HJÄLP vi klarade bara "nästan" kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Vilken tur att ni finns här på forumet för det här med attityd och övertygelse tycker jag verkligen är svårt. Jag vill ju det här, jag vill att vi skall få en glad och pigg tjej och jag vill få en strukturerad tillvaro men det är verkligen JÄTTESVÅRT att se henne så trött och utan minsta lilla apitt :oops: :oops:

Nu sover hon mindre än hon nånsin har gjort, vi räknar nu ihop till 13 timmar per dygn medan vi förut hade 13,5-14. På förmidaggsluren idag skulle hon sova 1,5 timmar men hon vaknade efter sin vanliga halvtimme och lattjade omkring i sängen resten av tiden. Här har jag en fråga, vad skall jag göra då? Hon tar emot ramsan på så sätt att hon blir tyst men hon lägger sig inte och sover. Istället satt hon upp i sängen och drog i spjäor etc. Skall jag gå in och lägga henne ner eller inte :?: :?: :?:

Nu är det tredje dagen och vi ser inte minsta lilla förbättring hon somnar fort visserligen för hon är så trött att hon inte orkar nåt annat men hon fortsätter att vakna efter 30 minuter på daglurarna och i vargtimmen.
Gör vi nåt fel eller är det bara att kämpa på :?:
Hoppas ni är där för mer råd, sorry att jag är lite trög men det blir tilt i hjärnan på mig av det här.
Kram på er
Smulan
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D ära söta, nu får du allt ta och bestämma dig för hur du ska ha det :!: Du har fått så många goda råd, så många uttömmande svar, men du har inte kunnat/orkat/velat ta dem till dig. I stället jämför du och tycker det var bättre förr :roll:

Också att ingenting göra är att träffa ett val. Tycker du det var bättre förut, ska du naturligtvis återgå till det som var förut, och vi ska be till Gud (dock inte till lilla barnet :lol: ) att allting blir lika bra som det var förut. Vilket i sin tur får mig att undra varför du ville ändra på saker :?:

Finns inga bekymmer, behöver man inte leta efter dem.

Vill man verkligen förändra saker, måste man veta 1. vad det är man vill, 2. hur det är man gör (vilket du har fått veta här), 3. exakt vad man gör och varför (när man kommit så långt) och kunna stå för det.

"Det är JÄTTESVÅRT att se henne så trött och utan minsta aptit." Jag frågar som man får göra till små gnälliga trotsbarn (uppriktigt intresserat): "Jaha - OCH VAD TÄNKER DU GÖRA ÅT DET?"

Så lycka till, vad du än bestämmer dig för (eller inte bestämmer dig för) :wink: :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Anna

Jag tror du missuppfattar mig för jag vill visst förändra och jag tyckte INTE att det funkade förut eftersom det i princip innebar att jag stod och vagnade halva dagarna för att hon skulle sova.
Men för lillan så har det ju de facto blivit så att hon sover mindre nu och jag står mig trots alla goda råd lite villrådig, vi fixar läggningarna med ramsan, lite småprotester men det går men hon vaknar och vill inte somna om.
Det jag undrade var ju just om jag verkligen inte skall gå in och lägga tillrätta när hon tex har satt sig upp i sängen och lattjar runt fast jag vet att hon är trött

Det är väl klart man undrar om man gör rätt när hon bara blir ännu tröttare och har ännu sämre aptit än förut. Jag undrar inte om er metod är rätt för det är ju uppenbarligen så att många tycker de har lyckats och jag tar bestämt avstånd från alla skrikmetoder därav valet - men det känns inte som om det går särskilt bra när det bara försämras med sovandet :?: :?: :?:

Tro mig jag önskar verkligen att jag fick in råden och jag läser och läser och läser men det dyker upp nya frågor hela tiden.

Ledsna hälsningar
Smulan
smulan3

Framsteg???

