Vaknar flera gånger på natten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
yanne

Re: Vaknar flera gånger på natten

Inlägg av yanne »

:D Som tur är ger sig det där med överkoncentration nästan av sig själv när man får sitt andra barn, -man hinner inte överkoncentrera sig helt enkelt för när den lille blivit lagd , ger sig den andra i kast med att flytta runt stolar, ställa sig vid diskhon, hälla ut en hel gryta vatten på golvet osv. Ja, ni vet. Han har proppats full med mat inom loppet av 45 min ca och verkar äta sig ordentligt mätt var gång och gillar när mamma sysslar med annat och inte glor rätt ner på honom. Nu har han även med god aptit ätit gröt två kvällar i rad, äntligen får pappa vara med! Men vi får vänta tills efter jul innan vi försöker få till ordentliga nätter, nu är det så många bortanätter inplanerade att det blir svårt framöver. Men kanske får vi lugn fin sömn innan nyår! Det vore nått =D>

Ja, konstigt det där med att göra rätt...med mitt första barn anammade jag hela paketet här, men innan lillen föddes hade jag läst så mycket annat också att jag inte var säker på hur jag ville lägga upp hans rutiner längre. Fast nu när lite tid har gått inser jag att detta är rätt för både mig, lilleman och resten av familjen även denna gång! :wink:

:heart:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Tetz

Inlägg av Tetz »

yanne skrev:Som tur är ger sig det där med överkoncentration nästan av sig själv när man får sitt andra barn, -man hinner inte överkoncentrera sig helt enkelt för när den lille blivit lagd , ger sig den andra i kast med att flytta runt stolar, ställa sig vid diskhon, hälla ut en hel gryta vatten på golvet osv. Ja, ni vet.
:lol: Jo tack, jag vet :lol:
yanne skrev:Fast nu när lite tid har gått inser jag att detta är rätt för både mig, lilleman och resten av familjen även denna gång! :wink:
Visst är det skönt när man liksom LANDAR i det som är rätt för en själv :D Jag har också blivit än mer säker på att standardmodellen är rätt för mig och mina barn, samtidigt som jag blivit mer ödmjuk inför att samma modell kan se väldigt olika ut för olika barn. Nyttigt! 8)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
yanne

Inlägg av yanne »

Hej igen!

Min lille verkar inte alls vilja sova några längre stunder på natten ](*,) , han vrålar och ger sig bara inte, trots att jag verkligen inte tar till vagningen för snabbt och försöker noga lyssna till hur han skriker. Det tar för många nätter och eftersom det inte kommer några längre sovpass som belöning blir jag bara alldeles för trött av detta. Jag har börjat ge honom gröt nu, som han slukar med stor aptit. Men jag undrar om han inte helt enkelt är en stor krabat som behöver mycket mat just nu och om jag inte skall vänta tills han är fem månader och då göra en riktig heltnatts-kur istället. Vad tror ni? Dagslurarna funkar bra och han somnar för det allra mesta utan några större gnissel, så rutinerna sitter fint tycker jag och amningarna har bytts ut till rejäla fyra-rätters måltider. Det är bara nätterna som krånglar och då tänker jag att det är lättare att ta bort alla mål på en gång än att försöka få till två långa pass som skall avbrytas av en amning. Och anledningen till att jag inte tänkte att jag skulle göra det NU, är dels pga. julen :santa: och borta-tid hos släkten, dels pga. att just denna ålder (fyra månader) skulle vara en särskilt hungrig ålder. Vad tror ni?

