Man kan hyra, man kan köpa begagnat men se till att det är garanti kvar på larmet.
Kura tvillingar...
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Kura tvillingar...
Och jag rekommenderar att ni skaffar larm Nanny 2 eller babysense 2, de andra är inte lika bra och speciellt inte de man fäster på blöjan.
Man kan hyra, man kan köpa begagnat men se till att det är garanti kvar på larmet.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Cottongrass
Så, nu är ett apnélarm på väg, och förhandlar med en annan säljare på Blocket.
Hoppas vi får dem före helgen nu bara!!
Hörni, hur gör man på dagen när man ska lägga barnen? Ska de skratta innan man lägger dem då också? Buffar man? Vi ska inte använda vagn utan bara spjälsäng. Det var pga krångliga dagar som jag överhuvudtaget började nysta i deras sömn, och tillslut hamnade här.
Om vi nu lär dem sova på mage, "kan" man ändå lägga dem på rygg i vagnen vid behov (efter kuren o uppföljningsveckan såklart)?
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
Gomorron!
Det första dygnet under kuren buffar man både dag och natt, sen aldrig mer förutom vid VERKLIG kris.
/Nat
Härligt!Så, nu är ett apnélarm på väg, och förhandlar med en annan säljare på Blocket.Hoppas vi får dem före helgen nu bara!!
Man gör nästan samma inför dagslurarna som inför natten. Man skrattar och busar och givetvis skall magen vara mätt precis som inför natten. Man kanske inte borstsar tänderna eller tvättar hela kroppen men en lätt handtvättning och runt munnen kan man ju göra. Sen är det fram till sängen, snabbt ner, släck rummet, solfjädra kort och sen ramsar du dig ut från rummet, preeecis som vid nattningen.Hörni, hur gör man på dagen när man ska lägga barnen? Ska de skratta innan man lägger dem då också? Buffar man? Vi ska inte använda vagn utan bara spjälsäng. Det var pga krångliga dagar som jag överhuvudtaget började nysta i deras sömn, och tillslut hamnade här.
Det första dygnet under kuren buffar man både dag och natt, sen aldrig mer förutom vid VERKLIG kris.
Visst kan man, men många upplever att barnen då inte sover lika braOm vi nu lär dem sova på mage, "kan" man ändå lägga dem på rygg i vagnen vid behov (efter kuren o uppföljningsveckan såklart)?
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Cottongrass
Det klarnar! 
Nu, åter till mitt flödesschema för första natten! Vill ju inte behöva läsa boken mitt i natten, eller komma ihåg alla detaljer.
Nu, åter till mitt flödesschema för första natten! Vill ju inte behöva läsa boken mitt i natten, eller komma ihåg alla detaljer.
-
Cottongrass
Några sista frågor - imorgon kväll startar vi kuren!!!
Tjejerna har inte kommit upp i mer än ca en halv portion gröt på kvällen, sedan är de stoppmätta och vill knappt amma en timme senare. Räcker det att sova på en hel natt?
Angående vårt schema så har jag försökt hålla det, och det går hyggligt bra fram till eftermiddagen. Sen verkar det vara för långt mellan andra och tredje vilan, så den har hamnat 45 min tidigare, och sedan behövs en halvtimmes vila till. Det är mest den ena tjejen, hon som vaknar ofta på natten, som somnar på armen - går inte att hålla vaken. Den andra tjejen somnar också gladeligen när jag lägger båda. Tycker ni jag ska justera schemat nu innan eller räkna med att båda orkar?
Ska man mörklägga på dagen, eller räcker det med att skärma av från direkt solljus etc??
Jag tänker såhär: kör nu om ni bedömer att de äter hyfsat under större delen av dagen, för det är det sammantagna som räknas. sen kommer aptiten iom att sömnen sätter sig, så truga på bara. Ett tips kan vara att vara ganska så kvick när man matar (hur bra det nu går med två st, jag har ingen erfarenhetCottongrass skrev:Tjejerna har inte kommit upp i mer än ca en halv portion gröt på kvällen, sedan är de stoppmätta och vill knappt amma en timme senare. Räcker det att sova på en hel natt?
Angående vårt schema så har jag försökt hålla det, och det går hyggligt bra fram till eftermiddagen. Sen verkar det vara för långt mellan andra och tredje vilan, så den har hamnat 45 min tidigare, och sedan behövs en halvtimmes vila till. Det är mest den ena tjejen, hon som vaknar ofta på natten, som somnar på armen - går inte att hålla vaken. Den andra tjejen somnar också gladeligen när jag lägger båda. Tycker ni jag ska justera schemat nu innan eller räkna med att båda orkar?
