Förlänga nattsömnen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Så, observationsveckan lider mot sitt slut och ett par saker kan konstateras:
1. Tuva har ingen fast rytm men hon verkar föredra fler lite kortare lurar än få långa så jag tror att 11+1,5+2+45+20 passar henne bäst
2. Två gånger denna vecka har hon sovit åtta timmar i sträck :shock: Så duktig tjej :) Av någon anledning har dessa pass varit mellan 23 och 07 så jag får nog kapitulera från min tanke att ha morgon kl 08
3. Hon äter som bäst när det är längre mellan målen och hon äter riktigt snabbt! Kvartspassen är få, 10 minuter är regel och det är sällan hon vill ha påfyllning ur andra bröstet. Jag har väl vispgrädde i brösten :wink:
4. Morgonpasset är aldrig mer än en timma, annars blir hon övertrött.

Efter dessa konstateranden har jag kommit fram till detta schema:
07-08 Morgon, mat 07
08-09.30 Sova
09.30-11.30 Vaken, mat 10.00
11.30-13.30 Sova (helst ute)
13.30-16 Vaken, mat 13.30
16-16.45 Sova
16.45-20.00 Vaken med 20-min lur mitt i, mat 16.45 och 19.30
20-07 Natt med nattmål 23

Knappa 16 timmar sömn jämnt utspritt över dagen och mat ca var tredje timma. Vad tycks? Det borde väl funka?
(Eftersom varken jag eller Erik har några tider att passa kan vi utgå helt och fullt från Tuva)

/Kristin
Tuva 081001 Vinglig men framgångsrik SM från början
Alvin 100218 SM-ad från början men inte lika framgångsrikt...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Kristin, jag tycker detta schemat ser EXEMPLARISKT UT!!!

Detta kan du sen LÄTT justera vid 3 mån till 12-45-2-45 schema, så här har du en kanon början! :D

Ps. grattis till vispgrädden. Det många gör om det behövs är att man ammar båda brösten i ett svep, utan paus och utan rap... Bara amma och byt direkt hon visar att hon inte tänker äta mer. Då kan man ibland få i lite till i bara farten. 8) Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Tack för så snabbt svar! Ska nu i tre dagar ägna mig åt peppning av mig själv och sambon och så kör vi igång på torsdag (ska vänta ut Eriks tenta bara).
En till fråga: vilken tidshorisont ska jag ha på 23-målet? När ska det slopas? Sover 3-månaders 12 timmar i sträck?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, en 3 mån sover 10 timmar sammanhängande sömn. Har du bara 23 målet så slopas det till 4 mån. Har du både 23 och 04 så slopar du 23 målet och behåller 04 målet tills det är 4 mån.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Lägesrapport: Jag kände mig peppad så jag började med schemat redan i onsdags och det har inte varit mycket protester. Hon hade lite svårt att sova hela långluren mitt på dan men det verkar som att hon håller på att vänja sig. Däremot har hon börjat bli väldigt gnällig överlag och jag tycker att hon verkar trött. Jag har en teori om att det är för att hon inte längre sover lika långa pass på nätterna. Förut sov hon minst 6 timmar i sträck varje natt men nu, eftersom jag väcker henne 23 och 04, blir det bara 5 timmar. Därför har vi bestämt oss för att slopa 04-målet eftersom hon har valt att sova 23-07 två ggr. Jag tror att hon har lättast att sova över 04-målet och så får hon 8 sköna timmars sömn. Hoppas att det hjälper.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Låter klockt tycker jag. Mer sömn till de små! :D
Tor 2006

Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Anna Wahlgren är min idol! Varför är det INGEN annan i samhället som talar om att man kan hjälpa sina små att sova gott om natten? Vår BVC-sköterska säger att det GÅR inte att ha rutiner för två månaders, och det SKA vara arton uppvak varje natt... Ähh...
Jag var faktiskt lite skeptisk till att det bara skulle ta tre nätter för att få lilla tösen att fatta att det är åttatimmarsnätter som gäller så jag ställde in mig på en vecka. Det tog tre nätter. Hade hon inte varit så snuvig den fjärde natten hade hon sovit hela passet. Men efter det har det varit lugnt och Tuva sover mellan 23 och 07 varje natt. Utan Anna hade varit i arton-uppvak-varje-natt-träsket precis som alla andra...

