Vardag med Ivar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Kanske borde skriva under våra barnaboksbarn, men nu skriver jag här istället...

Igår var vi på restaurang, Som jag skrev tidigare att vi skulle. Vi var lite sena - som vanligt och precis när vi skulle åka och maken ska lyfta i Ivar i babyskyddet så inser han att bebisen är blöt och kladdig upp till armhålorna #-o
Det räckte inte med att byta blöja utan det blev avspolning i handfatet och helt ny utstyrsel :roll:
Man är ju inte så nöjd när det händer men efteråt kunde jag ändå vara tacksam över att det hände hemma och inte på restaurangen. :D

Vi anlände - till slut - 20 minuter sent.
Vi hade laddat flaska hemma till Ivar och han åt innan vi fick vår mat. Efter det gick han och jag runt och hälsade på alla. Han var så nöjd och trevlig, som man ju ska. Kräktes inte på en enda ;)
När vår mat kom började han kinka lite. Vilket innebär att han är trött. Så vi packade ner honom i vagnen, vagnade ett par drag, la filten över sufletten, han gruffade 1 minut kanske, sedan sov han HELA kvällen. Inte ett pip gav han ifrån sig. Han vaknade till hemma, fick en extra nattslurk och sov som vanligt till kl 3.

De andra barnen (två 4-åringar, 7 och 9 år gamla) skötte sig utmärkt. Satt vid bordet när mat serverades. Gick (med lite spring i benen som de försökte behärska) runt och lekte lite och försökte främst komma ifrån den höga ljudnivån inne i lokalen. Att de inte åt så mycket har ju liksom mindre betydelse, eller hur?!
Vi pratade om det igår. Vilken tur att det är rökförbud på krogen numera. Jag hade inte velat vara där med två så små barn - eller inga barn alls - om det varit en tung rökridå dessutom.

Idag har vi varit i skogen! Vi tog med en engångsgrill och ställde den på en stubbe. Sedan gick vi en sväng. Tittade efter svamp och troll, dinosaurier och andra skogsväsen. Maken hade Ivar i bärsele.
Jag hittade fyra (4) trattisar. Och när jag hittade dem tänkte jag att det borde finnas fler, men icke.
Tillbaka till grillen och grillade korv. Vi hade varm choklad med i en termos. och små chokladbollar med till efterrätt. Mums!

Sedan var jag och tränade. Det var skönt! Fokus på fötterna, att förankra fötterna och hitta kraft och balans i övningarna. Nyttigt!

Snart ska jag gå och duscha, sedan blir det tidig :sleep:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Oj vad tiden går.
Idag är Ivar (eller Vivar som jag säger, eftersom jag nästan alltid är påväg att säga Vera :roll: ) 12 veckor!
Det är så häftigt att se utvecklingen! Han är med och vaken :shock: flera gånger om dagen numera - har ju varit en RIKTIG tröttmössa :lol:
Jag har valt att fortfarande inte styra upp några tider. Det funkar ändå och han sover gott och äter mycket.
Det handlar mycket om att nätterna har varit klockrena ganska länge. Han somnar någon gång mellan 19 och 19.30. Då har han ätit minst ett par omgångar de senaste två timmarna.
Tidigare har han grymtat till runt 2 och sedan somnat om och sovit till 3. Nu de senaste nätterna har han grymtat först vid 3 och sovit vidare till 4.30. Såhär var det med Vera också och det dröjde inte så länge innan hon sov ända fram till 7. Så vi får väl se om han förlänger natten av sig själv. Gör han det så behöver vi ju inte jobba så hårt.
På dagarna är det lite olika, men det gör liksom inget. Det får vara så. Eftersom jag lämnar Vera hos dagmamman kl 9, så är det svårt att sova långpass på förmiddagen. Antingen sover han 20 eller 45 minuter. Sedan sover han 1,5 - 2 timmar lite senare. Har han varit vaken mycket på förmiddagen, så är han inte vaken mycket mellan sovpassen mitt på dagen. Men han brukar vakna och äta runt 17 och sedan somna för natten vid 19.
Kan ju tyckas att det känns bökigt att inte veta några tider, men just nu är jag lugn i det.

Och vi mår bra! Både Ivar och jag. Han ler och har börjat prata lite. Jag försöker ta oss tid att bara sitta och titta på varandra och prata. Sjunga lite och pilla med fingrar och tår.

Idag och vi varit och hälsat på hos grannen och hennes lilltjej. vi la dem på golvet för att de skulle bekanta sig lite med varandra, men de vrålade ikapp, så de får väl vänta lite med första daten ;)

Vera älskar lillebror högt! Helst kramas hon och pussas hela tiden. :heart:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Fortsätt så - NJUT!!!
Kram,
Anna (och lilla Vera vars första tand sprungit fram idag)
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Igår påbörjade vi en riktig njutningsfull kurs.
Spädbarnsmassage!

