Ett nödrop från Gästboken

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sofia och hoppas du fått sova lite idag!

Det går otroligt bra!

Jag vet inte hur dina funderingar inför nästa natt går, men så här tänker jag:
:idea: Jag tycker du ska avvakta lite mer nu innan du gör något alls. När du hör att han vaknar så vänta och se om han fixar det själv, för det har han bevisat att han kan!
:idea: Om du sen känner att nej, nu måste jag gå in - DÅ ramsar du! Och ramsa tills han tar emot den, det betyder inte att han måste tystna men han ska gå ner i gråten och lyssna :!:

:idea: Skulle han fastna så måste du gå in och bryta, men då väntar du en stund efter att du ramsat, så att han inte lär sig att ramsa är detsamma som att mamma strax kommer :wink:

:idea: Och fortsätt inatt att vara lika noga med bekräftelsen!

Ha en bra dag!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Hej Sofia!


Vilket klokt beslut av dig, att ta tag i Viggos sömn. Jättebra! Och du fixar det galant, vilken go det är i dig. Wow! Heja!
Jag vet att Viggo är oerhört tacksam för att få sova gott om nätterna. Och snart kommer öven du göra det, när du lärt dig att kunna slappna av och lita på att gossen sover gott o HELA natten tills klockan ringer, för det kommer han göra, men Rom byggdes inte på en dag, tåååålamod! Men det verkar du ha!
Fortsatt lycka till o spännande att följa er resa!

Kram från Gotland
Linda :wink:
Viggosmamma
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 11:28
Ort: Örebro

Inlägg av Viggosmamma »

Hej Igen :D

Hoppas att ni alla njuter av en trevlig kväll, tack för de fina inläggen. Ni ska veta att det betyder mycket för mig att läsa det ni skriver :heart:

Mia, det känns som om det är dax att ta det till nästa nivå. Funderade på hur jag ska gå tillväga, det var bra att du skev det klart & tydligt. En mindre fundering, vid ramsning vid dörren så är V dörr stängd på natten, tror du att det spelar någon roll ifall jag ramsar utanför dörren? Min magkänsla säger mig att jag skulle behöva öppna dörren & säga det in i dörrspringan (som bekräftelseramsan) nu i början?

Läggningen ikväll tog mindre än två minuter, en kortare solfjäder, svarar direkt & blir lugn men protesterar fortfarande tills jag ramsar mig ut. Är fortfarande vaken vid bekräftelseramsan. Tyvärr så ringer makens arbetstlfn innan han somnat in (0710) så V reagerar & jag måste gå in med TL, Ramsa *4, BR * 4. Klantigt. Men lugnt & tyst direkt efter. :D

V har varit väldigt trött i dag & åkt på en jobbig hosta, hoppas att det inte stör i natt. Men 'vi' kör på som tänkt.

Trevlig kväll så 'ses' vi i morgon.
Kramar Sofia
______________________
Sofia
Son Född 22/9-07.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Heja vad ni jobbar på :D :!:
Viggosmamma skrev: En mindre fundering, vid ramsning vid dörren så är V dörr stängd på natten, tror du att det spelar någon roll ifall jag ramsar utanför dörren? Min magkänsla säger mig att jag skulle behöva öppna dörren & säga det in i dörrspringan (som bekräftelseramsan) nu i början?
Jag gillar magkänslor, de ska man lyssna på!
Jag tycker du kan säga ramsan in genom springan, de första två verserna. Sen skjuter du till dörren och säger de andra två (eller fler, beroende på gensvar) genom stängd dörr och bort därifrån! HÖGT!

Och skulle det bli många frågor inatt (det kan bli det just fjärde natten av nån anledning...) så se det som ett utmärkt tillfälle att vässa verktygen!

Varm kram och hoppas natten blir fin!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kea
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:03

Inlägg av Kea »

Tjohoo, vad bra det går!!

Tänk vad snabbt han fattar! Ingen välling, ingen napp på ett fåtal nätter. Inte konstigt att han vaknar ibland men han har ju redan förstått poängen verkar det som.

