Råd för 3 veckors bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
iris_sibirica

Re: Råd för 3 veckors bebis

Inlägg av iris_sibirica »

Tack!
Låter som ett kanonschema med tanke på hans morgontrötthet :D

Såklart uppstod nya frågor :wink:

- när han ska äta, delas måltiderna fortfarande upp i två delar som sammanlagt tar 1,5 timme.

-sen skulle jag gärna vilja ha konkreta exempel på social delaktighet samt umgänge.

- fram till nu har lillebror fått mat direkt efter sovpassen. har lite funderingar över att vänta till 11 med mat efter sovpasset som slutar 09:30. Hur ska jag resonera i detta fall? är lite orolig för att han ska bli jättehungrig.

tack igen :D
Mamma till Iris 080902 & Imre 111019
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen! :D
iris_sibirica skrev:- när han ska äta, delas måltiderna fortfarande upp i två delar som sammanlagt tar 1,5 timme.
Försök ha 3,5-4 timmar mellan måltiderna, de måste inte komma direkt efter en lur om man inte är en liten spädis. Blir han superhungrig innan dess kan du säkert avleda en stund med att tex visa hur skojig en tvättmaskin med alla knappar kan vara. ;) Men låt måltiden ta en timme istället för en och en halv!
iris_sibirica skrev:-sen skulle jag gärna vilja ha konkreta exempel på social delaktighet samt umgänge.
Här hemma sköter jag i princip allt som har med städning, tvätt, matlagning och underhåll av trädgård och hus nu när jag är mammaledig. Min lilla är med mig i allt jag gör och när hon sover ligger jag på soffan, tar en kopp kaffe eller läser tidningen. :mrgreen: Det mesta kan dessutom göras på golvet, så kan liten med fördel ligga på mage samtidigt. Dammsuga kan man göra med liten i bärselen, låt honom hålla i handtaget. Vara med vid disken är spännande, plaska med händerna och känna på bubblorna. Vika tvätt är skoj, särskilt om man får ligga mitt i högen på mammas och pappas säng. Har du läst om social delaktighet i Barnaboken? Där finns många bra tips!

:heart:
iris_sibirica

Körde igång med det nya schemat idag :D och alla sovlurar fungerade utan gnäll. Lillebror var lite förvirrad över de nya tiderna - och väldigt trött :!:
Men det funkade fint och även om det var ett pyssel att få honom att vänta 3,5 timme på maten så lönade det sig eftersom jag upplevde att han åt mer ordentligt vid varje matpass.
Nu vid sju var han väldigt tacksam att få gå och lägga sig, behövde bara vagna en omgång :D
Nu ligger han och knorrar vid sin 45 min skarv men det verkar inte bli mer än så :?
Är spänd inför natten - han har ju aldrig haft så lång natt.

En fråga;
Om han vaknar innan nattmålet 04 - vad göra då? Vagna?
:?: :?:
videunge

Inlägg av videunge »

hEJ :D
Om han vaknar innan nattmålet 04 - vad göra då? Vagna?
:?: :?:
Ja om du spikar tid för nattmål så tycker jag att vagna är bra. sen har du ju så klart marginalkvarten :wink:

<kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
iris_sibirica

Hej igen, är inne på tredje dygnet med nya schemat.

ökar nappstorleken på flaskan och det känns som att lillebror får i sig mer mat än förut :D

Lite funderingar:
:arrow: lillebror skarvar fortfarande efter 45 min (iblan redan efter 30min), det behövs visserligen bara vagnas lite, ca 1-2 min, så sover han vidare MEN.......jag vill ha bort skarvningen så att jag vet att han är nöjd och mätt.

