ammning 8 veckor gammal

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

jennie27

Inlägg av jennie27 »

Sara, skulle nog vilja råda dig att be om riktiga preparat på BVC så du blir av med svampen så snart som möjligt i vilket fall. :idea: Det tog ca 3 v för att fått bort det från Ville och 4-5 v från mina bröst, har ingen aning om hur lång tid det tar med vichyvatten??

Vilhelm äter bäst direkt efter sömnen, när han fortfarande är lugn och halvsovande. Håller med dig om att dagarna blir hopplösa om man ska truga och truga, :( i synnerhet för dig som har ett barn till! Jag får väl också ha is i magen och hoppas att han kommer över det! Kanske kommer det väl fort, han sätter ofta i halsen eller "storknar" men inte när vi ligger ner och han äter "i sömnen" så då verkar det ju funka? :?

Päivi, visst är det samma bok. :D Vet inte riktigt vad jag ska tycka om den, :? vissa saker stämmer otroligt bra men mycket är så brett hållat att det måste vara omöjligt att ha en bebis som det inte stämmer in på. :?: Ska kolla amningshjälpens hemsida, tack för tipset!!
En goding till son född 0603 :heart:
Sarika

Inlägg av Sarika »

Då ska jag ringa BVC och kolla om jag kan komma förbi imorgon, hoppades slippa gå upp dit men det är nog lika bra som du säger.

Det är samma sak för oss. Om jag tar honom när han sover så går det mycket bättre till en början. Svårt bara när han vaknar efter 45 min på 1,5 tim passen och jag tar honom på marginalen, då sover han ju liksom inte :?

Viggo sätter också ofta i halsen......hmmmmm #-o
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag har läst om era matbekymmer, Jennie och Sarika! Jag hade själv världens mest matstrulande bebis, så jag ska se om jag kan peppa er lite!

Jag vet hur jobbigt det är! Man blir så klart orolig för att inte barnet ska få i sig, och om det blir en kamp kan det vara svårt att ta sig ur den. Och båda bebisarna är lika gamla, verkar vara i den åldern (den egentliga födelsen) detta ofta börjar!

Ni verkar båda ha rätt strategi tycker jag. Försök att hålla på strukturen och jobba med sömnen så att inte barnen blir ur balans! Och ge mat när det är minst kamp är mitt tips, eftersom alla denna kamp bara är jobbig för både barnen och er! För mig var det innan lillen skulle somna, jag gav honom mat och lade sedan ner honom i vagnen och gick ut och gick. Eller om det är lättare för er, när de sovit och precis har vaknat. Om lillen vaknar "för tidigt" skulle jag ge mat då, och sen köra på med programmet därifrån. Då har ni en mättnad i lilla magen och kan jobba på med rytmen. Till dig som har ett barn sedan tidigare: kan du få avlastning så att du kan hitta en struktur?

Alltså rytmen är ju jätteviktig, men jag tycker inte man får stirra sig blind på exakt mattid här. Jag skulle säga att sömnen är basen, och att de nu ska börja vara vakna allt längre med social delaktighet. Dock får ni göra nån variant med matandet som bygger på att det är så lätt som möjligt för er och bebisarna. För stor hunger kan ju också skapa mer matpanik och svårighet att komma till ro.

Mitt andra tips är att inget som helst tvång ska finnas med i bilden! Ömma järngreppet, visst, men inget tvång! Gör som Anna beskriver, gå med fasta steg över rummet, lugna och vyssja barnet med hög och fast röst som talar om att allt är så bra, och att ni nu ska äta, och att det ska bli så trevligt. Och så "dockar" ni blixtsnabbt in barnet vid bröstet, sitter stilla och tittar på nån annat än barnet. Innan har ni mjölkat ur lite om det är så att ni har mycket "sprut" som blir jobbigt för barnet. Blir det strul, upp och gå igen. Fastna inte och "nöt"!

Ett annat tips är att komma tillbaka till "hudstadiet", det kallas amningsträning. Ni ligger flera gånger om dagen med barnet på bröstet, alltså den nakna bröstkorgen, bara helt avdramatiserat utan nåt ätande, kanske nån leksak bredvid. Efter nägra dagar kan ni se om barnet självmant kommer till bröstet. Det har gett bra effekt för många! Våga prova det!

Sist, men inte minst- för barnet handlar det om att ha en glad mamma och att vara mätt i magen. Om man har lättare med flaska, skulle jag inte tveka att introducera den istället. I det här läget måste det vara viktigare för er att finna ett lugn, än varifrån mjölken kommer!

Och tänk på att det blir så här med många bebisar. Snart kan de börja skedmatas, en lättnad för många av dessa små gosegryn!

:D kram på er och lycka till! Berätta gärna hur det går för er!