Man sitter på golvet med bebisen framför sig (det är säkert många som gått, så ni behöver ju inte läsa detta ;) ) och söker ögonkontakt och pratar/ler. Sedan tar man olja i händerna och gnider dem mot varandra lite. Sedan håller man upp dem mot bebisen och söker ögonkontakt igen och frågar om man får massera.
När man får lov - det märks ju ganska snart om en bebis inte gillar det man gör, och massagen får inte förknippas med något obehag, såklart - så tar man tag i en fot och börjar "mjölka" benet med mjuka, men fasta tag. Man fortsätter en stund med andra rörelser innan man går över till fötterna och stryker och trycker både under på ovanpå.
När man är klar med första benet gör man hela programmet på andra.

Hela tiden med ögonkontakt. Och Ivar njöt! Han gurglade och log, och myste verkligen. :P
När vi kom till magen var han lite trött, men jag lyfte upp honom en stund och sedan gick det också bra. Men det märktes att han inte gillade det rikigt lika mycket.
Jag antar att kursen fortsätter med bröst, armar och rygg. Möjligen ansikte och huvud också. Vi får väl se.

På eftermiddagen, när jag hämtade Vera berättade jag för henne vad jag hade gjort och frågade om jag fick massera henne också. Det fick jag, men hon ville ha byxorna på sig.
Det fick hon, såklart. Hon tyckte att det var mysigt, men var lite otålig, så jag gjorde inte alla övningar på henne.

Sedan ville hon massera mig och beordrade mig ner på mage och började knåda min rygg. Mmmm :thumbsup: Så skönt. Tyvärr tröttnade hon ju på det också, rätt snabbt. Men jag njöt ialla fall så länge det varade. 8)

Men till en helt annan sak så måste jag skärpa mig en aning. Jag sover för lite och äter för dåligt.
Jag kommer inte i säng före 22.30 och så läser jag en stund. Det duger inte när man blir väckt kl 4. Sedan händer det ju att Ivar har stöknätter (nja :? , inte jämfört med andra, men med våra mått mätt :lol: ) då han grymtar och stönar och vaknar till flera gånger, som inatt. Då har man ju inte så mycket krafter, om man inte gått och lagt sig i tid.

Och maten. Alltså, det är väl hyggligt, men igår åt jag en macka, en banan, ett halvt äpple och en bit toscakaka :roll: . JOOOO, jag åt annat också, men det blir MYCKET kolisar av det där. Jag mådde ILLA i går kväll och var inte nöjd.
Och idag är suget ett faktum. Råkade se en chokladkaka i skafferiet, men jag klarade att motstå - men jag höll den i handen... Men jag hade resonerat med mig själv i morse. :!: Idag blir det inga avsteg :!:
Så lunchen blev en skiva karré, några skivor ost, oliver och lite paprika. Lite yoghurt/grädde blir det nog till kaffet lite senare, med några nötter, men det tillhör min någorlunda normala kost, så det får vara ok.

Och så ska jag komma ihåg och gå och lägga mig :roll:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ivar har blivit 3 månader. Han är go och skrattar gott åt mamma och storasyster. Jo, pappa också ibland, men han får nog truga lite extra ;)

Och han växer. Dubblat vikten och vuxit 13 cm. ALltså 7,08 kg och 63 cm. Det känns som han är stor.

Och vi har fuskat, eller ja det har vi ju gjort hela tiden, eftersom han har fått ersättning, men förrgår fick han smaka banan och igår äpple. Idag fick han både ock. Några yttepytte-skedar, men det är gott.
Han har i flera veckor varit jättenyfiken och slickat sig om munnen när vi äter. Så nu var det dags tyckte mamma. :D
Vi kör nog på detta ett tag, så får vi se när vi utökar. Och med vad.

På söndag är det dop. Familjen = våra föräldrar och syskon plus 2 kompisar. Vi blir 28 personer. När Vera döptes var alla mina mostrar och kusiner med också. Då var vi 50, och alla var ändå inte med. Nu sa jag att det går inte. Vi vill träffa dem som vi har bjudit och det är knappt vi kommer att hinna det denna gången heller.
Eftersom alla reser, så kommer vi att bjuda på lunch. Svampsoppa. Tyvärr blir det köpesvamp eftersom det inte funnits så mycket där svärmor bor (som annars brukar plocka 70-80 liter kantareller om året). Men det blir nog bra det också.
Nu har hon lovat att baka kaka till kaffet istället.

