Hon ställer sig bara upp hela tiden

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Hur gick det igår??

Bra att ni tar varannan tycker jag och angående att du "tog över" så tror jag inte att det spelar någon roll för Sarah, kanske var värre för pappa :shock:

När vi var uppe i Gastsjön så ramsade 5 olika röster och 5 olika var inne o buffade så, finns ATTITYDEN så är det inga problem.

Reagerade på att du skrev att pappan kom ut efter 27 min :-k Hur menade du :?:

Detta var säkert ett bakslag, ni måste backa, backa och backa, ge förtroendet till Sarah, hon kan det här, MEN hon får naturligtvis inte vara ledsen eller förtvivlad, det är eran uppgift att se till att hon inte är det.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Thess

Inlägg av Thess »

Hej hej!

Gårdagen gick bättre, det var min tur att natta och det tog nog bara 24 minuter. Vilket var MYCKET bättre än kvällen innan, även om det har gått bättre.

Ikväll var det pappas tur igen och idag gick det på bara 8 minuter :!: :!: Och Sarah sov :sleep:
=D> till pappa :!: :!: Och framför allt till lilla Sarah :!: :!:
Vi blev lite sena med läggningen idag, brukar starta 20:00, men vi fastnade med maten så klockan hann att bli 20:25. Men trots att vi blev senare än vanligt så gick det jätte bra!

Jo, vad jag menade med att min sambo kom ut efter 27 minuter var:
Han fick gå ut och in flera gånger för att hon var så ledsen, han ramsade och ramsade men hon skrek bara högre och högre.
Så för att lugna henne fick han stanna kvar och buffa och solfjädra i nästan 15 minuter utan att det blev någon större skillnad. Hon lugnade sig inte förräns han gick ut och jag kom in.
Varför det blev så här vet jag som sagt inte, kanske vi gjorde fel att han var kvar och försökte att lugna henne. Men vi tyckte inte att det var okey att hon var så ledsen som hon var.
Skulle vi gjort annorlunda?

Bra att veta att det är okey att bytas av!

Thess
Mamma till Sarah född 17/2-06
nilam

Inlägg av nilam »

Skönt att läsa, det där med bakslag är ganska fachinerande, alla barn får det i stort sett, precis som det måste till ett djupdyk en sista gång.:shock:

Ang de 27 minuterna så låter det inget konstigt, ni använde krisverktygen som man har när det är kris, tänkte bara så att ni inte buffade "alltid", det är så lätt att hamna i buffningsträsket.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Thess

Inlägg av Thess »

Hej!

Det har gått jätte bra de senaste dagarna :!: :!: :!: :D :D
Jag nattade både igår och i kväll och även jag har lyckats att natta på kort tid :!: :!: \:D/
6 minuter i går kväll och Sarah sov som en stock hela natten, trots att hon var förkyld och gnällig på dan.
Sen tog det 7 minuter i kväll :!:

Så det verkar ha släppt för oss alla, jätte skönt!

Kommer det fler bakslag eller är det vanligast att det kommer uppföljningsveckan?

Annars är det bara att säga Tack Tack och :santa:
Thess
Elle

Inlägg av Elle »

STRÅLANDE jobbat =D>

Det är inte alls säkert att det kommer fler bakslag. Så oroa dig inte för det utan NJUT av det ni uppnått :D Om det skulle ske så vet du ju hur du ska hantera det och ge dottern de bertyggande svar som hon behöver.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Thess

Inlägg av Thess »

Har inte skrivit sen innan jul.
Det har gått jätte bra med Sarah, vi hade lite svårt när hon var sjuk och hade svårt att andas och hostade mycket. Men det löste sig när hon blev bättre.

Men nu har vi haft två kvällar som hon inte alls har somnat på, igår somnade hon först 23 och ikväll vid 22:30.
Vi börjar nattningen vid 20.
Hon har dessutom sovit minimalt på dagarna så vi undrar lite vad det är som på går.
Men hon är så rar och ligger och pratar för sig själv O:) mellan varven för att sedan ställa sig upp och bli ledsen. :?

Har ni något tips vad vi kan göra om det fortsätter?

