Standardmodellen med Vilma

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Standardmodellen med Vilma

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup: :D

:heart:
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Hej igen!

Tänkte bara fråga en sak, som det kanske är svårt att ge något svar på...

Jag ammar bara delvis, det blir mest flaskan, men försöker amma en stund först varje måltid.

När jag ger ersättningen till Vilma så får hon ibland tokspel! Efter att hon har ätit en stund så är det som att det tar tvärstopp i magen. Hon verkar jättehungrig, kastar sig över flaskan, suger i sig som att hon inte ätit på 100 dagar, men efter några sekunder börjar hon gallskrika. Och så håller det på. Min äldsta dotter var precis likadan då hon var liten. Vi tänkte då att hon måste ha ont i magen och testade både Semper-droppar och Minifom + att vi provade olika märken av ersättning. Men jag kan inte säga att något direkt hjälpte (inte vad jag minns).

När jag pratar med folk om detta så säger alla direkt att "Hon får för mycket mat, hon har ont i magen därför!", men jag vet att det inte är så!

Jag har också tänkt att hon kan vara övertrött (hon sover inte bra på dagarna, men på nätterna), men det blir samma sak igen även om hon tagit en powernap på 20min.

Någon som har varit med om något liknadne? Jag vill så gärna förstå henne. :cry:
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
videunge

Inlägg av videunge »

frustration över att det inte går tillräckligt fort? 8-[
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Hmm... Kanske det? Ska prova napparna med lite större hål och se om det hjälper. Tack för tipset! :)
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej KLarasmamma :D

Hur gâr det för er?

KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Hej Sarisparis! :-)

Tack för att du frågar, för det mesta går det bra! ;-) Nätterna fungerar jättefint än så länge och det känns viktigast.

Jag provade byta ut napparna mot de med större hål, men det gjorde ingen skillnad. Men sedan kom jag på att min äldsta dotter var väldigt känslig då jag drack kaffe så jag har nu provat vara utan det (ammar fortfarande lite grann) och det har gjort stor skillnad! Så jag hoppas det var lösningen och inte bara en tillfällighet. :-)

Sedan finns det ju dagar då inget fungerar, som idag. Det blev fel redan från morgonen och då är det som att hela dagen blir knasig. Nu ligger en extremt övertrött tjej i sängen och vill inte sova, trots att hon ätit bra mycket mer än hon normalt brukar. :-( Men man får bita ihop, tänka att imorgon är en ny dag och då blir allt bra igen!

Tusen tack igen för alla råd och tips och framför allt allt stöd! Det är verkligen guld värt att kunna komma in här och få prata med andra!

Kram
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Hej!

Jag kom på att jag faktiskt undrar en sak till. ;-)

Vilma har svårt att komma till ro under sista läggningen till kvällen/natten. Hon har ätit sig mätt och är väldigt trött (ofta övertrött eftersom hon inte sover så bra på em), men har svårt att somna. Hon sover i spjälsäng om nätterna.

När jag buffar henne, ska jag då buffa tills hon somnar eller bara tills hon lugnar ner sig (hon är som sagt knappt 2 mån gammal)? Ska man ramsa eller är hon för liten för det? Är det något annat man ska tänka på eller som man kan göra? Nattningen på kvällen tar flera, flera timmar nu... :?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vad roligt att höra att ni är pâ väg mot en hyfsat ordnad tillvaro! :thumbsup: :lol:
KLarasMamma skrev:Vilma har svårt att komma till ro under sista läggningen till kvällen/natten. Hon har ätit sig mätt och är väldigt trött (ofta övertrött eftersom hon inte sover så bra på em), men har svårt att somna. Hon sover i spjälsäng om nätterna.

När lägger du henne pâ ett ungefär? Hos oss fick vi bukt med kvällsstrulet med rejält tidigare läggning. Allt efter âtta tycker jag personligen känns väldigt sent för sâna smâ busar.
KLarasMamma skrev:När jag buffar henne, ska jag då buffa tills hon somnar eller bara tills hon lugnar ner sig (hon är som sagt knappt 2 mån gammal)? Ska man ramsa eller är hon för liten för det? Är det något annat man ska tänka på eller som man kan göra? Nattningen på kvällen tar flera, flera timmar nu... :?
Tidigare läggning är mitt hetaste tips, sen rent "tekniskt" sâ buffa tills hon lugnar ner sig när du lägger henne. Gâ sen efter en avslutande solfjäder (bara nâgra sekunder lâng). Skriker hon upp sig (lyssna noga) kan du gâ in och pâminna, men buffa inte lika länge som första gângen. Min erfarenhet är att de smâ fattar att det är dags att sova, men att de har svârt att somna riktigt sâ fort som de vill. Hâller man dâ pâ och buffar i all evighet sâ slutar det med att de skriker nâgot i stil med "men mamma lât mig vara i fred, jag vil ha LUGN och RO!". :shock: :lol: Att gâ in och pâminna flera gânger kan behövas, men kortare och kortare. Och sâ vâga lita pâ att det faktiskt är dags att sova för lillen (och det gör man om man vet med sig att dagen innehâllet allt den bör av mat och annat). Slutligen, riktigt kolmörkt, svalt rum och ett skönt täcke.
Ramsan, som verktyg, är hon för liten för. Frân och med fyra mânader brukar de smâ kunna ta till sig ramsan utan att söka rösten. Du kan sâ smâtt börja smyga in den genom att säga den mjukt och bekräftande vid läggning.
KLarasMamma skrev:Tusen tack igen för alla råd och tips och framför allt allt stöd! Det är verkligen guld värt att kunna komma in här och få prata med andra!
Ja, visst är det världens bästa forum! :heart: :mrgreen:

KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Tack för ditt svar! :-)

Jag brukar lägga henne vid åtta, så ska prova lite tidigare! (Men riktig natt tar hon inte förrän vid ca 10-11, p.g.a svårt att somna).