Ja, det är nog en klassiker att man vill göra allt rätt från början med tvåan, men problemet denna gång var nog att jag inte bestämt mig för att köra AW redan från början utan funderade lite åt olika håll samt såklart att han var väldigt kvällstrasslig i början så vi bara inte kunde få ordning på saker och ting direkt. Men hur som helst så inser jag nu igen att jag även med denna lille kille fallit för AWs goda råd. 8)

15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Ja, kura ska du absolut vänta med tills mer riktig mat står på menyn. Utan stadig mat i magen kan man inte sova hela natten inte! [-X

Själv har jag aldrig orkat göra ett endaste dugg åt nätterna, när min lilla vaknade så fick hon mat och sedan sov vi alla vidare. Jag la allt krut på dagarna istället och så föll nattmålen bort ett efter ett. Plötsligt en dag så vaknade jag av väckarklockan och det var morgon! Lätt förvånad, kan tilläggas... :D

Så fortsätt introducera riktig mat och avvakta med nätterna. Kanske blir det så att du inte ens behöver kura sedan!

yanne

Inlägg av yanne »

Åh, hoppas det. Det är det jag allra helst hade velat, verkligen. Ungefär i vilken ålder sov dina barn igenom av sig själva? När de ville äta på natten, lade du dem då alltid tillbaka i sin egen säng efteråt? Jag låter honom ofta ligga kvar bredvid mig efter ett sent nattmål och det gillar han, då kan han sova gott (och jag med). Även det ger sig väl kanske på sikt när han väl börjar sova igenom nattmålen.

Ja verkligen nyttigt att inse att alla barn faktiskt ÄR olika och att det inte bara är en myt hahaha :lol: =D> . Barn överhuvudtaget är nyttiga för ödmjukheten, länge leve de små liven.

Återigen tack för dina råd! :heart:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
yanne

Inlägg av yanne »

Förlåt, jag menar DITT barn, inte dina :oops: ... och ser egentligen svaret på min fråga i signaturen också. Men ändå intressant att veta hur det kan fungera!
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Ja, som du såg så står det ju i min signatur! :) Jag delammade de första månaderna, men när vi började med standardmodellen så gick vi mer och mer över till ersättning. Det mättar ju väldigt bra och så åt hon nog större mängd fast vid färre tillfällen, så övergången från att amma varannan till var tredje timme på natten till hela nätter gick väldigt fort och smärtfritt. Någonstans där införde vi också riktig mat, vilket också gjorde sitt. Som du skriver är alla barn olika, så det är inte lönt att jämföra tycker jag, men med detta vill jag visa på hur stor betydelse maten faktiskt har för sömnen!

När jag ammade på natten blev det ofta så att vi somnade mitt i maten så att säga. Mindre bra, då det tenderade att bli småsnuttande framåt småtimmarna. När jag var tillräckligt vaken för att sitta och amma eller ge flaska så la jag tillbaka henne i sängen (vagnen) och det fungerade så mycket bättre.

yanne

Inlägg av yanne »

Ja, det blir ju lätt att man somnar mitt i maten och inte får avslutat målen som man tänkt.. men att hålla sig sittande mitt i natten är inte det lättaste.
Nej, barn är olika och vissa sover igenom av sig själva, andra gör aldrig det. Mina söner liknar varandra och verkar inte vara sugna på att vara utan brösten någon längre stund på natten. Men kanske börjar lillen sova lite längre ändå till sist, i annat fall får jag ta tag i det hela när han börjat äta lite mer om någon månad eller två. Jag hade hoppats på att få ordning på saker och ting så pass att jag med denna lille krabat inte skulle behöva kura, utan att han skulle sova igenom av sig själv. Men ärligt talat så tror jag snarare på att båda mina är rätt stora, hungriga och envisa och att de inte kommer göra det av sig själv. Men man skall aldrig säga aldrig :^o
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Vad sägs om smakisar? Johanna Westmans Andra Mosboken är en bibel (förutom Barnabokens kapitel om införande av fast föda förståss!)

Min stora sov hela natten från 5 månader. Min lilla från 3,5 mån men det var rejält skumpigt på vägen dit, hungrig som damen var.
Jag har kört välling från 4 månader och infört mat i den takt dom begärt dvs blixtsnabbt :D .
Sötpotatismos, passerad majs, passerade ärtor med massor av Smör , det gör susen!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
yanne

Inlägg av yanne »

Hej!!

