Är det "bara" överlevnadsångest?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
carin73

Inlägg av carin73 »

6 veckor. :)

Nu är det bestämt. Det blir vagningskur på fr o m måndag. Tycket vi gick åt rätt håll i veckan men de senaste nätterna har vi haft uppvak var 2,5 timme igen fast vi persade i vakentid (7) och matintag igår. Eller kan 7-8-veckors ökningen komma redan? :?

Och så var det det här med napp. Inhandlades för paniktillfällen - mest ute på promenader. Nu har han fått den vid insomning när det gått 15-20 min av bök och stök. Somnar bums. Och spottar ut efter 10 min då jag tar bort den. Men sedan... vaknar i skarven och letar efter den, smaskar på allt men nöjer sig inte med händerna tyvärr.

Han suger så frenetiskt att den åker ut med jämna mellanrum. Och de små händerna bändar ut den av misstag. Har redan hjälpt till 3 ggr under inlägget.

Hur lätt är det att fastna i nappandet? Tänker INTE ploppa i napp på nätterna nämligen. =; Bör jag kanske lägga dem i utevagnen och ha dem där redan nu? Eller behöver han den om han agerar så? Hur starkt kan ett sugbehov vara och vad händer om det inte stillas?

Mellanbrorsan visade aldrig något överdrivet sugbehov så det här är nytt för oss.
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
carin73

Inlägg av carin73 »

Tänker och tänker. Får han för lite mat på dagarna och ska äta igen på nätterna? Han äter oftast barar från ett bröst på natten, sedan omöjligt att få i mer.

Dagtid då: äter bra från b1 två gånger. Blöjbyte och nojs sedan b2. Väntar ev en stund till för att reta aptiten. Han hugger och äter 5-10 klunkar och sedan börjar ofta stök. Krumbuktar och gnäller i "attackar" och drar upp benen. Anledningen till att jag avstod mjölkprodukter ett tag samt kaffe. Ingen skillnad dock så jag har börjat igen.

Brukar avbryta och försöka igen 5-10 min senare. Kanske går tiden så när jag uppfattar honom som nöjd så är han egentligen mest trött och avtrubbad? :?

Någon klok med input?
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Oskar hade sin ökningsperiod mellan 6-7 veckor. Jag märkte det främst på dagarna då han åt HELA passet, och kunde skarva lite ändå. Vi höll på i 4-5 dagar, sedan var det lugna gatan. Malte hade också sin ökningsperiod före 8 veckor.

Det KAN ju vara det som gör nätterna än mer struliga just nu, men det lär ju märkas även på dagarna (tänker jag)

Låter klokt att kura om det går bakåt annars. Rapportera.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
carin73

Inlägg av carin73 »

Ff 6 veckor. :)

I natt måste vi bara inleda få-bort-nattmål-1-projektet. Men jag bävar. (Var är attityden? Förmodligen försvann den någonstans med sömnen... :roll: ) Därför tar pappa kurnatt 1.

Tänkte börja igår kväll men natten före var hyfsad (uppvak 01 och 04 och snabba omsövningar) och jag hoppas varje kväll att det ska vända av sig självt, en liten tendens räcker för att hoppet ska växa.

Men natten som gick visade inte på någon tendens direkt: 00.45 - 03.15 - 05 (!). Sista uppvaket kanske kunde vagnas om men jag orkar bara inte. Första nattmålet tog nämligen 1 timme med kräk, bök, stök, pruttar och vakenhet. Är riktigt slutkörd själv varför pappa får börja kura.

Nu skulle jag vila själv på fm-luren tänkte jag men 45-skarven är också ett faktum. Så här går det till: vagnar 3 tag - tyst - skak. Frågar igen efter 1 min. Vagnar 5 tag - tyst - skak (upprepas x 3-4). Ställer de stora frågorna och jag vagnar nu tyst på 30 tag (!) varpå han somnar. I 10 minuter. Mellanstora frågor som snabbt växer i styrka o s v. Efter 40 min trycker jag i nappen. Tyst. Men jag får underhålla nappen som tappas och letas efter luren ut...

Vad gör jag för fel här? Är han för liten för att greja somna om själv? Har jag redan hamnat i vagningsträsket utan att vagna särskilt mycket (tycker jag)? Han var definitivt tvärmätt när jag lade honom. Somna själv i stilla vagn övar vi på och funkar ungefär varannan gång. Om det går för lång tid får 3-10 tag honom över kanten (utan napp).

Trodde på allvar att det här skulle fixa sig enkelt med trean, van som man är. 8-[ Ändå sitter jag här och skriver...

Hjälp - någon? :oops:

Ps. Fokuserar verkligen på dagarna och trycker i så mycket mat det bara går + ersättning på kvällen (90-100 ml och det går trögt mot slutet). Ökar mkt bra i vikt och allt det där. :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Carin73 :D

Hur har de senaste nätterna gâtt?

