Alvar, 2½ månad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Wisteria
Kontakt:

Re: Alvar, 2½ månad

Inlägg av Wisteria »

Nu kör vi in oss på schema men omvänjningen till magläge får vänta tills min gubbe är ledig nästa vecka, kan behöva avlösning ifall det blir jobbigt på nätterna innan Alvar fattat galoppen =)

Nu kör vi i alla fall det här schemat:

07.00 God morgon! Mat, blöjbyte, umgänge.
08.30 Sova 1,5 tim (fast blir alltid bara 45 min)
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim (även här blir det oftast bara 45 min)
17.30 Mat, umgänge, (Kvällsslurk 19.30) bad varannan dag.
20.00 Godnatt!

Ett nattmål blir det oftast under natten, vanligen mellan 04,30 och 05,30. Funderar på att ställa klockan så att nattmålet infaller tidigare eftersom det är lite knepigt att få honom att somna om när han äter så nära uppstigning.

Inatt ställdes dock allt på huvudet när han vaknade strax före midnatt och prompt skulle äta (?!) Sedan har hela natten varit ganska gnölig, kanske är det jag behöver för att få ändan ur vagnen??!

Nu ska vi bara gilla läget i några dagar till och nöta in schematiderna och sen kör vi för fullt till veckan! Uppdatering kommer =)
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Wisteria skrev:Nu ska vi bara gilla läget i några dagar till och nöta in schematiderna och sen kör vi för fullt till veckan! Uppdatering kommer =)
:thumbsup:

En liten fundering om schemat bara, om jag räknar rätt sâ blir det 11 + 1,5 + 2 + 1,5 = 16 timmar. Räknar jag rätt, igen, sâ är Alvar snart tre mânader. 3-4 mânaders rekommenderas 15,5 (pâ ett ungefär).

Sâ min tanke är att det kanske vore god idé att korta sista luren till 45min, och inte tveka att lägga tidigare för natten om det behövs (kan man alltid göra, det behöver inte alls pâverka vare sig morgon eller dagslurar).

Lyllo Alvar som snart fâr sova pâ mage \:D/

:heart:
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Efter mycket om och men så har vi äntligen kommit igång med kurandet! Sedan jag skrev sist har det gått lite upp och ner, nattsömnen fungerade mycket bra ganska länge, men sen kom en förkylning/bronkit och gjorde allt jättejobbigt. En Bricanylkur senare var vi någorlunda på banan igen men då började tandsprickningen.. så vår fyramånaders stolserar numera med två små risgryn i munnen =)

Hur som haver, nu sover han på mage med larm, nappen har vi kastat. Första natten var som kurens första natt brukar (min man tog de två första nätterna): vagna, vagna, vagna.... Sov i andra änden av huset för att undvika att höra vad som hände och komma och lägga mig i men såg i hans anteckningar efteråt att det varit stökigt =) Läggningen gick helt problemfritt och han sov fram till omkring 23.00, men sedan började cirkusen.

Andra natten gick läggningen också superfint och gubben min hörde inte ett pip förrän framåt 04.45, då det blev desto stökigare i ca 45 minuter. Lille Alvar har liksom inget mellanläge, antingen sover han som en liten gris eller också skriker han i högan sky! Idag har han varit riktigt hes efter nattens bravader. Ramsan ville inte riktigt ta utan min man fick vara in och vagna i flera omgångar innan han till slut somnade om.

Förmiddagsluren dag 2 (idag) på 1½ timme gick prickfritt. Långluren vaknade Alvar efter nästan 1½ timme och var mkt upprörd i tio minuter innan han somnade om, men även då fick maken vagna några gånger. Eftermiddagsluren på 45 minuter klarade Alvar med bravur, inte ett ljud!

Nu är vi på natt 3, min första natt. Är nervös för hur detta ska gå! Vet med mig att jag tar väldigt illa vid mig när han skriker, så vi får väl se vad som händer. Som tur är så har jag ju gubben hemma så jag har någon som kan coacha mig =)

Svårt det här med att få ramsan att ta, riktigt.... än har gubben bara lyckats klara sig med enbart ramsa vid ett uppvakningstillfälle, annars har han varit tvungen vagna. Några tips där? Alvar skriker verkligen så högt som han bara kan på en gång, som sagt så har han varit alldeles hes hela dagen idag..

Vi har nog använt vagningen för mycket innan vi började kura på allvar, så jag misstänker att lillen är lite för "van" vid den. Vi har dock inte vagnat till sömns utan bara till lugn, det har vi alltid varit noga med.

Nu ska jag sluta babbla här och istället vila en stund inför nattens nöjen =) En sista rad bara: några tips om det här med att få ramsan att ta?

