Snart snart är det dags...några frågor innan bara

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Netta

Inlägg av Netta »

Va bra det går. Jätteduktiga är ni.

Och ja...det är underbart skönt att sova. Jag kan väl säga till dej som jag säger till Casper. Go natt med dej och sov så gott x4. :lol: :lol:
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
cissilito

Inlägg av cissilito »

Började i ren desperation på en ny tråd men klistrar den här nu.

"Åh så typiskt! Allt har gått enligt planerna med kuren och tredje natten är nu avklarad.
MEN, sambon försov sig nästan en timme och sötnosen blev väckt kvart i åtta istället för sju. Hur ska vi gå vidare nu??? Följer vi schemat och låtsas som ingenting (hon ska sova första luren kl nio och jag vet inte hur trött hon kommer vara då?) eller ska vi förskjuta allt en timme framåt utom läggningen ikväll? Hon har fem timmar mellan läggning och sista luren på sitt schema.

Åhh, vill bara inte att det här har förstört allt!!

Kramar
Cissilito

duggan
Dipl. SHN-kurare Hjärtebarnskontrollant

InläggPostat: fre jan 09, 2009 08:08 Rubrik: Svara med citat
Hejsna Very Happy

Jag skulle köra på som vanligt och kanske skjuta första luren med en kvart.

Inget är förstör, lugn bara lugn och skulle hon ha svårt att somna gör det inget, luren får väl göras om till 20 min isåfall, du märker ju, håll utsatt schema i övrigt.

//Malin

Tack snälla för supersnabbt svar!
Ville bara rapportera att fröken somnade tjugo över nio efter en liten stunds protesterande (mest ynk) och sover än så länge (9.50) så nu är vi tillbaks på banan igen. Puh, känns mkt skönt.
Natt 3 gick annars relativt smärtfritt.
Inget buff behövdes, vaknade lika många gånger som förut ung MEN somnade om själv på de allra flesta! Lite gnöl och svårt att komma till ro igen vid ca 23-00 och 04-tiden. Men lite bestämt ramsande från sambon klarade det.
Nu känns det så där bra igen \:D/

Kramar
Cissilito
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
duggan

Inlägg av duggan »

Perfekt!! :lol:

Bara man håller sig lugn och sansad så öser sig det mesta! :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cissilito

Inlägg av cissilito »

Har ännu en fråga. :)
Egentligen är det ju sambons natt inatt men nu är det så att han ska jobba och inte kommer hem förrän halv tio. Vi hade tänkt att jag skulle lägga Maya och att sambon sen skulle ta resten av natten men egentligen ska man ju inte byta sådär mitt i än... Är det bättre att jag tar hela natten så lilltjejen inte blir förvirrad?

Förövrigt har dagen gått bra trots missödet imorse, båda lurarna sovna till slut.
Däremot har fröken varit osedvanligt klängig och gnällig hela dagen, gnuggar sig ständigt i ögonen och gäspar. Sömnen börjar väl ta ut sin rätt kantänka.
:wink:

Kramar
Cissilito
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
cissilito

Inlägg av cissilito »

Glömde förresten säga tack Duggan!

Kram
Cissilito
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hoppas natten gick bra vem som än hade befälet :D !
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hurra hurra!
Maya vaknade vid 2115 och 22.20 och sen... sov hon. Resten av natten sov hon. Idag är hon gladast i världen. Känns så härligt att se henne så här!

Har en fråga dock. Hon sover ju i ett hörn i vårt rum som vi har mörklagt från golv till tak. När kan vi flytta in där igen utan att äventyra hennes sömn? Våra ryggar börjar tröttna på luftmadrassen :wink:

Kramar
Cissilito
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Grattis! Strålande! Jag tror nog ni kan flytta in igen :D . Vid behov kan ni smyga ut och ramsa henne utifrån.

Kram Emma
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hmm, verkar ha fått ett litet bakslag inatt. Pysslingen vaknar en gång i timmen och gnölar lite. Hälften av gångerna har hon somnat om själv men de andra har krävt en ramsa. Sen har hon lite svårt att komma till ro ordentligt och vaknar till igen efter fem min och gnölar. Känns än så länge inte så farligt ändå. Hon lyssnar ju på ramsan och sambon och jag hjälps åt att hålla överkoncentrationen stången 8)
Rolig är hon lilltösen i alla fall. För en halvtimme sen fick vi plötsligt se hur andningslarmet som vi har ställt utanför dörren började vandra. Hon hade på något sätt fått tag i sladden i sömnen och börjat hala in. :lol: Sambon fick smyga in och lirka loss den och stoppa undan den ännu bättre.
Hoppas på att resten av natten blir bättre eller i alla fall imorgon natt.