Så, vårt schema fungerar alltså alldeles utmärkt men vad jag förstår ska det uppdateras framåt tremånadersdagen. Ska vi bara välja en dag när det är dags att byta schema eller ska vi försöka kolla in med Tuva vad hon föredrar? Visst är det ett 12+45+2+45 schema som ska upprättas? Som det är nu väcker jag Tuva varje morgon så hon skulle säkert kunna sova till 08 men jag vet inte hur dagarna skulle bli. Och hon är ju inte tre månader förrän om en och en halv vecka...
Och så en fråga om ensamlek: ska vi införa det redan nu (tycker det verkar lite tidigt) eller ska vi vänta tills nästa schema sitter? Dessutom är ju hennes morgonpass bara en timma i nuläget...

/Kristin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det viktiga att tänka på vid 3 mån är att du ändrar på schemat när den lilla har problem. Typ en lur inte funkar, vaknar för tidig, osv... Då ändrar du på schemat tycker jag.

Sen är det bra att börja ha 11-12 timmars natt (med nattmål vid 23 om du vill) vid 3 mån så du har lätt att sätta 12 timmars natten vid 4 mån. Det är samma schema, man bara tar bort nattmålet och introducerar mat. :wink:

Och du, Visst är hon fantastisk vår Anna! :heart:

Har du sett denna tråden någon gång...

”Att inte ha de som alla andra…” (om att vara AW förälder i en ”icke AW värld”)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Tor 2006

Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Hej igen!
Här har allt knallat på rätt bra fram till nu. Efter jul började vi få lite strul så vi uppdaterade schemat till ett 12-45-2-45-schema med gott resultat.
Det som har börjat krångla nu är maten. Det verkar inte som att hon blir mätt på min mjölk längre så jag tänkte ge ersättning som tillägg. Problemet är att hon totalvägrar flaskan med följd att hon inte får tillräckligt med mat och sömnen blir lidande. Hur ska jag göra för att få henne att ta flaskan? (Min pappa hade inga problem att ge henne mat när jag var borta på annat håll ett par timmar men för mig och Erik går det verkligen inte...)

I BB står det att vid 4 månader kan man introducera välling och därmed slopa 23-målet vilket låter klokt. Jag pratade med BVC om detta och de sa att det inte finns välling för 4-månaders men däremot gröt. Jag tycker det verkar meckigt att börja mata med sked sista målet på dagen och tror inte att det kommer funka så bra (i början i alla fall). Hur har ni andra gjort? Ge gröt näst sista målet och amma nattslurken eller göra en tunnare välling eller nåt annat kanske?

En sista fråga: under sova hela natten-fliken läste jag om att man kan använda en ramsa när man kurar, kan man använda ramsa när man har standardmodellat från början? När och hur i så fall?

(Många frågor efter lång tystnad.. Hoppas det är OK)
/Kristin
ElinN

Inlägg av ElinN »

Roligt att se dig igen! :D

Det finns en del bra flasktips om man letar runt här! Framför allt att bebisen ska va riktigt hungrig. För en del funkar anatomisk napp med krysshål bättre och en del börjar med pipmugg direkt. Andra tips är att distrahera genom att gå omkring och spela hög musik vid matning, eller dammsuga! Och att stoppa in flaskan när de nästan sover kan också va ett sätt att komma igång.

Med min äldsta dotter började vi med gröt när hon var drygt 3-månader. Vi gav HiPPs ekologiska risgröt, som är helt slät i konsistensen, till skillnad från tex Sempers. www.hippbarnmat.se/subpage.aspx?id=249 Jag blandade med ersättning/bm i början. Vi gav gröten som näst sista mål, innan nattslurken som var amning.

Vill man börja med välling i stälet så går det också, men då kan man starta med majsvälling som inte innehåller gluten. Det står 6 månader på den, men förut stod det 4 månader. Skonsammast är att blanda med bröstmjölk eller ersättning till en början.

Du kan redan nu börja introducera ramsan "bakvägen" som en mjuk bekräftelseramsa (läs i verktygslådan), precis i insomningsögonblicket så det blir det sista hon får med sig när hon somnar sött. Den säger att precis så här gör man när man somnar så gott själv! Ramsan kommer då att associeras med att somna och sova. Det bygger på klassisk betingning som "Pavlovs hundar" om du minns? De associerade klockans ringning med maten. =P~ Sen vid omkring 4 månader kan du använda ramsan som huvudverktyg då hela nätter utan mat står på programmet. Vi säger "God natt min skatt och sov så gott", och på dagen "Vila nu och sov så gott". Alltid 4 verser!

