Kan vi åka bort fast kuren inte är helt avslutad?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
morfrom

Inlägg av morfrom »

Då förstår jag lite mer. Läste ngn bra tråd här också om ramsandet så nu känns det bättre.
Nu när sambon tagit över (igen) på dagarna så funkar det bättre. Lova har somnat bra på första luren och han kan lugna henne bättre om hon vaknar, antagligen för att han är så mycket lugnare än mig just nu. Så tillsammans har vi gjort ett bra jobb. Jag i början på natten och han på dagarna. Känns som vi är ett starkt team nu och vi litar på att Lova kan själv också. (Det har hon ju visat prov på).
Och alternativet (att återgå till hur det var innan) är helt enkelt otänkbart.
Vi har beslutat att åka till fjällen trots allt. Ngt annat vore ju att indirekt säga att det inte kommer funka och så kan vi inte ha det. Blir det strul så blir det men vi kommer inte utgå ifrån att det blir det. Vi har bestämt oss för att det kommer gå bra och det kommer bli bra för oss att släppa på överkoncentrationen lite också. Vi rapporterar efter helgen (att det gått bra).
Nu återstår bara praktiska saker att fixa som på vad/hur lägger man Lova att sova om man ska vandra en hel dag? Och hur blir det om det regnar... Tror vi måste uppfinna ngt. Man kan ju inte ha barnvagn i fjällen direkt.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

morfrom skrev: Känns som vi är ett starkt team nu och vi litar på att Lova kan själv också. (Det har hon ju visat prov på).
:D Underbart :!: Varsitt hjärta till er :heart: :heart: :heart:
morfrom skrev:--- vad/hur lägger man Lova att sova om man ska vandra en hel dag? Och hur blir det om det regnar... Tror vi måste uppfinna ngt. Man kan ju inte ha barnvagn i fjällen direkt.
Är det första gången ni fjällvandrar :?: Världen är full av folk som gör det, med barn i alla storlekar (vet jag som gammal jämte) så det finns säkert förslag på alla möjliga lösningar på nätet - Åre turistbyrå kanske? - eller om du vill kan jag mobilisera ett barn som är bosatt nära Åre till hjälp - de är en riktig friluftsfamilj. Mitt lilla barnbarn där döptes högst upp på Åreskutan :wink: :lol:
morfrom skrev: Vi rapporterar efter helgen (att det gått bra).
Så ska det låta :thumbsup: Det ser vi fram emot.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror nog att det svåra blir att hålla henne vaken. :wink: Annars somnar hon nog där hon sitter, skulle jag tro.
morfrom

Inlägg av morfrom »

Hej igen,

jo vi är ganska vana fjällisar men inte MED barn. Det blir nytt, men vi tar med en fäll och så får vi väll bädda ner henne där på ngt mysigt ställe. Det löser sig.
Vi har spenderat tid både i Åre fjällen, Tärna fjällen och Funäs fjällen så då vet vi ju vart ditt barnbarn döpte sig :) fin plats för dop.
Men nu blir det mindre fjäll i Dalarna. Men det ska bli skönt med frisk luft och semester med familjen. Och kunna sova på semestern :) :D :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:wink: :lol: :heart: :heart: :heart:
morfrom

Rapport efter helgen

Inlägg av morfrom »

Hej.

Ja nu är helgen snart slut och summa sumarum; det har gått sådär...
Just nu är det verkligen illa. Nu har vi kommit hem och hon vill INTE sova sista luren på eftermiddagen. Hon är så jävla arg!!!! Och det känns som det enda man kan göra, ramsa, inte hjälper ett dugg! Hon blir bara argare.
Men helgen har förflutit som följer.
Fredag upp i bilen. Hade problem att hålla henne vaken mellan lurarna, och själva lurarna vakande hon för tidigt på. (De två första förlöpte i bilen) Den sista skedde i stugan och den gick inte så bra.
Natten gick fint förutom att hon vaknade en gång, och det gör hon aldrig, och det tog ca en timme att somna om.
Lördag. Första luren i skogen gick inte alls. Den fick vi hoppa över och då var det jättesvårt att hålla henne vaken sen. Kl13 luren funkade bra i stugan. vaknade lite för tidigt men annars var det bra. Sista luren funkade också bra. Då la vi henne i vagnen utomhus och hon somnade direkt. Vaknade även nu lite för tidigt. Natten gick bra, förutom att det tog 30 min innan hon somnade. Ovanligt.
Söndag. De två första lurarna har varit i bilen och det har funkat bra. Har varit jättesvårt att hålla henne vaken mellan varven.
Nu sista luren och totalstopp. Hon är jättearg och vi vet inte vad vi gör för fel. Men vi når iallafall inte fram längre.
Känns inge bra.
morfrom

Inlägg av morfrom »

Natten har funkat klanderfritt. I går somnade hon snabbast av alla gånger. På max 1 min skulle jag gissa. Hon jollrade lite vid 6.15 men somnade om själv efter en omgång ramsor.

