Mamma med sömnbrist - han vaknar många gånger varje natt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för det! :heart:
Började nästan tro att jag var en dålig förälder...! :wink:
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Snart fyra månader och dags för uppdatering och nya funderingar...

Jag har kört schemat i snart en månad och verkligen trugat i honom mat under matpassen. Jag ammar bara till förfrukost, kvällslurk och nattmål. Han har börjat äta lite bättre och gillar gröt! :D

Så fram tills igår har det sett ut så här:

7,30-8,30 Mat: Frukost (amning + ersättning ca 80 ml)
9,45-10,30 Lur 1 (45 min)
10,30-11,30 Mat: Först ersättning ca 100 ml (helst nästan i sömnen) sen gröt (en hel portion)
12,30-14,30 Lur 2 (2 h)
14,30-15,30 Mat: Ersättning 200-300 ml
16,30-17,15 Lur 3 (45 min)
17,45-18,45 Mat: Gröt (en hel portion) + ersättning 80-100 ml
19,15 Kvällsslurk (amning)
19,30 Sova natt

Sen han börjat äta gröt för ca en vecka sedan sover han bättre på natten och jag ammar honom bara en gång, ca kl. 05,00.

Nu till funderingarna:
Trots att vi kört schemat i snart en månad sover han väldigt sällan hela 2-timmarsluren (och ofta inte hela 45-minuterspassen). Vi har därför beslutat att testa ett nytt schema from igår (jag har nämligen svårt att tro att han inte sover sin 2-timmarslur pga. för lite mat eftersom han äter stor portion gröt innan...):

7,30-8,30 Mat: Frukost (amning + ersättning ca 80 ml)
10,30-11,30 Mat: Först ersättning ca 100 ml (helst nästan i sömnen) sen gröt (en hel portion)
12,30-13,15 Lur 2 (45 min)
14,15-15,15 Mat: Ersättning 200-300 ml
15,15-17,15 Lur 3 (2 h)
17,45-18,45 Mat: Gröt (en hel portion) + ersättning 80-100 ml
19,30 Sova natt

Vad tror ni om det, tror ni han kommer sova hela sin 2-timmarslur :?:
Kommer "långluren" för tätt inpå Sova natt :?:

Det är svårt att få i honom ersättning efter gröten så vi har kört ersättning innan gröten vid ett matpass.
Ska jag göra så på båda matpassen eller låta honom "klara" sig på bara gröt ett eller båda matpassen :?: Vet att Anna skriver att man ska ge gröt först, sen ersättning...

Ska jag fortsätta köra med gröt 2 matpass eller öka eller ge annan smakportion även under andra matpass :?:

Han vaknar fortfarande flera gånger per natt, en gång innan amningen kl. 05,00 och kan vara arg och skrika länge (upp till 20-25 min ibland) men blir oftast ännu mer arg om vi buffar. Han har också lärt sig vända sig om och jag tror han blir förbannad när han inte kan somna om på rygg. Han vaknar även ofta några gånger vid 6-tiden och ibland somnar han knappt om innan väckning kl. 7,30.

Vad göra med uppvaken på natten :?:

Fundera på att låta ramsan ta över mer nu (enligt SHN kan man göra detta från 3,5 månad).
Hur gör jag det :?: Hittills har jag sagt den 4 ggr när han är påväg att somna...

Har streckläst SHN idag och undrar om jag fattat det rätt om jag gör så här:
När jag lagt till rätta på kvällen - kör ramsa x4 på vägen ut med en gång + en bekräftelseramsa i lugnt tempo utanför dörren (om han är tyst). Om han inte somnar (vilket han faktiskt ofta gör nu :D ) så säger jag ramsan igen x4 osv. Vid kris går jag in och buffar (eller ska jag solfjädra :?: ) sen ramsar ut igen...
Likadant vid uppvak på natten (eller ska jag skippa tillrättaläggandet och bara ramsa då) :?:

Ska jag vänta och se om han somnar om innan jag ramsar på natten :?: Eller inte låta han skrika upp sig alls :?:

Efter tillrättaläggandet gör jag ett snabbt tryck (solfjädern), ska den istället göras i hela 10 sek som det står i SHN eller räcker ett snabbt tryck :?:

Och på dagen gör jag likadant fast med en dagramsa - eller :?: Ska jag bara ramsa om han gråter eller även om han bara bökar/gnäller lite tyst på dagen :?:

Oj, oj, många frågor blev det. Men bättre få det rätt från början!