Inlägg av smulan3 »

Hej mina kära peppare

Vågar jag hoppas på att vi håller på att göra lite framsteg här hemma nu?
Idag sov lillan till 06,25 somnade om efter pappas ramsande och sov till 06,50 sen var hon superarg till väckningen kl 7 men så länge som till 06,25 har hon ALDRIG sovit. :)
Förmiddagsluren blev 1 timme och inte 1,5 fast hon var dödstrött. Hon satte sig upp som vanligt, det har hon nyss lärt sig och det är ju jättekul såklart. Jag gick in och lade henne ner igen och ramsade ut, var det fel :?: :?: :?: Detta då det igår var en katastrof när hon satt upp i en timme och grät om vartannat men det blev inte bättre idag, hon var ganska arg och ledsen om vartannat tills hon fick komma upp efter 30 minuter. Tror ni att jag gjort för mycket :?: Sitter och funderar på om jag ramsade för mycket utanför dörren men hon lät så ledsen, hon blir oftast tyst när hon får en ramsa men sätter igång direkt igen :cry: vad gör jag för fel :?:
Nu på eftermiddagen somnade hon på cirka 10 sekunder, har aldrig hänt men hon är rejält slutkörd efter dessa dagar. Är det vanligt att det blir så här, dvs mindre sömn innan det blir bättre :?: Såklart hoppas jag ju på att hon också börjar fatta vad som gäller och somnade för det men jag vet inte om jag vågar hoppas-gör jag det :?:
En sista praktisk fråga, jag har ett ärende imorgon och behöver vara på plats när hennes lur är slut, det kan väl inte störa om hon får sova i vagnen fast jag har kurat henne i sängen tills nu :?:
med hopp om lite mer hjälp från kloka Åsa eller nån annan som har tid och lust
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nyckelorden är:

:arrow: ta ledningen

:arrow: odla Attityden av självklarhet

:arrow: veta, innan, vad du/ni gör och varför

Lästips: Mammut Marias stickytråd "Förhållningssättet - det som avgör" :wink:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Jag skulle vilja tillägga en sak till Annas senaste svar och det är:

:arrow: Lyssna av!

Barn som ställer sig upp och sätter sig upp i sängen måste ges möjlighet att reda ut situationen själva. De kommer snart på hur man gör för att ta sig ner igen. Är man där och gör det ÅT dem behöver de inte lära sig! Å så är trafiken igång och DÅ lär man dem att de inte heller kan själva. Detsamma gäller de mindre skruttarna som vänder sig från mage till rygg osv.
Går in gör man bara vid KRIS - när man verkligen hör att de ber om hjälp. Det är här lyssnandet och tolkandet kommer in.

"Sitter och funderar på om jag ramsade för mycket utanför dörren men hon lät så ledsen, hon blir oftast tyst när hon får en ramsa men sätter igång direkt igen vad gör jag för fel "

Du måste lära dig att lyssna av bättre för att därmed kunna ge henne nöjaktiga svar. Funderar du på om du ramsat för mycket så har du säkerligen gjort det. Ramsan ska också ransoneras. Hon tystnar ju under den som du säger - det betyder att hon hajjar. (Underskatta henne inte). Hon VET garanterat vad som gäller. Att hon sen blir förbannad när du fortsätter "tjata" har jag full förståelse för. Hon VET, hon KAN, bara inte just nu. Ge henne chansen att reda ut det hela själv. Det handlar många gånger bara om att hitta en skön sovställning, kura in sig lite, få täcket på plats och boa så där skönt som vi också gör innan vi somnar. Du vet, vänder på och puffar till kudden, lägger täcket mellan knäna eller vad det nu kan vara.

Sova som folk kommer hon att göra i samma stund hon anser sig fått tillfredsställande svar på sina frågor. När hon känner att du håller vargen stången hela tiden och alltid. Det är där din säkra ledning och självklara attityd kommer in.

