Svårt få lillebror att somna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Bobos mamma

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Tänkte bara berätta att det nu funkar jättebra med dagslurarna och hyfsat på natten också! :D Peppar peppar...
På dagen sover han i vagnen (på rygg än så länge och med napp när han vill ha). Oftast sover han omkring två timmar, kanske med någon liten skarv någon gång. Eller så sover han i sängen med lite mörkare, då blir det också runt två timmar.

Även om jag inte styr så har det råkar bli kvällsmål vid sju, halv åtta. Efter era tips nattar jag honom då i sängen, och han somnar på stört. (Till skillnad från tidigare då han fick somna i soffan tills vi gick och la oss och det var lite knöligt vissa kvällar.) Sen vaknar han och vill äta omkring tio, vid ett-snåret och vid fyra. Efter fyra är det lite mer tätt på portionerna, det kan bli både halv sex och klockan sju. Men jag kör på så här så länge, om ingen tycker att det är tokigt?

Efter att jag gjorde lite mörkare i rummet tycker jag också att han sover bättre. :D Har även hittat våra gamla mörkläggningsgardiner som vi hade när vi kurade storebror, så om det behövs sätter jag upp dem. Jag har sytt egna med kardborreband i kanterna och så kan jag fästa dem på fönsterkarmen (där man ju också får sätta kardborreband i så fall). Lite pyssligt men det funkade väldigt bra förra gången.

Tack igen för stöd och massa bra tips! :heart:
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

=D> =D> =D>

Bra jobbat!!

Jag skulle sätta upp mörkläggningsgardinerna direkt, det gör jättestor skillnad!! Då kanske det ordnar till sig med uppvaken där på morgonkvisten. Gör det inte det så skulle jag buffa eller vagna för att styra upp det lite mer, nu när han verkar ha tagit sig ur smekmånaden.

Magläget gör förresten också underverk för sömnen! :thumbsup:

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hurra!! \:D/ :thumbsup: =D>

Vilken glädjande läsning! :D

Jag kan inte nog instämma med SaraMilana: upp med gardinerna bara!! Du kommer ändå behöva dem när liten blir större (mot de tidiga uppvaken) så varför inte sova bättre allihop redan nu?! :wink: :sleep:

Kram!

S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Ja visst är vi duktiga :wink:

Men man ska ju aldrig säga att det går bra... Senaste natten var helstökig. Gossen var klarvaken mitt i natten, det har aldrig hänt tidigare. Buffade men det hjälpte bara en del.
Kan det vara det här med ljuset...?

Sen i dag har det varit lite svårt att både få honom att äta och sova. Kanske är han inte helt kry. Han har varit jättetrött och inte så hungrig.

Problemet med mörkret är att storebror är mörkrädd och sover i vår säng ibland. I natt när det var mörkt (nästan becksvart) blev ju han orolig och tyckte att det var läskigt med mörkret så då fick jag göra lite ljust...

Hoppas att nattens aktiviteter var en tillfällighet. Nu ska jag sy en dyna till barnvagnen så att det är lättare att köra magläge även dagtid. :)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

:idea: Jag tror absolut att han blev klarvaken för att du gjorde lite ljust...det är otroligt vad de kan bli pigga på stört av sånt! Så klura på hur du ska lösa både mörkrädslan och beckmörkret som lillebror behöver...någon annan som har något tips :?: Har storebror en tråd på Säkra Sovare så kan du ju ev. få tips där också, jag vet inte hur man brukar göra men det känns spontant som att du inte kan vara ensam här på forumet med det problemet.

Sen är det ju så att sover man dåligt på natten blir man trött och tappar aptiten på dagen...det är inget konstigt. Eller blev han sjuk?

Hoppas nätterna som kommer blir bättre!

Kram och fortsätt jobba på! :D

S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Det finns finfina trådar inne på Barnafostran om rädsla, titta under favoriterna! I storebrors ögon så bekräftar du ju att mörkret faktiskt är farligt när du tänder lampan... :roll:
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Tack för support! :D

Nej Ylvispylvis han blev aldrig sjuk (skönt nog). Så det kanske var ljuset ändå.

Du har rätt SaraMilana, så klart att jag bekräftar rädslan... Jag ska kika lite i forumet för tips.

Annars var min plan att jag skulle ha lite ledljus på natten när storebror är lite mörkrädd och sen mörkt på morgonen när lillebror behöver sova. Men då får jag fundera på det en vända till. :? Jag har i alla fall satt upp mörkläggningsgardinerna så nu kan det bli becksvart där inne. Men jag måste ändå ha lite ljus när jag ska amma och byta blöja på natten, men det är ju bara korta stunder och det har inte varit något problem hittills att få honom att somna om efter nattmaten.