//Nathalie
Neo född aug 2010
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nattisen! :D

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill göra. :oops: Vill du SHN-kura? Eller bara "sätta" ramsan? Du får nog förtydliga lite om jag ska kunna vara till nån hjälp, är jag rädd. :wink:

Men, däremot har jag åsikter om schemaläggningen: Att ha den långa luren sist på dagen är sällan en bra idé. :cry: Givetvis kan ni vara undantaget som bekräftar regeln, men i allmänhet gäller att barnen behöver en ordentlig vakenperiod sist på dagen. Och dessutom är kvällsluren det sovpass som kommer att falla bort först, så det verkar ostrategiskt att ha långluren där... :D
Nattisen1 skrev: Trots att vi kört schemat i snart en månad sover han väldigt sällan hela 2-timmarsluren (och ofta inte hela 45-minuterspassen). Vi har därför beslutat att testa ett nytt schema from igår (jag har nämligen svårt att tro att han inte sover sin 2-timmarslur pga. för lite mat eftersom han äter stor portion gröt innan...):
Jag tror absolut att det kan vara hunger ändå - en del barn behöver verkligen MYCKET mat för att sova sina dagspass, och sina nätter! :shock: Så mitt råd är att du inför potatismos i olika former till lunchen, förutom gröten till middagen, och att du börjar blanda ut ersättningen med välling (det står 6 mån på förpackningen men den fungerar bra från 4 månader) så att du är helt säker på att han blir helt mätt. Du kan också senarelägga lunchen en halvtimme eller så, så att han somnar med magen helt mätt. :heart:

Ang nattuppvaken - ifall det alltså inte är en SHN-kur du planerar? - så går det bra att hjälpa honom att somna om med ramsan, för han vet ju hur det funkar, det här med nattmålet är ju ingen nyhet. När du väl bestämmer dig för att ta bort nattmålet helt bör du dock vara lite snabb med verktygandet i ett par nätter eftersom han då har fått nåt nytt att fråga om. Om du förstår hur jag menar. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Hej igen och tack för ditt snabba svar! :D

Jo, vi är själva tveksamma till att ha långluren på eftermiddagen, byter nog tillbaks till första schemat! Tror du jag kan flytta lunchen en hel timma? Blir så upphackat schema vid lunchtid annars (sova 1 h, vakentid 30 min, äta 1 h, vakentid 30 min)

Nja, jag tänkte inte kura nu. Det jag vill är att kunna få Neo att somna med hjälp av ramsan och inte genom att behöva buffa varje gång när han vaknar på natten.

Kan man göra det utan att köra en hel kur :?: Och hur går jag då tillväga, ramsar jag bara istället för att buffa i natt tex :?: Och hur vet jag när den "tar" :?:
Det jag också vill är att han ska sova bättre på morgonen och under dagspassen. Kanske ramsan kan hjälpa till där också :?:

Ang. välling: ska jag ta hälften välling och hälften ersättning i varje flaska? Eller bara vid vissa matmål :?: Tror du det är en bra idé att ge bara välling till nattslurken istället för amning :?:

Är det okej att ge 100-150 ml ersättning innan gröt och potatismos :?:
Jag som är ny på det här med smakisar... Hur gör man olika sorters potatismos till 4-månaders :?:

//Nathalie
Neo född aug 2010
chokladkaninen

Hej igen! :D

Aha, då tror jag att jag förstår lite bättre.
:idea: Somnar han själv? För i så fall kan du överlåta åt honom själv att ta hand om sina uppvak nattetid - och sina skarvar dagtid - i rätt hög grad också. Om du däremot hjälper honom till sömns så behöver du nog minikura för att slippa ifrån hjälpandet.

:idea: Han kan ramsan, eller hur? I så fall behöver du bara tro på den och använda den. Så enkelt är det. :shock: Men känner du inte att du kan få till rätt attityd i ramsandet så blir rådet även där att införa den under en minikur. Så vet du att den sitter.

:idea: Med minikur menar vi från 2:a natten i lathunden: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten. Men minikurar du så passa på att ta bort nattmålet i samma veva, så att du får alla förändringar på ett bräde. :D

:idea: Ramsan tar när du får till en dialog med barnet. T ex han skriker - du ramsar - han tystnar. Eller ändrar tonläge. Du ändrar tonläge. Han tystnar. Du bekräftar. Kort sagt, du märker att han förstår att ramsan är svaret på hans fråga. 8)

:idea: Maten: Du kan börja med att blanda 50/50 i nån flaska, sedan kan du göra det i nån mer flaska efter ett par dagar etc. Och sedan 70/30 och sedan gå över helt till välling. Kom ihåg att skaffa en större napp till flaskan, bara.

:idea: Vällingen är en jättebra kvällsslurk, men om du vill fortsätta amma är det praktiskt att amma till just kvällsslurken. Så det är upp till dig att välja. :D

:idea: Moset, ja! Jag brukar koka lite potatis tillsammans med 1-2 andra grönsaker, t ex broccoli, gröna ärtor, majs, jordärtskocka, rotselleri, palsternacka, sötpotatis, fänkål.... och så mosa det hela med stavmixer och tillsätta lite olja eller smör. Och när han blir lite större kan du mosa i lite fisk eller kött eller ägg eller ost också. :D Finns en jättebra bok som heter Mosboken av Johanna Westman med finfina bebisrecept också, om du behöver inspiration. :wink:
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för att du svarar på mina frågor så bra, chokladkaninen! :D

Jag lade precis Neo för att sova sin eftermiddagslur. Han somnade helt utan buffning o vagning (första gången på dagen!) - bara med ramsan! Det tog sina minutrar och han var lite arg och grinig (men inte ledsen) men ändå! :D :D
Är inte helt säker på att ramsan tog riktigt, sa om den några gånger när han började låta ledsen och till slut somnade han ju, så han borde ju förstå den!

På kvällarna är han redan jätteduktig. Jag lägger bara ner honom i hans säng, säger ramsan och går. Sen somnar han själv, oftast helt utan gnäll!

Nu återstår bara problemen med (de numera få) uppvaknande under natten och (många!) uppvaknande under långluren...

Har flyttat lunchen (gröt o ersättning) så att han äter den direkt innan långluren men än så länge har det inte hjälpt :(

:?: Hur menar du med låta han sköta uppvaknanden själv - ingen hjälp alls? Inte ens ramsa? Förstår han själv att han ska somna om? Tänker speciellt på dagsluren, då är det ju ljust så hur "vet" han att två timmar inte har gått?

Ska börja med välling när han blivit fyra månader (några dagar kvar...).
:?: Får han all näring som han behöver genom vällingen? För om jag övergår helt till välling, gröt och annan mat så får han ju ingen ersättning alls (och bara lite amning).

:?: Ang. napp: Nu har vi MAM flaska, nr 3 (4-månader), ska han ha ännu större till vällingen?

Idag är det premiär för mos! :)