/Åsa
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Vet du i morse sov Inez till 5 minuter före GOD MORGON, dvs inget varttimmesuppvak alls. Hon gnällde vid 5 och fick en ramsa varpå hon lade sig och sov vidare till 7, TJOHOHO :D
MEN...på förmidaggsluren var vi ute och gick med vagnen, hon somnade fint in men vaknade efter 40 minuter, hon hörde min röst när jag hejade på en kompis och sen var det kört. Är detta vanligt och vad gör man då? Är tyst hela luren? Jag lät henne ligga kvar på mage i vagnen och drog för en filt så hon inte kunde se nåt. Hon somnade dock inte om utan låg där och muttrade i 50 minuter. Hon var aldrig ledsen så jag svarade inte henne, det måste väl vara bästa sättet :?: att hon åtminstone får ha tråkigt om hon nu vägra sova. Sen är hon såklart supertrött när hon får komma upp och jag får kämpa som en galning för att hålla henne vaken till nästa sömnpass.
Vi får fortfarande inte till några 14,5 timmar och hon är väldigt trött och aptitlös men jag är vid lite bättre mod eftersom morgonen funkade idag och eftermiddagslurarna verkar funka så bra. Även om hon vaknar till då så somnar hon om av en ramsa och sover sina 1,5timmar. Men som sagt vad göra om hon inte sover i vagnen om jag inte gjorde rätt alltså :?:
smulan3

Nu e vi på gång!

Inlägg av smulan3 »

Hoppas att ni som hjälpt mig och peppat mig fortfarande är med mig :!: :!: :!:
Jag måste bara få berätta, två morgnar nu har lilla Inez helt struntat i vargtimmesuppvaket, igår vaknade hon 5 minuter före och idag fick vi väcka henne. Eftermiddagslurarna funkar som en dans, hon brukar vakna efter sin vanliga halvtimme men har de senaste 3 dagarna somnat om direkt efter en ramsa. Jag är SÅÅÅÅ glad och stolt över min lilla skrutta. :D

VI har en bra bit kvar till målet, förmiddagsluren är fortfarande rejält strulig och hon ligger mycket vaken men jag är säker på att vi klarar det också eftersom vi så att säga fixar två av tre. Jag tycker att jag gör på samma sätt men det biter inte lika bra på förmiddagen - något tips :?:

Faktum är att vi detta dygn fick ihop 14 timmar mot 13 de senaste och det märks på henne också. Hon har busat mycket mer idag även om hon är väldans sömnig och det är mycket jäsp och gnugg i ögonen. Ni skall veta att jag är frestad att låta henne sova extra lurar men jag biter ihop och läser Åsas råd om och om igen när det tar emot. Om ni hör om nån galen person i Stockholm som hoppar, sjunger och väsnas på alla sätt runt 14 är det jag som håller Inez vaken på väg hem för eftermiddagslur.

O vad jag hoppas att hon snart börjar sova på förmiddagen också istället för att lattja runt så i sängen, hon behöver det skall ni veta

I alla fall, pris åt er som hjälpt mig så här långt, hoppas att ni står ut med oss lite till för vi behöver nog stöd och uppmuntran i fortsättningen också.

Kram på er från en mycket gladare mamma till Inez
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så roligt - vad duktig du är - pris och beröm :lol:

Fortsätt nu tålmodigt och fint, odla Attityden och glädjen, sov gott och backa. Ja, där har du alltihop :lol: :lol: :lol:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Applåder =D>

:wink:

/Åsa
smulan3

Kvidevitt

Inlägg av smulan3 »

Men Anna och Åsa...
... ni glömde ju bort att berätta för mig att barnet efter kuren får för sig att hon är en kanariefågel istället :wink:
Vår lilla Inez sov igår precis som hon skulle, hon vaknade 15minuter före utsatt tid på morgonen men ägnade den kvarten åt väldigt ingående diskussioner med nallen, ganska kul att smygtitta på faktist. När hon tröttnade på det gick jag in och då var klockan precis 7. Sen tog hon igen den kvarten genom att sova sina marginalkvartar på lurarna och hon sov totalt 14tim 40 minuter.
detta har gjort att vår tidigare busbebis nu är helt sjövild och jag håller på att skratta ihjäl mig härhemma. Hon kvittrar och drar ner saker om vartannat och det där riktigt härliga gurglande bebisskrattet!!!!

