Tidigarelägga schema

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Fauve

Re: Tidigarelägga schema

Inlägg av Fauve »

Hej!
Tack för svar! :)
Magen är bättre, provar mer och mer mat. :D Nätterna har varit bättre (förutom inatt), 10-11,5 timmar utan mat. :D Så hon vaknade nog inte för att hon var hungrig, utan hon blev hungrig när hon varit vaken en tag. Eller bara tuttsugen.. :?
Anledningen till att hon vaknat på nätterna när det inte är pga magen längre tror jag är för att hon sover för mkt/för sent på dagarna. När hon faktiskt sover så mkt som hon bör på dagarna vaknar hon alltid efter åtta timmar på natten och tycker det är morgon.. Av lite olika anledningar har hon inte kunnat sova så bra på dagarna och då har nätterna varit bra. Har aldrig fått både dag och natt att funka samtidigt. :roll:

Jag har väl tänkt natt 20-07 men är flexibel där.
Vi brukar träffa en mammagrupp en-två ggr i veckan, det skulle jag gärna fortsätta med men jag vill ju få till tiderna så de blir så bra som möjligt för Thea. Nu är väl inte mammagrupp jätteviktigt men jag hade förlossningsdepression och då var gruppen lite som min "räddning". När vi åker till gruppen så är det bil dit 20 min kl 12.30 och sen bil hem vid 15-16. Eftersom jag inte kör själv så kan jag inte påverka tiderna tyvärr.
I övrigt så skulle det vara trevligt att äta tillsammans med pappan som kommer hem 17.30. Eller så får han komma hem tidigare. :D

Min förhoppning är att hitta ett bra schema som inte bryts av biltur 12.30. Om det går.. :)
Tror också att 11-45-2-45 nog passar lillan bättre men har ju inte provat så många olika scheman.
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag funderar...11-45-2-45
07 vakna och frukost
9-9,45 sova
11lunch
sova 12.30-14.30
14.30 mellis

16.30-17.15 sova

18 kvällsmat

19.30 kvällsslurk

20 god natt.

jag upplevde att det var ok att starta lurarna i bilen och sen bara flytta över till vagn om liten somnat i bilen. har haft liknande problem med fasta tider då storan går på dagis.

eller...11,5 45 2 20

07.15 vakna och frukost

9.15-10 sova

11 lunch

12.30-14.30sova

14.30 mat

16,30-16.50 sova

18 mat

19.15 kvällslurk
19 45 god natt

kanske :roll:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Fauve

Inlägg av Fauve »

Tack för schemaförslag! :heart:
I morse fick jag väcka henne :D efter 11,5 h eftersom vi skulle iväg. Typiskt, hade gärna låtit henne sova 12 h. Iofs är hon lite förkyld och kanske tröttare än vanligt men ändå. Känns som vi börjar komma på rätt spår igen. :D Och inte var hon speciellt hungrig, ville inte amma direkt utan lite efter 20 min och andra tutten 20 min senare. Gröt hann vi inte med men hon var nöjd ändå, brukar inte äta så mkt på morgonen.

Så nu funderar jag på att sätta ett 12 h schema direkt, hon klarar nog av det. 12-45-2 eller 12-45-1,5-20 antar jag att det ska bli.
Har märkt att hon behöver vara vaken minst 3 gärna 3,5 timmar eller mer innan natt för att kunna somna.

Förslag, vad tycker ni? (har byggt de från TorsMammas schemaförslag :) ) Tycker det är svårt med mattiderna, men jag kommer väl märka vad hon behöver. Lutar åt första schemat men vill gärna ha era åsikter!

07.00 Morgon - amma
08.15 gröt
09.15 Sova 45 min
11.30 Mat
12.30 Sova 2 tim
15.00 Mat
17.30 Mat
18.45 Kvällsslurk
19.00 natt

07.45 Morgon - Amma + gröt
09.30 sova 45 min
11.15 mat
12.30 sova 1,5 tim
14.30 mat
16.30 sova 20 min
17.45 mat
19.30 Kvällsslurk
19.45 natt
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Det är upp till er om ni vill göra natt kl 19 eller 19.45. Många menar att det är lättare att lägga små barn tidigare på kvällen, men då tror jag heller inte att 19.45 är sent. Hur det passar er!