Åsa
jennie27

Inlägg av jennie27 »

TACK Åsa, för tipsen!! :D :heart:
Tycker inte att jag har fått handfasta tips någonstans, bara "det löser sig nog när produktion och efterfråga stabiliseras". Ringde Amningshjälpen (på BVCs inrådan) och de hade stä'ngt hela sommaren, ringde Huddinge, ringde SÖS där fanns det ingen bemanning berättade snälla barnmorskor... Man ska tydligen inte få problem under sommaren. :evil:

Har nu kommit så långt att jag vet var problemet sitter, det "sprutar" och det är bröstet som producerar mest han är mest ovillig till. Nu pumpar jag det mjukt och la honom vid det när han skulle vakna och då tömde han det och fortsatte i vaket tillstånd lite med det andra bröstet. Det är nog så jag måste göra, ligga, lugn, inte hålla "fast" honom på något sätt och arbeta upp "amningsförtroendet" igen. Det där med hud mot hud ska jag testa. Det där med att "docka" honom snabbt har jag försökt, funkar 4-5 sekunder sedan vrål.

Tyvärr kräktes han sedan upp hälften av vad jag fick i honom - kändes det som.... :cry:

Problemet för oss mammor är ju stressen och i mitt fall det faktum att amningen har fungerat smärtfritt sedan mjölken kom igång 8-10 dagar efter födseln. Han har ju inte varit någon matkrånglare utan blivit en sådan...
I vår familj är det konstigt, här äter man som en häst - som Ville gjorde första 6 v när han var underviktig! Tom hunden är av matglada sorten! :wink:
En goding till son född 0603 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

BRA!
Vi kan fortsätta att ha kontakt om du vill. När han kräks så är den antagligen inte så stora mängder som du tror. Men om det ofta kommer stora mängder med sprutkräk måste han ju undersökas.

Jag vet hur slitigt det är. Du är jätteduktig som kämpar på och gör precis rätt som försöker hitta en metod som funkar för honom och inte tvinga. Fortsätt pumpa ur det bröstet, det är meckigt men det går!

Och du, det handlar inte om att vara ett matvrak, utan om att ni kommit i ofas. Det går att hitta tillbaka! Men, och tänk på det, vissa barn kommer ju aldrig underfund med detta med amning, och då blir ju skeden, flaskan eller vad det nu är en kompensation!

Kämpa på och vi hörs igen!

kram åsa
Cecilia

Matoch viktstrul

Inlägg av Cecilia »

Hej på er,

har precis loggat in för första gången och letat mig fram till er som också har lite strul med amning och mat för de små spädisarna...skönt att läsa lite om andras erfarenheter och vad duktiga ni är!

Vi har en urglad och pigg liten flicka , född 060221, som också har en storasyster som är 2,5 år. Vi har haft problem med amningen sedan början men har stundtals funnit rytmer som funkat- hennes tillväxtkurva har dock hela tiden gått ned och idag fick jag veta att hon gått ned i vikt också sedan sist- jättejobbigt (tidigare har hon bara gått upp lite för lite).

Lite bakgrund är att hon hade jobbigt med att komma igång med att få igenom maten i systemet, det tog vissa gånger 2 veckor mellan bajsningarna och de första 5 veckorna skrek hon väldigt mycket (kolikaktigt). Jag slutade då med komjölksprodukter och hon blev som en helt ny bebis- superglad och nöjd- det enda var att hon var fortsatt inte så villig att äta (bara ordentligt 5 minuter var 3e timme). Jag var hos olika barnläkare (inkl BVC) och fick hela tiden höra att det är ok- barn kan suga ur bröstet på 5 minuter var 3e timme och sedan vara nöjda; jag har då för en tid sedan lagt oron åt sidan eftersom hon verkar så nöjd o glad och njutit trots lite orosatacker då hon hoppat ner i sin egen tillväxtkurva. För en vecka sedan fick vi en ny BVC sköterska och hon blev oroad över hennes kurva- tog in en barnläkare samt diskuterade med kollegor- de kom fram till att jag borde börja med tillägg- det tyckte jag kändes bra på nåt sätt att höra då jag hela tiden fiskat efter det men hela tiden fått svaret att inte göra det i onödan...i vilket fall så har detta flaskmatande med tillägg gått rätt dåligt trots att pappan försökt att ge det då det är jobbigt för henne om jag gör det. Idag var vi på BVC för att väga igen och nu hade hon gått ned 45 gram sedan förra veckan (om man ser på senaste 3 veckorna har hon totalt gått upp 30 gram). Känns lite hopplöst just nu och vi ska dessutom resa utomlands på semester på söndag...

Inte ett så muntert inlägg det här..men kanske har någon något tips!
Hälsningar
CeciliaÖ
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"