Tuppen, det är dags att vakna nu!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Hej :-)

Ja hon tar sig säkert ner, mest troligt faller hon som en fura ;-) ... Det är så hon gjort hittills de gångerna vi låtit henne stå... Hon klamrar sig fast som en tok, vilka krafter! :lol: och sen efter en stund ledsen ... Får väl avvakta en stund ikväll om det sker... Kanske inte ramsa direkt utan se om hon fortsätter snacka och fråga... Nu hoppas jag vi får en hel natt!!!

Vi har skippat sista sömnpasset nu i några dagar. Hon är imorgon 7 månader så vi har gått ner på 2 lurar, 12 natt (vilket ju inte riktigt är 12 än). 45 min på förmiddan, 1.5 vid lunch.
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

kom ihåg: tre dagar att införa, en vecka till att sätta sig. Märker ni efter tio dagar att något fortfarande inte sitter riktigt så kan man bjuda på en fem minutare alt 20-min i vagn på eftermiddagen.

Ibland under 8 månaders ångesten kan det vara skönt att ha det i huvudet. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tack alla ni :-)

Såhär har vi haft det fram tills idag:

Natten mot måndag. Läggning utan strul. Läggs lite senare 07:15 pga sen hemkomst. Pappa åker 04:30 och jag funderar om hon kommer vakna. Är förvånad att hon inte vaknat dittills. Hon gnäller till 05:15 men jag avvaktar med att ramsa. Jag somnar och det gjorde väl även hon :-D . JAG, JAG vaknar av klockan 07:00 och går in och väcker med klockan! Haaaaalleluja!

Natten mot tisdag. Strul vid läggning. Står upp ledsen, får lägga ner 3 ggr. Somnar. Inget uppvak vad jag vet. vaknar 06:15 av en tjej som surrar lite och klagar lite, 06:40 får hon nog när hon hör hur storebror tvagas efter nattens olyckshädelse i sängen.

Natten mot onsdag. Strul vid läggning. Står upp ca 3-4 ggr. Somnar efter omläggnig. Jag vet inte om jag drömt eller om jag varit in och lagt om henne i natt. Har ingen aning om tid eller nåt. vaknar 06:15 tokarg och tokledsen, skriker allt vad lillakroppen får ut! Ställer klockan tidigare.
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Jag klurar på lite grejer som jag inte fick med i förra inlägget. Hade en tjej som absolut ville klänga i famnen.

Jag tycker att vi i en evighet försökt få till 12 timmar. Jag kan på 1 hand räkna mornarna som börjat kl 7. Visst har vi ställt klockan tidigare i princip varje morgon... frågorna är alltså:

:?: Ska vi istället införa 11 timmars natt? Jag tänker ju på det här med vintertid som snart kommer... visst att det fixar sig på något dygn men ändå... Är hon en 11 timmars sovare kanske?!?

:?: Ok, om vi ska fortsätta kämpa då är ju problemet skrikandet. Visst om hon ändå jollrade och var glad de sista kvartarna på mornarna men när det ska skrikas för kung och fosterland:
- ska jag låta henne skrika på i 45 minuter eller så länge hon orkar?
- ska jag ramsa trots att det är allt från 20 till 45 minuter kvar tills morgon?
- husljud gör henne bara mer arg/ledsen/förbannad, för det är som att när ni ändå är uppe så KOM OCH TA UPP MIG!
- eller vad?

:) :) :)

Idag ösregnar det och hittade inte skyddet till vagnen så jag la henne i ljust rum. Tog 45 minuter att få henne att sova. Upp till stående och skrika. Så fort jag släppte solfjädern, gjorde det när hon kändes avslappnad. Till slut känns det som att hon somnade av ren utmattning. Hon börjar dra på båda lurarna, dvs morgonluren somnar hon först strax efter 09. Lunchluren somnar hon också närmare 12:30 även i vagn än 12 som innan.

Schemat:
7 morgon (vilket sällan är 7) men då serveras välling!
8:45 - 9:30 sova 45
10 lunch
12-13:30 sova 1.5
14 mellis
17 middag
18:30 välling
19 nattinatti
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Jag klurar på lite grejer som jag inte fick med i förra inlägget. Hade en tjej som absolut ville klänga i famnen.