(PS: går tråden att flytta till kurforumet istället?)
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Kort uppdatering angående natten: klockan är nu 06.40 (morgon 07.00) och ännu har jag varken ramsat eller gjort nåt annat på hela långa natten! Han har vaknat till och bökat och gnällt lite ibland men somnat om själv. Duktiga Alvar <3
videunge

Inlägg av videunge »

Härligt jobbat allihop! =D> :D :sleep: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Tack så mycket videunge, min man har jobbat hårt och jag skördar nog mest frukterna =)

Dagen som gått: Förmiddagsluren gick sådär, svårt att komma till ro, tog ca en kvart innan alvar somnade. Vaknade sedan drygt 20 minuter för tidigt och behagade inte somna om utan skrek ganska rejält stundtals. Fick gå in och vagna! Plockade till slut upp honom vid ett tillfälle då han inte skrek, utan bara pratgnällde litegrann =)

Långluren mitt på dagen gick bra, frånsett ett uppvak efter ca en timme och en kvart (sover två timmar) Behövde inte vagna utan ramsade x4 samt bekräftade när han blev tyst. Han började om att knorra efter en stund men var inte olycklig på något vis så jag lät honom vara. Somnade så småningom om och fick väckas klockan 14. Nu stundar snart eftermiddagsluren på 45 minuter!
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Har en liten fundering ang tidiga morgnar... Vi har fortfarande ett schema med 11-timmarsnatt då Alvar ännu bara äter bröstmjölk. Vad tror ni, har vi tänkt rätt där? Vi tänkte som så att 12 timmar utan puré/gröt i magen är lite mycket begärt (han är 41/2 månad nu). Han är visserligen långt ifrån vrålhungrig på morgonen men det kan ju räcka med lite småknorr i magen för att sömnen ska bli lidande...

Hur som, tror ni det kan vara så att tidiga morgnarna strular pga att han är lite hungrig?
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Vi brukar rekommendera ett nattmål för skruttar som inte börjat med vanlig mat än (oavsett 11- eller 12-timmarsnatt). Tycker 11-timmar låter lite länge utan mat, ja, så tidiga morgnarna kan absolut bero på det. Och hur har ni det med mörkläggningen? 8)

Fyramånaders brukar vara vrålhungriga!! Har ni tänkt införa mat snart?

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Hej Irmasmamma och tack för svar =)

Både andra och tredje natten av kuren (inatt alltså) så har han sovit sött ända fram till 5-6-tiden då han knorrat. Han har dock inte vaknat såpass att han börjat skrika och vara ledsen, utan han har sovit en stund, knorrat en stund, sovit en stund... han har varit såpass lugn att jag inte behövt blanda mig i, frånsett en pangramsa vid 06,15 i morse då han började arbeta upp sig. Så han vaknar ju inte och är rent ledsen utan sover bara lite oroligare framåt morgonkvisten.

Mörkläggningen är väl inte perfekt men nästintill. Vill verkligen försöka vänja honom vid att det inte måste vara totalt kolmörkt eftersom vi tillbringar ganska många helger osv borta och hälsar på och så, så möjligheten till total mörkläggning finns ju inte alltid när man inte är på hemmaplan =) Men han har mörkläggningsgardin + persienn så nästan helt mörkt blir det =)

Vi har absolut tänkt börja införa mat, men hans mage verkar inte redo då han fick magknip ganska omgående av första smakisarna (gav två dagar med samma resultat, då beslöt vi oss för att vänta med mera). Då fick han potatis och palsternacka. Nu har jag börjat med gröt på mortlade havregryn och det verkar gå bättre, men vi tar det långsamt för att bespara honom magknipet.

Däremot märker jag att han börjar vara lite "lat" vid bröstet, han blir irriterad när flödet minskar och slutar äta innan han är riktigt mätt. Så nu funderar vi mer och mer på att gå över till flaska och ge ersättning enbart (förutom kanske morgon- och kvällsmys vid bröstet). Vi håller på att vänja honom vid ersättning, så just nu suger han i sig 200 ml ersättning kl 18 och sedan brukar han ta ett rejält mål vid bröstet vid 19.30 som nattslurk.

Trots lite trassel vid bröstet så äter han MYCKET under dagarna och har alltid gjort (väger nästan 9 kilo nu vid dryga fyra månader så han kan ta för sig!) och har aldrig verkat särskilt hungrig på nätterna, men inser ju att hungern kommer att komma smygandes när han blir mer och mer aktiv.

Hur mycket vanlig mat bör jag försöka få i honom för att göra någon skillnad inför natten??
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

Även om man dricker mycket mjölk så står man sig inte så länge på det. det är det som är skillnaden. Jag hade nog satsat på lite smaskig banan kanske eller varför inte gröt, sötpotatis, majs, rotfrukter...det finns så mycket mumsigt. :wink: Sen frå man räkna med att det tar några dagar innan mer mat ger mer sov men det är det värt.