Är det inte skönt att det finns ett liv där man faktiskt sover på natten, hela familjen, hela natten! Visst är det en bit kvar men det tog 16 mån att lära sig sova som han gjort hitintills då är det ju ok att det tar en vecka att lära om :wink:

Bli inte rädd när bakslagen kommer för man måste ifrågasätta någongång innan man helt tar det till sig det är bara att härda ut.

Kram Kea
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kea skrev: Är det inte skönt att det finns ett liv där man faktiskt sover på natten, hela familjen, hela natten! Visst är det en bit kvar men det tog 16 mån att lära sig sova som han gjort hitintills då är det ju ok att det tar en vecka att lära om :wink:
Eller huuuuur!!! :lol: :thumbsup:
Viggosmamma
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 11:28
Ort: Örebro

Inlägg av Viggosmamma »

Hej Kea!

Kul att höra ifrån dig, hoppas allt går bra med lilla familjen?

När jag läste din tråd trodde så vågade jag aldrig drömma om att jag skulle sitta och skriva om V & mig. Tänk det var bara för några dagar sedan. Förstår att vi har en bra bit kvar men är så glad att se att han svarar på våra förändringar :D . Som sagt vi har lärt honom fel i 16 månader och tänk på några dagar har han börjat ta till sig de nya rutinerna. :-({|=

Men förstår det som om man måste ta några steg bakåt för att sedan framåt igen.

Ska berätta något roligt angående nappen, det har fungerat jätte bra utan napp men häromdagen när jag gjorde middag åt oss så gav jag V några kastruller & slevar att jobba/leka med. Det var inte de vanliga byttorn utan han fick lite nya roliga saker. Fortsätter med maten och hör hur V säger tutte, tutte (napp) flera gånger och vänder mig om och ser att V hittat en tutte i en av kastrullerna (hur nu den hamnat där). Får panik, tänker att det nu är kört med allt jobb och säger till honom att ge mamma tutten så slänger vi den???? V ser mycket fundersam ut när han tittar på den men ger den snällt till mamma, ger honom en kaka i ren panik fast det snart är middag. Han nöjer sig snällt med det och fortsätter leka. :D

:heart:
______________________
Sofia
Son Född 22/9-07.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Viggosmamma skrev: Fortsätter med maten och hör hur V säger tutte, tutte (napp) flera gånger och vänder mig om och ser att V hittat en tutte i en av kastrullerna (hur nu den hamnat där). Får panik, tänker att det nu är kört med allt jobb och säger till honom att ge mamma tutten så slänger vi den???? V ser mycket fundersam ut när han tittar på den men ger den snällt till mamma, ger honom en kaka i ren panik fast det snart är middag. Han nöjer sig snällt med det och fortsätter leka. :D
WOW, du har VERKLIGEN helt rätt attityd :D :!: Jag kan inte förstå hur ni kunde ha sömntrassel i sexton månader... inte med den mamman :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Viggosmamma
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 11:28
Ort: Örebro

Inlägg av Viggosmamma »

Tack det värmde... led av sjukdomen som kallas okunskap med stort O....de borde ge oss adressen till detta forum i handen på BB. Eller redan vid v.12 så har man några månader på sig att förbereda sig. :wink:
______________________
Sofia
Son Född 22/9-07.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Viggosmamma skrev: led av sjukdomen som kallas okunskap med stort O....de borde ge oss adressen till detta forum i handen på BB. Eller redan vid v.12 så har man några månader på sig att förbereda sig. :wink:
Jo, du är inte den enda som säger samma sak... Min dröm är att alla blivande föräldrar får Barnaboken!

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Viggosmamma
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 11:28
Ort: Örebro

Inlägg av Viggosmamma »

Godmorgon!