Så där har vi iallafall ett framgångsmoment som heter duga. Nätterna har funkat från dag2! I princip. Vi försöker att fokusera på det så mkt det går.

Men angående dag-lurarna så krånglar de en hel del. Vi har antagligen hattat lite mycket där när vi började vagna mitt uppe i allt och solfjädra. Men sen så har vi återgått till ramsa och ligga på mage i vagnen, utgångspunkten. Men det är här jag tror problemet ligger. Vi är lite osäkra på om det kanske är lite trångt i vagnen, och där har vi hela balletten. Är VI osäkra så blir ju HON det också! Men samtidigt känns det dumt att ändra. I går la vi henne på rygg på sista luren och det var antagligen det som gjorde utbrottet. Dels vår osäkerhet och att det kom en ändring.
Frågan är hur vi bäst löser detta. Att sova på rygg i vagnen kräver inte riktigt samma utrymme, så antigen återgår vi till ryggläge i vagnen på dagen, eller så får hon sova i sängen på dagen med. Men då blir man mer låst, och det vill vi ju inte. Dessutom kanske man då äventyrar de fantastiska nätterna, vilket vi för allt i världen inte vill.
Sen undrar vi lite hur man allra bäst lugnar henne när hon blir skogstokig. Hon klarar ju inte av att somna när hon skrikit upp sig. I går försökte vi avvakta, men då stegrar det sig väldigt. Om vi försöker dra en ramsa x4 så blir hon också jättearg, nästan som det börjar om igen. Men om vi ramsar mycket och i olika tonarter utifrån hennes röstläge, så kan vi lugna lite. Men då funkar det nästan inte att vara tyst alls. Är det detta som är att hitta sin egen metod i metoden, eller är det att "överarbeta" verktygen.
Grejen med att vagna är också att vi använde det innan kuren så mycket, att det nästan är lite missbrukat. Och då hade vi kollat på filmen innan, så vi gjorde som du gör. Därför känns det inte som ett bra alternativ för oss.

Ja det går upp och ner här i världen. Men vi vill så gärna lyckas!!! Och vi är livrädda för att nätterna ska haverera om inte dagarna funkar. Vi kör stenhårt på schemat och hoppas att det ska vara vår räddning.

Ibland önskar jag att man kunde låna någon erfaren KUR:are i en timme :) Vore skönt att får höra att man gör lite rätt och vad som behöver justeras, in real life så att säga. :) :) :?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag lyckas inte hitta hur gammal hon är? Skriv gärna i din profil.

Hur går det, har du fått kontakt med någon för mer handfast hjälp?

Kan bara säga hur vi har gjort, vi har lagt långluren inne ganska tidigt för vagnen blev för trång. Men annars finns det rymliga bra vagnar på Blocket för en rimlig summa. Eller syskonvagn så blir det dubbelsäng :D

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
morfrom

Inlägg av morfrom »

Hon är 6 mnd snart.

Vi har fått hjälp :) Av Pia. Har gjort jättemycket för oss med ett samtal på 20 min. Nu har vi fått daglurarna att funka hyfsat i vagn, vi vagnar (sent skola syndaren vakna.) Vagnen funkar ganska bra, men en tvillingvagn är helt klart på tapeten. :)
Däremot har nätterna börjat krångla lite. Speciellt vid läggning. Det är lite jobbigt eftersom det funka så bra. Men vi kämpar på.
Vi har ett annat lugn och en annan inställning nu och vågar lita mer på vår egen intuition.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Skönt att ni fått mer hjälp. Låter som att ni börjar hitta attityden. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
morfrom

Inlägg av morfrom »

