Hej knyttet!
knyttet skrev:hej,
vi har inte ändrat sa mycket, sa här ser dagen ut:
6.30 mat
8-8.45 sova (är jääätte trött och omöjlig att halla vaken längre än 1h30.)
9.30 mat
11-13.30 sova
13.30 mat
15.30 sova (är ute med stora syster mellan 15.30-17/17.30 sa da sover han i selen antingen 1h30, alltsa till 17 och da blir det natt 19h, eller sa sover han 45min, är vaken i 30min och sover 45min till, 17.30h och da blir det natt 19.30)
Personligen är jag så rigid att jag föredrar att ha kväll (och morgon såklart) samma tid varje dag, och inbillar mig att det är det som är minst förvirrande för pyttisar!
Ett klassiskt tvåmånadersschema kan se ut såhär:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
knyttet skrev:Tycker det är lite jobbigt att veta vilken gräns man ska sätta pa natten för när man far mat och inte och det känns som otydligheten gör det öppet för fragor om ätande pa natten. Nu har jag oftast buffat om han vaknar innan 3h och matat vid uppvakning efter 3h. Han sover oftast 3-4h som längst och har aldrig sovit mer än 5H i rad.
Jag tycker att det låter som en rätt bra strategi du har. Kanske du kan börja tänka att det första sovpasset på natten snart kan bli lite längre.....men det där är väldigt olika hur man väljer att göra. Många forumister lägger allt krut på dagarna och låter nattmålen falla bort av sig själva. Själv valde jag att styra upp nätterna när liten var sex veckor. (Se trenätterskuren i andra delen av BB).
knyttet skrev:Ang trakiga läggningar sa är han oftast jätte trött och pa daligt humör när han ska lâggas och om han är världens charmigaste som älskar att ligga och snacka och ler sa fort man pratar med honom sa orkar han inte med ngt sadant precis innan han lägger sig utan blir bara sur om man ska försöka halla igang. Det enda som gäller i slutet av vaken passet är att fara runt i famnen och helst inte vara föremal för nagon uppmârksmhet. Da är han nöjd och ligger och kisar med tunga ögonlock, dock blir han upprörd när han ska ner i sângen....Men jag tänker att jag kanske ska mysa lite sovrummet innan lâggning, som jag gör pa kvällen och da jag faktiskt kan lägga honom att somna själv.
Vi hade också väldigt arga och ledsna läggningar runt två månader, och skrattet till godnattet kändes långt borta. Jag gav mig dock aldrig förrän jag fått åtminstone ett litet leende, fick börja i god tid innan sovdags, ibland höll jag på i upp till tio min. (Är också bra att lägga i god tid innan övertröttheten kommer smygande!)
Hos oss har det gett resultat, nu är läggningarna (nästan) alltid lugna och glada.
Personligen skulle jag akta mig lite för alltför mycket mys i sovrummet innan läggdags....det kanske funkar för vissa men det KAN också resultera i att det behövs längre och längre mysstunder och plötsligt är man fast i ett träsk.... Jag tror på att jobba på skrattet till godnattet utanför sovrummet och sen snabbt ner i sängen, puss, släck lampan och ut!

Men det är jag det!
Minns också att din plutt inte är så gammal än, jag lovar att bättre tider med gladare läggningar stundar!