Även om hon somnar snabbt på kvällen så vaknar hon efter 30 min eller liknande, somnar om, vaknar o.s.v. Det gör att jag blir osäker på om hon verkligen ätit ordentligt sista måltiden, men då jag tar upp henne och ger mer mat så är det som att hon inte direk är hungrig, utan äter lite och piggnar sedan till och så får vi börja om...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

KLarasMamma skrev:Det gör att jag blir osäker på om hon verkligen ätit ordentligt sista måltiden, men då jag tar upp henne och ger mer mat så är det som att hon inte direk är hungrig, utan äter lite och piggnar sedan till och så får vi börja om...
Bestäm dig när Vilmas natt ska börja och ha sen Natt, även om nâgon pâfyllning sker. Vi hade kvällsbadet som riktmärke för vâr lille Nils, efter badet blev det Mycket Mat och sen God Natt. Alla eventuella pâfyllningar skedde sedan i mörker och inget annat roligt hände.
KLarasMamma skrev:Jag brukar lägga henne vid åtta, så ska prova lite tidigare! (Men riktig natt tar hon inte förrän vid ca 10-11, p.g.a svårt att somna).
Ja, testa att lägga ännu lite tidigare, är man övertrött är det svârt att hitta lugnet.

KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Jättebra! :-)

Då ska jag spika en natt-tid lite tidigare (d.v.s. efter det får hon stanna inne i sovrummet, eventuella påfyllningar görs där under tystnad ;-)).

Jag tror även jag stört henne lite för mycket tidigare då jag har gått in och buffat så fort hon börjat skrika (mest för att storasyster inte ska vakna, men hon sover ju faktiskt som en stock... :-)). Jag ska testa avvakat och se om hon lugnar ner sig av sig själv.

Gav henne precis mer mat nu då hon inte ville lugna ner sig och hon var hungrig. Så det kanske är så här det får vara ett tag, äta så mycket hon orkar på kvällen då hon är övertrött, vila en stund så hon får nya krafter och sedan äta klart.
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Ville bara säga att tidigare läggning verkar göra susen! ;-) Stort tack!

Idag somnade Vilma redan kl. 7 (utan något större strul innan) och jag har precis gett henne lite påfyllning (hon halvsov under tiden :-)). Så nu hoppas vi på skön sömn under natten!

Kom på en till sak jag undrar över. :D

Vilma blir snart 2 mån. och om jag minns rätt så är det då bra läge att ta bort nappen. Hon har den bara nu då hon är mätt och ska sova men inte riktigt kan komma till ro och då hon vaknar efter att ha sovit en stund.

Min fundering är nu hur vi ska göra då hon vaknar till efter att ha sovit en stund (händer rätt ofta på dagarna). Vi är ute och promenerar väldigt mycket och då och då vaknar hon (är jättearg) och jag söver om med nappen. Ska man egentligen vagna? I sådana fall måste jag försöka få ta på en till vagn, för syskonvagnen vi har köpt nu är värdelös att vagna till.

Hur har ni andra gjort då ni fimpat nappen då de är små? Några bra tips? Inte så roligt att vara en timme hemifrån och ha en arg Vilma i vagnen... ;-)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad det gäller nappborttagning så har jag inga goda råd alls att komma med för inga av mina småttingar har haft napp.

Men om liten vaknar när du är ute och går stannar du upp och vagnar lugn och så väntar lite tills småttingen somnat, sen går du vidare.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Tack för ditt svar SusanD! :-)

Finns det någon annan där ute som har en syskonvagn? Det är omöjligt för mig att vagna med den vagnen jag har nu + att storasyster också sitter i den... Vi är som sagt ute väldigt mycket nu och jag vet inte riktigt hur vi ska göra då vi tar bort nappen, buffning är ju också lite bökigt, svårt att komma åt i vagnen.

Tacksam för alla förslag! ;-)

Kram
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej KLarasMamma :D

Här är en trâd om nappborttagning som kanske kan ge lite inspiration.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Jag har ingen patentlösning till att vagna en syskonvagn eller buffa i vagnen, men lite andra funderingar :roll: :D .
Skarvar hon lika mycket i vagnen som när hon sover hemma? Eller är det du som upplever det som mer "störande" :wink: att hon skarvar när ni är ute? Har du provat att ge henne chansen att fixa sina smâ uppvak själv? Vâr lille Nisse (fyra mânader) skarvar fortfarande av och till men jag har nästan helt slutat lägga mig i dâ jag helt klart stör mer än jag hjälper. Om ni bara gâr vidare glatt pratandes kanske hon inser att hon ligger ganska skönt och fortfarande är lite trött?

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"