//Nathalie
Neo född aug 2010
chokladkaninen

Hej Nattisen! :D

Hur har det gått med moset?
Nattisen1 skrev:Jag lade precis Neo för att sova sin eftermiddagslur. Han somnade helt utan buffning o vagning (första gången på dagen!) - bara med ramsan! Det tog sina minutrar och han var lite arg och grinig (men inte ledsen) men ändå! :D :D
Är inte helt säker på att ramsan tog riktigt, sa om den några gånger när han började låta ledsen och till slut somnade han ju, så han borde ju förstå den!
Bravo! :thumbsup:
Nattisen1 skrev: :?: Hur menar du med låta han sköta uppvaknanden själv - ingen hjälp alls? Inte ens ramsa? Förstår han själv att han ska somna om? Tänker speciellt på dagsluren, då är det ju ljust så hur "vet" han att två timmar inte har gått?
Hjälp till med ramsa eller skak i handtaget om han vaknar till ordentligt, men rätt ofta verktygar man för mycket (det är därför Anna skriver det där om 17 andra bebisar och 18 kor! :D) och stör mer än man hjälper. För är man mätt och nöjd och råkar vakna vill man ju gärna somna om igen, om det inte finns nån underhållning att titta på, eller hur? Och kan man somna själv så kan man också somna om själv. 8) Så ge honom chansen och förtroendet att ta hand om sina uppvak själv, och hjälp bara till ifall han fastnar.
Nattisen1 skrev:Ska börja med välling när han blivit fyra månader (några dagar kvar...).
:?: Får han all näring som han behöver genom vällingen? För om jag övergår helt till välling, gröt och annan mat så får han ju ingen ersättning alls (och bara lite amning).

Jag tror det. Ger du smakisar så får han ju prova på lite allt möjligt, lite amning ger också lite nyttigheter, och om du läser på välling-, gröt- och ersättningspaketen så skulle jag tro att de innehåller ungefär samma saker. :wink:
Nattisen1 skrev::?: Ang. napp: Nu har vi MAM flaska, nr 3 (4-månader), ska han ha ännu större till vällingen?
Jag vet inte hur de ser ut, men nappstorleken är inte beroende av barnets ålder utan av innehållet i flaskan. :shock: Bröstmjölk och vatten är ju tunna och kräver bara små hål, ersättning är tjockare och måste ha större hål, och välling är ännu tjockare.... och det går i allmänhet bra att byta till större hål än vad tillverkarna föreskriver. :D För har man ett litet hål så blir det jobbigt att suga och barnet orkar inte äta så mycket som han behöver.
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Go'kväll! :D

Förut idag lät jag Neo klara sitt uppvaknande på långluren själv, och det gick ju alldeles utmärkt! :lol:

Moset var inte jättepopulärt, ska göra ett nytt försök imorgon eftersom jag tog hem en stavmixer idag och kan göra ordentlig puré av det. Då kanske det blir mer poppis! Tänkte blanda det med gröt i början annars för gröt gillar han ju...

Ett litet problem i samband med introduktion av mat: Han vägrar ta flaskan!! Det blir bråk varje gång jag försöker ge honom ersättning... :(

Försöker ge honom efter varje grötportion och vid halv tre - målet är det ju bara ersättning som gäller men senaste dagarna vägrar han även om han inte får gröt innan (så jag vet att han egentligen är hungrig). Verkar som att han tycker att vi ska köra med mat nu (varför flaska när man kan äta som vuxna?? =P~ )!
:?: Men kan man börja övergå helt till mat redan som 4 månader?
:?: Hur ska jag annars få i honom näring och mat så han kan sova gott?
:?: Kan jag ge honom dubbla portioner gröt och skippa ersättning ett av målen?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Nattis,

som Chokladkaninen skriver så innehåller ersättning, välling och gröt i princip samma saker. Gröt är välling men i annan konsistens.

Många barn släpper såväl bröst som ersättning så fort dom får smaka stadigare saker. Min Lilla L släppte ersättningen på 4 dagar sen var det bara välling och mat för hela slanten.

:!: Ja, vill han ha gröt, välling och mat så ge honom det. Han får i sig vad han behöver, alla gånger.

Ytterligare ett mattips är en otroligt mosad banan - så mosig så den rinner ner.
Vi är även många som haft framgång med Hipps risgröter. Och snart kan du göra egen risgrynsgröt, det var mycket populärt här hemma.

(Och så bra du jobbar med att backa vid uppvak! Det kommer ge resultat :thumbsup: )

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Problemet är ju att han inte vill ha välling heller (testade blanda 50/50 idag) :(
Och potatismos har han inte lärt sig att tycka om än...

