Vagna? Buffa? Kura? Eget rum?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Vagna? Buffa? Kura? Eget rum?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Får bli ett litet snabbsvar nu bara :D . Jag tycker att det är väldigt lite mat för en så stor herre, det går lång tid mellan mat och långlur, vilket kan göra att han vaknar tidigare. Kan ni inte lägga till en andra frukost om det behövs och servera lunch vid 11? Jag hade gett puré' då och gröt till mellis.

På sista luren får man räkna 20 min från att han somnat,jag brukade ge 30-35 min totalt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
AnnnaMaria

Inlägg av AnnnaMaria »

ÅÅÅ tack för det snabba svaret!

ska prova med extra frukost. Men vad tror du/ni om tiderna då?

ca 6.45 amning/välling
8.00/8.15 fruktpuré?
9.00-9.45 sova
11.00 matpuré
12-14 sova
14.30/15.00?? gröt
16.00-16.20 sova
17.00?? matpuré
18.45 kvällslurk?

eller har ni något annat bättre förslag? Alex äter som en häst nu! Nästan större grötportion än vad jag orkar. Han blir 6 månader precis.

Tack!
Mamma till Alex född 4sept 2012, SM sedan 1,5 månaders ålder
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

AnnnaMaria skrev: Men vad tror du/ni om tiderna då?
Toppen! :thumbsup: :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Låter bra tycker jag också, kanske middag 17.30? Tänker bara så att han ska vara hungrig om mellis är 14.30. Då blir det ju 3 timmar emellan, vilket brukar vara lagom.

Tveka inte att mata på, jag gav matpure plus fruktpure både lunch och middag. Om du vill kan du ge gröt till frukost istället för fruktpure, funkar vilket som, eller babyyoughurt kanske? Mosad banan mättar också bra, man kan blanda med lite turkisk yoghurt för lite mer fett och mindre sött.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
AnnnaMaria

Inlägg av AnnnaMaria »

Hej igen!

Nu vet jag inte var vi är påväg. Alex vaknar flera gånger mellan 2-6 nästan varje natt. I natt så var han riktigt ledsen vid halv 4 men efter buff så somnade han om och vaknade glad 6.10. Det känns nästan som om jag är mer vaken nu jmf med när jag ammade på natten??? På dagarna är han mer och mer frustrerad och otålig. Han kryper/ålar fram till mina fötter och drar i byxbenen och beklagar sig (låter som han lådsasgråter/frustreradfrustar) han blir inte nöjd förrän man tar upp honom och då är han bara nöjd i 2 min innan han börjar klaga igen. Det där med att roa sig själv verkar han ha glömt bort. I morse efter amningen, när jag satte tillbaka honom i sin spjälsäng, började han storgråta. Han lät riktigt ledesn. Jag tog upp honom i en lugn stund och då ville han ha mera mat (ammades) och så somnade han vid bröstet. Han fick dock inte sova men han ville. (tror att han var trött från nattens stök) sen somnade han fint vid 9 enligt schema. Det som har varit positivt är att han har varit lättare att lägga på morgon och kvällsluren. Jag börjar bli förvirrad. Vad gör jag fel? Har läst i BB om 6 månaders barnet men han verkar inte alls så glad som han bör vara. Han verkar uttråkad och frustrerad även fast han får vara med och göra mycket. vi diskar, lagar mat, hänger tvätt, bäddar sängen, damsuger osv... Han är stor för sin ålder, 10 kg och 74 lång (6 månader +), ålar/kryper obehindrat, vill helst gå då man håller i händerna (nästan ända gången som han är nöjd en längre stund) "pratar mycket". Vet inte om det beror på att vi hade gäster som bodde hos oss för 2 veckor seddan och de hade inte träffat Alex förut då de bor i ett annat land. De gav honom nästintill uppmärksamhet hela tiden. Saknar han det? Jag börjar känna att jag inte räcker till. Känner att vad jag än gör så är han bara nöjd en kort stund.

Schemat i dagsläget ser ut enligt följande:

Han vaknar 6-6.30
6.30/6.45 ammas
8.15 avocado och banansmoothie
9-9.45 sover inne på mage i spjälsäng
11.00 mat och fruktpure
12-13.30/14.00 sova ute i vagn
15.00 gröt och fruktpure
16-16.20 (16.35) sova 20 min
17.00 mat och fruktpure
18.30 bad
18.45 välling
19.00/19.30 godnatt

tips och förslag mottages tacksamt för jag börjar undra om jag gör rätt?? Ville ju att han skulle sova hela natten och bli gladare på dagen men nu verkar vi gå i motsatt rikting med stök på natten och frustreation om dagen.

/AM
Mamma till Alex född 4sept 2012, SM sedan 1,5 månaders ålder
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Livet går upp och ner. Även bebisar som sover hela natten kan få en svacka :wink: . Har det hänt flera nätter eller bara en natt att han vaknat många gånger? En gång är ingen gång :D men två gånger är en vana [-X .

Mina spontana tankar är mer mat och mycker frisk luft. Det finns nästan ingen botten på en sex månaders så låt honom äta så mycket som går ner, stoppa inte. Stooora portioner! Nu blir det ju förhoppningvis vår snart (även om vi haft halv snöstorm här i Skåne idag :roll: ) så då kan ni komma ut mer. Gå ut i vagn eller bärsele och låt honom känna på alla spännande saker. Så fort det blir varmt och torrt så släpp ner honom i gräset och låt honom krypa omkring. Name it har jättebra vindoveraller (finns på hemsidan) från stl 80, det borde väl en 74 cm:s man kunna ha snart :wink: .

Det kan finnas en del frustration hos de små innan de knäcker koden till något, för er del är det kanske gåendet :?: .

Vill han gå, ja då är kanske en riktigt stadig gåvagn ett alternativ. Min son gick längs möblerna från ca 6-7 månader, jag fick sätta hjälm på honom bara, för han missbedömde oftast avstånden när han skulle sätta sig igen :mrgreen: . Det finns ju sådana lekgrejer som ser ut som en rullator :P ungefär också. Det är kanske populärt när man både kan leka och gå?

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"