2 veckor, verkar gilla 2-3 men dagen blir lang....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: 2 veckor, verkar gilla 2-3 men dagen blir lang....

Inlägg av Sarisparis »

Hej knyttet :D

Tiden gâr och smâknatarna växer, skulle du kunna lägga in lillebrors födelsedatum i din signatur (Kontrollpanelen/Profil/Ändra signatur)? Det blir sâ mycket enklare att svara om man har den aktuella âldern lättillgänglig. Tack! :D
knyttet skrev:Det har löst sig lite av sig självt eftersom jag är ute mellan 15.30-17/17.30 med stora syster och da sitter han i selen och brukar sova 45 och sen vara vaken 20 och sova 45 igen, men det är ju inget jag strävar efter... Det känns inte som en god idé att försöka pressa vaken tiden da han lätt blir över trött, men han behöver och andra sidan inte sova mer än 16,5h, tips?
Du verkar ha precis samma vanor som jag. :shock: :lol: Vâr lillebror skötte ocksâ sina em-lurar i selen, ibland blev det lite som du skriver - tvâ lurar under utepasset. Jag tycker inte att du ska dra nâgra stora växlar pâ det, nu fâr ni ju frisk luft hela högen, storasyster fâr springa av sig... Fördelarna kanske väger upp?
knyttet skrev:Bör jag fortfarande mata ända in till sovpasset för att fa ner sa mkt som möjligt? Eller ska jag börja försöka halla mig till att mata innom timmen för att hungern ska vara större vid nästa mal?
Visst är han snart tvâ mânader? Jag tycker att du ska sluta "snutta och dutta" nu, och satsa pâ ordentliga (tidsbegränsade) mâltider. Dâ fâr du upp aptiten, precis som du skriver, och det blir lättare att veta vart man är pâ väg i planeringen.

Sista vakenpasset lâter bra ocksâ, med nattslurken allra sist. Jag tycker pâ det stora hela att ni verkar ha det väldigt bra. Hoppas att lite mer uppstyrda mattider ger bättre matintag och i förlängningen bättre nätter.

:heart:
knyttet

Inlägg av knyttet »

hej,

nu har lillebror hunnit bli dryga 2 manader och vi har fatt till lite fina rutiner, men jag har ända ett par fragor.

Nätterna verkar inte ga framat alls... Han läggs utan större problem vid 19-19.30 sedan sover han 4-5h i bästa fall, med ytterligare ett uppvak efter 3-4h och sen sover han till morgonen 6.30. Men det händer ung vart 5e natt att han ocksa vaknar efter 2h hela natten och jag buffar och har mig. Vad ska jag göra? Varför vaknar han efter 2h?

Ett annat problem är att somna själv, särskilt pa dagen. Jag tror jag har jagat in lite vargar i sängen för han skriker upp sig sa fort vi kommer in i sovrummet och drar ner ljuset... Jag är lite osäker pa buffningen. Med storasyster upplevde jag att buffningen i princip alltid uppskattades medans lillebror verkar tycka att det är plagan. Det verkar som om han börjar skrika när han ska ner i sängen eftersom han vet att vi kommer att ga igenom buffningskampen innan han somnar, och sa kan vi ju inte ha det....

Jag lyckas alltid lugna honom och fa honom att somna innom ngn minut genom att buffa, men han verkar hata det. Han spjânnar emot och stönar som om han höll pa att förgas. jag buffar aldrig lângre än att han slutar skrika eller krumbukta sig men det känns inte bra... Pa kvällen lyckas han ofta somna utan hjâlp, men pa dagen börjar han skrika sa fort vi kommer in i sovrummet och det âr knappast fraga om att komma till rätta själv. Nu undrar jag, borde jag lägga honom nästan sovandes och buffa lite lâtt när jag lâgger ner honom för att komma bort fran otrevlig association med sängen eller borde jag inte göra nagot för än han skrikit i flera minuter och uppenbarligen inte klarar av att somna sjâlv?