Ska man mörklägga på dagen, eller räcker det med att skärma av från direkt solljus etc??
Som Torsmamma tidigare inflikat så ser det befintliga schemat jättefint ut
Det där med mörkt på dagen el ejär lite olika, en del barn behöver verkligen lika mörkt som på natten när de ska sova på dagen, för andra räcker det med "mörklagt" och man kan t om lämna en glipa i dörren om man vill det. Men jag hade nog kört på så mörkt som möjligt till att börja med, dagsljus signalerar trots allt vakentid samt att det gör saker med hjärnan oxå...
Lycka till ikväll
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
-
Cottongrass
Nu är vi igång! Intressant att försöka bekräfta en när den andra skriker jätteargt någon meter bort, men det lugnar väl ner sig så småningom. Läggningen gick ganska snabbt, men så hade vi ett uppvak som tog 30 resp 40 min att stävja. Lite ilska från en av tjejerna efter det men nu har det varit tyst en halvtimme.
Hur tänker man när hon har vaknat, man har buffat kort och ramsat sig ut, påmint en eller flera gånger, men skriket går över i gråt? Kan man alltid buffa (första natten) om hon är ledsen? Hur ofta?
Angående mat, så delade de på 1,5 portion gröt med två "iskuber" nektarinpuré innan läggdags, det var ju ganska bra!
Hur tänker man när hon har vaknat, man har buffat kort och ramsat sig ut, påmint en eller flera gånger, men skriket går över i gråt? Kan man alltid buffa (första natten) om hon är ledsen? Hur ofta?
Angående mat, så delade de på 1,5 portion gröt med två "iskuber" nektarinpuré innan läggdags, det var ju ganska bra!
Första natten är det buff för hela slanten! Lugnet ska sätta sig. in vid minsta pip. hellre för mycket än för lite. ha lathunden framför ögonen i alla fall de 3 första nätterna. 8)
Jenny
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Cottongrass
Så, nu har vi haft några uppvak till men inget har varit lika skrikigt och ledsamt som det första (då båda var vakna). Om jag har förstått lathunden rätt ska man först buffa, sedan påminna om klagandet fortsätter. Bara gå in igen vid nödfall, om det är gråt eller extremt skrikigt. De senaste gångerna har det varit ganska svagt skik/gnäll och "min" tjej har nöjt sig efter en eller två påminnelser med bekräftelseramsa. Så fint! =D>
Bara drygt sex timmar till morgon nu. Tyvärr får vi ju inte sova på dagen mer än några timmar eftersom vi behöver vara två vid daglurarna också, och jag ammar...
Bara drygt sex timmar till morgon nu. Tyvärr får vi ju inte sova på dagen mer än några timmar eftersom vi behöver vara två vid daglurarna också, och jag ammar...
-
Cottongrass
Brrr... Sitter här trött, känslomässigt labil och dessutom lite hög på allt godis jag har tryckt i mig. Den ena tjejen har sovit riktigt bra, ungefär som vanligt med ett par tre uppvak. Den andra dock ("min") har vaknat typ 100 gånger och nu på morgonen var hon riktigt ledsen. jag känner att jag inte var riktigt förberedd på det...
Å ena sidan är boken tydlig med att ingen får vara ledsen, å andra sidan ska man snabbt ut. Så fort jag har buffat henne att slappna av, man hör bara lite lätt snörvel, försöker jag gå ut. Då går hon igång direkt. Till slut blir hon ju lugn, men det är otroligt påfrestande och jag känner mig hemsk.
Hjälp!
Å ena sidan är boken tydlig med att ingen får vara ledsen, å andra sidan ska man snabbt ut. Så fort jag har buffat henne att slappna av, man hör bara lite lätt snörvel, försöker jag gå ut. Då går hon igång direkt. Till slut blir hon ju lugn, men det är otroligt påfrestande och jag känner mig hemsk.
Hjälp!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
jag tycker du har gjort ett strålande jobb. FÖrsta natten är det BUFFNING som gäller tills de lugnar sig. Och ut med ramsan när det är lugnt.
Andra natten kan man buffa i början av kvällen men under natten låta ramsan jobba mera och mera.