Lycka till! KRAM :heart: :thumbsup:
Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Tack för tipsen! Det är en riktig informationskälla det här forumet.
Tyvärr har jag ändå inte lyckats få henne att ta flaskan så jag kanske ska gå direkt på gröten ändå.
Men det är ett annat problem som ligger och gnager. Tuva vaknar alltid för tidigt på mornarna. Vårt schema är som följer:
08.00-10.00 Vaken, mat 08.00
10.00-10.45 Sova
10.45-12.45 Vaken, mat 11.00
12.45-14.45 Sova
14.45-17.00 Vaken, mat 14.45
17.00-17.45 Sova
17.45-20.00 Vaken, mat 17.45, nattslurk ca 19.45
20.00-08.00 Natt, mat ca 23.00
I regel vaknar hon någon gång mellan 07.30 och 07.55. Eftersom hon sover i en vagga (längsgående medar) av trä och hon kryper uppåt under natten kan jag inte vagga ned uppvaken utan att dunka hennes huvud i träväggen och flyttar jag på henne blir hon förtvivlad för att jag inte ger henne mat och så är hon ändå vaken och ledsen tills jag tar upp henne kl 08.
Detta funkar inte men jag vet inte vad det är som behöver göras. Ska vi flytta tillbaka hela schemat en halvtimma? Eller kommer hon bara att vakna kl 07 då istället? Jag får inte i henne mer mat på dagarna eftersom hon inte tar flaska (ointresserad av att suga fram mer mjölk om det tar slut) och det kvittar om jag ammar kl 23 eller 00 hon vaknar samma tid ändå. Är kanske det enda raka att ge gröt på kvällen så att hon är riktigt mätt?
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag tycker det låter som ni har det jättebra! :heart: Inga stora problem i alla fall! :wink:

Är hon ledsen när hon vaknar? Om inte, så gör det ju ingenting om hon ligger där och pratar lite -hon har ju förutsättningarna för att sova, eller hur? JAG tycker det är imponerande att hon klarar vargtimmen så bra och sover förbi den själv -de flesta har ju matpass kl 4 för att förebygga vargtimmes-strul och tidiga mornar. Jag har läst någonstans här på forumet -tror det var TorsMamma som skrev i en annan tråd- att de små brukar kunna sova ca 3 timmar efter nattmålet, och i ert fall sover ju lilla damen betydligt mer än så.

Och nu är det ju snart dags för hela nätter, så kör ni på med gröten! Vi har börjat med HiPPs gröt nu (som jag skrev om tidigare) och det uppskattas av vår tjej. Jag blandar med ersättning för att hon ska känna igen smaken och för extra mättnad! Och för en smalis eller en riktigt hungrig kan man blanda i lite rapsolja för extra mättnad!

Lycka till. :heart:
Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Hej igen!
Det var ett tag sen jag var här nu men det är bara för att allt tuffar på och funkar bra. Hittills.
Tuva visar nu väldigt tydligt att hon vill vara med i "kampen för flocken", dvs bli aktiv i den sociala gemenskapen. Problemet ligger snarare hos mig. Jag vet inte hur jag ska hjälpa henne med det riktigt.
Mitt arbete består i sömnad och jag har svårt att se hur Tuva kan hjälpa till utan att göra sig illa på nålar, saxar och symaskin. Hittills har hon nöjt suttit brevid och lekt med måttband, tygbitar etc. men nu vill hon också klippa och göra precis som jag. Hur kan jag låta henne bli aktiv?
Detsamma gäller vid matlagning. Hon vill väldigt gärna också röra om i kastrullerna men har ju inget begrepp om att det är varmt eller att knivar är vassa eller vad det kan vara.
Hur gör man egentligen??
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Kristin! :D

Ha henne i knät, lägg hennes hand på saxen, håll stadigt om hennes hand med din egen hand och så klipp!

Jag skalar morötter och potatis och sånt på en tidning på golvet, Bebbo provsmakar allt inkl skal och tidning där han ligger på mage brevid. Och ibland lyckas han ge mig en morot som ska skalas (lite hjälp med handen om handen behövs kanske) eller lägga en färdigskalad potatis i kastrullen med kallt vatten. Och så plaskar han rätt mycket :roll: Forskaren och Arbetaren byter plats som Anna skriver i Barnaboken. :wink: På slutet får han alltid lägga på locket och sedan får man förstås smygskölja grönsakerna en extra gång...

han kan också sitta i sin höga stol och leka med trägafflar, stekspadar etc och räcka mig dem när jag ska ha dem. Med lite hjälp kan han lägga vitlök i vitlökspressen.

Jag har hört att många sätter barnet i diskhon. :idea: Om hon kan sitta själv alltså, det kan inte Bebbo riktigt än.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Kristin87

Inlägg av Kristin87 »

Tack för tipsen! Ska prova efter middagsluren :)
Fick ett par höjda ögonbryn av sambon när jag sa att jag tänkte sätta dottern i diskhon :lol: :!:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"