När det gäller maten sa har jag nog varit lite för optimistisk ang under vilka föhallanden han kan äta. Det första veckorna gick det bra att amma var/hur som hellst, men nu blir han uppenbarligen störd av liv och rörelse när han äter. Men jag tycker att vi har fatt det nagorlunda under kontroll. han ater ordentlig 4ggr pa dagen innom timmen (forutom kvallen) och kan vanta pa maten utan problem. han ligger langt over vikt kurvan och bvc sager att jag absolut inte ska tvinga honom att ata mer och att han far i sig mer an han behover. fragan ar dock varfor han vaknar pa natten...? Om jag ska truga ännu mer sa blir matningen en kamp, han bli latt upprord vid brostet om man insisterar da han ar fardig, och jag kanner att jag ibland har insistrat sa mkt att jag skapar sress och han ater samre. Nu hr jag tagit ett steg tillbaka och det fungerar battre nar jag inte tvingar honom och matar i lungt och tyst rum.

annars ar han varldens mysigaste och gladaste liille pojk som bara blir upprord nar jag ska komma och stora mad buffning eller matning!

tack o kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hejsan! :D

Hur ser era mat- och sovtider ut :?: Återkom med det så ska jag se om jag får syn på något som kan vara anledningen till det nattliga stöket :D

Angående de tråkiga läggningarna på dagarna så rekommenderar jag Skrattet till gonattet :D Vi fastnade i protester redan på väg ner i sängen, så jag började med att busa med dottern hela vägen in i sovrummet, lägga tillrätta under glada busiga tillrop med lite kittling, och sedan gå ut. Då kom vi runt att sängen är tråkig/läskig :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
knyttet

lilleman

Inlägg av knyttet »

hej,

vi har inte ändrat sa mycket, sa här ser dagen ut:

6.30 mat
8-8.45 sova (är jääätte trött och omöjlig att halla vaken längre än 1h30.)
9.30 mat
11-13.30 sova
13.30 mat
15.30 sova (är ute med stora syster mellan 15.30-17/17.30 sa da sover han i selen antingen 1h30, alltsa till 17 och da blir det natt 19h, eller sa sover han 45min, är vaken i 30min och sover 45min till, 17.30h och da blir det natt 19.30)

Tycker det är lite jobbigt att veta vilken gräns man ska sätta pa natten för när man far mat och inte och det känns som otydligheten gör det öppet för fragor om ätande pa natten. Nu har jag oftast buffat om han vaknar innan 3h och matat vid uppvakning efter 3h. Han sover oftast 3-4h som längst och har aldrig sovit mer än 5H i rad.

Ang trakiga läggningar sa är han oftast jätte trött och pa daligt humör när han ska lâggas och om han är världens charmigaste som älskar att ligga och snacka och ler sa fort man pratar med honom sa orkar han inte med ngt sadant precis innan han lägger sig utan blir bara sur om man ska försöka halla igang. Det enda som gäller i slutet av vaken passet är att fara runt i famnen och helst inte vara föremal för nagon uppmârksmhet. Da är han nöjd och ligger och kisar med tunga ögonlock, dock blir han upprörd när han ska ner i sângen....Men jag tänker att jag kanske ska mysa lite sovrummet innan lâggning, som jag gör pa kvällen och da jag faktiskt kan lägga honom att somna själv.

kram
knyttet

Inlägg av knyttet »

Jag glömde att notera sista kvällsmalet...

17/17.30 mat (är oftast väldigt svarmatad da han är upprörd och det är mycket liv i huset med storasyster som ska ha middag osv. far oftast inte ner sa mkt. Han blir lugn av badet och äter det mesta efter)
18.30 kvällsmal (här äter han alltsa riktigt ordentligt och lânge i mörkt sovrum i lugn och ro, ibland kan det ta ett tag att lugna ner honom och fa igang sugandet men sedan äter han bra)

tack och kram
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej knyttet :D

Nu blev det helt plötsligt väldigt brâttom här hemma :shock: , sâ jag hinner inte skriva mycket. Ville bara tipsa om den här trâden: När SM-barnet skriker vid sovdags.

Âterkommer imorgon!

