thumbsup: =D> :thumbsup:
Kanonbra jobbat Duggan!

Krisse - jag vet inte vad du äter, men ett tips är ju att alltid laga extra mat att ha i frysen (nej, jag gör det inte själv, men det ÄR ett bra tips).
Och igår läste jag en sak som är väldigt sann och som är en lite käftsmäll. Det finns ingen orsak till att inte äta bra mat. Har man möjlighet att äta skräpmat kan man precis lika gärna äta bra mat. Rensa skafferier och kylskåp från allt som inte ska ätas. För det SKA inte ätas...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Mia, det har hittills bara blivit en promenad i veckan :( Den dåliga ursäkten heter besök. Först har svärmor varit här två dagar och nu är mina föräldrar här. Men maten har gått någorlunda bra ändå bortsett från onsdag då svärmor bjöd på gomiddag. Hon vann på vårt bröllop (tipspromenad med 12 vinnare, en varje månad i ett år, med små "uppdrag" att utföra bara för oss :D ) att bjuda oss på en riktigt smaskig middag nu i oktober. Inklusive efterrätt då och den var ruskigt god OCH sliskig!! =P~

Vad mysigt det lät med Halloweenkvällen förresten!

Duggan Du är ju verkligen duktig som stod emot tårtan! Utan problem dessutom :shock: Och jag tycker absolut att du ska vara nöjd efter förra veckans viktras! Det är ju inte bra om det går FÖR fort heller [-X

Krisse Du kommer igen! Du har kommit till en uppförsbacke men snart går det nerför igen ska du se!

Ikväll ska jag och mamma ta varsitt glas vin och äta 70%-ig choklad *mums*

Trevlig helg och kram till er alla!!
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Förresten får en "novis" undra vad ni har till ostplättarna? Vad som helst eller?
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ostplättarna funkar som brödsubstitut hos oss, eller som de är som tillbehör till soppa etc..

Eller som idag:

Förrätt

Ostplätt med gräddfil, rödlök, dill och sikrom

Varmrätt

Stora köttbullar av renfärs med bitar av getost i, sås på buljong, grädde, creme fraiche och örter, serverades med vitkålsspaghetti

=P~

/Fjällmor
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Heeeej!

Bjöd föräldrarna på ostplättar med gräddfil, rödlök och rom som förrätt idag och det blev succé! Jättegott! Däremot blev de ju långt ifrån lika snygga som Fjällmors... Flöt mest ihop till en enda sörja på plåten då jag satt in dem i ugnen så jag fick skära till dem efteråt :lol:

Sen gjorde jag ett GI-recept med kyckling och wokade grönsaker till huvudrätt, och en varm efterrätt med bär, lite frukter och ett litet fusk med lättglass till... Men oj en så lyckad, god och (någorlunda) nyttig middag! Mamma som precis fått besked om att hon ligger på gränsen för diabetes (vi har åldersdiabetes i släkten...) var jättenöjd :lol:

Kram!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Originalreceptet från GI-NOLL är lättare att få ihop än Fjällfars variant.

2 ägg
2 msk majjonäs
2 dl riven ost

:-$ 8-[

Gör på samma sätt som med de andra..

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"