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Rapport efter dagen: Lurarna har gått som en dans förutom förmiddagsluren på 1.5 tim då han vaknade lite för tidigt. Lugnade honom dock med ramsan och plockade upp honom (inom marginalkvarten) när han var lugn och tyst och nästan hade somnat om. Långluren sov han som en stock och likaså 45-minutersluren på eftermiddagen. Nu är han lagd sedan 1.5 timme tillbaka och ännu inte ett ljud. perfekt läggning med superglad grabb som slappnar av ögonblickligen man lägger honom tillrätta och sedan somnar i godan ro. Så nu får vi se hur natten blir!

Ökade på smakisen av gröt lite idag och han gillar det och verkar inte få magknip så i morgon får han ytterligare lite mer. Har även övergett amningen till förmån för ersättning (delvis iaf) då vi tidigare idag upptäckte att han efter avslutad matning från bröstet även klämde 90 ml ersättning... Han har ju även fått tänder så amningen lägger jag ner i förebyggande syfte också =) Behåller nog nattslurk från bröstet ett tag till och kanske ammar lite som efterrätt under dagen också, vi får se!

Så nu jobbar vi vidare med att få allt att sätta sig ordentligt och med att öka på matintaget!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Kanonbra jobbat! =D> =D>

Jag funderade på vad du skrev om mörkläggning innan och skulle ändå rekommendera att köra på kolmörkt, det gör jättestor skillnad nu när det är ljusare morgnar för att förebygga tidigare uppvak. När ni är ute och reser kan du ju tillexempel ha ett mörkläggande tyg över resesängen så har han det mörkt då också. Viktigt att det släpper igenom luft bara! Det är lite meckigt med mörkläggning men värt det :wink: .

Det blir ju bättre ju äldre det blir. Vi var på chartersemester när sonen var ett och då fick jag klä in ett tält av överkastet runt hans säng som jag fäste i mörläggningsgardinerna som satt vid altandörrarna. Vi provade utan men då vaknade han så fort vi öppnade dörren från vårt rum och det kom ut ljus. Tvättklämmor är en bra vän på resan liksom sopsäck eller folie :D . När vi reste i somras var han 4 månader äldre och då gick det plötsligt bra med att sova i rummet som hade mörkläggningsgardiner men ändå inte var kolsvart.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Tack för svar mamA :-) fortsätter han att vakna så får vi försöka göra nåt åt de små ljusspringor som blir och se om det hjälper !

Då ska vi se om jag lyckas sammanfatta de senaste dagarna och nätterna :-)
Igår natt som han bra fram till femtiden, då han vaknade och var riktigt ledsen. Mannen ramsade och avvaktade men gick till slut in och vagnade till Alvar lugnat sig, kanske 30 sek. Sedan rådde frid fram till sju när det var dags att stiga upp. Lurarna igår gick bra, frånsett långluren då han hade några uppvak. Tog dock ramsan bra enligt min man.

Inatt har han också sovit bra fram till femsnåret då han vaknade första gången och sen har han vaknat fyra-fem gånger till. Var in till honom en gång och la tillrätta+solfjäder men de andra gångerna klarade han själv.

Problemet för mig är att han låter så hiiimla ledsen när han vaknar till! Än så länge har vi inte hört honom sådär glad och jollrig som vissa skriver att deras barn är när de vaknar i vargtimmen. Känns fel att låta honom somna om för egen maskin utan "tröst" (ramsan menar jag då :-)) hur bör man tänka kring detta?

Det här forumet är verkligen en guldgruva av kunskap, så skönt att det finns någonstans att vända sig med problemen :-)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Så himla bra jobbat här!! =D> \:D/
Jag rekommenderar också varmt att lägga lite krut på mörkläggning även på resa. För oss har det gjort ALL skillnad, och jag är övertygad om att man inte gör det till en "dålig" vana....som mamaA skrev så blir det mindre viktigt med åldern. MEN jag tror faktiskt att även vuxna får högre kvalitet på sömnen i mörka (och svala!) sovrum! 8)

Ang vargtimmen så tyckte jag ofta att dottern vaknade och lät förbannad :evil: mer än ledsen. Inget glatt joller där inte, men jag tyckte mig märka att ju mer vi lade oss i desto värre bidde det... :shock: Svära av sig måste man få göra utan att bli störd liksom :wink: Så det gäller verkligen att tolka skriket! Och bara "hjälpa till" (ramsa) när liten verkligen ber om det.

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Klockan är nu ca 01.50 och här sovs inte, "återfallsnatten" är här! Ramsan tar dock ganska bra, bara en gång (än så länge!) har min man tvingats gå in och ge en solfjäder. Så det är bara nöta på och inte misströsta :-)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"