Så det enda jag får i honom ordentligt är gröt. Men det kan han väl inte äta 4 ggr/dag? Tror inte heller han är riktigt mätt efter en portion men mer än så är svårt att få i honom.

Jag tror kanske att han inte är tillräckligt hungrig efter långluren som tar slut kl. 14,30 då det är tänkt att äta igen eftersom han åt 11,30-12,30.
Vill helst ha 4 timmar mellan målen men om jag har det så hinns inte 4 stora mål med under dagen...

Det går så där med backandet på dagslurarna. Han skriker en hel del vilket är väldigt tråkigt! Jag ramsar men det hjälper inte nämnvärt. Någon enstaka gång har jag buffat men det hjälper faktiskt inte så mycket heller. Idag var det fullständigt kaos. Jag la honom 16,25 (han ska sova 16,30) och han skrek till 16,58 och då använde jag marginalkvarten och tog upp honom. Ramsade och buffade men inget hjälpte så det blev ingen sömn alls vilket innebär en väldigt gnällig kväll :cry:

Kommer han nånsin lära sig somna vid dagslur utan skrik?

//Nathalie
Neo född aug 2010
Clara Cecilia

Hej Nathalie,

har du bytt storlek på nappen? När du ger välling så måste hålet vara rejält mycket större, annars blir det jobbigt att suga och då tröttnar man raskt.

Annars säger jag - lugn och ro kära du!
Smakisar heter smakisar just för att det är en introduktion av mat i alla dess former. Vissa fattar galoppen direkt men för andra tar det lite tid. Och ni har ju precis börjat eller hur :wink: .

Sötpotatis är som namnet sötare i smaken och ofta poppis. Och passerad majs faller ofta gottegrisar på läppen. Erbjud det. Och har du presenterat banan ännu? Och glöm inte att klämma i rejält med smör i all mat!

Under tiden går det alldeles utmärkt med gröt (med en extra smörklick i förstås), det är som sagt välling men i annan konsistens. Det är ju inte så att han kommer livnära sig på det resten av livet utan tänk så här: han gillar det den här veckan :lol:

Vad gäller uppvaken så är det en process att lära sig när man ska ingripa och när man ska låta saken bero. Om han fastnar så hjälp honom genom buff eller vagning och då han kommit till ro så jobbar du in ramsan genom att Alltid avsluta med den, mjukt avrundande, så att han lär sig att den betyder att man ligger och just ska somna och har det tryggt, gott och skönt.

Sen finns det alltid dagar då det trasslar - nya tag imorgon! För visst kommer han somna lugnt och fint även på daglurarna. Mer mat, lugn och säker hand, arbeta in ramsan och jobba på!

Clara
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för ditt svar Clara! :heart:

Jag har den största nappen jag hittat till MAM flaskan som jag använder...

Frågan är om det verkligen är hålet i nappen som är problemet för Neo försöker inte ens äta ersättning/välling när jag ger honom flaskan. Så det är inte så att det går trögt och han tröttnar för han ger det inte ens ett försök... Han öppnar bara munnen ibland och spottar då ut den ersättning/välling som lyckas smyga sig in i munnen på honom.

Men ska så klart köpa större napp om jag hittar! (Har än så länge bara sett 6-månadersnapp med 4 STORA hål i och det känns lite väl tidigt att börja med...).

Lägger ner (vanlig) potatis ett tag och testar andra smakportioner! :)
:?: Men tänkte jag skulle försöka få honom att vänja sig vid vällingen först - en ny sak i taget. Rätt eller fel?

:?: Vi jobbar med ramsan varje dag och kväll! När jag lägger honom på kvällen och dagen så säger jag ramsan x1, sen tillrättalägger, ramsan x4, sen bekräftelseramsa x1 precis innan han somnar. Rätt eller fel?

:?: Ibland bökar han runt lite efter bekräftelseramsan på kvällen (somnar inte direkt efter den alltså), ska jag då säga den igen? Ibland får jag gå och vänta 10 min tills han bökat klart och säga bekräftelsen, men om jag kan säga den först och sen låta han böka omkring så slipper jag gå och vänta och kan ägna mig åt kvalitetstid med sambon :lol:

:?: När han har ammat på natten så somnar han nästan direkt - räcker det då med bekräftelseramsa x1?