Jag tycker att vi i en evighet försökt få till 12 timmar. Jag kan på 1 hand räkna mornarna som börjat kl 7. Visst har vi ställt klockan tidigare i princip varje morgon... frågorna är alltså:

:?: Ska vi istället införa 11 timmars natt? Jag tänker ju på det här med vintertid som snart kommer... visst att det fixar sig på något dygn men ändå... Är hon en 11 timmars sovare kanske?!?

:?: Ok, om vi ska fortsätta kämpa då är ju problemet skrikandet. Visst om hon ändå jollrade och var glad de sista kvartarna på mornarna men när det ska skrikas för kung och fosterland:
- ska jag låta henne skrika på i 45 minuter eller så länge hon orkar?
- ska jag ramsa trots att det är allt från 20 till 45 minuter kvar tills morgon?
- husljud gör henne bara mer arg/ledsen/förbannad, för det är som att när ni ändå är uppe så KOM OCH TA UPP MIG!
- eller vad?

:) :) :)

Idag ösregnar det och hittade inte skyddet till vagnen så jag la henne i ljust rum. Tog 45 minuter att få henne att sova. Upp till stående och skrika. Så fort jag släppte solfjädern, gjorde det när hon kändes avslappnad. Till slut känns det som att hon somnade av ren utmattning. Hon börjar dra på båda lurarna, dvs morgonluren somnar hon först strax efter 09. Lunchluren somnar hon också närmare 12:30 även i vagn än 12 som innan.

Schemat:
7 morgon (vilket sällan är 7) men då serveras välling!
8:45 - 9:30 sova 45
10 lunch
12-13:30 sova 1.5
14 mellis
17 middag
19 nattinatti
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

oj blev 2 av samma inlägg :-(

Förresten, Anna09, menar du att man alltid trots att man sen länge skippat eftermiddagsluren kan bjuda på 5 eller 20 min utan att det stör natten och schemat?? Behövde aldrig bjuda sonen på det, han var en glad piggis. Men om hon exempelvis om några veckor är trött, kinkig osv så kan man bjussa på det utan att det stör? Dum fråga kanske :oops:
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Bjud på! :P Min son är 18 mån och vissa dagar är han dundertrött så då får han 5 eller 20 min på fm. Det blir inge knas med nattsömnen. Övertrötthet är däremot en stor bov- då kan det bli jättesvårt med sömnen överlag.

Massa värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tack Luvisen :-)

Ni som har erfarenhet, kan en 5 minutare på eftermiddagen göra skillnad på morgonen? Jag menar eftersom vi nu skippat sista vilan... men skulle 5 min på em kunna förlänga morgonen? Ni ser mina övriga funderingar ang mornarna i tidigare inlägg :-)

Förra natten var det lite klagan, ingen ramsa behövdes! :D Igår busades ordentligt och även idag innan läggning. Hon var riktigt trött, började ställa sig på alla fyra, men jag drog snabbt ner bena och solfjädrade 10 sek. Ut och ramsa, tystnad! :D ... Imorse vaknade vi 05:50! Klagade och smågrinade till 06:30 då blev hon less... Om man bara fick mornarna i ordning då är mission completed! :lol:
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Rockmamma skrev:- - - kan en 5 minutare på eftermiddagen göra skillnad på morgonen?
:D Nej, inte om du har koll på det sammanlagda sömnbehovet och inte överstiger det.
Rockmamma skrev: I morse vaknade vi 05:50! Klagade och smågrinade till 06:30 då blev hon less... Om man bara fick mornarna i ordning då är mission completed! :lol:
Mission completed in no time! Om du som sagt ser över sömnen till tid och varaktighet OCH garanterar effektiv mörkläggning. Samt ger en glad och saklig i-förbigående upplysningsramsa x 4 om att det fortfarande är natt, baby. Så sov så gott vidare, liten stund :wink:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Jag återinförde 20 minutarn på eftermiddan för hon behövde verkligen den! Så nu har vi 12 natt 45 fm 1.5 lunch och 20 em. Totalt: 14h 35 min.