Tack för att ni hjälpt och stöttat, det har behövts, det var några riktigt tuffa dagar när allt bara blev sämre. nu vet jag i alla fall att vi KAN även om vissa lurar strular lite ibland. Att hon var så glad igår och idag på morgonen bevisar allt för mig.
Heja alla som kämpar med kuren tillsammans med oss och heja min superduktiga tjej och självklart ni som engagerar er i att stötta, peppa och ge råd

Kram
Stolt och glad mamma till Inez
Mamma till dotter född feb - 06 och dotter född 081013 (bf +6)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Heja Inez och Inez mamma!!! :wink: :lol:

Ljuvliga tider väntar..snyggt jobbat! :thumbsup:
Och GRATTIS!!! \:D/ =D>

/Fjällmor
smulan3

Vad är det NU för fel???

Inlägg av smulan3 »

Hmmm det där med ljuvliga tider vet jag inte :( :( :(

Nu är det förtvivlat läge härhemma och jag tror jag bryter ihop snart så snälla kan nån hjälpa oss :!: Det gick så fint och lillan började sova betydligt mer. Vi fick aldrig dagslurarna till att sitta utan avbrott men hon somnade om efter cirka 2 minuter med bara en ramsa. Nätterna och till och med vargtimmen har funkat bra för det mesta nångång har vi fått ramsa lite vid 6 snåret men inte så det har känts som ett problem. vi fick ju också en go och glad bebis som fick aptit och busade som bara den.
Nu har helvetet brakat loss ordentligt 3 veckor senare detta är problemen:
1. hon gråter så hon knappt kan andas varje gång hon vaknar vid dagslurarna vilket nästan utan undantag är 30 minuter efter hon har somnat. Vi har inte fått henne att somna om oavsett vad vi har gjort, hon låter som om hon har slagit sig nästan och är verkligen verkligen förtvivlad. Hon kippar efter luft i snyftningarna. Det spelar ingen roll vad vi gör, backar, ramsar, buffar hon är helt utom sig!!!
2. Nätterna funkar inte heller, hon har återigen börjat vakna i vargtimmen och gråter förtvivlat i 30-45 minuter innan hon somnar om.
Som ni förstår innebär detta att hon är dödstrött eftersom hon återigen är nere på 13 timmars sömn per dygn och det märktes att 14-14,5 var vad hon behövde.

Vad beror detta på tror ni :?: Har vi gjort nåt fel?, är det 8 månaders ångest? Skall tillägga att vi sovit borta i tre nätter hon och jag men vi höll schemat minutiöst och problemen började egentligen när vi kom hem men det kanske ändå är det som är felet?

Vad skall vi göra, snälla snälla hjälp någon :( :cry:
Mamma till dotter född feb - 06 och dotter född 081013 (bf +6)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Smulan3,

Kanske är det 8-månadersångesten som är på intåg och då gäller det att ni ömma föräldrar håller samma linje som tidigare när nattsömnen fungerade bra och dagslurarna något så när i alla fall.

Du skriver att det inte spelar någon roll vad ni gör - ni ramsar, buffar och backar :!: Ta ett djupt andetag och träna upp ramsan ordentligt, ni ska kunna säga den med flera olika tonfall och kraft. Sen bestämmer ni er för att hålla er till ramsan. Möt Inez frågor med ramsan, använd det tonfallet som situationen kräver, och undvik att blanda in en massa andra verktyg i detta läget.

Ni kommer tillbaka till den goda sömnen för hela familjen om ni har lite is i magen, sträcker på era ryggar och tar ledningen - öm och bestämt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"