Irmasmamma

Re: lilleman

Inlägg av Irmasmamma »

Hej knyttet! :D
knyttet skrev:hej,

vi har inte ändrat sa mycket, sa här ser dagen ut:

6.30 mat
8-8.45 sova (är jääätte trött och omöjlig att halla vaken längre än 1h30.)
9.30 mat
11-13.30 sova
13.30 mat
15.30 sova (är ute med stora syster mellan 15.30-17/17.30 sa da sover han i selen antingen 1h30, alltsa till 17 och da blir det natt 19h, eller sa sover han 45min, är vaken i 30min och sover 45min till, 17.30h och da blir det natt 19.30)
Personligen är jag så rigid att jag föredrar att ha kväll (och morgon såklart) samma tid varje dag, och inbillar mig att det är det som är minst förvirrande för pyttisar! :D

Ett klassiskt tvåmånadersschema kan se ut såhär:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
knyttet skrev:Tycker det är lite jobbigt att veta vilken gräns man ska sätta pa natten för när man far mat och inte och det känns som otydligheten gör det öppet för fragor om ätande pa natten. Nu har jag oftast buffat om han vaknar innan 3h och matat vid uppvakning efter 3h. Han sover oftast 3-4h som längst och har aldrig sovit mer än 5H i rad.
Jag tycker att det låter som en rätt bra strategi du har. Kanske du kan börja tänka att det första sovpasset på natten snart kan bli lite längre.....men det där är väldigt olika hur man väljer att göra. Många forumister lägger allt krut på dagarna och låter nattmålen falla bort av sig själva. Själv valde jag att styra upp nätterna när liten var sex veckor. (Se trenätterskuren i andra delen av BB).
knyttet skrev:Ang trakiga läggningar sa är han oftast jätte trött och pa daligt humör när han ska lâggas och om han är världens charmigaste som älskar att ligga och snacka och ler sa fort man pratar med honom sa orkar han inte med ngt sadant precis innan han lägger sig utan blir bara sur om man ska försöka halla igang. Det enda som gäller i slutet av vaken passet är att fara runt i famnen och helst inte vara föremal för nagon uppmârksmhet. Da är han nöjd och ligger och kisar med tunga ögonlock, dock blir han upprörd när han ska ner i sângen....Men jag tänker att jag kanske ska mysa lite sovrummet innan lâggning, som jag gör pa kvällen och da jag faktiskt kan lägga honom att somna själv.
Vi hade också väldigt arga och ledsna läggningar runt två månader, och skrattet till godnattet kändes långt borta. Jag gav mig dock aldrig förrän jag fått åtminstone ett litet leende, fick börja i god tid innan sovdags, ibland höll jag på i upp till tio min. (Är också bra att lägga i god tid innan övertröttheten kommer smygande!)
Hos oss har det gett resultat, nu är läggningarna (nästan) alltid lugna och glada. :D

Personligen skulle jag akta mig lite för alltför mycket mys i sovrummet innan läggdags....det kanske funkar för vissa men det KAN också resultera i att det behövs längre och längre mysstunder och plötsligt är man fast i ett träsk.... Jag tror på att jobba på skrattet till godnattet utanför sovrummet och sen snabbt ner i sängen, puss, släck lampan och ut! :D Men det är jag det!

Minns också att din plutt inte är så gammal än, jag lovar att bättre tider med gladare läggningar stundar! :D

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
knyttet

Inlägg av knyttet »

Hehe, tusen tack Sarisparis, det är ju precis sa det är! Jag hann bestämma mig för ung det samma inför lunchvilan idag innan jag läst ditt svar och liten bebis somnade innom minuten fast han lät fruktansvärt hjälplös när jag gick ur rummet (enligt min feltolkning). Ja, att det ska vara sa svart att lita pa sin lilla bebis Han ger mig ju indikationer hela tiden pa att jag överarbetar, maste bli bättre pa att ta flera hästkliv tillbaka!