Nu gott folk ska vi hämta Vera, jag och Ivar (Eller Vivar som han ofta får heta här hemma ;) )!
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack för att vi får följa Ivars resa :heart:
/LO skrev:Och vi har fuskat, eller ja det har vi ju gjort hela tiden, eftersom han har fått ersättning,
Ursäkta dumheten, förstår inte :? :?: Vad är det för fusk med ersättning :?: Den har väl en normal åldersgräns från nyfödd på paketet :?:

Kram F...
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jo, jag ironiserade lite. Självklart är det inte fusk att ge ersättning!
Men BVC verkar inte vara så noga med att hålla smakisar till 6 månader när man ger ersättning eftersom det ju är amningen man inte vill störa.
Jag tror att det är fel tänkt. Man ska inte bortse ifrån den nyfikenhet som bebisar har när de är runt 4 månader. Och Ivar är en stor tremånaders som är mycket nyfiken. :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

heja Vivar :heart: :-({|= :D

kram!
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Åhå, tack för förklaringen /LO :D

Jag gav både ock, bm+ersättning och fick grönt ljus att börja med gröt när Engla var 4 mån. I Uppsala tror jag att rekommendationen på introduktion av smakisar var vid 4 mån :-k

Men Ivar, f'låt :oops: , Vivar, är ju bara tre mån :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Vad trevligt det är att läsa dina inlägg /LO :D

:heart: Kram från Nancy
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

*frieda* skrev:I Uppsala tror jag att rekommendationen på introduktion av smakisar var vid 4 mån :-k
Det tro inte jag ;) Men det kanske är en klok BM (=barnmorska, eller bröstmjölk ;) )som ansåg/insåg att det faktiskt är lämpligt att börja då. Det var så löjligt, för direktiven ändrades -04 och Vera är född i Januari. Så de som var födda i december 03 fick smakisar vid 4 månader och januari 04 efter 6 månader. Fast vi har också kloka BM som talar om att det är rekommendationer, men att det tidigare var på ett annat sätt. Då får man ju ta ställning själv :D

Och ja, Ivar är bara 3 månader :lol: och jag tycker att det är tidigt, men han är nyfiken :P och jag ger med betoning på smaka. Små yttepytteskedar :D

Tack Nancy :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Idag har Ivar döpts.
Han skötte sig exemplariskt! :D Var vaken i kyrkan men relativt nöjd med tillvaron. Verkade mest förvånad när han fick vatten på sig, men var helt tyst. Strax efter det tog han en power-nap i min famn.

Det var en enkel och trivsam gudstjänst, där två barn döptes och ett antal barn i 4-5 års ålder fick barnens bibel. Vera fick en också, trots att hon egentligen skulle få sin nästa år. (Nu försäkrade väl kyrkan sig om att hon fick en ;) )

Jag lästa slutorden i Barnaboken Kära Älsakade Barn i samband med dopet. Den är så vacker, så sann och så berörande tycker jag.
Det kom fram en dam (mormor till andra flickan som döptes) till mig efteråt och frågade efter boken och var jag hade köpt den. Direkt av Anna, svarade jag. Jaha, känner du henne då. Ja, det gör jag :D
Men jag gav henne adressen till hemsidan och att hon kunde köpa den här. Hon var förskollärare och ville absolut läsa den. Klok dam!

Vi gick en kort promenad till församlingshemmet i det underbart vackra höstvädret. Där bjöd vi på svampsoppa som var mycket god. (Men egenkokt buljong och 4 liter grädde och en skvätt cognac, så borde det bli rätt bra :lol: Och så kaffe och kakor som farmor bakat. Här någonstans somnade han in ordentligt och sov sedan i två timmar utan att ens röra en fena. 8) Skönt för honom och praktiskt för oss.

Fina presenter fick han också. Den roligaste, kanske, en flaska vin som ska öppnas på hans 20-årsdag.

Nu sitter Vera och tittar TV, pappa och IVar vilar i soffan och jag sitter här vid datorn. Snart är det kväll och det känns som om den infaller tidigt idag.

Men jag glömde ju nästan :o ... Igår. Vi var på BIO och såg Mamma Mia. Mormor med make var barnvakter. Det hade gått så bra - såklart. Lyx! :D Och rolig film :!:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är faktiskt som *frieda* säger. Primärvården i Uppsala säger att man ska börja med smakisar någon gång mellan 4-6 månader. När barnet verkar intresserat (det trycker de mycket på). Jag är mycket glad över det! :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och förlåt, missade sista! :oops: Vad FINT dop! Och god soppa... :P :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: Grattis till lille Ivar på dopdagen :heart:

Vad skönt att allt gick bra, det kan ju bli lite stressigt en sån dag... Heter han nåt mer än Ivar? Mina barn har tre namn, det är tur vi inte firar namnsdagar 8) :lol:
Tänk att du fick göra lite AW-reklam också, mitt upp i alltihopa :wink: :!:

Och visst var Mamma Mia bra, musiken är ju helt makalös! Det känns bra att vara svensk när man ser den filmen, eller hur :wink: :?:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"