För att tredje natten bara gå in vid KRIS.
Så var snäll mot dig själv, ingen har gråtit sig ensam till sömns. De har lugnats och får trygga besked. TÄnk Yoga lugn.
Försök sova idag så mycket du kan, speciellt på deras lurar. Sätt äggklockan! Du behöver din ork och energi för att orka detta, då natt 2 och 3 kan bli mycket tuffare.
Sen kan du även få ett "bakslag" så läs om det i boken med. Så du inte tror att något är fel. Det är det inte, Utan jobba mot målet. Ha en målbild i huvudet, förmedla lugn och trygghet.
Du klarar detta! 8)
jag tycker du har gjort ett strålande jobb. FÖrsta natten är det BUFFNING som gäller tills de lugnar sig. Och ut med ramsan när det är lugnt.
Andra natten kan man buffa i början av kvällen men under natten låta ramsan jobba mera och mera.
För att tredje natten bara gå in vid KRIS.
Så var snäll mot dig själv, ingen har gråtit sig ensam till sömns. De har lugnats och får trygga besked. TÄnk Yoga lugn.
Försök sova idag så mycket du kan, speciellt på deras lurar. Sätt äggklockan! Du behöver din ork och energi för att orka detta, då natt 2 och 3 kan bli mycket tuffare.
Sen kan du även få ett "bakslag" så läs om det i boken med. Så du inte tror att något är fel. Det är det inte, Utan jobba mot målet. Ha en målbild i huvudet, förmedla lugn och trygghet.
Du klarar detta! 8)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Absolut! håller med Torsmamma!
Bra jobbat!
Känn ingen stress när du är inne i rummet. Buffa lugn, i lugn och ro, metodiskt och ut med ramsan oxå den trygg och stadig. känn ingen stress! 8) Andas! och tänk
åh vad skönt att du ska få sova i din egen säng, ha tryggheten att somna själv osv...
läs lite i safarin...
jenny
Känn ingen stress när du är inne i rummet. Buffa lugn, i lugn och ro, metodiskt och ut med ramsan oxå den trygg och stadig. känn ingen stress! 8) Andas! och tänk
läs lite i safarin...
jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Cottongrass
Åh tack! Precis vad jag behövde! Dagen idag har gått fin-fint; vi har hållit alla tider och tjejerna är märkbart påverkade men har inte varit gnälliga utan snarare ovanligt goa. Daglurarna gick okej, det var fint när de vid något tillfälle kom till ro på bara ramsan. 
Själva har vi sovit 3-4 timmar var, det borde man väl klara två dygn på?!
Det hade varit bra med en tredje person, men i natt tänkte vi sova i skift och väcka den andre om "dens" barn vaknar.
Nu har vi lagt tjejerna för kvällen igen. Det blev lite protester men vi påminde och bekräftade (det blir fler bekräftelser än påminnelser) och båda somnade exakt samtidigt, efter 8 minuter. Den oroligare av tjejerna har vaknat och gnytt lite två-tre gånger men somnat om. Jag räknar dock med lite kalabalik här snart när någon av dem vaknar ordentligt. Jag vet ju själv hur det är när man vaknar på ett nytt ställe (dessutom "upp-och-ner"!)
Jag tror vi har en fördel - ironiskt nog - av att vara tvillingföräldrar. Vi har fått vänja oss vid vilda protester från dag 1, för man räcker aldrig riktigt till, och därmed har vi lärt oss att tolka deras signaler och höra när det är ilsket/ledset på riktigt.
Själva har vi sovit 3-4 timmar var, det borde man väl klara två dygn på?!
Nu har vi lagt tjejerna för kvällen igen. Det blev lite protester men vi påminde och bekräftade (det blir fler bekräftelser än påminnelser) och båda somnade exakt samtidigt, efter 8 minuter. Den oroligare av tjejerna har vaknat och gnytt lite två-tre gånger men somnat om. Jag räknar dock med lite kalabalik här snart när någon av dem vaknar ordentligt. Jag vet ju själv hur det är när man vaknar på ett nytt ställe (dessutom "upp-och-ner"!)
Jag tror vi har en fördel - ironiskt nog - av att vara tvillingföräldrar. Vi har fått vänja oss vid vilda protester från dag 1, för man räcker aldrig riktigt till, och därmed har vi lärt oss att tolka deras signaler och höra när det är ilsket/ledset på riktigt.
:thumbsup: :thumbsup:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903