Ang schema sa är det omöjligt att fa honom att sova mer än 45min pa morgonen sa jag har valt att inte braka mer om det och pa em skulle jag gärna vilja att det blir samma varje dag, men syrrans behov gör att han far sova i selen da hon är för liten för att ga till- (och framför allt hem fran-) parken, och selen har ju tyvâr nackdelen att man inte alltid sover lika djupt... men jag tänker att den luren kommer bli sa liten snart när han kan vara med mer ute pa vaken tid.

Han är väldigt stor, 6,5kg och 63cm lang, sa jag tänker att han kanske inte klarar mer än 4h utan faktiskt är hungrig pa natten. Det gör mig inget om han äter tva ggr/natt ett tag till, men att vakna efter 2h hela natten känns inte ok...Med syrran upplevde jag dock att nätterna var precis lika illa fran början tills det att jag helt slutade att nattmata, da sov hon 12h i sträck efter 3dagar. Men det hade ju varit skönt att inte behöva ha det sa illa tills dess... Han är helt klart lite strulig med maten. Sa fort det är minsta störning tappar han koncentrationen eller blir irriterad. Är det ljud blir han stressad och skriker. Sitter jag tyst och lungt sa tycker han det räcker med 5min effektivt super sugande, sedan försöker han fanga min blick. Jag tittar bort, men maste titta ner da han släpper bröstet för att pricka in det igen och da haffar han min blick och breder ut super leendet och börjar babla och jollra och är oemotstandlig, blir väldigt sur och förnärmad om jag försöker trycka in bröstet i munnen pa honom. Om jag snackar lite med honom och försöker igen efter en stund blir han inte heller glad och faktum är att förutom sina första intensiva 5-10min sa är det ett himmla pyssel att fa honom att äta mer, men efter mycket om och men sa lyckas jag nog fa i honom en hel del till under timmen som gar. Det känns inte sa mysigt utan mer som tvangsmatning, kan nätterna trots detta verkligen bero pa att han inte far tillräckligt med mat....? Jag tycker att det forsar mjölk ur brösten och det rinner ur dem själv när han släpper och han har mer mjölk än han hinner svälja sa irritationen beror nog inte heller pa att mjölken inte kommer tillräckligt fort och mycket... hmmm, nagon som blir klokare pa det här?

tack tack :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

knyttet skrev:Hehe, tusen tack Sarisparis, det är ju precis sa det är! Jag hann bestämma mig för ung det samma inför lunchvilan idag innan jag läst ditt svar och liten bebis somnade innom minuten fast han lät fruktansvärt hjälplös när jag gick ur rummet (enligt min feltolkning). Ja, att det ska vara sa svart att lita pa sin lilla bebis Han ger mig ju indikationer hela tiden pa att jag överarbetar, maste bli bättre pa att ta flera hästkliv tillbaka!
Se där, bra jobbat! =D> Det är så lätt att tro att man är oumbärlig för sin lilla bebis och måste hjälpa till med precis allt. Men de klarar ju så mycket mer än man tror!

Angående matttrasslet kan jag såklart bara spekulera. Tycker han att det kommer för mycket tro? Om det liksom forsar och han bara vill äta lite grann? Eller kommer maten lite för tätt inpå? Jag tycker att en kvart kan gör all skillnad.

knyttet

Inlägg av knyttet »

Ja vet inte, jag försöker vänta osv, men han äter inte särskilt bra efter första 5-10 min hur jag än gôr. Dessutom sa blir det i princip omöjligt sa fort syrran är vaken och härjar runt. Jag har lyckas lägga de flesta maltider da hon sover men ibland är det oundvikligen lite liv runt honom. Borde han inte kunna vänja sig vid det och äta ända? I natt kände jag att han äter sa bra och koncentrerat pa natten att jag börjar undra om han inte helt enkelt föredrar att äta utan minsta störning pa natten och därmed är han inte tillräckligt hungrig pa dagen och pa sa sätt har vi en ond cirkel...I natt lät jag honom äta kl 5 (3h efter sista malet) vilket gjorde att han inte var hungrig kl 6.30, vilket gjorde att han däremot var jätte hungrig när det var dax att sova, vilket gjorde att han inte kunde somna utan sov 20min (istället för 45m) efter massa skrik och buffning, pust...