Natten som varit;

1900-1902 SF, Ramsa *4, BR * 4, vaknade tyvärr snabbis av tfn men somnade direkt efter TL, Ramsa *4, BR * 4.
2210 Vaknar till jag avvaktar [-o< men somnar av sig själv.
2450 Ramsar vid dörr Ramsa * 4, BR * 4 och V somnar om :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
0130 vaknar är ledsen jag avvaktar [-o< men somnar snabbt om själv
0200 Ramsa fungerar inte, uppjagad, TL, Ramsa *4, BR * 4
0530 Ramsa fungerar inte, uppjagad, paus, TL, Ramsa * 4, BR *4
0600-0625 vaknar som vanligt efter 3 * TL, Ramsa *4, BR * 4 somnar.
0645 väcks med tjp & stim och väckarklocka.

Små framsteg? Lite funderingar; Somnar själv av ramsan 1 gång men tyvärr inte de andra två? Hur ska jag tolka det? Hur gör jag bäst vid morgon timmen? Kan jag fortsätta med TL, Ramsa där och att han i framtiden kommer förstå att morgonen börjar inte föränns vid 0645. Blir väldigt uppjagad ifall jag endast skulle låta honom vara.

V har hostat hela natten så i vanliga fall hade detta varit en jätte jobbig natt :D

Idag får jag sova 2 härliga timmar till.
KRAAAAM
______________________
Sofia
Son Född 22/9-07.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, nu hoppas jag att natten blir fin! Jag tycker du verkar ha ett sånt bra "öra" för vad gossen behöver så jag tror att du bäst själv märker vad han behöver och när!

Hur än det är så har han haft dåliga sömnvanor länge, och måste ges en ärlig chans att ta emot det här nya i lite lugnare takt.

Väntar spänt på rapport i morrn bitti till kaffet:!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Viggosmamma
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 11:28
Ort: Örebro

Behöver lite tankar om nästa natt.

Inlägg av Viggosmamma »

Hej Mia.

Hoppas att din dag varit lugn & skön :D

Tyvärr var föregående natt strulig med många (orkade inte räkna) uppvak. Kan bero på en förkyld V med jobbig hosta?

Men men några steg bakåt och ett fram eller? Försöker se det positiva;
1. Läggning är inga problem, går på under 1 minut med TL, ramsa ut, BR.
2. Inga nappar.
3. Ingen välling på nätterna, jippi.
4. Morgon väckningen går bättre, funkar bra med väckarklocka och i morse var V inte ledsen alls vid väckning annars kan det ta ett tag för att få honom glad.
5. Behöver aldrig göra solfjädern längre.
6. Middags sömn fungerar bra i vagnen, slocknar nästan direkt :D .

I det stora hela, Viggo svarar bra på endast TL, ramsa ut & BR när han är vaken men somnar snällt inom 10 minuter. Följer aldrig några protester. I natt följde det dock med mycket uppvak 1 gång i timmen eller varannan timme. Tänkte mig att nu ska han bli lugn med ramsan och annammade mig lite styrka och sattsade på ramsa utanför dörren. Endast 1 gång funkade det, efter en lång lång ramsa i sträck blir han lugn och får br och somnar för att sedan vakna om en timme :( .

Funderar på två senarier, antingen backa lite och köra TL, ramsa ut lite fler nätter för att befästa lugnet . Kanske endast gå in utan TL och ramsa genast ut för att sedan kanske bara öppna dörren och ramsa ut. Detta förstör kanske mer än stärker V. Förstår ni tanken? Men min rädsla är att detta gör att V vänjer sig med att jag ska komma in för att få sova.

Andra senariet är att ta 1 till 2 nätter och jobba stenhårt med ramsa utanför dörren, är övertygad om att han förstår ramsan. Men är det då vanligt att man då får ta många uppvak med längre och fler protester innan han nöjer sig/känner sig trygg med ramsa utanför dörren. Min rädsla är endast att detta gör honom otrygg igen och det vi arbetat upp blir förlorat.

Behöver vänligen era tankar på fortsättningen då ni varit med och kurat många barn.
Tack för hjälpen & ditt engagemang! :heart:

Kramar en taggad mamma.
______________________
Sofia
Son Född 22/9-07.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :!:

Hur har det gått? Jag har haft lite fullt upp, men jag hoppas natten gick bra!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sofia, jag är jättenyfiken på hur det går för er!

Berätta gärna!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "