Tack för stödet!!!
Det har ju funkat hyfsat, dock inte smärtfritt...
Nu är han sju veckor, men fortfarande är det omöjligt att hålla honom vaken i två timmar. Ibland lyckas jag med 1,5 timme, men ibland max 30 minuter. Det gör väl inte så mycket egentligen, men det blir lite tokigt med maten. Håller jag honom vaken så länge det går orkar han inte äta.
Och de gånger han är vaken "för kort" tid äter han oftast lite innan han somnar, men med betoning på lite, för då har han ju nyss ätit. Hur ska man tänka här?
Jag får också fortfarande jobba ganska mycket för att få honom att sova över skarvarna. Ibland sover han 2,5 timme i sträck (oftast när det händer något, om vi är ute och vagnen rör sig). Men ibland vaknar han ofta, då vagnar jag eller lägger honom på sidan eller stoppar i nappen och låter honom somna om själv. Det funkar i och för sig bra för det mesta, men ibland blir sovstunderna kanske bara en timme. Det blir liksom lite hattigt, både det här med vakenheten och det här med dagslurarna. Med tanke på maten känns det ibland som om han äter mer om han får äta var tredje timme i stället för att äta både när han vaknar och när han somnar. Vad tror ni, ska jag skippa att mata honom innan han somnar så att målen när han vaknar efter tupplurarna blir rejälare?
Nätterna funkar hyfsat. Jag lägger honom omkring 19, då kan han sova 4-6 timmar innan han vill äta nästa gång. Sen blir det två eller tre timmars sömn i sträck resten av natten. Då undrar jag - kan jag på något smart sätt skjuta fram den här längre sovperioden på 4-6 timmar så att han tex sover mellan 22 och 03?
Han är alltid superdupertrött innan det är dags för sängen. I dag provade jag att ge honom en extra lur, mellan 18 och 18.30. Men han var ändå dödstrött vid 19-tiden. Är det någon idé att väcka honom vid 22 när jag går och lägger mig för att mata en extra gång eller förstör det bara?
Ska lägga till att även om det är lite knöligt så är det en dröm att i alla fall försöka med SM jämfört med inga rutiner alls som vi gjorde med storebror.
Och igen, det är toppen att ni finns till hjälp!