Hej igen,

vill bara berätta hur det gått för oss. I morgon har vi hållit på i tre veckor och nu börjar det mesta lösa sig. Vi hade tidigare problem med daglurarna, men efter råd från Ida så gjorde vi om schemat så hon nu är mätt när hon ska sova och så vagnar vi. Sista luren har vi helt enkelt kortat ner till 20 min eftersom hon tydligt signalerat att hon inte behöver 45 min.
När dagarna började funka slutade nätterna att funka. Och då speciellt vid läggning. Men nu har vi verkligen förstått vikten av skrattet till gonattet. Vi har busat med henne tidigare och hon har skrattat och vi har lagt henne. Men vi provade helt enkelt att busa ordentligt i ca 10 min och riktigt ha en bus-stund innan läggning. Hon somnar nu på 30 sek. Max. De värsta kvällarna innan var på 1h och 10 min. Så nu fungerar det näst intill prickfritt. Sista problemet är att hon brukar vakna 5 och vara vaken ett tag innan hon somnar om. Men detta är vi övertygade om kommer att ge sig. Vi känner att vi snart är i mål och det är ett helt nytt liv vi lever nu. Till alla som tvekar angående kuren vill jag säga att ja, det är lite jobbigt när man är mitt uppe i det. MEN det är värt det! Lite jobbigt i några veckor mot en livslång sömn är ingenting. Däremot skickar jag gärna med några råd på vägen till alla som vill köra kuren.
- Ta eventuellt hjälp om ni känner er osäkra. Det finns diplomerade kurare att kontakta. Om inte annat som bollplank. Dessutom är det avdragsgillt som hushållsnära tjänst.
- Ta verkligen skrattet till gonattet på allvar!!! Detta kan inte nog understrykas!! Busa, skratta och gör även morgonen helt underbar.
- Vid motgång, ta hjälp, läs på mer och känn efter själv vad som känns rätt för er. Ni ska också må bra annars kan ni inte förmedla rätt budskap. Och det är budskapet som är viktigast.
- Ni är ledaren. Inte barnet. Du vill inte komma till första dagen på nya jobbet och höra" Vi har inte en aning om hur vi ska göra, vi tänkte följa dig". Då blir man ju lätt förbannad och det kommer även barnet att bli.
- Om ert barn fattar vinken direkt (som vårt barn gjorde) Tänk då på att ramsan antagligen inte hunnit sätta sig ordentligt, och kan därför behövas jobbas in ytterligare.
- Åk inte bort mitt i kuren. Det förvirrar er bara ytterligare. Ni kommer ha all tid i världen till det sen. Passa på att vara hemma, tillsammans och ta det lugnt. Ert barn måste gå först nu ett tag, för att ni tillsammans ska ha ett lättare liv sen.
- Jobba extra mycket med schemat. Tänk på att det är bra att barnet är relativt mätt när det ska sova.

Lycka till

M
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Å vad roligt att höra att allt fallit på plats. Om du har lust får du gärna skriva ner er resa i "livet efter kuren"-tråden. Den hjälper många att hålla målet för siktet. Länkar den. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 264#224264

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
morfrom

Var ska vi dra ner på sömnen

Inlägg av morfrom »

Hej igen.

Nu har vi en dotter som kurar ihop sig och somnar själv på ett litet kick. Efter mycket om och men så har vi äntligen fattat grejen och lyckats! Känns underbart att ha en 7 mnd bebis som sover så bra. Tack alla för hjälpen på vägen!

Vårt schema ser nu ut så här:
7.30 vakna
7.30 välling
9.30 - 10.07 sova
10.15 mellis
12.30 lunch
13.00-15.00 sova
16.00 mat
18.30 bad
19.00 gröt och välling
19.30 sova

Nu har vi i flera nätter i rad haft en dotter som vaknat för tidigt. Började med att hon vakande runt 7 och idag vaknade hon 06.40. Min teori är att hon sover för mycket på dagarna. Vi tog bort en lur vid 16.30 som var på 20 min för någon vecka sen och samtidigt kortade vi ner förmiddags luren från 45 till 30 min och förlängde middagsluren från 1,5 h till 2 h. Detta eftersom 16.30 -luren inte funkade bra och hon krånglade vid läggningen på kvällen. Förmiddagsluren har också kortats ner eftersom hon tydligt själv vaknar efter ca 30 min i vilket fall som helst. (Alltid 10:07) Hon är i princip aldrig sur och trött nuförtiden. (HÄRLIGT!!!)
Allt funkar egentligen tipp topp förutom att hon vaknar tidigt på morgonen och ligger och jollrar till väckarklockan ringer.
Men ska jag korta ner dagsömnen ytterligare? Känns lite tidigt att göra det när hon bara är 7 mnd. Och i så fall vart är det bäst att korta?
För vår del så funkar den långa dagsömnen så himla bra att den vill vi inte röra. Det är perfekt med två timmar mitt på dagen som är sammanhängande sömn.
Lite råd ngn.. ? :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm :-({|= Vilket vackert arbete :lol:

Tycker nog inte ni ska ta bort (ännu) mera sömn - låt de här suveräna tiderna sätta sig i lugn och ro så hon får vila i dem :idea:

Vad gäller de tidiga morgonuppvaknandena hade du ju själv tanken tidigare att det skulle bli ordning med tiden, och det blir det. Så ge henne tiden - och de lugna förutsättningarna 8) Det viktigaste är ju inte att hon sover varje minut hon "ska" utan just att hon har förutsättningarna.

Ett välbeprövat tips är att ställa väckarklockan (för sig själv) så man kan vara uppe vid dörren GENAST barnet vaknar till och servera en glad, lugn, trevlig och saklig såkallad upplysningsramsa x4, som påminner om att det inte är morgon riktigt än (för barnet). Sedan kan lite husljud följa, eller, om man inte känner för att högljutt städa badrummet kl 5 på morgonen, musik. Mozart och Strauss är säkra kort (utan sång ska det vara).

Och så ser jag fram emot din underbara, hjälpande rapport och dina oerhört kloka synpunkter på "Livet efter kuren - en uppmuntran" :lol:

Pussa lilla älsklingen på näsan från mig O:) :heart: :sleep:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"