Vid dagslurna får jag dock påminna många gånger ibland... :( Men som du skriver, när vi får ordning på mat så kanske det löser sig också.

:?: Tycker du jag ska flytta mellanmålet till 15,15 istället så att han hinner bli mer hungrig? Blir det för tätt inpå middagen?

Upprepning av schemat :wink: :
7,30-8,30 Frukost (amning + ersättning ca 80 ml)
11,30-12,30 Lunch (gröt + lite ersättning)
12,30-14,30 Lur 2 (2 h)
14,30-15,30 Mellis: Ersättning/vällling (50/50) 120 ml (på tok för lite!)
16,30-17,15 Lur 3 (45 min)
17,45-18,45 Mat: Gröt + lite ersättning
19,30 Sova natt

//Nathalie
Neo född aug 2010
Clara Cecilia

Re: Mamma med sömnbrist - han vaknar många gånger varje natt

Hej,
lite kort svar i morgonbestyren,
Nattisen1 skrev:Lägger ner (vanlig) potatis ett tag och testar andra smakportioner! :)
:?: Men tänkte jag skulle försöka få honom att vänja sig vid vällingen först - en ny sak i taget. Rätt eller fel?

Han verkar ju gilla gröt och inte riktigt se poängen med välling ännu så jag skulle erbjuda massor av annan mat! Det han gillar ger du mer av och det han spottar ut erbjuder du lite att smaka av så där vid sidan om i typ tre dagar - det kan ta lite tid att vänja sig vid nya smaker.

:?: Vi jobbar med ramsan varje dag och kväll! När jag lägger honom på kvällen och dagen så säger jag ramsan x1, sen tillrättalägger, ramsan x4, sen bekräftelseramsa x1 precis innan han somnar. Rätt eller fel?

Jag tror att det finns lika många sätt att ramsa som forumister - själv har jag skrattat oss till sängen, lagt ner, och ramsat på vägen ut. Gör som du gjort om det fungerar, viktigast är attityden och konsekvens :D

:?: Ibland bökar han runt lite efter bekräftelseramsan på kvällen (somnar inte direkt efter den alltså), ska jag då säga den igen? Ibland får jag gå och vänta 10 min tills han bökat klart och säga bekräftelsen, men om jag kan säga den först och sen låta han böka omkring så slipper jag gå och vänta och kan ägna mig åt kvalitetstid med sambon :lol:

När du ramsat dig ut så skulle jag låta honom vara :D Ägna dig åt allt annat som behöver fixas, disk eller sambo :lol: !

:?: När han har ammat på natten så somnar han nästan direkt - räcker det då med bekräftelseramsa x1?

Ja absolut, själv var jag så trött så jag bara stjälpte ner barnet i vagnen och somnade i luften tillbaka i sängen, men jag är också erkänt dålig nattetid :oops:

:?: Tycker du jag ska flytta mellanmålet till 15,15 istället så att han hinner bli mer hungrig? Blir det för tätt inpå middagen?

Nja, mellis är mellis tänker jag. Satsa på de stora målen med massor av god mat istället. Mellis är till för att klara sig tills nästa fyra rätters serveras :lol:

Clara
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Hej och tack igen för ditt svar! Det uppskattas!!!

Tyvärr går det inte bättre utan sämre... :cry:

Jag får knappt i honom någon mat alls. Ersättning och välling vägrar han (blir ofta arg så fort jag närmar mig med flaskan, har förresten bytt till större napp men det hjälpte inte) och annan mat går också dåligt. Jag får fortfarande i honom gröt men mycket mindre än vanligt (han kniper ihop munnen efter ca 1/2 portion). Jag har testat banan men det går inte heller, äter bara några teskedar där också. Ska testa morotspuré i dagarna men det verkar inte vara smaken som är problemet (eftersom han gillar gröt men ändå bara äter en halv portion och det gör han med glädje).