Thess
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:
Thess skrev: Vi börjar nattningen vid 20.
:D Det här kallas orosvargar. De tisslar om era fötter och kilar in till lilla barnet över tröskeln. Jaga bort dem :wink:

Nattningen ska ta två minuter. Inte mer.

Hon tycker om sin säng och vet vad som gäller och har det så bra. Lär er att inte störa det :!: Mer förtroende för lilla barnet, alltså :wink:

Om och när hon verkligen blir ledsen, riktigt ledsen och formligen ber om hjälp - och det hör ni - så ska hon naturligtvis ha hjälp. Men inte om hon inte ber om det.

Då går en av er snabbt in och lägger ner henne och lägger tillrätta, ger ett vänligt men bestämd solfjäderstryck som är statiskt och stilla och står så tills hon är tyst och avslappnad i lilla kroppen. Har hon verkligen bett om hjälp ligger hon också lättat kvar så och kan somna. Det handlar om någon minut högst. Gå ut med ramsan utanför och på väg bort.

Dra tillbaks både öron och orosvargar från tröskeln och gör andra ljud i huset som visar henne ända in i sömnen att ni håller alla tänkbara vargar på behörigt avstånd från henne - och från er själva :wink: :lol:

Och betänk att det viktigaste inte är att hon sover varje minut hon "ska". Det viktiga är att hon har förutsättningarna. Så ge henne dem :!:

Orosvargarna lurar en till överkoncentration som får en att grubbla över allt BARNET gör och inte gör, och varför, varför - i stället för att se till vad man själv gör och inte gör.

Och det är vad barnet ser till. Och lär sig av.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Thess

Inlägg av Thess »

Tack Anna för svar!

Vi har varit utan dator ett par dagar och blev väldigt glad :D när jag loggade in och såg att jag hade fått svar.

Jag som har tyckt att det har gått så bra, när det bara har tagit 5 minuter.
Innan vi började att kura kunde det ta timvis på kvällarna, så 5 minuter har varit rent himmelskt både för oss och för tjejen med skulle jag tro.
Kan det inte vara okey med 5 minuter?

Vi har blivit sjuka igen hela familjen och Sarah har fått tillbaka sin otäcka hosta stackarn. Så hon har så svårt att somna för att hon hostar så dant och hon vaknar även mycket på nätterna av sin hosta.
Eller av att jag hostar... Inte lätt när mamma väcker en :shock:
Men hon har ju som sagt nästa alltid sovit hela natten, så det kommer att bli som vanligt så fort hostan vill ge med sig.

Det var mycket tänkvärt som du skrev!
Det är mycket möjligt att vi har oroat henne när vi hör att hon inte somnar som hon ska / brukar.
Söndag och måndag kväll gick skapligt, om man bortser från den dumma hostan.
Men sen igår kväll blev hon tvär arg när jag skulle lägga henne efter skrattet.
Hon spjärnade emot när jag skulle lägga henne på magen och skrek högt och argt. Det gick bara inte att få henne att lägga sig på magen.
Hostan blev värre av skriket så jag (skäll inte på mig :oops: ) tog upp henne för att bryta det hela så att hon kunde lugna sig. Efter mycket vyshande och gungande i famnen så lugnade hon ner sig.
Jag gav henne host medicinen och lade ner henne på ryggen istället, tänkte att det kanske var obehaglgt på magen när hon är så slemig och hostig.
Hon lade huvudet på sidan och stängde ögonen med en gång. Så det var bara och ramsa ut och så sov hon.

Gjorde jag helt fel?
Tror du att det var för att vi hade oroat henne de tidigare kvällarna när hon inte kunde somna eller var det bara för att det inte var skönt att ligga på magen?

Efter att ha läst ditt svar, känner jag att vi ska försöka att backa mer och ge henne mer förtroende och tid.
Och försöka att skrämma bort orosvargarna. Mest från oss antar jag.

Tack

Thess
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Thess skrev:Kan det inte vara okey med 5 minuter?
:D Kära du, klart det kan :!: Vi ska bara veta vad det är vi talar om: själva läggningen, eller efter hur lång tid hon somnar :?:

Det är så lätt att fastna, att klistra sin egen person på lilla barnet, att dröja kvar vid sängen eller på tröskeln, att helt enkelt inte ha vett att GÅ, så att lilla älsklingen kan få vara i fred och somna på sitt eget vis i lugn och ro - trygg i sig själv, vilket ju faktiskt var meningen med det hela.