Första målet, 07, äter han inte så bra - börjar med lite mysamning i sängen och fortsätter med ca 140 ml ersättning. sen är det verkligen totalstopp :o och han är så trött så trött
Efter första luren blir han snabbt hungrig igen så jag har gett honom mat redan kl 10 och då äter han 230-250ml och är väldigt glad och nöjd.
Luren 11:30-13:30 är det lite svårare att få honom att somna, mer protester men det tar ändå bara 5 min. Men som sagt så kommer skarvningen efter ca 30 min och jag blir inte klok på VARFÖR :shock:

Sen får han mat efter luren och äter med god aptit ca 180-200ml. Inför em luren är han helt slut och han kan även skarva efter 30 min.
Mat sen vid 17 äter han med stor aptit ca 180-200ml och sedan en kvällsslurk på ca 100-120ml innan godnatt kl 19. Har även lagt in en liten lur 5 resp 20 min strax innan sex för han har varit så trött.

Nätterna har varit helt ok. Han har sovit mellan 19-02 och då har han fått mat, ammar på natten fortfarande vilket tar 20-30min, men sen har han vaknat vid 06. Detta har skett båda nätterna, visserligen har jag fått honom att somna om till 07 men det har varit en del vagning - ca 20 min.

:?: Så det jag vill reda ut är hur jag kommer ifrån skarvarna samt hur jag ska resonera för att få honom att sova till 07. Jag gillar schemat och vill helst inte ändra i det. :?:

Tack för råd och stöd :D
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Jag är ganska säker på att lillebror vill ha mer käk :D Han äter ju bra tycker jag det verkar som. Men många som är i våra barns ålder behöver riktig mat.

Ger du ersättning i flaskan? Isf hade jag bytt ut kvällsslurken till majsvälling och ett mål (förslagsvis det vid 10 för bättre middagssömn) till gröt. Första dagarna blir det ju bara nån sked men gröten brukar man snabbt kunna få ihop till en hel portion.

Grabben säger mer mat morsan!

:lol:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hmm, såg lite fel på hans ålder så kanske är det lite tidigt med gröt.

MEN ger man ersättning kan man enkelt byta ut till välling när man märker att det behövs mer mat. börja med 1/3 eller 50/50 vad som känns bra.

:D

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

En annan tanke som slog mig

:arrow: natt målet ligger ganska tidigt. Antar att det är för att han vaknar då.
För mig hade det då funnits tre sätt att gå.
:arrow: Antingen matar du även 23-målet (Jag har haft kvar det tills nattamningen var slut, mest som en försäkring att liten är mätt eftersom jag bara ammat.)

:arrow: förlägger nattmålet runt 04 vilket också kan innebära en del vagning men då mitt i natten.

:arrow: Kör på som nu men vagnar där på morgonkviset.

Jag har alltid haft den filosofin att innan jag har börjat införa stadigare mat, man jag kanske inte alltid kräva att nätterna skall gå på räls. Mellan 3 och 4 månader har vi haft det lite svajigt med nattmålen och det tror jag beror på just att det behövs mer mat. Så då kanske man får ta lite mer vagning/och eller fylla på med annat :D

Kram,
Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
iris_sibirica

Anna, tack för bra råd :D

Ville bara säga att det flyter på bra här hemma :D
Ante mig att det var mer mat som behövdes :wink: och nu sovs det utan några skarvar på dagarna

Angående nätterna så är det precis som du säger att han får nattmålet när han vaknar, ca 02-03. Senaste nätterna har han dock sedan sovit vidare till 06:30 vilket känns som att vi verkligen är på rätt väg.

Jag tänker att vi kör på så här och ser hur det hela utvecklar sig - mer mat gör kanske att han sover till 04 av sig själv.

Nu ska jag bara slappna av och njuta av sötaste lillebror :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

iris_sibirica skrev:Jag tänker att vi kör på så här och ser hur det hela utvecklar sig - mer mat gör kanske att han sover till 04 av sig själv.

Nu ska jag bara slappna av och njuta av sötaste lillebror :heart:
Låter som en bra plan! :D Njuuuuuuut! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
iris_sibirica

Godmorgon!

Vi har haft en fin tid hela familjen men nu har jag några funderingar - känns som om lillebror har kommit in i en ny fas (han är nu drygt 4 månader).
Lillebror äter 1 gång/natt kring halv tre. Vaknar han, har hänt någon gång då och då, innan brukar jag få honom att somna om vilket går väldigt snabbt och ibland klarar han det själv..