Är vi ute på vift och hans måltid blir på tex. ett café så äter han ännu mindre!

Som du säkert förstår så blir ingen mat = ingen sömn!
Han skriker sig igenom halva dagslurarna och ibland somnar han inte alls. Uppvaknanden har ökat. På natten har jag fått amma 2 gånger (istället för 1 som fungerat den senaste tiden).

Jag har ändrat mellis till 15,15 dom senaste dagarna (har missat ditt svar pga. hemsidans förändringar) och det har funkat bättre men han äter bara pyttelite. Om jag har kvar mellis 14,30 så äter han ofta ingenting och klarar då inte av att sova luren som kommer efter (i dagsläget klarar han ändå inte det eftersom han inte äter mkt kl. 15,15 heller).

Börjar bli rätt uppgiven... Så tips på hur jag ska få honom att äta (och sova gott) igen är väldigt välkommet!
Neo född aug 2010
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Nattisen!
Nattisen1 skrev:Jag får knappt i honom någon mat alls. Ersättning och välling vägrar han (blir ofta arg så fort jag närmar mig med flaskan, har förresten bytt till större napp men det hjälpte inte) och annan mat går också dåligt. Jag får fortfarande i honom gröt men mycket mindre än vanligt (han kniper ihop munnen efter ca 1/2 portion). Jag har testat banan men det går inte heller, äter bara några teskedar där också. Ska testa morotspuré i dagarna men det verkar inte vara smaken som är problemet (eftersom han gillar gröt men ändå bara äter en halv portion och det gör han med glädje).
Jag har en kille som är snart fem månader och som gör ungefär så här som du beskriver. Ersättning och välling åt han under flera veckor ENBART om han redan sov. På dagtid kunde jag i bästa fall få i honom lite grand om jag tog upp honom från sömn i kolsvart rum och direkt trattade i flaskan. Då kunde han äta lite tills han vaknade till och insåg att han var lurad... :roll: :lol: Jag behöll ett nattmål vid 23 längre än han egentligen behövde just pga detta och då kunde han äta riktigt bra. Jag testade också både välling och ersättning i pipmugg (har du gjort det?) men det var inte populärt. Efter ett par veckors envisa försök med välling så, plötsligt en dag, började han äta det. Bara att hänga på... :shock: På samma sätt, efter ett par veckors försök med pipmugg (med olika innehåll, vatten, ersättning, välling, fruktdrycker...suck) så plötsligt började han dricka vatten till maten. Jaha. Okej. Sedär! :shock: :lol:

När det gäller gröt och puréer så kniper han också med läpparna efter några skedar. Om han har tråkigt. Det går mycket lättare om storebror är i närheten... Annars alltid något att hålla i, bita i, känna på och titta på. Nya grejor helst minst varannan dag, gärna varje. När handen håller om något öppnar han ofta munnen automatiskt och då puttar jag in en sked. Sen försöker han bita på det han håller i och jag puttar in en till. Sen får han hålla i skeden med puré och då puttar jag in en annan sked som jag har i andra handen...haha. :roll: Det blir rörigt, kladdigt och ganska trassligt, men han äter ungefär dubbelt så mycket som utan detta trixande. Idag undersökte han en stor morot medan han åt. Mycket spännande. Men snart "kan" han den och då behöver han något nytt.

Eftersom han nu har kommit på att han gillar välling så fyller jag på med det efter varje mål. Det blir kanske bara 50-70 ml men det gör skillnad. (Det här är en kille som lätt kunde äta 250-300 ml ersättning per mål på den tiden han hade tid med sånt tjafs... :lol: )

Jag får en känsla av att han inte har tid att äta, varken ur flaska eller med sked. Han åt mycket första veckan med puréer av rent intresse, tror jag, sen är det inte nytt längre och då behöver han underhållning. Mat och skådespel... :lol:

Jo, en till grej. Jag lurar honom att skratta och då öppnar han munnen. Gissa vad jag gör... :mrgreen: Och så igen. Och igen. Lite tröttande men, som sagt, mätt blir han.

Lycka till och hoppas att det hjälper!

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"