Man måste förstå att ens egen närvaro faktiskt stör och oroar om och när den blir för utdragen. Man 1. överför oro till lilla barnet, 2. fikar efter bekräftelse. Och vips! har man förlorat ledningen, lagt ansvaret på lilla barnet och släppt in orosvargarna. Vilket allt förstås är kolossalt förvirrande och oroande för barnet, som lätt får för sig att någonting är allvarligt fel här och farligt.

Jag säger inte att du är där, vill bara varna dig för en klassisk fälla :shock:

Så möjligen, om och när du tar upp henne efter att ha lagt henne och vyssjar och hyschar, binder du ris åt inte bara din egen utan också lilla älsklingens rygg. Du talar om för henne i handling att det är farligt och fel att ligga i sängen.

En gång är ingen gång; två gånger är en dålig vana :roll: så tänk dig för nästa gång :!: Ge henne förtroendet att själv kunna välja hur hon vill ligga. När hon sovit i tio munter (inte tjugo) kan du gå in snabbt och kolla och lägga, t o m lyfta henne rätt, om det skulle behövas.

Sedan ska du veta att det inte är någon som helst mening med att försöka tysta eller trösta en liten unge som är arg. Vi vill inte förbjuda folk att reagera :!: Låt henne vara i fred med det. Du hör om och när hon ber om hjälp, ledsen och trött, och då är hon också mottaglig. Inte förr :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Thess

Kan man ändra ramsan efter över två månader?

Inlägg av Thess »

Hej igen!

Ja, nu var det ett tag sen jag skrev.
Det har varit mycket sjukdomar, flera öroninflamationer, tänder, skador på tänder mm.
Så det har gått upp och ner, ibland väldigt bra, som förra vecka, då somnade Sarah bara hon lade huvudet på kudden, helt otroligt!!! :D

Nu till min nya fråga:
-Kan man ändra ramsan efter över två månaders kurande :?: :?:
Varför jag överhuvud taget kom på något så tokigt beror på min lilla sötnos.
Hon är smart hon må ni tro! :o
Hon har lärt sig att hon är Sarah, så varje gång vi säger Sarah så klappar hon sig själv med handen på bröstet.
Helt bedårande sött....
Enda tills det är dags för ramsan, som inte funkar alls....
Natti natti SARAH...
Fjong så sätter hon sig upp och skrattar och klappar sig på bröstet och är så duktig. Tidigare lade hon sig ner när vi ramsade om hon satt / stod upp.
Den tar inte alls nu, utan hon blir överlyckig över att hon är Sarah och att hon vet var och vem hon är.

Så alltså, kan vi byta ut Sarah till något annat så att ramsan kan fungera som den ska igen?
Utan att hon ska bli helt förvirrad??? :?

Thess
Elle

Inlägg av Elle »

Inga problem, om ni är oroliga att ramsan ställer till det, ta sonika bort Sarah mot ex "Natti med sig sov så gott". Med ATTITYD går allt :wink:

/Elle
Thess

Inlägg av Thess »

Tack Elle!

Vi har prövat att ta bort Sarah, men vi ersatte det med tjejen.
Det gick jätte bra!

Men jag måste säga att hon var för söt när hon satte sig upp och överlycklig
klappade sig: Här är jag!! :lol:
Men som sagt det fungerar inte riktigt när man ska sova.... :)

Nu verkar det som vi är tillbaka till vanliga rutiner igen.
Det funkar kanon bra, så länge hon inte är för sjuk, för då kraschar allt.

Kom nu på att jag glömde att tacka Anna för svaret sist.
Vi backade ordentligt och gav henne tid, det gjorde susen!
Tusen tack för påminnelsen att vi störde henne för mycket.
Vi buffade inte men solfjädrade nog för länge.

5 minuter tog det för henne att somna, så jag antar att det var helt i sin ordning.

Trevlig helg
Thess
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt att höra Thess :D Vårda det ni uppnått och NJUT av varandra :heart: Vi finns här om det dyker upp några funderingar!

/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"