Hjälp med rutiner och standardmodellen för 4,5 mån älskling

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sömnsugen

Re: Hjälp med rutiner och standardmodellen för 4,5 mån älskl

Inlägg av Sömnsugen »

Tack för fortsatta svar på mina många frågor :)

Idag var morgon nr 2 efter att sovrummet är mörkare, inte kolsvart då våra klockradios lyser upp en del, även idag sov N till 07.00 HALLELUJA!!! Hon behöver amma under tidig morgon men efter det sover hon vidare. Jag sover oxå en del, ska nog bara vänja vid mig att hon sover själv då och att jag inte behöver skuffa i rumpan!!!

:?: Marginalkvart har jag förstått helt men ganska så ofta står det här på forumet oxå "marginalhalvtimme". Är det då en kvart innan och efter utsatt tid eller kan man använda de 30 minuterna som man vill???
Efterlängtade dottern N född 2011-10-27
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Sömnsugen skrev:
Idag var morgon nr 2 efter att sovrummet är mörkare, inte kolsvart då våra klockradios lyser upp en del, även idag sov N till 07.00 HALLELUJA!!! Hon behöver amma under tidig morgon men efter det sover hon vidare. Jag sover oxå en del, ska nog bara vänja vid mig att hon sover själv då och att jag inte behöver skuffa i rumpan!!!
Härligt!! :D =D>
Sömnsugen skrev: :?: Marginalkvart har jag förstått helt men ganska så ofta står det här på forumet oxå "marginalhalvtimme". Är det då en kvart innan och efter utsatt tid eller kan man använda de 30 minuterna som man vill???
Marginalkvarten är tänkt så att det är en kvart innan och en kvart efter utsatt tid, vilket alltså ger sammanlagt en halvtimme. :D Själv upplever jag dock att det bästa är att dra på tiderna max 5-10 minuter åt ena eller andra hållet....ju mer exakt desto större chans har liten att verkligen få in rytmen!
Ibland vet jag att "marginalhalvtimme" nämns, men det tror jag mest brukar vara undantagsvis, t.ex. om barnet är sjukt eller liknande.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Irmasmamma skrev:Marginalkvarten är tänkt så att det är en kvart innan och en kvart efter utsatt tid, vilket alltså ger sammanlagt en halvtimme. :D Själv upplever jag dock att det bästa är att dra på tiderna max 5-10 minuter åt ena eller andra hållet....ju mer exakt desto större chans har liten att verkligen få in rytmen!
Ibland vet jag att "marginalhalvtimme" nämns, men det tror jag mest brukar vara undantagsvis, t.ex. om barnet är sjukt eller liknande.
Hâller helt med Irmasmamma. :heart: Det händer att jag skriver att jag marginalhalvtimmar, dâ menar jag att luren/god nattet kan börja en halvtimme innan schematid, och/eller efter schematid. Men precis som ovanstâende talare sâ blir marginalerna sâ stora nästan enbart vid sjukdom dâ det är uppenbart att sömnbehovet ökar. I vardagen när allt är som det ska är det bättre att hâlla schemat ganska sâ precis, sâ att liten fâr in tiderna i kroppen.

Härligt med sâ underbar natt! Lycka till med din egen sömn, det kan vara klurigt att lägga ner mammagarden och verkligen koppla av själv när man vant sig vid att sova upphackat. :wink:

Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Hej igen!!

Ja, vad ska man säga?? Mörkläggningsgardinerna är en hit, N är sötast bebisen i Världen :) och ungefär där slutar det positiva...inte så lite att glädjas över!!!!

Nej, nu överdriver jag LITE :lol: men jag funderar mig blå på det där förbannade schemat!!!

4 lurar tänkte jag mig först men då var minsann lilla fröken redan piggare dagtid när hon nu får 12h på natten så det alternativet föll bort igen. Härligt att hon sover längre på morgonen tänker ni, jo men ett envist uppvak vid 5 tiden har hon lagt sig till med istället. Är ruskigt ledsen redan när hon vaknar och oftast lugnar hon sig först efter att jag ammat. Så HON sover mer men inte jag!! Jo jo, N ÄR huvudpersonen jag vet :wink: 

Nåja, läste en "favorittråd" av AW själv, (hur man skapar sitt schema efter barnets individuella behov av sömn och mat och INTE efter hur andra bebisar i samma ålder har det) efter det blev jag inspirerad och ffa ännu mer övertygad om att N ska få äta så som hon gör nu, tiderna alltså. Antalet mål bestämmer N och 5 mål om dagen mår mag-tarmkanalen (och vikten för vuxna) bäst av. En Nattslurk på det tar hon inte skada av tänker jag. 