De senaste nätterna har dock uppvaken varit standard och dessutom ökar för varje natt och det är ungefär samma tider - 00, 01 samt 02.

Inatt blev det ingen nattmat för vi sov över uppvaken 03 men då vaknade han 05:30 istället och var helt omöjligt att få att somna om

Min fråga är om det är dags att justera schemat :?:

07 morgon, ersättning ca 180ml
08:45-09:30 sova
10 halv portion gröt + katrinplommon och ersättning
11:30-13:30 sova
14 ersättning
15:30-16:15 sova
16:45 halv portion gröt + karinplommon o ersättning
18:30 ersättning
19 natt

jag har börjat ge gröt för två dagar sedan.

varför har dessa uppvak mellan 00-03 uppstått :?:
tycker även att han haft tendens till att vakna tidigare på mornarna.

tacksam för råd!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jag tror lillebror är hungrig! Runt fyra månader brukar dessa små bli superduperhungriga och då står de sig inte så länge på (nästan) bara ersättning. Mer mat åt småfolket!

iris_sibirica

ja, mer mat är nog lösningen med nattuppvaken.

Jag har ju börjat ge lite gröt och katrinplommon, ska öka på med lite grönsakspuré också.
Något som gör mig orolig är att lillebror de senste dagarna inte varit sig lik under sin vakna tid :? . Han vill inte sitta i babysittern eller ligga på golvet, mage eller rygg spelar ingen roll. Han skriker mkt mer än vanligt och vill ha mer uppmärksamhet och bli buren. Vet inte om det är ont i magen. Han har bajsat varje dag sen den nya kosten introducerades men han har varit hård i magen och bajset har helt ändrat konsistens och blivit som hård lera och det verkar göra riktigt ont när han bajsar. Likaså är det mycket mer skrik när det är sovdags.
Usch, känns inget bra :| han brukar vara så glad och förnöjd - älskar att bara vara med. När jag ger honom gröt så blir det också mkt skrik. Han verkligen glufsar i sig så det är inget problem att få honom att äta men skriker helt desperat mellan varje sked och vrålar när jag slutar ge honom :shock:
Det känns inte som att lillebror är i balans :cry:
Tetz

Inlägg av Tetz »

iris_sibirica skrev:Han verkligen glufsar i sig så det är inget problem att få honom att äta men skriker helt desperat mellan varje sked och vrålar när jag slutar ge honom :shock:
Hungrigt litet troll! :D Det är förmodligen därför han gnölar mycket under vakentiden. Mata på, och se hur det utvecklar sig :D

Det kan också vara bra att flytta ner dina sysslor till golvnivå, exempelvis läsa tidningen eller sortera tvätt. Då signalerar du att det är ofarligt att vara på golvet samtidigt som han får nåt spännande att titta på :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
iris_sibirica

Godmorgon!

De senaste nätterna har lillebror busat omkring :?

Vi har varit sjuka allihop men är nu på bättringsvägen. Lillebror har ätit dåligt för att han varit så förkyld och harännu inte riktigt kommit tillbaka till sina vanliga portioner.

Vid nattmålet 02:30 (försöker få honom att sova till 04 men det lyckas inte :? )så äter han men sedan när han ska somna om så har cirkusen börjat. Ibland har jag varit tvingad att suga snor så då har han vaknat till ordentligt och blivit förbannad och sedan haft svårt att komma till ro. Men inatt när jag la ned honom efter han hade ätit så lät det först som att han somnade in - han låg och sömnknorrade sådär mysigt. Så plötsligt börjar han skratta och bubbla, ligger och drar hela sin kavalkad av roliga ljud, snurrar och leker med täcket. Ja ja, tänkte jag och lät honom hållas och tänkte att han somnar väl snart men han höll på i 1,5 timme :shock:
Då ledsnade jag och la honom tillrätta stoppade om täcket och la handen på kroppen så att han låg still och efter korta protester så somnade han.

Men varför dessa nattliga vakenperioder :?: :?:

Förut har han ju däckat innan man hunnit lägga ned honom igen.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"