Nu funderar jag pa om jag inte borde bestämma mig för tva fasta maltider pa natten och buffa pa alla andra uppvakningar och ge det hela en vecka för att se om han inte kan nöja sig med det. Men da undrar jag, borde jag buffa pa minsta skrik eller borde jag vänta när han vaknar och se om han kan somna själv med risk för att han vaknar upp ännu mer och blir svarare att fa att somna om igen eftersom han antagligen börjar bli hungrig...? Det senaste nätterna sa har 3h eller 3,5h timmar varit favoriten, ska jag bestämma mig för maltider efter 3h da han antagligen kommer vakna och vara hungrig, eller ska jag direkt ga in pa 4h och bereda mig pa att fa lite jobb med att fa honom att somna om för att sova 4h?

Forumet är ju toppen framför allt när det gäller att fixa attityden! Den löste ju läggningarna helt otrolig bra. Förutom i morse da han var för hungrig för att somna (och dessutom lät skriket pa ett helt annat vis) sa har alla läggningar gatt toppen sedan sist. Jag lägger honom , stoppar om och gar ut, han skriker 30sek och somnar, hurra!

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Hur har det gått för er? Det är ju jättevanligt det där. Små småttingar som äter jättebra på natten men inte på dagen och en del kan i princip endast äta nyvakna. Om han blir distraherad av syrran kanske det kan hjälpa med en liten filt över för att begränsa synintrycken?
knyttet skrev:Men da undrar jag, borde jag buffa pa minsta skrik eller borde jag vänta när han vaknar och se om han kan somna själv med risk för att han vaknar upp ännu mer och blir svarare att fa att somna om igen eftersom han antagligen börjar bli hungrig...?
Jag skulle inte buffa på minsta skrik. Risken är stor att hamna i ett buffträsk, där liten inte kan somna om själv utan att bli buffad! Jag skulle ge honom en chans att somna om själv först. Ibland kan ju de små till och med låta/skrika i sömnen och kommer någon och börjar buffa då skulle i alla fall jag bli tvärilsk. :D
knyttet skrev:Det senaste nätterna sa har 3h eller 3,5h timmar varit favoriten, ska jag bestämma mig för maltider efter 3h da han antagligen kommer vakna och vara hungrig, eller ska jag direkt ga in pa 4h och bereda mig pa att fa lite jobb med att fa honom att somna om för att sova 4h?
En smaksak skulle jag säga. En del styr upp nätterna efter klockan och andra väljer att lägga allt krut på dagarna.
knyttet skrev:Jag lägger honom , stoppar om och gar ut, han skriker 30sek och somnar, hurra!
Hurra! Så fint jobbat! =D>

knyttet

Inlägg av knyttet »

Nja, inte sa jätte bra. Förut hade han 4h som standard pa natten med vissa daliga nätter da han vaknade oftare, men nu har 3h blivit standard, han sover aldrig längre... Det känns som att nattens mal är för otydliga, kanske onödigt att insistera pa att somna om efter 2h utan mat när man far mat efter 3h...Alltsa jag menar att budskapet nog inte kommer att ga fram för än jag helt slutar nattmata eller eventuellt har fasta mal. Tycker du ända att jag inte ska ge mat vid uppvak innan 3h...? Det är ju lättare att bara ge honom mat och somna om än att lyssna pa skrik och sen ga upp och buffa femton ggr. Om det inte ger ngt riktigt resultat sa kanske det är onödigt. Men fragan är ju varför han vaknar sa ofta pa natten...?