Men de där förbannade lurarna :( Om hon bara kunde sova 2 timmar mitt på dagen skulle det kanske lösa sig men det har jag jobbat på i säkert 4 veckor redan. Hon erbjuds förutsättningarna (nyammad mage, sval, skön säng, dunkelt i rummet osv) men vaknar jollrande glad och pigg efter 1,5h. Försöker jag somna om kikar hon förvånat på mig " inte kan jag sova mer nu mamma"....BAJS säger en frustrerad mamma. Kanske ska jag ta nya tag och bara ute på promenad under den tiden igen tills det sätter sig????
Inte för att det hjälpte sist jag testade men skam den som ger sig!!

Sen, som en extra knorr så här på slutet, en gång i veckan går vi på Babysim som N verkligen älskar!! 11.30-12.00 simmar vi, sen kläs hon på, ammar och somnar ca 12.20. Jag vill ju inte skapa hela schemat utifrån simmet men det är ju andra tider än i vanliga fall. Hur gör ni andra vid sådana tillfällen???

Ja, frågorna och funderingarna tar uppenbarligen inte slut! Trevlig helg på er allihop!!
Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Alltså, för att klargöra. Som det är nu sover hon 12+45+1,5+45 och det blir 15h ju..... I mina mörkare stunder tänker jag att sover hon så i 2 veckor till passar det en 5 månaders bebis perfekt men det löser ju inte att hon är lite småtrött 15 min innan VARJE sovpass nu.....
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hejsan :D

Ibland är det så att de små liven inte hunnit växa ikapp det schema de själva försöker få till :lol: Min minsting är nu åtta månader och ska prompt inte sova fler än två gånger per dag, men är så trött så trött på eftermiddagen. I tre dagar var hon katastroftrött och gnällde mest hela tiden, men så helt plötsligt funkade det :D Och då var det inte ens jag som tagit initiativ till att ta bort eftermiddagssovningen... :roll: :lol:
Sömnsugen skrev:Sen, som en extra knorr så här på slutet, en gång i veckan går vi på Babysim som N verkligen älskar!! 11.30-12.00 simmar vi, sen kläs hon på, ammar och somnar ca 12.20. Jag vill ju inte skapa hela schemat utifrån simmet men det är ju andra tider än i vanliga fall. Hur gör ni andra vid sådana tillfällen???
Här funkar det lite olika för alla. Vissa barn har inget emot att en dag i veckan byta schema, men andra barn trasslar det ordentligt för. Här får du känna av vilken sort du har :D Sedan är det självklart ok att lägga till lite extra sömn om man simmat sig toktrött 8)

:?: Sedan funderar jag på en annan sak, som jag inte kan se att du skrivit nåt om i din tråd. Jobbar ni nåt på att lillan ska somna själv? Min upplevelse är att man kommer ganska långt med att hitta rätt schema/rytm, men inte hela vägen förrän den lilla lärt sig att somna och somna om själv :D

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Hej Tezt och tack även för ditt välkomnande!!

Jo....så kan det ju vara, att N snart växer i sitt schema precis som din tjej, hoppas det! Lite nyfiken, hur "säger de till" att de vIll ändra sitt schema, alltså hur fattar man det??
:) N tror ju att man ska vakna efter 45 min även vid sin långa lur och kan ibland titta upp förhoppningsfullt :D men då sövs hon bestämt om.

Det där med att somna själv ja.... dagtid har det inte varit ett problem tidigare, sista 2 dagarna lite om hon inte läggs i vagnen. Annars bärs hon till sin säng, läggs tillrätta, buffar några gånger i rumpan och så avslutar jag med en ramsa x2. Så har jag gjort sen hon var typ 2 månader, alltså INNAN jag hittade Barnabaoken och AW. Sen somnar hon efter lite krafsande mot örngottet....eller gjorde tills för 2 dagar sen :) Nu är det lite knöligare så jag får gå in och rätta till någon gång innan hon kommer till ro.....ramsa och ev buffa. Detta beteende är så nytt att jag än inte är helt konsekvent :oops:

Så till igår.....testade att göra som någon av er föreslog och plockade bort amningen innan långluren, inte gick det något vidare inte! Hon hade ändå ätit mycket puré, hon ulkade när jag försökte med sista skedarna.... sov ruskigt oroligt efter skarven och behövde buffa (obs! på mitt sött då i sidoläge) flera gånger. Natten blev kaos och jag försökte göra typ ALLT för att lugna i sängen men till slut fick hon amma och åt MÄNGDER och jag fick akut dåligt samvete. Stackars hungriga unge.....
Jag vet att det bara var ett försök EN GÅNG men än så länge ammar hon mest och då håller hon sig inte så länge! Det kommer ju komma, magsäcken blir stör och successivt kommer hon äta mer mat och mindre bröstmjölk. Nu har jag i alla fall testat....

Jag VET att mycket av rutinerna för bebisar i hennes ålder här på forumet "går ut på" att ge mer och mer riktig mat. Samtidigt ser jag att hennes magtarmkanal inte är helt redo än, maten är inte tillräckligt nedbruten och det beror inte på fenomenet "för lite fett". Därför får hon inte ytterligare ökade portioner på ännu ett tag, dubblerade ju mängden denna veckan. Tycker jag kan detta med magar ganska bra eftersom jag är just magtarmläkare. Därav försiktighet med gluten oxå och önskan att amma länge.... Det med mat kanske är hela lösningen på N's schema men då får hennes mage signalera när den är redo för mer!

TROR N klarar en inkonsekvent dag när det är babysim, hittills har ju schemat varit svårt att hålla och hon är ändå nöjd och glad dagtid. Nattetid är det svårt att bedömma tycker jag, hon äter inte färre gånger i alla fall. Det kan vara så att det oxå löser sig med ökad mat och stigande ålder, eller blir det någon form av kur framöver.....Maken har hittills tyckt att " det flyter ju på så bra" så han har inte riktigt insett vad jag jobbar så hårt för. Ändå har han lytt schemat. Efter nattens skrikpass och fullständig hysteri från N, har han öppnat ögonen lite :)

Ja....dagens tankar.....undra hur jag tänker imorgon :)
Tetz

Inlägg av Tetz »

Sömnsugen skrev:Det där med att somna själv ja.... dagtid har det inte varit ett problem tidigare, sista 2 dagarna lite om hon inte läggs i vagnen. Annars bärs hon till sin säng, läggs tillrätta, buffar några gånger i rumpan och så avslutar jag med en ramsa x2. Så har jag gjort sen hon var typ 2 månader, alltså INNAN jag hittade Barnabaoken och AW. Sen somnar hon efter lite krafsande mot örngottet....eller gjorde tills för 2 dagar sen :) Nu är det lite knöligare så jag får gå in och rätta till någon gång innan hon kommer till ro.....ramsa och ev buffa. Detta beteende är så nytt att jag än inte är helt konsekvent :oops:
Då är ni en bit på väg i alla fall! :D Jag upplevde också att dagens sista sovpass var lite svårare att somna på, när min minsting var i samma ålder. Där behövde jag oftast ge lite extra hjälp.