Jag tänker sâ här att om du känner att han lättare kommer till ro med nappen, sâ varför inte behâlla den? Upp till fyra mânader kan ha ett sugbehov som amningen inte riktigt räcker till för att fylla. Men isâfall tycker jag att man ska vara konsekvent sâ att han alltid fâr den när han ska sova (dag som natt), men inte när han är vaken. Alltsâ att inte ha den som tröstnapp, men som 'komma till ro för att sova napp'.
Vill du börja satsa pâ färre nattmâl sâ kanske nappen kan vara till hjälp även där?

Jättebra att du fokuserar pâ dagarna! Riktig vakentid med mycket att titta pâ, verkligen vara med! :thumbsup:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hur går det Carin?
carin73

Inlägg av carin73 »

7 veckor. :)

Vi körde en första kurnatt som gick sådär. Vagnade 3-5-10 tag (olika) var 5-20:e minut mellan 00 och 02.30. :? Sedan fick jag tendens till mjölkstockning dagen därpå. Aldrig hänt tidigare men avbröt "kuren" då jag behövde amma.

Sedan dess har jag läst en del gamla trådar och tagit ett beslut: napp bort i samband med sovning. Vid kris utomhus och under gnöltiden runt 15-16 är den ok om man inte dåsar med den. Funkar kanonbra! 8) Att lära somna om går ju, men att lära hitta nappen själv går ju inte, resonerar jag.

Parallellt har vi kollat in AW-videon och övat upp vagningstekniken igen :roll: och påbörjat en lära-somna-själv-kur dagtid. Drog alldeles för långa och sköna :sleep: drag tidigare. Inte många men sköna. Tänk att man glömmer.

Och lillen har vuxit till sig. Dunkade helt plötsligt in fyra tvåtimmarsvakenpass häromdagen. :shock:

Efter helgen börjar vi om med nattmålskuren för han börjar leva upp till mellanbrorsans alias "klockan" (höll sina schematider på pricken) genom att vakna EXAKT var 3:e timme. :evil:

Ordning på torpet till jul är målsättningen. :santa:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

carin73 skrev:Ordning på torpet till jul är målsättningen.
Det lâter som att ni kommer att fixa det galant!

Lycka till med kurandet nu i veckan, lât oss veta hur det gâr! :D
carin73

Re: Är det "bara" överlevnadsångest?

Inlägg av carin73 »

strax 8 veckor. :D

Har inte märkt av någon tydlig ökningsperiod däremot vill han ha b2 tidigare än förut. Gärna en halvtimme efter b1.

Napp helt borta i samband med sovning. Tar till den kortare stunder under vissa vakenpass när det kniper. Annars satsar vi på att somna och somna om själv. Det kändes ju inte som om vagningen "tog" i början men faktum är att det sakta har accepterats som svar. Tålamod och att våga backa har varit vårt recept.

Vid matbordet:
Son: "Men ska ni inte vagna? Ska jag vagna?"
Mor: "Skulle du ha vagnat nu?"
Far: "Nej, jag skulle väntat lite till."
Mor: "Okej..."
Mor och Far: "Men nu!"

Och det går framåt. Ibland får han extra tag när vi diskuterat länge och jag vet att sömnen behövs. Men som precis nyss räckte det med ett skak 5 min efter läggning. Han har växt till sig och vi har varit ihärdiga tror jag.

I natt körde vi "kurnatt 1" för att bli av med nattmålet vid 01. (Avbröt sist p g a mjölkstockning). Och det gick så bra! 3-5 tag vagning vid 00.50-01 samt några svar mellan 01.10-01.35. Han fick ställa de stora och avgörnade frågorna men fick samma svar: "nu är det natt och nu sover vi". Sedan väckte jag herrn kl 03.30. 8)

Gnyr igen i början av sin lur och jag ska just skaka igen, men så blir det tyst. :lol:

Schema har utkristalliserat sig av sig självt och lustigt är det, för det är identiskt med mellanbrorsans :!:

7-9 vaken
9-11 sov
11-13 vaken
13.15-14.45 sov
14.45-16.30 vaken (trött här, kämpar med med 1.30 så marg kvart används)
16.30-18 sov
18-20 vaken
20-07 natt med nattslurk 21.30 och nattmål 03.30

7tim 45min vakentid (16tim 15 min sömn) men marginalkvartar används åt båda håll.

Humöret på topp alltså. Det flyter! :D
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Åh så härlig läsning!
Jag blir lika glad varje gång!
Underbart jobbat Hela familjen! =D> =D> =D>

:heart: :heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Härligt Carin :thumbsup:

Det var just där någonstans som jag var beredd att kura (efter velande och avvaktande av ökningsperiod mm) som vårt lilla troll självmant skärpte till sig.

Nu är han stabil, förutom ungefär en natt i veckan, där han av okänd anledning stökar och vaknar. Vagning räcker. Jag väcker kl 03.00 för mat. Morgon 06.30. Jag känner mig mer utsövd än någonsin just nu. De där stöknätterna däremot. Jag blir däckad direkt.

Nu ska jag dra ner lite på vår dagssömn. Hans middagslur har gått från 3 till 2.5 och fr om idag 2 timmar. Liite sorg i hjärtat eftersom det är hans paradlur och det är såå skönt med all "fri" tid mitt på dagen. Men jag vill behålla första luren på 1.5 timme ett tag till, och då får det bli så här. Tar några dagar så har mamman vant sig....

Trevlig helg :heart: Linda
carin73

Inlägg av carin73 »

Skriver igen som terapi. Natt två i få-bort-nattmål-01-kuren gick mindre bra tror jag. :|

00.10 vaknar, gnyr, eskalerar till frågor
00.25 5 drag + skak, somnar
01.17 vaknar, börja fråga stort efter en stund
01.30 7 tag + skak, somnar
01.40 vaknar 5 tag + skak
01.50 somnar själv
02.00 vaknar, frågor, 5-7 tag + skak
02.10 somnar själv
03.33 vaknar - käk

Mannen tog passet. Verkar ha blivit ett sammelsurium av egna försök att somna, vilja bli omsövd och att faktiskt bli omsövd. Han är hes idag. :oops:

Nästa natt är min. Tänker att jag måste vara ännu tuffare - backa. Max 3 tag men helst bara skak. För han tystnar på första eller max andra draget så de extra dragen är lyx. Eller? :?

Om någon hinner läsa och svara... :wink:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi kör skak i vagnen (från sängen :oops: :lol: ) om det vaknas "fel" dvs alla uppvak före 03.00. Det fungerar bra, men har krävt backning. Nu händer det rätt sällan, ca en natt i veckan, som det strular. Däremot vaknar han ofta lite tidigt på morgonkvisten. Där brukar jag vagna några tag och sedan skaka. Tror att AW skriver att man ska sluta mycket tidigare än man vill, dvs är alla drag efter tystnad lyx. Vagningen ska ju inte söva bara lugna och markera. Men det är svårt. Tänk på syftet med vagningen och vad du vill åstadkomma på längre sikt.

Jag har även använt mig av att klockan en del (vid skarvar på dagen). Dvs låta det gå minst 1 minut efter avslutad vagning till nästa gång (om det inte är totalkris) Ofta ofta är man för snabbt på igen.

Tycker det går bra för er trots många uppvak. Lillkillen får ju svar på sina frågor. Att han somnar om visar att han tar emot budskapet. Det tar ju några dagar innan han ställer om sig och äter mer på dagen. Vi ställer klockan på 03.00, kanske något för er (fast den tid ni vill ha) Då lär han sig att ni håller koll.

Lycka till inatt
Linda
carin73

Inlägg av carin73 »

8 veckor. Kurnatt 3 - få-bort-nattmål-kl01. :|

Nu blir jag detaljerad men skulle bli så tacksam om någon gammal räv kunde tala om om vi gör rätt här. För de här kurnätterna tar på allas krafter. Den första natten var liksom den bästa :!:

00.35 vaknar, gnäller
00.37 skak i handtaget
00.42 större frågor, 3 drag + skak
00.48 skak
00.53 riktigt hes och frågar ganska högt. 5 drag + skak
somnar 12 min

01.05 vaknar
01.06 skak
01.12 låter så trött ändå frågar han, lugnar sig ibland och somnar "nästan", ändå inte. 3 drag + skak
01.16 ger sig inte. 6 drag + skak till dess flåset går ner i tempo
somnar 55 min

02.20 vaknar, skak direkt
02.28 skak
02.38 6 drag och skak. Han försöker och försöker men somnar inte in...
sover till dess han blir väckt 03.30

Dagarna har varit upp och ner. FÖrsöker hålla vakentider och proppa med mat men han är tröttare än vanligt. Kanske för att nätterna tar på krafterna? :?

Vänder det snart tro? (Inte vakna eller somna om med bara lite gruff?) Gör vi rätt? Han är så hes... :oops: Frågar ju mycket men inte tungdaller liksom och då står jag tillbaka. Men det är uppenbarligen på de 3-5 dragen han får som han somnar.

Någon som har andra glasögon på? :D
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Carin,
ja mina glasögon säger: ni jobbar på jättebra! Såväl föräldrar som liten!

Fortsätt med rejält med mat dagtid och massa skoj och fortsätt svara lugnt och konsekvent så kommer det ge sig. Håll i Attityden, ha Is i magen och Varma händer.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"