Nu är min lille avvand vid mat om natten och sover från 18:30-06:30. Ännu inte hela natten utan avbrott, men så gott som, och då är vi bara i natt på väg in i femte kurnatten. Det hela har gått jättebra och han äter med strålande aptit på dagen och slukar en stor portion gröt på eftermiddagen innan läggdags. Han är go och glad och jag har sovit sex timmar på raken för första gången på väldigt länge. Härligt. Hade säkert kunnat ha sovit fler timmar än så, men så kom nyårsafton och lite annat emellan (som den lille dock sov igenom utan problem!). Han krånglar mycket från kl. fem, men vargtimmen har vi även haft problem med med vår stora kille, den kanske vi får kämpa med ett tag. Fint det här med AWs inblick i hur småttingar fungerar, lika fantastiskt varje gång man ser att hennes tolkningar ger så fint gensvar. Igår åt han morotspuré och tyckte det var spännande och nog ganska gott :mrgreen: .

Tack alla för era inputs!!
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilken härlig rapport! =D> Tack för att du delar med dig.

yanne

Inlägg av yanne »

Hej igen!

Ja, kuren gick hur bra som helst till att börja med, dvs. de fyra första nätterna. Men nu har vi stött på problem och jag skriver igen för att jag skulle behöva lite råd från några av er flerbarnsmammor. Lillkillen växte plötsligt ur vagnen han sov i och krånglade massor femte natten. Jag läste att det inte är helt ovanligt att de plötsligt krånglar och hoppades han skulle återgå till lugnet vi fått se glimten av de föregående nätterna. Men nu har han krånglat i tre nätter och jag känner att ramsan inte tar längre och att vi är lite ute och cyklar. Vi åkte på lite problem här hemma, min man fick diskbråck och stönar och stånkar och stiger upp på nätterna, så lillen kunde inte kunde sova, samtidigt lärde han (lillen alltså, inte min man :lol: ) sig att vända sig och blev för lång och stor för vagnen plötsligt. Så, han har tyvärr inte haft de bästa förutsättningarna för att hitta lugnet i att sova hela natten och jag känner att det bästa vore egentligen att börja om med hela kuren. Men då vet jag inte riktigt hur jag skall gå tillväga. Skall jag "börja om" med att buffa och lugna en hel natt till och sedan fortsätta med natt två och tre som en vanlig kur?

Från att ha sovit från 19:30-02:30, vaknat till och somnat om med ramsan, vaknat 05:00 och krånglat från och till fram till 06:30 (somnat om med ramsan) har han nu återgått till att vakna typ varannan timme och högljutt klaga eller tom. skrika. Ramsan verkar han inte riktigt lyssna på längre och i natt fick jag buffa några gånger och till slut amma honom vid 03-tiden. Därefter sov han lugnt och fint fram till 06:30 utan avbrott. Jag tror han är en rätt hungrig kille men känner mig ganska säker på att han klarar en hel natt utan mat så jag vill inte amma på natten, utan gjorde det bara i natt i nödlösning. Är motiverad att kura om men vet inte om jag skall göra det direkt eller vänta ett tag....lite rådvill. Han har fått en spjälsäng och en lugn och mörk hörna att sova i nu, så nu bör förutsättningarna för en lugn natts sömn finnas där.

Jättetacksam för lite input!

:roll: :heart:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hmm :-k Jag hade nog flyttat över honom till spjälsäng och kört kuren från början. I och med att du bjussade på nattamat, så blir han nog rätt förvirrad och behöver besked om vad som försiggår :wink:

Sedan tror jag att du får (ännu :mrgreen: :lol: ) bättre hjälp med kurningen och du startar en ny tråd inne på "Kurforum för 4-12 månader". Där är de proffs på stöttning under kuren :heart: Här inne på Späda o Små är vi bäst på Standardmodellen :D

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
yanne

Inlägg av yanne »

Super, [-o< tack för tipset! Flyttar frågan dit istället. Tack igen :D
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"