Provade magläge i vagnen i dag med min nya dyna, det funkade finfint. Men å andra sidan har han sovit bra på rygg på dagslurarna också. Bra att kunna variera lite.

Nu när han är fyra veckor ska man ju försöka förlänga vakenstunderna på dagen lite. Hittills har han klarat max 1,5 timme, ibland bara lite drygt 1 timme eller mindre ändå. Ska man ändå pusha det och försöka komma upp i 2 timmar, eller hur ska man tänka här?

Tack alla snälla!!! :heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Vad fint du fixar det! Aldrig pusha - lägg när liten är trött :) Vissa bebisar tar låååång tid på sig att fixa längre vakna stunder.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej igen
Nu är Bruno fem veckor. Han sover mellan 2 och 2,5 timmar på dagslurarna och sen är han vaken mellan en halvtimme och 1,5 timme. Konsekvensen blir att han kanske äter lite mer än "normala" SM-schemat.

Senaste två, tre nätterna har han sovit sex timmar i sträck :shock: Mellan omkring klockan 19 och 01. Jag vill ju gärna att det ska fortsätta så. Men är det en slump eller är det något vi kan jobba på för att det ska fortsätta så? Vad tror ni?

Kram! :heart:
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Just det, jag kanske borde förtydliga att han sover mellan omkring 19 och 01, därefter vaknar han ungefär var tredje timme, alltså typ vid 04 och sen framåt 6.30-7.
:)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Det är ju svårt att säga vad ni ska jobba på när det funkar så fint! :wink: Jag tycker det låter klockrent allting! =D>

Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Tack för stödet!!! :heart:

Det har ju funkat hyfsat, dock inte smärtfritt... :?
Nu är han sju veckor, men fortfarande är det omöjligt att hålla honom vaken i två timmar. Ibland lyckas jag med 1,5 timme, men ibland max 30 minuter. Det gör väl inte så mycket egentligen, men det blir lite tokigt med maten. Håller jag honom vaken så länge det går orkar han inte äta.
Och de gånger han är vaken "för kort" tid äter han oftast lite innan han somnar, men med betoning på lite, för då har han ju nyss ätit. Hur ska man tänka här?

Jag får också fortfarande jobba ganska mycket för att få honom att sova över skarvarna. Ibland sover han 2,5 timme i sträck (oftast när det händer något, om vi är ute och vagnen rör sig). Men ibland vaknar han ofta, då vagnar jag eller lägger honom på sidan eller stoppar i nappen och låter honom somna om själv. Det funkar i och för sig bra för det mesta, men ibland blir sovstunderna kanske bara en timme. Det blir liksom lite hattigt, både det här med vakenheten och det här med dagslurarna. Med tanke på maten känns det ibland som om han äter mer om han får äta var tredje timme i stället för att äta både när han vaknar och när han somnar. Vad tror ni, ska jag skippa att mata honom innan han somnar så att målen när han vaknar efter tupplurarna blir rejälare?

Nätterna funkar hyfsat. Jag lägger honom omkring 19, då kan han sova 4-6 timmar innan han vill äta nästa gång. Sen blir det två eller tre timmars sömn i sträck resten av natten. Då undrar jag - kan jag på något smart sätt skjuta fram den här längre sovperioden på 4-6 timmar så att han tex sover mellan 22 och 03?
Han är alltid superdupertrött innan det är dags för sängen. I dag provade jag att ge honom en extra lur, mellan 18 och 18.30. Men han var ändå dödstrött vid 19-tiden. Är det någon idé att väcka honom vid 22 när jag går och lägger mig för att mata en extra gång eller förstör det bara?

Ska lägga till att även om det är lite knöligt så är det en dröm att i alla fall försöka med SM jämfört med inga rutiner alls som vi gjorde med storebror. :roll:
Och igen, det är toppen att ni finns till hjälp! :D
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Om han blir trött redan efter en halvtimme skulle jag nog ge honom en liten femminuterslur för att han ska orka lite längre och på så sätt undvika hattandet med korta lurar och kort vakentid. Då går det kanske ner lite mer mat och han sover lite längre i taget tänker jag. Sikta på minst 3 h mellan måltidernas början, gärna 3,5-4.

Jag tog upp båda mina barn vid 22 när de var pyttisar och fick på så sätt en längre sammanhängande sömn själv. Det funakde jättebra för oss, men jag vet andra som tycker att det mest stör och inte gör någon nytta. Du får prova!

Fint jobbat!

Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Superbra tips om fem minuters lur, det ska jag prova!

Ska också prova att väcka honom vid tio på kvällen och se om han vill äta. Funkar det inte är det ju bara att återgå till det gamla.

:D
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hur har det gått för er? :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"