Nätterna går fantastiskt bra. Jag vet att hon vaknar till och kacklar men jag somnar om hela tiden och det måste ju även hon göra :lol:
Hör på mornarna hur hon diskuterar i sängen, glatt, tyst, högt osv men det går åt rätt håll! :D

Nästa v åker vi iväg och det kommer gå fint trots miljöombyte, det är min inställning! :D
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
_lill

Inlägg av _lill »

Härligt!!

Tänk vad stora våra små har blivit :) Lille Nisse har ju också varit morgonpigg men nu två morgnar har jag fått väcka honom kl 7... visst är det fantastiskt vad man kan åstadkomma med SM och SHN :D

Trevlig resa!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Rockmamma skrev:Nästa v åker vi iväg och det kommer gå fint trots miljöombyte, det är min inställning! :D
Det är rätt attityd det!!! :thumbsup:
Fortsätt jobba så fantastiskt, ni är då duktiga!! :D

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tack :-)

lill. våra små var väl födda samma dag? samma här, har 2 dagar väckt kl 7!!! Hoppas det håller i sig, men mig gör det inget om hon vaknar tidigare nu eftersom hon mest har roligt i sängen :-D

Pappan här i huset är ju borta på annan ort på veckorna pga utbildning så vi kommer följa med nu framöver och jag hoppas verkligen att det inte ställer till strul nu... Min inställning är att det INTE blir det, för sova ska vi ju även "borta" fast att det blir som "hemma" men inte ändå... Så härdan efter kommer hon få flytta in med brorsan när vi är här hemma och när vi är borta på äventyr så får hon också sova med brollan :-)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Rockmamma skrev:Min inställning är att det INTE blir det, för sova ska vi ju även "borta" fast att det blir som "hemma" men inte ändå...
Priiiima attityd!! :D :thumbsup:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Veckan gick superduper bra! Lite gråt vid läggningarna och mornarna blev längre på våran lilla resa :-) ... Morgonen börjar numera tidigast 06:30! *peppar peppar* :-) ...
Hör en morgon hur lilla syster låter "öhh"
Storebror svarar: mmm
Lillasyster: öhh
Storebror: mmm
Så höll de på ett bra tag haha...

Nu är vi åter hemma, nätterna har gått hyfsat. Några uppvak första natten hemma. 1 uppvak andra natten. 1 uppvak igår kväll. Har gått in efter en stund och lagt på filten eller gett en snabb solfjäder.

Men... sen ett tag tillbaks så är läggningarna struliga. Kan det ha med 8mån ångesten att göra? Hon är inte 8 mån än, men snart. Hon blir riktigt ledsen. Vi har samma procedur som alltid, välling, pyjamas, mys och sen gör vi allt för att få henne att skratta. Busa, kittla osv. Hon ler, tjuter och är glad hela tiden, men hon är liksom svår att få att skrattaskratta. Så hon är på gott humör, men när vi vinkar hejdå till lampan och ska läggas i sängen så kommer skriket redan då. Läggs ner, solfjäder och ramsa ut. Idag tog vi till slut upp henne (vilket vi inte gjort på veckor) så ledsen var hon. Ramsar och går ibland in för att buffa och solfjädra en stund. Jag ser inte vad vi gör för fel :roll: Men i regel tar det 20-30 min numera innan det tystnar.
Dagslurar sovs i vagn ute och vid eftermiddagsluren är hon också ledsen, min tanke är att det då är mörkt. Kan det vara det? Kanske ska skippas nu?
Vill gärna få till kvällarna, vi är tillbaka där vi var, står och klamrar sig fast i sängen så man får "bända" loss fingrarna och lägga ner. Spänner sig som tusan när hon ska läggas till rätta. Skriker MYCKET. Vad händer...

Nästa vecka åker vi igen och attityden är kvar, här ska sovas!

Schemat är såhär ff:
7 morgon + välling
8:45 sova 45
10 äta
12 sova 1.5
14 mellis
16 sova 20
17 middag
19 natti

Kan det helt enkelt vara ångesten? Gråter mycket om främlingar kommer för nära. Om hundar skäller. Och idag när mamma kom ut från duschen och hade blött hår. (mammahjärtat blev lite sårat *snyft* :wink: ). Hur kan man isåfall tackla det så vi får bra läggningar?
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"