Ska testa filten. Det är som du säger han äter bara bra när han är nästan sovandes. Andra malet far han 30-40min efter att han har vaknat fran vilan och är därmed det svaraste att fa honom att äta pa. Em malet äter han mest pa och da lägger jag en nästan sovandes bebis till bröstet som dessutom har vilat i 2,5h. Kvällsmalet far han ocksa ca 30min efter att han har vaknat fran vilan och är därmed jätte svart att fa honom att äta pa. För att fa igang honom att äta maste jag nästan fa honom att somna till, jag far alltsa amma typ staende och gungande eller med lite buffande klappar i rumpan. Jag upplevde att syrran nästan bara blev svarare att amma i liv och rörelse med aldern, men det är ju lite jobbigt om lillebror ska behöva totalt tystnad och mörker för att kunna äta eller om man ska behöva fa honom att somna till varje gng, nu när vi är flera i familjen...
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

knyttet skrev: Men fragan är ju varför han vaknar sa ofta pa natten...?
:arrow: Svaret är nog, som du misstänker, att han behöver ännu mer mat på dagarna.... :mrgreen:
Jag vet precis hur ni har det, vi har haft exakt samma matningstrassel (lillan åt max 2 min effektivt innan hon har ansåg sig färdig.... :o ) För oss hjälpte det enormt mycket att glesa ut målen över dagen, så att hon hann jobba upp hungern mer. Resultatet blev att nattslurken kom väldigt tätt inpå middagen, men den är ju ändå inte tänkt som en full måltid, så det har funkat bra ändå. Vad sägs om mattider i stil med 06.30, 10.30, 14.30, 18 (nattslurk 19)?
Jag antar att du har provat ömma järngreppet också? Om inte, kolla in filmklippet där AW visar!

Din plutt verkar ju vara en ganska stor kille, kanske du skulle kolla in TorsMammas Nattmacka som man kan köra igång med runt 3 månader?

:arrow: Viktigt för en god nattsömn är ju också såklart att lillen får massor av aktivitet på dagarna, med mycket frisk luft, magläge, social delaktighet, skratt och bus! :D :sleep:

knyttet

Inlägg av knyttet »

Ja jag tänkte ocksa att de borde hjälpa att vänta lite längre mellan malen, men i morse sa hade han ätit sista gng 01.30 och vaknat sjuttiotusen ggr mellan 4 o 6, men 6.30 at han mindre än han brukar...(!) Jag väntade extra länge till nästa mal ocksa, 10, men han at inte bättre för det. Verkar som han helt klart äter bäst när han är halv sovandes eller nyvaken som SaraMilana skrev, därför vill jag helst försöka ha kvar em malet precis efter uppvaket och innan syrran vaknar. Där har vi 40 min i lugn och ro som han äter utan minsta problem. Jag tänker att om jag orkar ska jag lata bli att ge mat pa natten efter andra uppvaket, hoppas att det ska hjälp lite i längden... jag tänker mig mat 06, 10, 13.30, 17.30 och sov 8-8.45, 11-13.30, 15.30-17 natt 19-06

Vad är NAN? Vi bor i Frankrike, finns det här tro?

Han äter om jag star upp och gungar och klappar honom i rumpan, men vänjer jag honom vid konstiga ritualer pa det här viset kanske :? . Det är bara pa em malet och natten som jag lungt kan lägga honom till bröstet och sätta mig ner och mysa :)

Kan jag lungt neka honom maten pa natten mellan 2h och 6h trots att han vaknar stup i kvarten eller är han för liten för att vänta om han är hungrig för att han inte ätit tillräckligt pa dagen?

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

knyttet skrev:jag tänker mig mat 06, 10, 13.30, 17.30 och sov 8-8.45, 11-13.30, 15.30-17 natt 19-06
:thumbsup:
knyttet skrev:Vad är NAN? Vi bor i Frankrike, finns det här tro?
NAN kommer från Nestlé, så det borde du ju definitivt hitta i Frankrike! :D
knyttet skrev:Han äter om jag star upp och gungar och klappar honom i rumpan, men vänjer jag honom vid konstiga ritualer pa det här viset kanske :? . Det är bara pa em malet och natten som jag lungt kan lägga honom till bröstet och sätta mig ner och mysa :)
Så gjorde jag också en period när mattrasslet var som värst här hemma...inte optimalt kanske, men nu sitter jag ner och ammar igen, så någon dålig vana skapades iaf inte! :P
knyttet skrev:Kan jag lungt neka honom maten pa natten mellan 2h och 6h trots att han vaknar stup i kvarten
Det tycker jag! Fast jag hade nog lagt målet vid 03 istället, men det är jag det! :D

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"