Kramar
Cissilito
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon Cissilito :D
(hoppas att det är en sådan :wink: )

Bakslag kan man få och det är helt normalt. Man kan nästan jämföra det med trotsen -att hur fina svar man än fått så måste man liksom bara kolla lite till om mamma och pappa verkligen står för vad de säger.

Tycker ni verkar hantera det hela utmärkt :thumbsup:

Kul med larmet, vilken liten busa ni har :heart: :lol:

Nancy
cissilito

Inlägg av cissilito »

jodå, en god morgon blev det. :)
Efter midnatt behövdes ingen mer ramsa och även innan dess var det ju som sagt ingen större panik. Om det här var bakslaget var det inte speciellt farligt, vi får väl se inatt.
Dagslurarna sitter inte riktigt än. Hon vaknar gärna för tidigt, både på korta och långa och somnar aldrig riktigt om. Tror förmodligen att hon är utvilad och inte behöver mer sömn. Men de kommer väl så småningom. 8)
Allt har ändå gått över min förväntan.

Kramar
Cissilito
duggan

Inlägg av duggan »

Rätt attityd! Inte söka problem där inga finns, allt reder sig när processen är klar, det rullar ännu men snart sitter allt som berget! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
bellisandgren

Inlägg av bellisandgren »

Hej cissilito!

Hur har det gått för er? Hur gick tillbaka flytten in i sovrummet?

Vi lade av kuren :oops: Vissa saker har vi kvar, som ramsan och schemat sitter som berget och jag verkligen gillar det. Tora sover mkt bättre och är så pigg på dagarna. Hon har ett uppvak runt 2230 ofta, gamla amningstiden men då är jag oftast vaken sen sover hon ofta till 07. Nappen återinfördes på natten...Men nu hittar hon den själv när hon ligger på mage.
Fick mkt gott av kuren men orkade inte hela vägen. Den blev inte naturlig i mig och jag orkade inte springa mellan rummen så nu sover hon ofta i sin säng i vårt sovrum men börjar i sitt rum sen bär vi över sängen. Kanske är helknäppt men det känns mkt friare när hon sover hela kvällen därinne och vi inte stör henne. Vi är nöjda med det vi fick ut iaf

Hoppas det gått bra för er!

kram

Helena
Mamma till gobiten Tora född 080701
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hej Helena (och alla andra)

Förlåt att jag inte har varit inne och svarat i din tråd på så länge. Har börjat jobba så smått i dagarna och tiden blev plötsligt knapp.
Vi kämpar vidare och det går framåt, i förrgår sov hon sin första hela natt :D jippi! Igår vaknade hon några gånger innan nio men det räckte med husljud och ingen ramsa behövdes utom en pangig en i vargtimmen.

Nu ikväll verkar dock det stora bakslaget kommit. Hon var ledsen vid läggningen men somnade ändå ganska fort. Sen vaknade hon efter en halvtimme och lät "vaknare" och ledsnare än hon brukar. Så sambon ramsar och ramsar, bekräftar när hon blir tyst och hon sätter igång igen. Hon fick till och med en solfjäder (har inte behövt gå in till henne sedan tredje natten) som hon blev helt lugn av. Men satte sedan igång igen. Någonstans där kom vargarna och tog min sambo och jag tog över.
Började städa garderober med mycket slammer, spolade vatten, stängde dörrar osv. Efter drygt tio minuters intervallklagande tystnade hon helt och sover nu. Hoppas det inte blir alltför mycket av den här varan inatt...

Tänkte nu bara kolla så jag har tänkt rätt. Visst är det väl så att om jag inte ingriper med ramsan så ska det heller inte bekräftas när hon blir tyst? Och kan jag använda mig av husljud så mycket jag vill eller ska jag backa från det också? Eller växla mellan husljud och ramsa för att inte göra henne beroende av det ena... eller ja, hoppas ni förstår vad jag menar. :wink:
Undrar också om det spelar någon roll vem av oss som ramsar nu i det här skedet av kuren? Bör man hålla sig till en och samma så mycket som möjligt under natten eller kan min sambo ramsa lika gärna om han vaknar före mig t.ex?

För övrigt går dagslurarna bra. Den korta inomhus är fortfarande den struligaste men inget som vi inte kan hantera. Flytten tillbaka till sovrummet gick mycket bra och det känns som en dröm att kunna vända mig som jag vill i sängen.
Helena, tycker era nätter låter helt ok! Det är ju ert val och ert barn, ni bestämmer. All lycka med er pigga och glada dotter!

Kramar
Cissilito
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Roligt att höra att det går bra för er!

Behöver inte bekräfta separat nu. Om du ramsar så baka in den i ramsan. Ramsar du inte behöver du inte bekräfta. Spelar ingen roll vem som ramsar bara ni ramsar med Attityd :wink: . Tycker du kan använda dig av så mycket husljud som du själv vill, kan vara skönt för sin egen skull att koppla bort tankarna och överkoncentrationen.

Kram Emma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"