Det viktiga tycker jag är att bestämma sig för hur man ska göra och vad som är målet. Fundera över vad det är du vill förmedla och hur du vill förmedla det :D Bebisar känner doften av osäkerhet på nolltid :wink:
Sömnsugen skrev:Natten blev kaos och jag försökte göra typ ALLT för att lugna i sängen men till slut fick hon amma och åt MÄNGDER och jag fick akut dåligt samvete. Stackars hungriga unge.....
Jag vet att det bara var ett försök EN GÅNG men än så länge ammar hon mest och då håller hon sig inte så länge! Det kommer ju komma, magsäcken blir stör och successivt kommer hon äta mer mat och mindre bröstmjölk.
Jag tror det är som du skriver, han är inte tillräckligt mätt för att sova över nattamaten... Men jag tycker också att det är viktigt att tänka på att mat (speciellt amning) även betyder trygghet/tröst. Så om han äter glupskt efter skrik och panik så KAN det vara för att lugna sig, inte nödvändigtvis för att uppvaket började med ren och skär hunger. Är du med hur jag tänker?
Sömnsugen skrev:Samtidigt ser jag att hennes magtarmkanal inte är helt redo än, maten är inte tillräckligt nedbruten och det beror inte på fenomenet "för lite fett". Därför får hon inte ytterligare ökade portioner på ännu ett tag, dubblerade ju mängden denna veckan. Tycker jag kan detta med magar ganska bra eftersom jag är just magtarmläkare. Därav försiktighet med gluten oxå och önskan att amma länge.... Det med mat kanske är hela lösningen på N's schema men då får hennes mage signalera när den är redo för mer!
Ja, då kan du nog en del om små magar :wink: :D Jag förstår och respekterar att du känner så. Mina barn har inte haft strul med bajeriet, men kräkts mycket. Jag har laborerat med att ge mindre mat och då har kräkningarna minskat något, men istället har de börjat sova dåligt och varit gnälligare än vanligt. Så efter diskussioner med mig själv och pappan kom vi fram till att kräkningarna var mindre störande än småhunger.

Hoppas ni får en bättre natt! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Tack Tetz!!

Jag har ännu inte lärt mig konsten att citera så jag skriver "gammeldags".
Jo, just nu är nattningen svår, hon bara skriker och fäktas. Nu har vi insett att det sannolikt beror på att maken lagt henne och inte jag. Så ikväll la han henne trots högljudda protester, när hon var som allra mest uppjagad lugnande jag henne kort i min famn och lämpade sen över henne i makens famn igen, hon SKA lära sig att läggas av oss båda! Protesterna var ikväll så stora att "somna själv i sin egen säng" inte var hanterbart men vi ska fortsätta den kampen och jag oxå dagtid!!
Har diskuterat läget med maken idag och NU är jag bestämd igen!! Svårt att vara det när jag är trött och slut....

Jo, ibland ammar hon mest för tröst men jag vet (eller tror mig veta :) ) skillnaden. Då äter hon bara 1 bröst och oftast bara "halva". Inatt åt hon typ allt jag hade i BÅDA brösten....

Nu äter hon ju inte bara en gång på natten utan fler. För 4???? 6?????veckor sedan tog vi utan problem bort ett nattmål. För 1-2 veckor sedan märkte jag att hon vid ytterligare ett mål varje natt åt bara 1 bröst, "BRA tänkte jag, då plockar vi bort ett till nattmål" . Det gick oxå bra med ledde till att hon sov ruskigt oroligt från 05 -06.30, krävde buffring osv..... Får hon äta 3 gånger från 18.45- 07.00 sover hon bättre.....
OM det inte blir värre med nattätandet är min och makens plan att låta det vara så nattetid tills hon fixar mer mat dagtid och då kanske tom kura!!! STORT framsteg för mig med detta beslut!!!

Nej, nu kallar maken på uppmärksamhet och ni andra har säkert roligare saker för er än att läsa mina långa utläggningar :wink:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Sömnsugen skrev:Jag har ännu inte lärt mig konsten att citera så jag skriver "gammeldags".
Det tog mig två år här på forumet att fatta hur man citerar, så du har en stund på dig :wink: :lol:
Sömnsugen skrev:Jo, ibland ammar hon mest för tröst men jag vet (eller tror mig veta :) ) skillnaden. Då äter hon bara 1 bröst och oftast bara "halva". Inatt åt hon typ allt jag hade i BÅDA brösten....
Då tror jag som du, att det var genuin hunger. Och då hjälper ju bara mat för såna här små människor :D
Sömnsugen skrev:OM det inte blir värre med nattätandet är min och makens plan att låta det vara så nattetid tills hon fixar mer mat dagtid och då kanske tom kura!!! STORT framsteg för mig med detta beslut!!!
Låter som en bra plan! :D
Sömnsugen skrev:Nej, nu kallar maken på uppmärksamhet och ni andra har säkert roligare saker för er än att läsa mina långa utläggningar :wink:
Det gör vi så gärna :heart:
Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Ja.....inatt hade hon lättare att somna om, OBS inte lätt!!!! Utan lättare, eller kanske mindre svårt????.....men det föll sig så att den andra nattamningen var det dags för samtidigt som makens väckarklocka ringde 05.30.....efter det.....vaken och jollrade!! Fick henne att somna om i korta 5-minutare, sen vaken ochä joller igen!!!

HUR har ni andra gjort för att de inte ska vakna av väckarklockan????

Min plan för kommande natt är väckarklocka med helt skilt ljud för amning kl 01 och 04 och sen ytterligare ett annat ljud 07 som morgon väckning!!! Hoppas få henne att förknippa amningen med andra ljud än makens ilskna pipande signal....

Wish me luck!!!!!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Sömnsugen :D

Ni verkar vara pâ väg ât precis rätt hâll. :thumbsup:
Sömnsugen skrev:HUR har ni andra gjort för att de inte ska vakna av väckarklockan????
Eget rum till barnet brukar vara det mest effektiva. Har ni möjlighet till det? En spjälsäng kan fâ plats pâ de mest oväntade ställen, fundera! :D Hos oss har skilda sovrum varit en hit för allas sömnkvalité ocksâ, jag märkte att bâde jag och bebisen sov bättre när vi inte hörde allt den andra hade för sig. Mamma-antennen är ju ruskigt effektiv och svâr att stänga av, jag tror att mânga bebisar har nâgon sorts motsvarande antenn och kan uppskatta att verkligen fâ sova i lugn och ro, de ocksâ. :wink:
Om ni inte kan sova âtskilt sâ skulle jag byta ringsignal pâ väckarklockan, till nâgot mer gradvis och mjukare. Och se till att maken stänger av den ILLA KVICKT när den väl ringer.

:?: Nâgon annan kanske har andra erfarenheter eller tips?

Tetz

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev::?: Nâgon annan kanske har andra erfarenheter eller tips?
Man kan också skicka ut väckarklocksmarodören att sova någon annanstans :wink: 8) :lol:
Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Ja.... det gångna dygnet blev allt lite annorlunda :)

Planen denna veckan var ju stenhård fokus på dagrutinerna. Sagt och gjort, la N i vagnen vid lunchluren då hon ofta skarvar och ffa endast brukar sova 1,5 h istället för de 2 h jag har på schemat!
Efter 30 min sovande i stillastående vagn gick jag ut på långpromenad. Inget bökande ens i vagnen vid skarven och plötsligt hade hon sovit 2h och 20 min....OJ OJ! Vakna lilla stons som var sprudlande glad och pigg. Sov ändå 45 min på em, liiiiite svårsövd men men.... Nattningen...... Tjo hoppsan! Mer än en timme höll vi på, har ALDRIG hänt. Hon hade helt enkelt sovit för MYCKET på dagen, som det kan gå :lol:

I natt skulle ju väckarklockan införas vid 01 och 04 men så blev det inte :oops: Läste massa i mina böcker från utbildningen igår eftersom jag tyckte mig minnas en sak om amningen, jodå, mycket riktigt, mer prolaktin bildas vid nattamning än vid dagamning och i tillväxtperioder behövs därför ofta amning nattetid för att öka mjölkmängden.... Så...lagom till att jag la mig bestämde jag mig för att erbjuda bröstet vid VARJE uppvaknande!!! KLOKT måste jag själv säga för N ammade allt i båda brösten men 2,5 timmars mellanrum HELA natten! Vaknade INTE av makens klocka 05.30 utan vaknade jollrande 06.30. En ignorerande mamma :roll: då och.....stor fanfar.....inget gnäll förrän "Tuppen" på iPhonen ringde "Godmorgon" 07.00!!!!!
Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Tuppen användes för allra första gången och N visade stoooora häpna ögon vid ljudet :shock: :shock: :shock:

När jag sen sa "Godmorgon" nästan skrattade hon högt av återseendets glädje! Jodå, man tröttnar tydligen inte på sin mamma trots täta dater vid bröstet hela natten :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"