Samma med schemat, ni vet bäst vad som passar hennes rytm och behov. Svårt för någon annan att säga.

Spontant vad jag tänker om första schemat är att lunchen kanske blir lite åt det senare hållet. Hos oss är det välling vid 07, gröt vid 08 och lunch vid 11 och om det blir lite sent blir det protester. Mellis (välling och frukt) vid 14, middag vid 17 och nattslurk 18.45.

Med det andra schemat blir det ju "bara" en frukost, då amning och gröt slås ihop. Gissningsvis äts det inte lika mycket då som om det hade gått en timme mellan målen. det kanske räcker för er flicka, men jag vet att vår är en hungrig typ.

Hoppas de funderingarna var till nån hjälp.
Lycka till!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

om liten är pigg på em tror jag absolut att första schemat kan fungera. på det andra kommer ju 20 min väldigt sent och jag tror faktiskt att den kan störa....
Trevligt med en östgöte till :wink: Hoppas att det fungerar med mammagruppen nu då.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Fauve

Inlägg av Fauve »

Tack alla för hjälp :heart:

Har börjat med schemat:

07.00 Morgon - amma
08.15 gröt
09.15 Sova 45 min
11.30 Mat
12.30 Sova 2 tim
15.00 Mat
17.30 Mat
18.45 Kvällsslurk
19.00 natt

Första luren går rätt bra, men lunchluren är inte kul för lillan. Tog en timme att somna igår, 1,5 timmar idag (i vagn idag, inte på rygg). Lyckades lägga över henne i sängen, hon vaknade och klagade lite men var så trött att hon somnade snabbt igen. Ska prova att lägga henne lite tidigare, idag började hon gäspa 15 min innan jag la henne. Hon klagar en hel del när jag lägger henne, är övertrött eftersom hon inte sover hela passen. Använder marginalkvartar (timme en gång tom..) men det räcker inte riktigt till. Men det blir nog bra när hon vänjer sig vid tiderna. Hur gör ni med powernaps med barn i den här åldern? Ställer det bara till det eller kan det fortfarande funka? Som ikväll kommer hon antagligen somna till när jag ammar eftersom hon bara sov 45 min, inte två tim vid lunch.
Fauve

Inlägg av Fauve »

I vagn på rygg menar jag ju.. suck :)
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej! :D
Fauve skrev:Hur gör ni med powernaps med barn i den här åldern? Ställer det bara till det eller kan det fortfarande funka? Som ikväll kommer hon antagligen somna till när jag ammar eftersom hon bara sov 45 min, inte två tim vid lunch.
Jag tycker att det är helt ok att använda fem-minutare för att undvika att liten blir övertrött, även för en så stor dam som din :) Men det är viktigt att se till att de inte alltid behövs för då är ju något snett i schemat. I "omställningstider" när någon lur ska förkortas eller tas bort har jag varit generös och t.om. planerat in en liten buslus, men efter ett par tre dagar tycker jag att schemat ska passa utan buslurar 8)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Fauve

Inlägg av Fauve »

Tack för tips! Och videunge, ja trevligt med fler östgötar! :D

Här hemma går det inte så bra med sömnen just nu. Först lärde hon sig att dra sig upp till stående lilla gumman, och först efter en vecka kände hon sig trygg nog att sätta sig själv utan skrik.. trots mkt tränande. Nu har hon hamnat i 8-mån-ångesten. Mycket är läskigt just nu, särskilt hennes leksak som pratar och som hon har älskat i tre mån.
Hon somnar inte i sängen längre, inte i vagnen, vill inte vara ensam för ensamlek... Insomning för natten är väl det som inte är dramatiskt men det är för att hon somnar vid bröstet... :oops: Nu ikväll har hon sovit i 2,5 h utan att skarva, första gången på några dagar, så hoppas det blir en bra natt!

Känner att jag får vänta lite med mini-kurandet. Synd för det gick rätt så bra första dagarna.
    SusanD
    Rådgivare/advisor
    Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Så här tänker jag kring åttamånadersångest och andra tider i barnens liv som är tämligen omtumlande; då ska allt vara som vanligt, precis som vanligt, och helst lite mer än som vanligt.

Självklart frågar lilla barnet om det fortfarande går att sova i sängen eller vagnen, svaret från föräldrarna bör då vara att javisst går det bra. Här gäller det att inte börja vackla utan ge raka och tydliga svar som säger att livet är ofarligt och att ni finns där som stöd.

Ju mer barnens värld gungar ju stadigare måste föräldrarna vara.

Om du väljer att vänta med att minikura så gör du det, men under tiden så tycker jag att du ska hålla på rutinerna så mycket det bara går så ni inte hamnar helt utanför banan.

Kram Susan
    Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
    Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
    Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
    Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
    Dipl. SHN-kurare!
    Fauve

Inlägg av Fauve »

Tack SusanD :heart:

Ja jag håller på de rutiner vi har. Ammar henne fortfarande till sömns på kvällen och det behöver ändras men får ta det lite senare. På dagarna sover hon nu i vagn och jag ska börja lägga henne i säng inne igen. Det gick bra i början av sommaren men vi kom ifrån det när hon var magsjuk i fem veckor. Hade börjat igen och det gick rätt så bra men sen fick hon öroninflammation och så lärde hon sig stå men inte sätta sig, sen öron igen, sen åttamånadersångest och magproblem och... Känns som jag har massor ursäkter att inte göra det hela tiden.. Hon brukar bara skrika när det är något som inte stämmer, oftast har hon bajsat eller har ont. Känner att jag har tappat känslan för vad skriken betyder.. svårt med attityden då. :(
    Sarisparis
    Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Fauve skrev:Känner att jag har tappat känslan för vad skriken betyder.. svårt med attityden då. :cry:
    Ja, attityden kommer inifrân, helt klart. Men tänk pâ att varje skrik är en frâga (även om man inte alltid fattar riktigt VILKEN frâga :roll: :wink: ). Men en stor ingrediens i alla ens svar (och även i ens sätt) bör vara att Allt Är Precis Som Det Ska. Sâ även om du oroar dig och sâ vidare sâ vinner ingen pâ att du visar dig osäker och börjar ställa frâgor till henne. En lugn och trygg mamma är det bästa som finns för en liten orolig unge, âttamânadersângest eller annat "strul". Tur att man blir sâ bra pâ teater när man fâtt barn, eller hur? :P

:heart:
    Fauve

Inlägg av Fauve »

Här hemma gör vi framsteg. :)
    Thea kröp igår fram till sin säng och ville i och leka. :D Skönt efter att hon i tre veckor skrikigt så fort jag närmat mig den med henne.
    Sömnen går bättre, hon somnar om själv bättre på nätterna igen och har börjat sova sina pass på dagarna (ibland). Visserligen i vagn på promenad men hon sover långa pass igen, sista tiden har hon annars vaknat efter 30-45 min och inte somnat om. Så nu är hon sitt vanliga pigga och glad jag igen. :heart:
    Hon har varit småsjuk i en månad och verkar äntligen må bra så det spelar nog in. :)
    Nu är det mest när magen krånglar som hon får svårt att sova. Inte så konstigt.. Hon verkar ha rätt känslig mage så vi testar nya saker försiktigt.
    Fauve

Inlägg av Fauve »

Tack Sarisparis :heart:
    Det går mycket bättre med attityden nu. :D Tycker att det märks på lillan också och då blir ju attityden ännu bättre osv. :)
    Hittade Luvisens gnäll-tråd, det var bra läsning. :D
    aso

Inlägg av aso »

Så fint att höra att det lossnar för er :D !

Och Luvisens gnäll-tråd är ovärderlig :heart: !
    Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
    Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"